Gå til innhold

Vi glømmer alt!


Gjest

Anbefalte innlegg

kan vi ikke bare legge alt det der new york greiene bak oss nå, holde meneingene for oss selv og bruke dette forumet til hva det er til! [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sensur at ytterste grad. Vi lever da i et demokratisk samfunn ( var det ikke derfor vi hadde et VALG her om dagen?? )

Vi lever da i år 2001 og ikke i et gammelt 60-talls kommunistisk Sovjetunionen hvos sensuren råder fritt. Deg liker vi ikke trynet på så du får ikke lov å si noe...

Synes dette går litt over streken nå. Mange av kommentarene i innlegget var enten dumme, sterke meningesytringer. Men hører det ikke hjemme i dagens samfunn hvor vi lever med demokrati ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan glemme en slik katastrofe og vi vil måtte få lov til å komme med våre meninger om det som har skjedd så lenge det ikke er stygt ment.

Jeg har sett på CNN i 6 timer nå og dette er dessverre såpass tragisk at mer enn 10.000 mennesker kan ha blitt drept i New York , kanskje også nordmenn.

Dette blir dessverre ikke den siste posten om verdens største terroraksjon. Jeg reiser til London på Lørdag med Braathens BU583 , den flyturen vil ikke bli som andre turer for meg....mine tanker går til alle ofrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke helt riktig å si at terroraksjonen ikke hadde noe med fly å gjøre når man brukte nettopp fly til å drepe over 10.000 mennesker...

Dessuten synes jeg det er riktig å diskutere denne katastrofen i dette forumet. Dette er et diskusjonsforum om flyning og da må det være mulig å diskutere flyvning her uten at noen kommer og ber oss glemme alt.

Hvis dette hadde hendt for en måned siden kunne jeg forstått det, men det blir rett og slett idiotisk å komme med en post hvor det står at vi ikke skal diskutere dette bare noen timer etter katastrofen!

[ 12-09-2001: Endret av: Jonas Nordhaug ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har dette alt med flyvning å gjøre, men kanskje lite med flySIMULERING? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Nok en gang har alle hobbyjournalistene på flightsim.no trått til, men det er jo uansett godt å se at det reageres synes jeg! Selv om noen diskusjoner sklir ut og blir latterlige, vitner det jo ihvertfall om engasjement, det synes jeg ikke noen skal slå ned på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forklare litt om det jeg slettet i går;

Når jeg (etter å ha sittet foran TVen i timevis og fulgt denne tragedien) i går kveld leste gjennom innleggene her i forumet ble jeg virkelig både skremt og skuffet. Jeg fant et emne som hadde utviklet seg til å diskutere politikk, og hvor sågar enkelte jublet åpenlyst over det som hadde skjedd. Jeg valgte da å stenge det, men etter utallige henvendelser valgte jeg å slette det fra forumet.

Dette er altså ingen form for "sensur" i den forstand, men en plass setter jeg altså grensen for hva dere får skrive her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om det hadde vært et Europeisk fly som hadde blitt kapret og bruk i disse terrorhandlinger.

Jeg leste også at disse flyene var fullastet med drivstoff fordi brukes til langdistanseflvning i statene og derfor ble stor eksplosjon i WTC.

Har lest dagens sarpsborg Arbeiderblad at VG,s fotograf er fra Sarpsborgdistiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette er en slik tragedie at den ikke bare kan "legges bak oss" og så er den ute av verden.

Det er ingen film. Superman kommer ikke!

Og SELVSAGT har dette noe med fly å gjøre. Hva var "prosjektilet" de brukte? Jo nettopp et fly!

La oss nå sette dette i perspektiv;

Man tar et metallrør med utstikker (vinger) Fyller det opp til randen med brennbar bensin og passasjerer. Så fester man to blåselamper ved siden av og tenner på. Metalltuben fyker så gjennom luften i nærmere 1000km/t.

Med en gang piloten fjærnes fra cockpit og en "gal" person setter seg bak spakene forvandles transportredskapet seg til et lynkjapt prosjektil, ja nesten en missil.

Vi så jo alle eksplosjonene og det er klart at dette er en bombe, om den er aldri så ukonvensjonell!

Dette er noe vi ikke kan glemme, men noe jeg synes vi skal diskutere sammen, ikke mot hverandre, men sammen slik at vi kan få komme med våre meninger.

Men for all del, å hylle attentatet hører ikke hjemme her på dette forum, heller ikke yttringer av rasistisk kontur mot, la oss si arabere eller afganere(afganistanere?).

Dette er noe som et fåtall mennesker har gjort, og som et fåtall mennesker er kapable til å gjøre, ikke noe som "alle" muslimer eller hinduer gjør!!

La oss diskutere i rolige former, og heller tenke på de etterlatte og be for disse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jo greit at man diskuterer flya her, men når man skriver at usa fortjener dette så har det ikke noe med flya å gjøre.

Men rein politisk støtte til dem som har skyld i dette,

slik det ble skrevet i et annet innlegg her i går, har ikke noe med dette forumet å gjøre.

Å sitte å støtte at tusener av menesker blir drept viser hvor barnslig enkelte er her!!

For det ble det gjort her igår, og synes Dag gjore rett å stenge å slette emnet.

