Gå til innhold

Trodde hjula var nede!!!


Erik Hosle

Anbefalte innlegg

Nei, de var fullt klar over at de ikke hadde hjul. Se på landingen, de tar bakken med hele bellyen samtidig, det ville du aldri gjort uten hjul. Se og på pilotenes reaksjon. Hadde ikke du vært relativt forskrekka hvis du hadde landa uten hjul og hadde hørt den lyden? Pilotene tok det ganske easy da.. Tviler sterkt på at de glemte hjulene det var nok en grunn til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som de glemte det...

 

De kommer ganske bratt inn, på en short base, og for meg ser det ikke ut som at de er forberedt på en buklanding. Man skal jo aldri si aldri, men skulle de buket den med vilje, så tror jeg kanskje de enten ville gjort det på gresset ved siden av banen eller i det minste ha noe/noen stående klar til å hjelpe der nede. Jeg kan ikke se noe annet enn en tom bane og tilsynelatende helt normale omstendigheter.

 

Jeg synes karen i venstresetet ser litt oppgitt ut, med den håndbevegelsen helt på slutten der. Skulle de buklande den, tror jeg også de hadde stengt av motoren i god tid før touchdown De har den ihvertfall fortsatt i gang når flare'en begynner, men ettersom kameraet skifter over er det ikke godt å se om de stengte den av like etter. Virker også som de prater om helt andre ting enn en buklanding når de kommer inn også.

 

Don't know.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pina dø det dummeste jeg har sett. Riktig nok er amerikanere stort sett teite, men dette tar kaka hehe

 

dut dut dut dut dut dut dut dut dut dut sound bør vel vekke de fleste..

Den er jo tross alt laget for å være mest mulig irriterende for flygeren, slik at han ikke skal glemme den..

 

Jeg også tror han glemte den, da som Torbjørn sier her at om han virkelig ønsket og hadde forberedt seg på buklanding så hadde han sikkert gjort dette på gresset.

 

Samt den med hånda er jo rimelig klar da..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke mer enn 10-12 år siden det samme skjedde på Vigra med en Cessna med retract. Den gang var det heller ikke intensjonen å la hjulene være inne. Det ble også filmet fra baksetet og sendt på NRK og TV2 nyhetene noen ganger.

Ellers er vel ikke trepunktslanding, som det blir nevnt lengre oppe, veldig vanlig med et nesehjulsfly. Halehjul derimot... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig nok er amerikanere stort sett teite' date=' men dette tar kaka hehe

[/quote']

 

Ja og Noreg er hovudstaden i Sverige og Danmark er Statsministeren på Island.

 

Tom: Det utsagnet der, gjenspeglar at du ikkje er hakket betre.

Eg skal innrømme at den gjennomsnittlege amerikanar ikkje har så gode kunnskapar om ting som skjer i andre land. Men å seia at dei er teite, DET er å dra den litt langt. Eg har fleire venner her borte i USA, og dei er mykje smartare enn mange venner eg har heime i Noreg.

 

Så eg syns du bør passe deg for å komme med slike utsagn. Dei vil komme attende og bite deg i rompa di etter ei stund, og det seinkar truverda di her inne noko enormt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor sa ikke ATC i fra :confused:

 

Fordi Charles W. Baker Airport ikke har noe kontrolltårn Truls Petter. Dessuten sitter vel ikke ATC nødvendigvis å kikker at konfigurasjonen er riktig på enhvert fly som lander; andre bevegelser på flyplassen, motlys, redusert sikt, det er mange forhold som gjør at dette kan være vanskelig å oppdage fra bakken hvis man ikke vet noe på forhånd.

 

De "tynne trådene" av noen landingshjul som Cessna RG har er nok ikke alltid like lett å se fra bakken heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde han sikkert gjort dette på gresset.

 

Nja.....er ikke så sikker på det. Det viser seg at landing på asfalt ikke er så ikke, og at det ikke blir mer skader på skroget. (Mer riper, men ikke bulker strukturelle skader)

 

Landing på gress derimot kan føre til at flyet slår rundt. (Siden gresset er ikke a.la golfbane på flyplasser)

Ett lite hull er alt som skal til for at noe tar tak og flipper flyet.

 

Jeg tror nok at dette var utilsiktet ja.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Det utsagnet der, gjenspeglar at du ikkje er hakket betre.

 

Vel Torstein nå tar jeg ikke alle amerikanere under en stein, men begrepet amerikaner under en stein og det er som en annen her uttalte så fint.

 

den gjennomsnittlige amerikaner er dum som en loff...

 

Om det skylde utdanning eller ignorens vet jeg ikke, men har nå vært der utallige ganger i regi av jobb og kan med hånden på hjerte si at jeg har møtt flere mindre heldige en høyst intellektuelle ja..

 

Jeg sier selvsagt ikke at alle er teite som forøvrig kanskje var feil ord på rett plass, men Torstein jeg treger nok ikke passe meg for noen ting, da mine følelser for den gjennomsnittelige amerikaner er lik

 

47veith.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man skulle se til psykologien da? Det finnes ingen studier som viser en forskjell i intelligens mellom europeere og hvite amerikanere. Det finnes en meget liten forskjell på hvite amerikanere og afro-amerikanere, men dette skyldes mest sannsynlig kulturelle forskjeller. Forskjellen i målt IQ er her rundt 0,7% om jeg husker riktig, altså ikke mulig å merke. Så Tom, amerikanere er like smarte som nordmenn, og like dumme. Det er ikke intelligensen, heller grunnutdannelsen. Men nå skal det også sies at amerikanere har flere av toppene innenfor de fleste fagområder.

 

Mvh

Mathias Tangvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel dette blir jo selvsagt en egen studie og om noen tar den oppgaven eller ei, tenker jeg svært lite på.. Når det er sagt så vil jeg bare si at min egen erfaring og mening er at amerikanere er teite uansett hva andre måtte mene.. Jeg tar ingen individer under noen som helst kam, dog tar jeg heller ikke noen bestemte hendelser under en kam. Alt jeg sikter til er amerikaner i ordets rette forstand.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg utelot en viktig setning. Det er nemlig gjort studier på dette. Og de viser ingen signifikant forskjell. Om du gir meg litt tid så skal jeg finne hvem som har utført studiene. Du har selvfølgelig all rett til din subjektive mening, men det fines ingen studier som støtter meningen din, snarere ganske tvert imot.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...