Gå til innhold

Perfekt "nødlanding"


Anbefalte innlegg

Ganske myk den landinga der' date=' ja.

Men man må jo bestandig pirke litt! Han glemte å stanse propellene slik at de unngår at evt biter fra dem treffer et vindu e.l. :P [/quote']

 

Glemte og glemte.. Ulempen med å la motorene gå, er at det blir dyrt. Fordelen er at man kan angre, gi gass, og prøve igjen.. Stopper man motorene, så har du én sjanse, og det kan bli mye dyrere... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius du skriver som du vet alt! Han Piloten som flydde der visste nok GODT hva han gjorde. Så hold de spekulasjonene for deg selv!

Jaja, så må du og Johan (hei Johan) kritisere det jeg sier igjen da.

Hvis du skulle kritisert alle som pirket på dette forumet så hadde du hatt relativt liten tid igjen til å lese til den PPL'en din.

Blir du fornøyd om jeg retter på det første innleget og skriver "han kunne ha stoppe propellene" i stedet for "han glemte å stoppe propellene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilotene har prossedyrer de skal følge. Og du kan være sikker på at i de står det klart når motoren skal stoppes i dette konkrete tilfellet. Hvorvidt han gjorde feil her er det ingen her inne som vet vil jeg anta da ingen av oss sitter på prossedyrene det selskapet bruker for flytypen. Men hva produsenten anbefaler skal jeg ikke utale meg om da jeg ikke har kjenskap til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilotene har prossedyrer de skal følge. Og du kan være sikker på at i de står det klart når motoren skal stoppes i dette konkrete tilfellet. Hvorvidt han gjorde feil her er det ingen her inne som vet vil jeg anta da ingen av oss sitter på prossedyrene det selskapet bruker for flytypen. Men hva produsenten anbefaler skal jeg ikke utale meg om da jeg ikke har kjenskap til det.

Ja, de har prosedyrer og jeg har på ingen måte sagt at pilotene ikke fulgte dem.

Poenget mitt er fortsatt at det er større risk for at biter fra propellene kunne truffet et vindu e.l.

Dette var en kjedelig debatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han KUNNE ha gjort det' date=' men når SOP er å IKKE gjøre det, så hadde han gjort feil.. Lev med det... :whistle: [/quote']

SOP? Hva er det? :P

Han gjorde det ikke nei, men det kunne blitt dyrt om noen biter fra propellen hadde kommet inn gjennom et vindu e.l. :P

Tror ikke propellene tåler mye..

En proppell vil ikke knuses, altså sprute i biter gjennom vinduene som du skriver. Den vil bøyes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han skulle ha stoppa motoren eller ikkje er likegyldig. Med motorane igang, hadde han moglegheiten til å gå rundt om det såg dårleg ut på første forsøk.

 

Når du har ein emergency, så kjem fly og økonomi HEEEEEILT nederst på prioriteringslista. Folka ombord har prioritet nr 1. Om motorane går til helv..., så går dei dit. Betre det enn at ein går i bakken fordi ein stoppa motorane litt tidleg.

 

Elles så KAN det jo hende at piloten\\ane faktisk hadde skrudd av motorane, og at motorane var i ferd med å gå i feather då dei landa. Ein propell som står i low pitch, vil windmille veldig bra og skapar god drag som kan hjelpe med å bremse flyet då det kjem inn i groundeffect like før setting.

 

Eg har meir tru på at det var dette som skjedde, enn at dei kom inn for landing med approach powersetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare et lite spørsmål som jeg. Ettersom B1900 har en turboprop' date=' vil ikke da propellen windmille når man skrur av motorene? [/quote']

 

Fly med variabel vinkel på propellbladene kan sette de i en posisjon kalt "feather". Dette er en posisjon som snur propellprofilen parallelt med relativ vind som gjør at propellen ikke skal windmille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjorde det ikke nei' date=' men det kunne blitt dyrt om noen biter fra propellen hadde kommet inn gjennom et vindu e.l. :P

Tror ikke propellene tåler [b']så[/b] mye..

 

...men flyet tåler tydligvis så mye:

 

DSCF1560.jpg

 

En proppell vil ikke knuses' date=' altså sprute i biter gjennom vinduene som du skriver. Den vil bøyes! [/quote']

 

DET kommer ann på hva propellen er laget av:

 

DSCF1558.jpg

 

I dette tilfellet ser det ut til å være komposittblader med skumkjerne, og som bildet klart viser så knakk dem tvert av i roten, UTEN å lage annet enn mindre bulker i skroget...

 

Eg har meir tru på at det var dette som skjedde' date=' enn at dei kom inn for landing med approach powersetting. [/quote']

 

Vel, ifølge de som angivelig flyr og skrur på flytypen, i blant annet det selskapet, så er det sistnevnte som gjelder, altså 1.700 rpm på propellen hele veien ned...

 

Kilder:

PPRuNe: 1, 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her får meg til å tenke på det de fleste jeg kjenner som flyr sier. "Samme hva du gjør i en nødsituasjon vil det være noen som sier du skulle gjort det anderledes". Er også mye lettere når man sitter trygt på bakken og kan ta seg tid til å studere det hele i ro og mak.

Rent personlig ville jeg heller ikke sett noen grunn til å begynne å eksperimtere i en slik situasjon, men gjort en så normal landing som mulig. Om propellene går i biter skal det uansett mye til at de kommer særlig langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg lurt litt på dette - jeg har jo sett at en del propellfly har en rød linje malt på skroget. Er skroget på noen måte forsterket i dette området? Hvis ikke' date=' skulle man tro at risikoen for at et ødelagt propellblad kan trenge igjennom skroghuden er nokså liten. [/quote']

 

Den røde linjen indikerer hvor propellen er i forhold til skroget. De fleste passasjer fly med propell, dash blant annet, har ekstra hud som forsterker skroget der is ol., kan falle av og kastes mot skroget!

 

Her ser man det forsterkningen ganske godt...med merker som bonus:)

 

DSC_1671.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke dette en "forsterkning" i så måte. Det er heller en beskyttelse slik at man ikke skal slå bulker i selve skrogplatene når is løsner ifra propellene og slår inn i skroget.

 

Såvidt meg bekjent er ikke dette forsterkninger som er laget for å beskytte mot et propellblad som løsner, kun for is.

 

Så kan man bytte denne platen istedenfor mere omfattende / tidkrevende og dyrere reperasjoner på skrogplatene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...