Arild

[ 12-09-2001: Endret av: Arild Schubert ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til de som leste innlegget mitt korrekt, ville se at jeg synes det var fint at nå kriga ikke bare usa ute et sted i verden. nå var det i usa. det har ALDRI skjedd før!

og de som leste det neste innlegget mitt, ville se at jeg syntes det var jævlig at så mange måtte bøte med livet i en terror handling. DET ER VIKTIG Å SKLILLE PÅ DE TO TINGENE!

for øvrig synes jeg at ALL kriminalitet burde bekjempes, inkludert terrorisme og overgrep utført av nasjoner!

og det var nok riktig at dag slettet den tråden. det kom fram mange meninger der som ikke burde være der (noe av det jeg sa, og noe av det andre sa). meninger som ikke var gjennomtenkte og direkte påvirket av ulykken!

[ 12-09-2001: Endret av: Jakob Jakobsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forsåvidt forstå de av dere som ikke ønsker å diskutere angrepet på New York her lenger. MEN, det må i en slik situasjon være lov å diskutere med de man kjenner og likesinnede. OG, handlingen har av USA blitt definert som et angret på USA, NATO har benyttet seg av Artikkel 5 som sier at et hvert angrep på et NATO land er et angrep på NATO. Det kan virke som noen her ikke helt har tenkt gjennom dette. Som medlem av NATO betyr dette at også vi har blitt "angrepet". NATO har sagt seg villig til å støtte USA med militære midler dersom de ønsker dette. Tenk litt over dette og innse situasjonen vi nå er i.

mvh,

Carl Normann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Carl Normann:

...Som medlem av NATO betyr dette at også vi har blitt "angrepet". NATO har sagt seg villig til å støtte USA med militære midler dersom de ønsker dette. Tenk litt over dette og innse situasjonen vi nå er i....

Dette er krisemaksimering og relativt vanlig etter en ulykke, eller katastrofe. Hvilken situasjon er vi nå da kommet i? USA er verdens største militærmakt, og patriotiske nesten til det banale. Det NATO har vedtatt er nesten en selvfølgelig handling for å støtte opp om USA.

Dette her er veldig "off-topic" fra FS men er bare nysgjerrig på hva det menes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Krisemaksimering?"

Er ikke dette fakta da?

"Og vanlig etter en ulykke, eller katastrofe?"

Dette er en krigshandling. Slvfølgelig støtter NATO USA, men du er da vel klar over hva dette innebærer? Som medlem av NATO vil det i "worst case" bety involvering av Norske militære styrker. "off-topic" ja, helt enig. Men det er jo et tema i de fleste kaffekroker i disse dager..

hva det menes..

det menes vel at jeg ønsket å understreke alvoret i situasjonen, for dette er da vel utvilsomt en meget alvorlig situasjon!? da det på meg virker som om noen ikke ser hva som har skjedd. og dersom noen ikke ønsker å diskutere det som har skjedd, så hva med å ikke lese/svare da? det er jo bare å poste/lese FS innlegg selvom noen poster innlegg som har med angrepet på USA og gjøre. eller?

beklager igjen dette "off-topic" innlegget.

CN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, på en måte er det en "krigshandling", og som NATO medlem så er Norge forpliktet til å bidra på en eller annen måte, selv om våre midler ikke akkurat er så tilstrekkelige lenger. Men dette er ikke noe nytt. Vi har hatt norske soldater ute i verden før, på oppdrag for FN, og nå NATO (Balkan). For noen så kan det virke utenkelig at vi faktisk MÅ sende soldater til en mulig krigsoperasjon. Men dette er faktisk jobben de er trenet for, og består av frivillige. Har selv et par kontingenter i Sør-Libanon. Med krisemaksimering så mener jeg det er såpass mye snakk om at USA (NATO) må gå til angrep på et eller annet, uten at de med sikkerhet vet hvem som står bak. Å sende stealth-fightere, og cruise-missiler mot Afganistan på et såpass tidlig tidspunkt, er å overeagere, og det er krisemaksimering etter min mening. Har ikke sagt at noen her i forumet krisemaksimerer. Men USA's borgere roper på hevn, og presidenten er helt fersk, og må vise at han har bein i nesa. Med "off-topic" så mener jeg at det er det her på flightsim.no, men om ingen har noe imot at det diskuteres i " Kaffekroken " så er vel det greit, uten at noen vil lynsje hverandre [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Alle har sine meninger og oppfatninger av denne katastrofen, og burde kunne drøfte det uten å " ta helt av "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som "jublet" har vel ikke fått med at det er en flyvertinne fra Bodø som jobber i AA og hun visste ikke hvilke kollegaer som var omkommet og hun var blitt fast i Chicago samt en norsk flyver ansatt i samme selskap , han kjente mange av piloten som omkom og han er stasjonert i Boston og flyr en Fokkermaskin.

Det er jo folk fra hele Norden som jobber i AA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigering:Flyvertinna fra Bodø heter Cesilie Almbakk og har standbyvakt i Chicago og det er United Airlines og hun hadde følgende kommentar:"Det kunne vært meg".

Kilde Nordlands Framtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen "jublet" her vet jeg ikke...

Det er jo en del nordmenn som jobber for selskaper i utlandet. " Det kunne vært meg.."... Joda, det er nok bare skjebnen som avgjør om man er på feil sted når slikt skjer. Men det kunne også vært en av oss alle andre, på ferie f.eks. En gang tok jeg en buss fra Tel Aviv ( Israel ) til Eilat, en by helt sør i Israel. Noen dager senere ble samme bussruten kapret av terrorister som tvang den ut av veien og brukte håndgranatene sine... Slik er livet, en vet heldigvis ikke noe på forhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...