Trond Meier Skrevet 5. juni 2007 Skrevet 5. juni 2007 Vel, jeg skal ikke nevne navn.. men jeg har sett flere som får eller har en brainblock og gjør totalt idiotiske ting.. og da hver eneste gang de prøver å fly. Bla.a. første kontakt med et fly på bakken (dette var en Norsk pilot): XXXTEK: I TAXI TO RWY (uttalt som rhwhy)WÅN NOW?? Meg: Negative, you have no clerance (stille i 5 min, helt til midt i en samtale med et annet fly:) XXXTEK: I TAXI TO RWY WÅN NOW? jeg valgte å ignorere han fordi jeg prata med det andre flyet.. Og plutselig ser jeg han begnte å taxe mot 19L meg: XXXTEK, you are not cleared to taxi XXXTEK: OK (og han snur midtveis på S og taxer ned via L og opp på nordsiden av terminalen). Og like etterpå: XXXTEK: I TAXI TO RWY WÅN NOW? Dette var et år siden, og han har heldigvis ikke vist seg igjen.. Så har vi jo slike som HOPPER og mr SG som egentlig er ganske harmløse, så lenge de flyr alene i ENOS.. DVS uten fly i 300 mil omkrets Men, med litt tolmodighet og et eller annet å slå på hjemme så går det som regel bra :whistle: Siter
Einar Kristiansen Skrevet 5. juni 2007 Skrevet 5. juni 2007 Under slike store event's så er det alltid noen som er der som IKKE burde være der uten nok erfaring. Slike ting må man bare ta med seg,selv om det er jækla irriterende for oss ATC. Dette er iallefall min erfaring i løpet av de 7-årene jeg har drevet med denne hobbyen. Siter
Martin Svarstad Skrevet 5. juni 2007 Skrevet 5. juni 2007 Ja, og det blir vel mer og mer tydelig etter som det generelle nivået på teoretisk kunnskap stiger, og forhåldet mellom erfarne og uerfarne blir større. Men det er jo en uungåelig utvikling.. Siter
Cato Støle Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Tro det eller ei, men slike folk dere beskriver her, finnes også i virkeligheten! Piloten som nesten ikke kan engelsk, som tar av på feil rullebane, som flyr gjennom luftrommet uten å ta kontakt...you name it! De finnes:) Siter
Magnus Eliassen Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Tro det eller ei' date=' men slike folk dere beskriver her, finnes også i virkeligheten! Piloten som nesten ikke kan engelsk, som tar av på feil rullebane, som flyr gjennom luftrommet uten å ta kontakt...you name it! De finnes:) [/quote']Hmm, hva gjør dere da? På VATSIM kan man jo bare banne dem, men det fungerer vel ikke helt sånn irl At et fly i virkeligheten tar av på feil rullebane kan jo få katastrofale følger, mister piloten sertifikatet(ene) sine(e) da ? Siter
Cato Støle Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Da forteller du dem at de har gjort feil. Men man bør være forsiktig. Er det en fersiking, eller en som sjeldent flyr, kan du bare gjøre ting mer vanskelig for deg selv, om man blir krass. Så man må bare takle situasjonen der og da. Om feilene fører til en hendelse, skal det skrives rapport. Om man mister "lappen" eller ikke, er det Luftfartstilsynet som bestemmer. Flygeleder kan derimot beordre flyet ned på bakken, eller bort fra kontrollert luftrom. Også her må man bruke fornuften. hvor lurt er det å jage bort en pilot?! Når man jobber som flygeleder, må man alltid være klar for "stupid pilots", som det så fint heter:) Siter
Jan Kristiansen Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Når man jobber som flygeleder, må man alltid være klar for "stupid pilots", som det så fint heter:) Og slik må (og skal) det i "hovedsak" også være på Vatsim. Som Flyveleder skal du takle dette som en "proff" - Være snill og grei uansett, ha tålmodighet med alle - og like vel etterpå sitte igjen med følelsen - I am good he he puh!! Siter
