Gunnar van der Meeren Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Bergen Aero Klubb har kjøpt en splitter ny Cessna 172 SP med Garmin 1000 (glasscockpit). Dette betyr at klubben nå får en meget velutstyrt maskin, godkjent for IFR. Flyet vil ha registreringsnummer LN-BTT. Cessnaen er i øyeblikket på vei til Norge fra Reykjavik, og den ventes til Bergen om 14 dager. BAKs medlemmer er selvsagt veldig spent på den nye Skyhawken, som er det tredje flyet av dette slaget med glasscockpit i Norge........ :grin: BAK BTW! Noen som kjenner til om Garmin 1000 er å oppdrive for FS9/FSX?...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg er grønn av misunnelse . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Garmin 1000 er vel med i FSX Deluxe. Grattis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg fikk en uttrolig trang til å flytte til Bergen nå Håper dere gjennomfører et ordentlig kurs for overgang til G1000. Hører det har skjedd en del ulykker i statene, pga piloter som tror at G1000 ikke er noe anderledes enn den lille GPSen de har hatt i mange år... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (Håper ingen tar dette som kritikk, er bare litt imot full automatisering av luftfarten )Har litt problem med å skjønne hva som er så fantastisk med glass, har prøvd det litt i simmen og synes det er veldig vanskelig å fly etter relativt til analog. Har aldri prøvd dette på ordentlig men kan tenke meg at det i grove trekk blir det samme med primary instrumenter. Hvis jeg skulle flydd med glass tror jeg at jeg ville bli sittende å se på stadby-instrumentene. Kan godt være at dette er bare fordi jeg ikke synes flyet skal gjøre som mye selv Har aldri prøvde det, så vet hvordan det ville gått :crazy: Gratulerer med et flott nytt fly! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Flyet gjør jo ikke noe mer selv enn det det gjør i vanlige fly. Glass er bare en annen måte å presentere informasjonen. Istedenfor å ha 5-8 instrumentklokker å se på, så har du all informasjonen samlet i 2 store skjermer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Grattis med ny maskin! C172 med G1000 er rett og slett flott. Har kikka på ein som var innom her for ei tid attende og det var berre dritstilig. Lykke til med flygninga på nymaskina. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Hva vil timeprisen bli på denne Gunnar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar van der Meeren Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Timeprisen vil være et sted mellom 1200 og 1300 kr. Jeg har hørt den, men husker ikke i farten nøyaktig hva den var. Opplæring på Garmin 1000 blir godt ivaretatt i klubben. Nå er det slik at det kun er en liten del av funksjonene som benyttes under VFR. I tillegg er det også et analogt sett til de viktigste instrumentene. Det er et hav av muligheter med Garmin 1000, men gjennomsnittspiloten behøver ikke å gå i dybden på denne....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Blakset Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Cessnaen er i øyeblikket på vei til Norge fra Reykjavik, og den ventes til Bergen om 14 dager. Det var da god endurance på en 172...14 dager fra Reykjavik til BR :grin: Gratulerer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar van der Meeren Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Det var da god endurance på en 172...14 dager fra Reykjavik til BR :grin: :grin: :crazy: .......den skal vel gjennom endel formaliteter østpå først Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 C172 dritstilig Det er flott at det kommer "nye" fly til Norge, men la oss bare få klarlagt en ting med engang. De to ordene sitert ovenfor har ingenting med hverande å gjøre i sammenheng. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 C172 dritstilig Det er flott at det kommer "nye" fly til Norge' date=' men la oss bare få klarlagt en ting med engang. De to ordene sitert ovenfor har ingenting med hverande å gjøre i sammenheng. [/quote'] Kunne ikke vært mer enig Desverre er det mange klubber som ikke har noe særlig annet alternativ enn C172. Feks. i klubben jeg er medlem i ville en av svanene til Diamond eller Cirrus enten litt avanserte gressklippere eller blitt ristet i filler. Rolf Arne, du trenger ikke flytte til Bergen Står en lik maskin nær Oslo med en timepris på 990kr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Fint med Glass, men tycker själv att det är riktigt obehagligt att flyga natt med det. 2 stora skärmar som (även om dom är dimmade) lyser upp på tok för mycket i mörkret. Ang analoga instrument, det måste man alltid ha som backup. Gunnar: Har den extrautrustning så som väder, traffic alert, GPSW autopilot tillkopplad G1000 ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Rolf Arne' date=' du trenger ikke flytte til Bergen Står en lik maskin nær Oslo med en timepris på 990kr. [/quote'] Hvor da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Drammen Flyklubb har en stående Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 C172 dritstilig Det er flott at det kommer "nye" fly til Norge' date=' men la oss bare få klarlagt en ting med engang. De to ordene sitert ovenfor har ingenting med hverande å gjøre i sammenheng. [/quote'] Tja... litt uenig her... dersom ein samanliknar Standard C172 og C172 med G1000, så er den med G1000 dritstilig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Nei, nei, nei. Det hører ganske enkelt ikke sammen :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Enig med Clamer gitt... Cessna 172 er og blir en "spam-can" uansett hvor mye elektronikk du presser inn i den... Som en grunnregel mener jeg at en GA-maskin bør være bygget av annet enn stål og aluminium, og gjerne midtvinget/lavvinget, før "dritstilig" faller på sin plass å bruke... En Lada blir ikke "dritstilig" selv om man putter inn en Garmin GPS... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Tja... litt uenig her... dersom ein samanliknar Standard C172 og C172 med G1000' date=' så er den med G1000 dritstilig [/quote'] Blir mye som en Lada med og uten GPS... Du dobler verdien, men det er fremdeles en skrothaug... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Smaken er som baken... alle andre sin stinker hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Ikke vær så hard mot deg selv nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Tar opp igjen denne tråden, ser at flyet har ankommet bergen nå. Er det mulig å få noen erfaringer vedrørende G1000, VFK skal også kjøpe en ny Cessna, og desverre lager ikke cessna lenger 172er uten glass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg siterer en slepeflyger i DFK... Cessna 172=Invalidesykkel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Vel de er ikke akkurat vanskelig å fly nei, men det vet jeg jo Har jo 25t og soloutsjekk på 2stk. Cessna 172N fra 1979 så... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Nilsen Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg siterer en slepeflyger i DFK... Cessna 172=Invalidesykkel. Hvorfor syns han det? Er han mest vant med Piper'n? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.