Jon Berg Jørgensen Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Nå som miljøkrisen pågår er det jo mye snakk om fly. Da lurer jeg på om det finnes fly som opererer helt miljøvennlig, altså på hydrogen eller tilsvarende. Det vil selvsakt være omulig å bruke et slikt fly i Norge, i likhet med slike biler p.g.a. manglende påfyllingsstasjoner, men jeg lurer altså på om det finnes slike fly. (hvis dere forstår) Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Har sett et fly som er laget av NASA som går på solenergi. Men den går vel av seg selv og kan ikke ha med seg noen passasjerer o.l. Siter
Geir Teigo Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 papirfly! Av resirkulert papir selvfølgelig :grin: Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Skrevet 15. mai 2007 Har sett et fly som er laget av NASA som går på solenergi. Men den går vel av seg selv og kan ikke ha med seg noen passasjerer o.l. Helios ja, hadde helt glemt den jeg. Tenkte mer på å ha folk oppi der da, hvis jeg vil fly radiostyrt fly så tar jeg heller mitt lille seilfly :grin: Siter
Geir G Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Seilfly med strikkstart, evt. vinch (skrives det slik??) Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Skrevet 15. mai 2007 Men finnes det seilfly med strikkstart da (bortsett fra de små R7C flyene, slik som jeg har skaffet meg)? Jeg vil gjerne ha en motor også (selv om jeg ikke har noe i mot seilfly, og kommer til å prøve det når jeg får tid). Nå begynner vi vel å nerme oss alle betingelsene tror jeg... Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Vet at det er en mann som har fløyet over den Engelske Kanal med pedaldrevent fly Siter
Geir G Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Strikkstart med seilfly er mer vanlig i Nord-England... Siter
AMO Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Nå er jeg usikker, men jeg tror det er mulig å få elektromotorer i seilfly Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Skrevet 15. mai 2007 OK begynner å komme flere gode løsninger her nå. Jeg lover at hvis (sier bare hvis i tilfelle noe skulle komme i veien) jeg blir pilot, skal jeg skaffe et helt miljøvennlig fly når jeg får råd Seriøst, bare vennt å se Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Skrevet 15. mai 2007 Noen som har prisen på kjerra der? Forresten noen som vet hvoe mye LN-GMV bruker på en start og climb til 3000ft? Siter
Andreas Nornes Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Nå som miljøkrisen pågår er det jo mye snakk om fly. Da lurer jeg på om det finnes fly som opererer helt miljøvennlig' date=' altså på hydrogen eller tilsvarende. [/quote']Russerne prøvde jo å bygge en versjon av Tu-154 som skulle gå på hydrogen. De kom ganske langt i testinga, og flyet var to ganger i utlandet(Nice og Hannover). Flyet gikk under definisjonen Tu-155, og var registrert CCCP-85035. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Hvor miljøvennlig elektroseilfly er kommer da an på hva strømmen kommer av Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Skrevet 15. mai 2007 Hjemmesnekret kraftverk i bekken utenfor døra her Eller vind da Siter
Jan Gulliksen Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Hjemmesnekret kraftverk i bekken utenfor døra her Eneste ulempen er at man må ha så innmari lang ledning! Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Skrevet 15. mai 2007 Hvis man da ikke bruker batteri Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Skrevet 15. mai 2007 Nå som miljøkrisen pågår er det jo mye snakk om fly. Da lurer jeg på om det finnes fly som opererer helt miljøvennlig' date=' altså på hydrogen eller tilsvarende. [/quote']Russerne prøvde jo å bygge en versjon av Tu-154 som skulle gå på hydrogen. De kom ganske langt i testinga, og flyet var to ganger i utlandet(Nice og Hannover). Flyet gikk under definisjonen Tu-155, og var registrert CCCP-85035. Hvorfor i allverden sluttet de med det/hvis de fortsatte hvorfor har vi ikke hørt noe om det? Siter
Andreas Nornes Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Så vidt jeg husker ble det stilt spørsmål ved om hydrogendrevne fly var trygge. Det ble uansett satt i storage i 1992, så det kan nok ha noe med Sovejetunionens fall også. Flyet står forresten fortsatt lagret i Zhukovskiy. Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Problemet med flytende hydrogen er jo at det tar mye plass (fire ganger så mye som vanlig bensin), og hørte av naturfagslæreren det er eksplosivt om det komprimeres ytterlige. Det vil jo kreve noen ENORME tanker for å drive et svært passasjerfly over atlanterhavet. Noe positivt da, er at det veier vanvittig lite i forhold til parafin. Angående Tu-155, har den noen gang vært air-borne? Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Skrevet 15. mai 2007 Å få nok drivstoff til langturer var også et problen i flytransportens tidlige dager, man sluttet ikke å fly flytransport for det, og se hva man kan nå! Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Ja det er jo klart det var det... F.eks svake motorer. Flyene kunne ikke være så store og laste spesielt mye fuel. Nå er det snakk om et helt annet drivstoff med fire ganger så stort volum.. Jeg tror det skal bli en veldig vanskelig oppgave å fly over atlanteren med et slikt fly. Siter
AMO Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Kommer an på hvor mye hydrogen en motor forbrenner i forhold til vanlig fuel per dags dato da Siter
Andreas Nornes Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Angående Tu-155' date=' har den noen gang vært air-borne? [/quote']Jepp, fløy første gang 15. april 1988. Flyet tok 14 verdensrekorder mens det ble testet. Som sagt var det på tur både til Nice og Hannover. Flyet ble satt på bakken i 1992. Og Andreas, du har helt rett. Flyet hadde en diger tank bak(20 kubikkmeter). Den tok opp plassen fra der vingen slutter og til der luftinntaket til motor 2 starter.Tanken var nok til 2 timer i lufta. :crazy: Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Skrevet 15. mai 2007 Sjønner at dette ennå ikke egner seg for vanlig passasjertransport med de tankdimensjonene, men man må da kunne utvikle, eller er man ikke såpass interessert i miljøet? Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Da fikk vi bekreftet det Andreas Men synes likevel det er noe som burde forskes videre på. Tror det ligger mye potensiale i hydrogendrivstoff. Aleksander, mener at en bilmotor på hydrogen forbrenner mer drivstoff per mil enn en bilmotor på bensin. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Nå er jeg usikker' date=' men jeg tror det er mulig å få elektromotorer i seilfly [/quote'] Jepp! Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 15. mai 2007 Skrevet 15. mai 2007 Hvor miljøvennlig elektroseilfly er kommer da an på hva strømmen kommer av Lader du den opp i Norge kommer strømmen av vannkraft Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Skrevet 15. mai 2007 Da fikk vi bekreftet det Andreas Aleksander' date=' mener at en bilmotor på hydrogen forbrenner mer drivstoff per mil enn en bilmotor på bensin gjør. [/quote']Så må vi huske at bensin har vært brukt i over hundre år og hydrogen er noe "nytt." Kommer nok til å bli en enorm utvikling på dette området hvis man satser på det Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.