Gå til innhold

Laminere Kart


Rolf Arne Beck

Anbefalte innlegg

Tok meg en tur ned på NAKShop og skaffet med M517 kartet over Oslo og jeg skulle gjerne hatt det laminert slik at jeg kan tegne på det med tusj og så bare vaske det til neste tur. Men jeg har aldri laminert noe før, så vet ikke helt hvordan jeg gjør det. Finnes det noen butikker i Oslo som kan gjøre deg for deg? Eller er det noe man kan/må gjøre selv? Kartet er relativt stort, så jeg må kunne brette det etter lamineringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Kai, stikk innom en forretning a la Binders, Notabene eller andre sånne typer forretninger og få lagt på en fleksibel plastduk, noe som ligner kontaktpapir, for da kan du brette og rulle det i alle fasonger du vil, uten at kartet tar skade av det :) Laminering går ikke å brette uten at du ødelegger lamineringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om kontaktpapir vil fungere, ettersom intensjonen din er å tegne på kartet og kunne viske ut igjen. Jeg vet ikke om du da må ha en spesiell type tusj, så jeg tør ikke love at det går bra :( Men kontaktpapir er plastpapir med klister på som du bare legger over en flate, så sitter det som støpt. Men jeg har opplevd å tegne på kontaktpapir uten at det gikk av igjen, så jeg er ikke så sikker på om det funker. Det er jo helt opp til deg, men laminering tror jeg ikke vil fungere slik du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh, dere er altfor moderne. Tusj?.. Skal innrømme at jeg har brukt det jeg også, men det er ingenting som slår en god gammeldags fettstift :)

 

Vel og merke ikke riktig laminering, men jeg har "laminert" mange kart med kontaktpapir kjøpt i typisk bokhandel/kontorrekvisita forretning. Man får en viss teknikk med hvordan man skal få best resultat, uten bobler osv. etterhvert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt rett over, kontaktpapir og overheadtusj er en uslåelig kombinasjon. Stikk på binders eller noe sånt og kjøp deg en timetersrull med matt kontaktpapir. (glatt går egentlig fint det også, men det blir litt mer refleksjoner i mye sollys)

Legg hele kartet utover på gulvet, deretter ruller du kontakpapiret på som vist på tegningen under. Mens du ruller ut kontaktpapiret følger du etter med en brei planke, gjerne en med litt vekt. Denne sørger for å glatte ut kontaktpapiret, samt trykker det ordentlig inntil kartet. Selv brukte jeg ei skjærefjøl fra fatterns kjøkken.

kontaktpapir.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å gå innom nærmeste trykkeri så gjør de dette for deg.

 

Alt etter hvor stort du vil ha det så koster det ikke så alt for mye.

 

10 ark her på sunnmøre betalte jeg ca 500 for, da med scanning og montasje.

 

 

Alternative som jeg i ettertid har gjort er å kjøpe laminerings maksin fra Chlas Olson for 299,- og laminerer alle A4 og A5 selv.

 

tar ca et par minutter

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh' date=' dere er altfor moderne. Tusj?.. Skal innrømme at jeg har brukt det jeg også, men det er ingenting som slår en god gammeldags fettstift :)

 

 

[/quote']

 

Fettstift brukte jeg i militæret for leenge siden, og fungerte bra også i regnvær, men tusj til samme formål må da være bedre(innendørs) så lenge den går an å vaske vekk.

Da slipper man å spisse stadig vekk for å beholde en tynn spiss, og for all del:Unngå skrive for hardt for da brekker spissen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått brukt kartet litt og det er kjempefint å kunne planlegge en tur og så bare vaske av til neste tur. Jeg bruker bare en vanlig tusj jeg hadde liggende her og problemet er at det som blir tegnet/skrevet forsvinner litt for lett. Det skal ikke noe mer enn at noe blir dratt over det eller at kartet blir pakket sammen og så er det borte/uleselig... Noen som bruker en noe som ikke forsvinner med mindre du f.eks. vasker det bort med vann eller løsningsmiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...