Gå til innhold

VFR i Alpene, del 3: Milano- Montreaux-Zurich


Anbefalte innlegg

Tilbake i Milano- nok en pizzaby - for å sette nesen nordover, hjemover.

Snakker om å sette på vekking: Planlagt takeoff: 0525. Heldigvis Zulutid..

Bekmørkt i Milano så tidlig om morgenen, jeg har sittet til sent på kveld og planlagt tur, ikke rart at jeg er trøtt.

 

Men klar i hjernen!

 

Det er meldt lettskyet, men i TAF'en står det for Zurich at det kan bli regnbyger i forbindelse med en frontpassasje:

 

LSZH 35008KT 5000 BR SCT050 BKN070 -RA TEMPO 0612 3000 RA BKN0030

 

Det står jo ikke Broken 1000 fot liksom, så 3km sikt går bra, og det tåler vel vann dette flyet!

 

Men for Milano er det jo prima: LIMC VRB05KT 9999 FEW050=

 

Jeg har tenkt meg 8000 fot, og venter noen hyggelige sky-klatter under meg.

Får håpe det ikke blir noe BKN.

 

Turen går fra Milano, rett opp til innsjøen Lago Maggiore (lago betyr altså innsjø på italiensk, lærte jeg nå),

opp gjennom en dal, Val d' Ossola, ligner vel på Romsdalen eller noe slikt, og opp til den ikke lenger er en dal, og så inn på dalen der Rhone-elven begynner, ved en liten "by" som heter noe så bergensk som Ulrichen:

 

tur2.jpg

 

Så nedover elven der Rhone renner, men som man ikke kan kalle Rhone-dalen der vinen kommer fra, men Rhone renner også her, forbi Sion og så nordover til Geneve-sjøen. Eller Lac Lèman som den heter på Fransk. Så opp til en annen innsjø, Neauchatelsjøen, Lac de Neuchâtel, eller Neuenburgersee som den heter på Tysk. Og bort til Zurich:

 

turen.jpg

 

Hvis ingen har puttet sukker på tanken er alt vel med flyet, jeg har fylt ut og sent flightplan og tatt fram alle papirer jeg trenger:

 

plan.jpg

 

Fakset flightplan fra hotellet: "Stop whatever you are doing, I have a very important document to fax! I'm a pilot!

I og med at jeg ikke så ut som en pilot ble ikke damen i resepsjonen videre imponert.

 

Veldig mørkt og veldig tidlig blir jeg kjørt av en flyplassbil til Archer'en, som i disse terror-tider sikkert har stått trygt gjennom natten.

 

Image00002.jpg

 

Sjekk den klokka, dette er frivillig!

 

Image00004.jpg

 

Sånn, ser litt lysere på tilværelsen, en SAS 737 skal dra, de som sitter på den har nok stått opp minst en time tidligere enn meg:

 

Image00005.jpg

 

Ørlite håp om soloppgang i horisonten i øst:

 

Image00007.jpg

 

Ikke rart jeg fikk en annen taxebane enn ruteflyene, har ikke sjans til å holde følge, en Lufthansa hadde blitt knipset i fotoboks om det hadde vært på norske veier:

 

Image00010.jpg

 

Min tur; stoppeklokka er klar, wind variable 5, cleared for takeoff 35.

 

Image00011.jpg

 

Left turn:

 

Image00012.jpg

 

... inn i mørket, enn så lenge. Men sola står opp snart!

 

Image00014.jpg

 

Her er Lake Maggiore (eller Lago Verbano) (ikke så mye å se i mørket):

 

Image00017.jpg

 

men bak meg ser jeg et håp av lys:

 

Image00018.jpg

 

Jeg har startet på turen oppover Val d' Ossola, det har kommet litt grålysning på de høyeste toppene. De er ca 7000 fot høye:

 

Image00019.jpg

 

En ny dag for dem som bor i dalen; en skal kanskje på skolen og ha tentamen, en annen skal vise sjefen at han kan selge mobiltelefonabonnementer, hvis ikke får han ikke jobben. Barn skal på skolen, en dame har bare håret sitt å tenke på, mannen har dratt på jobben i Milano med BMW'en og hun er alene i det store huset.

