Gå til innhold

C-17 Globemaster inn i Forsvaret


Einar Kristiansen

Anbefalte innlegg

16 land skal altså krangle om 3 fly? Dette kan jo bli interesant ""

 

Litt kjapp hoderegning:

Vi har 3 fly

De skal fly 1500 timer pr. år

16 land skal dele på de

 

(1500*3)/16=281

 

 

Hvert land har altså da ca. 281 flytimer hvert år.

Hvor mange timer tar et transportoppdrag fra Gardermoen til Bodø?

 

Noe sier meg at de timene blir unnagjort veldig fort, og hva gjør vi da resten av året.....Bruker Hercules kanskje?

 

HA!! Noe sier meg at denne avtalen kommer til å sluke de pengene som ellers kunne vært brukt til å drifte 335 Skvadronen (Hvor mange av Herculesene er fortsatt flyvedyktige?)

 

Men jeg er ikke noen forsvarsekspert så dette er bare basert på synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoiii

 

Andelen i Globemasterne er vel mere tenkt opp mot int.ops. Afghanistan og stuff like that.

 

Arvid

 

Jupp det håper i alle fall jeg. Herc er intet strategisk transportfly selv om vi bruker det som dette. (Typisk transport fra Norge til utenlandsoperasjoner). Herc er ment som et taktisk trsp-fly. Likevel bruker vi det til begge deler. Strat.transportfly burde ha større kapasitet. Derfor håper jeg dette gjelder norske planer for evt C-17. (blant annet)...

 

I tillegg sier det seg selv... med så få timer pr land pr år vil man ikke kunne ha flere enn helst 1 eneste flyger om man skal opprettholde en viss flytreningsstatus.

 

 

Tror nok dette blir noe ala NATOs AWACS-styrke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 land skal altså krangle om 3 fly? Dette kan jo bli interesant ""

 

Litt kjapp hoderegning:

Vi har 3 fly

De skal fly 1500 timer pr. år

16 land skal dele på de

 

(1500*3)/16=281

 

 

Hvert land har altså da ca. 281 flytimer hvert år.

Hvor mange timer tar et transportoppdrag fra Gardermoen til Bodø?

 

Noe sier meg at de timene blir unnagjort veldig fort, og hva gjør vi da resten av året.....Bruker Hercules kanskje?

 

HA!! Noe sier meg at denne avtalen kommer til å sluke de pengene som ellers kunne vært brukt til å drifte 335 Skvadronen (Hvor mange av Herculesene er fortsatt flyvedyktige?)

 

Men jeg er ikke noen forsvarsekspert så dette er bare basert på synsing.

 

Må ta med transit og,lite tid igjen då ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.500 timer i året pr. maskin virker jo latterlig lite da... Fire timer flyging pr. dag??

 

 

Det betyr vel at de ikke flyr den hver dag, regner jeg med.

 

Det kan så hende, og om de kun bruker den annenhver dag, så er det fremdeles dårlig utnyttelse av kapasiteten...

 

Dette høres ut som et gigantisk pengesluk... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken.; et sivilt rutefly flys vel for alt det er verdt for... ""

 

Joda, men det behøver jo ikke nødvendigvis innebære at militære fly bør stå på bakken og støve ned, eller?

 

Trenger Norge 281 timer med C-17 kapasitet i året?

...eller burde man heller fokusert på å bytte ut de utslitte arbeidshestene man allerede har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er sikker, men en C17 har vel betydelig større kapasitet i form av last enn det C130 har?

De stiller ikke i samme klasse for å si det sånn...

En C-130J (nyeste versjon, Norge har C-130H) kan ta en max payload på 27,7 tonn (C-130H har en lavere max payload enn dette,) mot 74,8 tonn for C-17. I tillegg er det interne volumet betraktelig større, både i bredden (ca 2.5 meter bredere enn der Hercen er på sitt smaleste) og i høyden (C-17 er ca to meter høyere under vingen.)

Det mest imponerende er at en C-17 kan ta av med samme rullebanelengde som en Herc, dvs ned til ca 3100ft, selv om en C-17 veier ca 80tonn mer når den er ulastet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas, you`re correct! Har sjekket litt rundt omkring. Forsvaret skal kjøpe C-17 timer istedet for å leie AN-124 ad-hoc slik man gjør i dag. Primært mot int.ops men også til nasjonale oppdrag hvis behov. Dette er ren cargo. Personell-transport til int.ops-områdene foregår med f.eks Pegasus 737 til Afghanistan.

 

A r v i d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Herc og C-17 skal kunne ta av på like korte baner spør jeg meg; er det forskjell å operere med propell eller fan*?

Høyere cruisehøyde og -fart for C-17. Men når det kommer til fuel burn er dette en hel del høyere på C-17, spesielt på kortere flighter, det er tross alt et mye større fly, dog, det har lengre range.

 

*) Eller hva nå enn man kaller de motorene C-17 har

Turbofan ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...