Gå til innhold

Gardermoen Overload


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Vel, jeg skal ikke nevne navn.. men jeg har sett flere som får eller har en brainblock og gjør totalt idiotiske ting.. og da hver eneste gang de prøver å fly.

 

Bla.a. første kontakt med et fly på bakken (dette var en Norsk pilot):

XXXTEK: I TAXI TO RWY (uttalt som rhwhy)WÅN NOW??

Meg: Negative, you have no clerance

(stille i 5 min, helt til midt i en samtale med et annet fly:)

XXXTEK: I TAXI TO RWY WÅN NOW?

jeg valgte å ignorere han fordi jeg prata med det andre flyet.. Og plutselig ser jeg han begnte å taxe mot 19L

meg: XXXTEK, you are not cleared to taxi

XXXTEK: OK (og han snur midtveis på S og taxer ned via L og opp på nordsiden av terminalen). Og like etterpå:

XXXTEK: I TAXI TO RWY WÅN NOW?

 

Dette var et år siden, og han har heldigvis ikke vist seg igjen..

 

Så har vi jo slike som HOPPER og mr SG som egentlig er ganske harmløse, så lenge de flyr alene i ENOS.. DVS uten fly i 300 mil omkrets :P

 

Men, med litt tolmodighet og et eller annet å slå på hjemme så går det som regel bra :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei' date=' men slike folk dere beskriver her, finnes også i virkeligheten! Piloten som nesten ikke kan engelsk, som tar av på feil rullebane, som flyr gjennom luftrommet uten å ta kontakt...you name it! De finnes:) [/quote']

Hmm, hva gjør dere da? På VATSIM kan man jo bare banne dem, men det fungerer vel ikke helt sånn irl :/

At et fly i virkeligheten tar av på feil rullebane kan jo få katastrofale følger, mister piloten sertifikatet(ene) sine(e) da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forteller du dem at de har gjort feil. Men man bør være forsiktig. Er det en fersiking, eller en som sjeldent flyr, kan du bare gjøre ting mer vanskelig for deg selv, om man blir krass. Så man må bare takle situasjonen der og da.

 

Om feilene fører til en hendelse, skal det skrives rapport. Om man mister "lappen" eller ikke, er det Luftfartstilsynet som bestemmer. Flygeleder kan derimot beordre flyet ned på bakken, eller bort fra kontrollert luftrom. Også her må man bruke fornuften. hvor lurt er det å jage bort en pilot?!

 

Når man jobber som flygeleder, må man alltid være klar for "stupid pilots", som det så fint heter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man jobber som flygeleder, må man alltid være klar for "stupid pilots", som det så fint heter:)

 

Og slik må (og skal) det i "hovedsak" også være på Vatsim. Som Flyveleder skal du takle dette som en "proff" - Være snill og grei uansett, ha tålmodighet med alle - og like vel etterpå sitte igjen med følelsen - I am good he he puh!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, problemet med vatsim er at det er også de som *vil* ødelegge, og det ser man vel ikke så mye av i real (håper jeg).

 

'Newbies' klarer man alltids å takkle uten å lage så mye bråk om det, så lenge de ikke setter seg selv i midten av verden og krever at alt skal hande om seg - som i mitt eksempel over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vatsim vil aldri bli mer realistisk en hva du prøver å gjøre det til selv...

 

Er du villig til å lære deg å bli en realistisk pilot, ja da får du ATC som behandler deg deretter. Driter en i realisme eller ønsker å ha det fritt og mer likt en multiplayer, så har vi flotte mennesker til det ( Supervisor)

 

Liker du ikke regler eller ikke klarer å følge disse bare for at du er 12 år enten i alder eller i hode så er nok ikke VATSIM noe for det i utgangspunktet.. Sats heller på multiplayer og vent til du vokser opp..

 

VATSIM er forøvrig ikke synonymt ( det samme) som GAMESPY eller multiplayer som f.eks flightsim.no

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vatsim vil aldri bli mer realistisk en hva du prøver å gjøre det til selv...

 

Er du villig til å lære deg å bli en realistisk pilot' date=' ja da får du ATC som behandler deg deretter. Driter en i realisme eller ønsker å ha det fritt og mer likt en multiplayer, så har vi flotte mennesker til det ( Supervisor)

 

Liker du ikke regler eller ikke klarer å følge disse bare for at du er 12 år enten i alder eller i hode så er nok ikke VATSIM noe for det i utgangspunktet.. Sats heller på multiplayer og vent til du vokser opp..

 

VATSIM er forøvrig ikke synonymt ( det samme) som GAMESPY eller multiplayer som f.eks flightsim.no

 

[/quote']

 

For en gang skyld Tom; Jeg er HELT enig!

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Jeg tror approach hadde alt for mye å gjøre til å estimere hver enkelt holding. Riktig i teorien' date=' men umulig i praksis på søndag. Vi trenger en coordinator for å estimere slikt.

[/quote']

 

Det viktigste er å gi en EFC tid, ikke at den er helt riktig. Har man mange fly i holding er det ekstra viktig. Poenget med EFC tid er at om man får radio-failure skal man fortsette fra holding ved EFC-tiden. Om det i et worst-case scenario der det er ATC som mister radio-forbindelsen kan alle flyene begynne å fly videre mot samme mål samtidig dersom man ikke har gitt forskjellig EFC-tid til hvert enkelt fly.

ATC kan gjerne gi en lengre EFC-tid enn det de egentlig forventer at den skal være. Jeg har selv opplevd å få en EFC-tid 30 min frem i tid, men rakk bare 2 runder i holding (ca 8 min) før jeg fikk klarering videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...