Per Johansen Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Nei, det ville blitt 8,7mb. Jeg tok litt i og beregnet ukomprimert 48-bit Tiff. Siden 8bit tilsvarer en byte er det jo rimelig greit å regne ut ukomprimert Tiff i 8-bit format. Tilsvarende vil 48-bit gi 6 bytes pr pixel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Prøvde meg frem i går kveld med A4 i photoshop og 300dpi. Lagret som ukomprimert TIF og du traff spiker'n rett på hodet selvfølgelig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Barmark Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Synes dette kalenderstyret har kommet ut (LANGT) over proporsjonene sine. Jeg stiller noen spørsmål i stedet for å kommentere ting. 1) Hva er vits med 6 mpix ved 300dpi når et menneskeøye ikke ser forskjell på 200 og 300dpi før du kommer opp i over 20x30 (tilsv. A4) på vanlig (glossy) papir? 2) Hva med de som har bilder i 4:3 bildeforhold? Som kjent er A4 et tilnærmet les: 21,5x29cm, 3:2 -> 20x30cm) 3:2 og de fleste vil få problemer med å møte kravet om 6mpix hvis deres bilde på 8 mpix blir beskåret om til 3:2 bildeforhold. 3) Hvordan "optimaliseres" bildene før trykk? Hvilken etterbehandling? Et minimumskrav må jo i såfall være at eksponeringen sitter, bildet er "pin sharp" og at den personen som skal etterbehandle bildene KAN sakene sine for optimal visning på trykk/papir. Jeg står kritisk på siden når jeg leser og hører en del om dette. Det er noe som skurrer i ørene mine. PS: Genuine Fractals er jo et supert program for dere som ikke møter det horrible kravet på 6mpix/300dpi (selv D70/50/Canon 300D blir visst for dårlig her ja). Forstørrer opp bilder på 6mpix til 12-13 mpix uten nevneverdig kvalitetstap og ikke minst går de nye bildefilene (les: nytt kamera) mine på 12.8 mpix rett opp til 25 mpix uten å nøle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Jeg vet ikke om jeg skal gå videre med dette jeg. Jeg har kun motatt ett bilde så langt. Jeg åpner nå for at alle kan sende inn bilder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Interessen er helt borte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elias Lundereng Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Nei for all del ikke. Men jeg føler ikke at det er noe poeng å sende inn mine bilder, da de ikke akkurat er av "god" kvalitet. Altså, oppløsningen er høy og bildet iseg selv er i god kvalitet, men det er noe med fotografen som er litt dårlig. :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Okey, bilder kan sendes til flykalender@gmail.com. Jeg setter ingen krav bortsett fra at bildene bør jo være av en viss kavlitet og at bildet ikke er helt likt som det man har sett før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 real eller fs? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Selvfølgelig skal det være ekte. Jeg ville ihvertfall ikke ha FS-bilder på veggen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Blir dette for 2008? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Det er planen ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Njål Kvamme Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Selvfølgelig skal det være ekte. Jeg ville ihvertfall ikke ha FS-bilder på veggen. Tror ikke jeg vil ha bildekalender laga/satt sammen av en 14 åring heller. Da printer jeg heller bilder ut fra airplix og limer inn på en sånn ferdigkalender. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Braastad Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Kan man ikke være dyktig selvom man er 14 år? Uansett så er han faktisk 15 år... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Storli Berg Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hehe. Vi skal ikke bedømme folk på alderen! Olaf er veldig flink, og har virkelig peiling på hva han driver med! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai R Sivertsen Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Tror ikke jeg vil ha bildekalender laga/satt sammen av en 14 åring heller. Da printer jeg heller bilder ut fra airplix og limer inn på en sånn ferdigkalender. Dette er en tvilsom påstand , selv er jeg 47 år og er ikke i tvil om att jeg ville kjøpt dette produktet av Olaf. Tror nok mange ungdommer er mer oppdatert på slike ting enn vi tilårskomne. Olaf , glem det innlegget , stå på du , du gjør en bra jobb. Gleder meg til kalanderen. MVH Kai Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Flikkeshaug Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Selvfølgelig skal det være ekte. Jeg ville ihvertfall ikke ha FS-bilder på veggen. Tror ikke jeg vil ha bildekalender laga/satt sammen av en 14 åring heller. Da printer jeg heller bilder ut fra airplix og limer inn på en sånn ferdigkalender. Dummeste jeg har hørt på lenge. Er det umulig å være flink selv om han er 15? Hvis det er et så stort problem, så vil jeg gjerne se deg lage en kalender.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hvis det er et så stort problem' date=' så vil jeg gjerne se deg lage en kalender.. [/quote']Slike svar er noe av det dummeste jeg hører, "åh, du liker ikke Steve Vai? Få høre deg spille en solo i 20.000.000 bps da..", "åh, du liker ikke FS? Få se deg lage et bedre spill da...". At man er skeptisk til ting betyr jo på ingen måte at man kan gjøre ting bedre selv. Hva kalenderen til Olaf angår så kan den fint bli bra den, jeg kommer ikke til å kjøpe en, men det er fordi jeg ikke helt ser hva jeg skal med en kalender, og ikke fordi Olaf er bare 15. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.