Cato Støle Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Ja det er sant det. Skal VATSIM være realistisk, må man nok akseptere det. Nå er ikke jeg noen vatsimmer, så vet ikke hvordan "flygelederene" oppfører seg der inne. Finnes vel mye rart der også, som andre plasser:) Siter
Trond Meier Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Hehe, problemet med vatsim er at det er også de som *vil* ødelegge, og det ser man vel ikke så mye av i real (håper jeg). 'Newbies' klarer man alltids å takkle uten å lage så mye bråk om det, så lenge de ikke setter seg selv i midten av verden og krever at alt skal hande om seg - som i mitt eksempel over. Siter
Tom Knudsen Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Vatsim vil aldri bli mer realistisk en hva du prøver å gjøre det til selv... Er du villig til å lære deg å bli en realistisk pilot, ja da får du ATC som behandler deg deretter. Driter en i realisme eller ønsker å ha det fritt og mer likt en multiplayer, så har vi flotte mennesker til det ( Supervisor) Liker du ikke regler eller ikke klarer å følge disse bare for at du er 12 år enten i alder eller i hode så er nok ikke VATSIM noe for det i utgangspunktet.. Sats heller på multiplayer og vent til du vokser opp.. VATSIM er forøvrig ikke synonymt ( det samme) som GAMESPY eller multiplayer som f.eks flightsim.no Siter
Hans Christian Lindgren Skrevet 6. juni 2007 Skrevet 6. juni 2007 Hei jeg hadde en liten tur innom på overload, med start fra gardemoen. Veldig lærerikt for meg, som fremdeles er newbee på vatsim, når så mange controllere må samkjøres. Hadde litt oppstarts problemer, men nå vet jeg bedre til neste gang Siter
Mathias Ganss Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 Vatsim vil aldri bli mer realistisk en hva du prøver å gjøre det til selv... Er du villig til å lære deg å bli en realistisk pilot' date=' ja da får du ATC som behandler deg deretter. Driter en i realisme eller ønsker å ha det fritt og mer likt en multiplayer, så har vi flotte mennesker til det ( Supervisor) Liker du ikke regler eller ikke klarer å følge disse bare for at du er 12 år enten i alder eller i hode så er nok ikke VATSIM noe for det i utgangspunktet.. Sats heller på multiplayer og vent til du vokser opp.. VATSIM er forøvrig ikke synonymt ( det samme) som GAMESPY eller multiplayer som f.eks flightsim.no [/quote'] For en gang skyld Tom; Jeg er HELT enig! Mathias Siter
Arild Oldervoll Skrevet 7. juni 2007 Skrevet 7. juni 2007 4. Jeg tror approach hadde alt for mye å gjøre til å estimere hver enkelt holding. Riktig i teorien' date=' men umulig i praksis på søndag. Vi trenger en coordinator for å estimere slikt. [/quote'] Det viktigste er å gi en EFC tid, ikke at den er helt riktig. Har man mange fly i holding er det ekstra viktig. Poenget med EFC tid er at om man får radio-failure skal man fortsette fra holding ved EFC-tiden. Om det i et worst-case scenario der det er ATC som mister radio-forbindelsen kan alle flyene begynne å fly videre mot samme mål samtidig dersom man ikke har gitt forskjellig EFC-tid til hvert enkelt fly. ATC kan gjerne gi en lengre EFC-tid enn det de egentlig forventer at den skal være. Jeg har selv opplevd å få en EFC-tid 30 min frem i tid, men rakk bare 2 runder i holding (ca 8 min) før jeg fikk klarering videre. Siter
Andreas Ringnes Skrevet 9. juni 2007 Skrevet 9. juni 2007 knallbra event! Jeg lå i holding over Skien VOR i 45min (BAW768T) men synes faktisk bare det var helt konge!!! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.