Gå til innhold

Det stormer rundt sikerhetskontrollen i Bodø


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Disse nye sikkerhetskontrollene er hysteriske, det er andre måter å få med seg våpen inn på flyy en via den kontrollen, uten at vi går så mye i detaljer. På Flesland har de forresten metallbestikk inne på resturanten, og kokken har kjøttkniv.

En ting til, en bokser/karateekspert ol. må jo være mye farligere enn et belte (som også finnes inne i flyet!)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du dra et skille da, mellom sikkerhetskontroll og det å ha med seg farlig gods i bagasjen sin...

 

Det er en grunn til at man ikke får ha sånt i bagasjen, og vi har hatt iallefall ett tilløp til brann i lasterommet på en 737 på Torp, fordi passasjeren hadde farlig gods i bagasjen.

Dette skjedde heldigvis under lasting, så kofferten ble raskt fjernet fra flyet, men hadde det skjedd på et annet tidspunkt så kunne utfallet blitt helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste positive menneskene til Sercuitas må være homsene, største drømmen enn har vel være en rektumundersøkelse på sikkerhetskontrollen på Gardermoen, "Litt lengere inn nå så, gutten min" "der ja, oh der ja" ""

 

Antar at du veit at man må ha en veldig god grunn (evt mistanke) før man begir seg ut på noe sånt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har full forståelse for at securitas må gjøre dette, det er jo tross alt jobben deres... og gjør de ikke det , er de fort uten jobb. og for å si det på den måten, så er ikke sikkerhets selskapene trege med å ansette nye gestapo medlemer.

 

men det som irriterer meg litt av og til, er måten det blir gjort på. man taper jo ingenting på å være litt hyggelig.

 

men som alt annet innen flybransjen, så er vi bare nødt til å svelge dette unna, for det kommer tvert imot til å bli bedre med tiden. så fort kontorrottene nede i brussel kjeder seg, så kommer det nye regler og rettningslinjer.

 

men som sakt. don`t hate the players. hate the game.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe enig med deg der Thor. Selvfølgelig må de gjøre jobben sin, men det å tømme ting utover et bord i all offentligheten er ikke akseptabelt. Jeg må innrømme det var litt flaut å stå der å ta av seg belte og sko mens en 20 åring står å nermest beføler ens edle deler (skjedde meg). + hele køen som er bak deg, står å kikker på.. Hva med å ha en liten "kakebu" hvor slikt kan forgå?? Synes synd på de som har med gjenstander som feks. Tamponger osv (nok en fordel med å ha snabel)..

Håper det blir en diskusjon i "tabloid" eller lignende en gang slik at det blir slutt på mye av tullet som foregår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikerhetskontrollen er grei nok. Men de må da for farsken kunne gjøre det på en mer menneskelig måte. Hadde det vert meg de hadde fort fram på den måten som de gjorde i den linken, ja så skulle de jaggu fått lov te å bedd på sine knær for at jeg ikke skulle gå vidre med det.

 

Jeg har ingenting imot å bli kontrolert. Men jeg forventa at de respekterer oss reisende på en sikkelig måte, å ikke farer fram som at man skulle tru at de hadde ransakningsordre i en alvorlig straffesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har meir enn ein gang blitt stoppa i sikkerhetskontrollane her i Noreg. Og eg har enno til gode å verta bedt om å bli med bak eit forheng. Men eg har sagt klart ifrå at eg ikkje lar dei rote i min baggasje så andre kan sj ådet. Om dei ikkje har nokon skjerm å gå bak så har dei eit problem. Eg hugsar og ei ngang eg om ifrå Bergen, og skulel til Molde via Oslo. I Oslo prøvde fyren å nekte meg å ha med ventilsettet mitt til 7000 kroner, og kravd at eg skulle leggje det igjen i sikkerhetskontrollen. (Eg har dratt dette ventilsettet med meg x antal gangar Molde-Bergen, og to turar til utlandet ifrå oslo, og ein del gangar ifrå oslo til Molde att.

 

Enden på visa var at eg sa at eg gjerne kunne leggje det igjen, viss han betalte verdien på det og gav meg ein god grunn til at det skulle verta igjen i Oslo. Han ville ikkje betale, men han prøvde seg med at eg kunne kvele nokon med det... eg såg dumt på han og begynte og le.. så han lurte på kva eg lo av... eg svara med å peike på beina mine og spørje om han såg skolissene mine. Det gjorde han måtte han medgi....eg forklara han då at dei var mykje enklare å kvele folk emd enn eit ventlisett på 1.9 kg, og 5 slangar på med tilhøyrande ventilar og manometer.

 

Dei tok òg ifrå meg ein lommekniv eg hadde glømt at låg i sekken min på ein tur til Egypt. Greit sa eg, det var ein kniv til 50 spenn så eg gadde ikkje bry meg. Kom inn på utanlandsterminalen og var innom ein butikk der... og jgett kva eg kunne kjøpe der?... joda.. kremt... ein kniv med 25cm langt blad...ti lden nette sum av 350 kroner. Snakk om fjøsnisse og suppestyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk imellom sikkerhetskontrollen på OSL sist (2 uker siden) synes jeg ikke det var så ille egentlig.

De hadde ingen int. av å se ned i kamerabaggen min.

Jeg hadde en halv liter Cola i sidelomma på baggen, og mannen i sikkerhetskontrollen sa med en hyggelig tone at jeg desverre ikke kunne ha med meg den inn, men at jeg kunne drikke opp den mens jeg sto der hvis jeg ville.

 

De ba meg ta ut laptoppen av veska samt alle mynter og metal av lommene og dette gikk fint.

 

På vei tilbake derimot var det litt annet. Der sto det vakter med sikkerhetstroppen av på pistolbeltet og kikket rundt på alle som gikk imellom. Her skulle de se imellom det meste, men fortsatt en meget hyggelig tone. Da han ene kikket ned i kamerabaggen min sa han bare.. Oooooo [*********] mens han gliste.. ""

 

Vel tilbake i Oslo igjen ble jeg tatt med inn for sjekk av 2 damer der de tømte baggen og kofferten min på et lukket rom.. Alt de sa var bare "Er du spion eller" mens de lo og pakket sammen alt jeg hadde.

 

Voffen som sprang rundt meg var jo dødsrå. Den var mere opptatt av å leke med en sammenkrøllet papirlapp enn å sjekke bagasjen.

 

Jeg tror at så lenge man ikke har noe å skjule er det like greit å være hyggelig. Da går det dobbelt så fort og i de fleste tilfeller er det hyggelige tilbake.

Men selvfølgelig å tømme veska utover så alle kan se hva de har er litt på kanten. Myten er: Skal en dame ha med seg leketøyet sitt, så legg den i kofferten og ikke håndbagasjen. Hun får ikke bruk for den på flyet likevel... Forhåpentligvis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...