 

Image00020.jpg

Image00021.jpg

 

Da har jeg svingt inn på dalen der Rhone-elven altså renner, men ikke "Rhone-dalen", Ulrichen med sine utrolige 250 innbyggere, men flyplass har de!:

 

Image00023.jpg

 

En liten elv med iskaldt Alpe-vann kobler seg på:

 

Image00024.jpg

 

Sjekk den toppen man så vidt kan skimte lengst bak der, den er på 4300 meter, Galdhøpiggen gå hjem og legg deg!

 

Image00027.jpg

 

Der kommer dette lavere stratuslaget, men det er vel ingen som nødlander av den grunn:

 

Image00028.jpg

 

Sion:

 

sion.jpg

 

Image00029.jpg

 

 

Etter en lengre stopp i Sion (naturen krever sitt) er jeg i gang igjen,

og nå kan jeg se Genevesjøen (nei, Lac Lèman mener jeg:

 

Image00030.jpg

 

Så skal jeg få se Montreaux, som jeg trodde var en by, men som viser seg å være et lite sted ved Genevesjøen der jazz- og filmfestivaler blir holdt. 23000 mennesker skal bo i den lille byen:

 

 

mont.jpg

Image00031.jpg

 

Var ikke så stor i virkeligheten heller, den da:

 

montreal.jpg

 

På venstre side, på sørsiden av innsjøen, topper på tre tusen meter.

 

Image00032.jpg

 

Og bak meg ser jeg der Rhone-elven renner mot Sion og dalen jeg passerte:

 

Image00033.jpg

 

Så kommer jeg til den desto større byen Lausanne, og svinger nordover mot neste sjø:

 

Image00035.jpg

 

Her ligger landskapet på ca. 500 meter, og jeg ser ikke akkurat Nauchatelsjøen forut:

 

Image00036.jpg

 

Jo, der er'n, på venstre side:

 

Image00037.jpg

 

Pokker så mørkt det ble, jeg skulle ikke blitt så lenge i Sion, dagen er snart over, og fronpassasjen er tydelig:

 

Image00038.jpg

 

Hm:

 

Image00039.jpg

 

Jeg er i nordenden av Lac de Neuchâtel, eller Neuenburgersee:

 

lauchnord.jpg

Image00041.jpg

 

og nå kan jeg ikke engang se neste sjø som ligger mindre enn fire km videre!

 

 

Jaja, den var deen jo, Bieler see:

 

Image00043.jpg

 

Som det heter på tysk, der See ist 15 km lang und max. 4.1 km breit.

 

Jaja, begynner å bli vant til dette dashbordet:

 

Image00044.jpg

 

Skyer over og skyer under. Og en kanal.

 

Image00045.jpg

 

Så kom regnet, og du verden så mye mere det regner når man har over hundre knop TAS enn når man står på et gatehjørne og slapper av:

 

Image00046.jpg

 

Sammen med regn kommer dårlig sikt, når man er midti det, dette blir snart en IFR-tur.

 

Image00047.jpg

Image00048.jpg

 

Klar med Zurich-kart, det blir 32, fordi 34 er stengt:

 

Image00050.jpg

 

Svinger over Zurichsee, Elven Limmat deler byen i to, men det har jeg ikke tid til å tenke på, jeg konsentrer meg om at jeg kommer til å få beskjed om å takse ned H2 mot enveiskjøring, og krysse RWY28 via J.

Kanskje. Men det er godt å være forberedt.

 

Kommer inn mot plassen, den mørklakte rullebanen til venstre:

 

Image00054.jpg

 

Flyr over RWY28, 70 knop:

 

Image00055.jpg

 

50, 40 , 30, retard, holdt jeg på å si, Straks er jeg på sveitsisk jord:

 

Image00056.jpg

 

Takse, takse, forbi en diger Swiss som sikert kan fly langt:

 

Image00058.jpg

 

Zurich, ja:

 

Image00059.jpg

 

Image00060.jpg

 

Parkingstand E20. Sveitsisk flagg vaier i den våte vinden. Da er det hotell igjen, og planlegging av hvordan jeg skal komme meg til Norge.

 

 

 

Takk for titten!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supre tilbakemeldinger!

