Gå til innhold

Finnes det helt miljøvennlige fly?


Anbefalte innlegg

Nå som miljøkrisen pågår er det jo mye snakk om fly. Da lurer jeg på om det finnes fly som opererer helt miljøvennlig, altså på hydrogen eller tilsvarende. Det vil selvsakt være omulig å bruke et slikt fly i Norge, i likhet med slike biler p.g.a. manglende påfyllingsstasjoner, men jeg lurer altså på om det finnes slike fly. (hvis dere forstår) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som miljøkrisen pågår er det jo mye snakk om fly. Da lurer jeg på om det finnes fly som opererer helt miljøvennlig' date=' altså på hydrogen eller tilsvarende. [/quote']

Russerne prøvde jo å bygge en versjon av Tu-154 som skulle gå på hydrogen. De kom ganske langt i testinga, og flyet var to ganger i utlandet(Nice og Hannover). Flyet gikk under definisjonen Tu-155, og var registrert CCCP-85035.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som miljøkrisen pågår er det jo mye snakk om fly. Da lurer jeg på om det finnes fly som opererer helt miljøvennlig' date=' altså på hydrogen eller tilsvarende. [/quote']

Russerne prøvde jo å bygge en versjon av Tu-154 som skulle gå på hydrogen. De kom ganske langt i testinga, og flyet var to ganger i utlandet(Nice og Hannover). Flyet gikk under definisjonen Tu-155, og var registrert CCCP-85035.

Hvorfor i allverden sluttet de med det/hvis de fortsatte hvorfor har vi ikke hørt noe om det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med flytende hydrogen er jo at det tar mye plass (fire ganger så mye som vanlig bensin), og hørte av naturfagslæreren det er eksplosivt om det komprimeres ytterlige. Det vil jo kreve noen ENORME tanker for å drive et svært passasjerfly over atlanterhavet. Noe positivt da, er at det veier vanvittig lite i forhold til parafin.

Angående Tu-155, har den noen gang vært air-borne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Tu-155' date=' har den noen gang vært air-borne? [/quote']

Jepp, fløy første gang 15. april 1988. Flyet tok 14 verdensrekorder mens det ble testet. Som sagt var det på tur både til Nice og Hannover. Flyet ble satt på bakken i 1992. Og Andreas, du har helt rett. Flyet hadde en diger tank bak(20 kubikkmeter). Den tok opp plassen fra der vingen slutter og til der luftinntaket til motor 2 starter.Tanken var nok til 2 timer i lufta. :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk vi bekreftet det Andreas ;)

Aleksander' date=' mener at en bilmotor på hydrogen forbrenner mer drivstoff per mil enn en bilmotor på bensin gjør. [/quote']Så må vi huske at bensin har vært brukt i over hundre år og hydrogen er noe "nytt." Kommer nok til å bli en enorm utvikling på dette området hvis man satser på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...