Gå til innhold

Splitter ny Cessna til BAK


Anbefalte innlegg

Bergen Aero Klubb har kjøpt en splitter ny Cessna 172 SP med Garmin 1000 (glasscockpit). Dette betyr at klubben nå får en meget velutstyrt maskin, godkjent for IFR. Flyet vil ha registreringsnummer LN-BTT. Cessnaen er i øyeblikket på vei til Norge fra Reykjavik, og den ventes til Bergen om 14 dager.

BAKs medlemmer er selvsagt veldig spent på den nye Skyhawken, som er det tredje flyet av dette slaget med glasscockpit i Norge........ :grin:

 

BAK

 

BTW! Noen som kjenner til om Garmin 1000 er å oppdrive for FS9/FSX?......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Håper ingen tar dette som kritikk, er bare litt imot full automatisering av luftfarten :))Har litt problem med å skjønne hva som er så fantastisk med glass, har prøvd det litt i simmen og synes det er veldig vanskelig å fly etter relativt til analog. Har aldri prøvd dette på ordentlig men kan tenke meg at det i grove trekk blir det samme med primary instrumenter. Hvis jeg skulle flydd med glass tror jeg at jeg ville bli sittende å se på stadby-instrumentene. Kan godt være at dette er bare fordi jeg ikke synes flyet skal gjøre som mye selv ;) Har aldri prøvde det, så vet hvordan det ville gått :crazy: Gratulerer med et flott nytt fly! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timeprisen vil være et sted mellom 1200 og 1300 kr. Jeg har hørt den, men husker ikke i farten nøyaktig hva den var.

 

Opplæring på Garmin 1000 blir godt ivaretatt i klubben.

Nå er det slik at det kun er en liten del av funksjonene som benyttes under VFR.

I tillegg er det også et analogt sett til de viktigste instrumentene.

Det er et hav av muligheter med Garmin 1000, men gjennomsnittspiloten behøver ikke å gå i dybden på denne.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C172 dritstilig

Det er flott at det kommer "nye" fly til Norge' date=' men la oss bare få klarlagt en ting med engang. De to ordene sitert ovenfor har ingenting med hverande å gjøre i sammenheng.

[/quote']

 

Kunne ikke vært mer enig :D Desverre er det mange klubber som ikke har noe særlig annet alternativ enn C172. Feks. i klubben jeg er medlem i ville en av svanene til Diamond eller Cirrus enten litt avanserte gressklippere eller blitt ristet i filler.

 

Rolf Arne, du trenger ikke flytte til Bergen ;) Står en lik maskin nær Oslo med en timepris på 990kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med Glass, men tycker själv att det är riktigt obehagligt att flyga natt med det. 2 stora skärmar som (även om dom är dimmade) lyser upp på tok för mycket i mörkret.

 

Ang analoga instrument, det måste man alltid ha som backup. ;)

 

Gunnar: Har den extrautrustning så som väder, traffic alert, GPSW autopilot tillkopplad G1000 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C172 dritstilig

 

Det er flott at det kommer "nye" fly til Norge' date=' men la oss bare få klarlagt en ting med engang. De to ordene sitert ovenfor har ingenting med hverande å gjøre i sammenheng.

 

[/quote']

 

Tja... litt uenig her... dersom ein samanliknar Standard C172 og C172 med G1000, så er den med G1000 dritstilig :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Clamer gitt...

 

Cessna 172 er og blir en "spam-can" uansett hvor mye elektronikk du presser inn i den...

 

Som en grunnregel mener jeg at en GA-maskin bør være bygget av annet enn stål og aluminium, og gjerne midtvinget/lavvinget, før "dritstilig" faller på sin plass å bruke...

 

En Lada blir ikke "dritstilig" selv om man putter inn en Garmin GPS... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...