Det er synd bilder må krympes så mye, for bildene er egentlig på 1900x1200:

 

originalstørrelse

 

Mesh: Jeg vet faktisk ikke hvilken mesh som er best for Alpene, men disse ser jo flotte ut:

 

alpe-mesh

 

Topper: Det står ikke navn på en eneste topp på mitt kart, navnene slutter vel på -horn, tenker jeg;)

 

Takk for alle hyggelige kommentarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er virkelig førsteklasses reportasje' date='som Ernst så bra sier. Underholdningsverdien er mye bedre enn noen slags porno jeg vet om. HVor har du fått tak i meshet? Jeg er meget interessert i det, hvis det er til fs9... [/quote']

 

Tørr du virkelig å påstå at det finnes noe som helst underholdningsverdi i porn?

 

Kjempe tråd, spennende å lese. Og man blir ikke lei dette her! Stå på!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe Matterhorn. Den ligger syd av posisjonen du har når du flyr ned dalen mot Sion, i enden av dalen opp mot Zermatt. Når du passerer Visp er Matterhorn rett syd. Matterhorn er i tillegg 4478 meter høy og ligger på grensen mellom Italia og Sveits, riktig nok på sveitsisk side. Enda mer nøyaktig er det mellom skistedene Cervinia og Zermatt, forbundet med skiheis. I dette området er det mange høye topper, bl.a. Monte Rosa (4634m, høyste topp i Italia) og Dom (4545m, høyeste topp i Sveits).

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når du passerer Visp er Matterhorn rett syd. Matterhorn er i tillegg 4478 meter høy og ligger på grensen mellom Italia og Sveits, riktig nok på sveitsisk side."

 

- makan til lokalkunnskap!

Når jeg ser på kartet ligger det en topp 14964 fot til venstre for Raron, og en 14793 fot til venstre for Turtmann. Det er topper som ligger helt sør i Sveits på grensen til Italia. 14964 fot blir jo 4560 meter.

 

Mathias: Sjekk første bilde i innlegget mitt, der er toppene, hvilken er hvilken?

 

Scenery er enkelt: Alp-mesh, som nevnt tidligere (freeware) , og Ultimate Terrain Europe for FS9. Totalpris 40 dollars.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De toppene jeg klarte å kjenne igjen på kartet er disse

 

-Dersom du følger den sveitsisk-italienske grensen fra vest mot øst på kartet, støter du ganske raskt på en topp merket 14691 (rett ved bokstavene LR nede til venstre på kartet). Dette er Matterhorn.

-Følger du grensen videre finner du en topp på 10300. Dette tror jeg er Testa Grigia. Over her går skiheisene fra Zermatt i Sveits, til Cervinia i Italia.

-Videre langs grensen finner du en topp på 15200, under står det Monte Rosa. Dette er altså det høyeste fjellet i Italia.

-Går du deretter rett nord finner du en topp på 14964, dette er mest sannsynlig Dom på 4545, men kan også være Täschhorn på 4491m, disse står ganske tett.

-Toppen du fant på 14793 (så å si rett vest for Dom) må være Weisshorn. Denne er på 4506m.

-På det samme kartet, litt nordvest for Ulrichen, er det en topp på 14022. Dette er nok Finsteraarhorn.

-Rett vest for denne finner du en på 13667. Dette er nok enten Eiger, Mönch eller Jungfrau. Disse står meget tett og er kjent fra f.eks. utforrennet i Wengen der de danner en nydelig kulisse.

-Den siste toppen jeg tror jeg kjenner igjen, ligger rett syd for Eiger, Mönch og Jungfrau, og er på 13763. Dette tror jeg er Aletschhorn, men er ikke helt sikker. Aletschhorn er på 4195m.

 

Det var de jeg kunne kjenne igjen. Husket ikke høyden i meter på Eiger, Mönch eller Jungfrau. På Aletschhorn måtte jeg jukse og slå det opp, og det samme med Finsteraarhorn. Resten av toppene er merket av på diverse skikart som har blitt studert særdeles grundig opp gjennom årene. Det er herfra jeg kjenner toppene. Som en siste kuriositet kan det nevnes at alle disse toppene ligger i kantonen (fylket) Wallis i Sveits, som søkte om vinter-OL 2006, men som da tapte for Torino (en enorm skam!). Det er også slik at "fjellryggen", som både Monte Rosa og Matterhorn ligger på, danner nord-sør-vannskillet i alpene, og følger du denne ryggen vestover kommer du til Mont Blanc.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...