Gå til innhold

Sputnik i Nødlanding!


Halvdan Hellenes

Anbefalte innlegg

Fy søren hvor mange elendige overskrifter VG klarer å mekke sammen. På forsiden står det: "Sputnik nødlandet etter fyllebråk"

Det er en sikkerhetslanding for det første, for det andre trodde jeg at Sputnik selv nødlandet flyet da han var sørpefull..

 

Kan godt være dette er en 15-årings syn på overskriften og at dere tolker det helt annerledes ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren hvor mange elendige overskrifter VG klarer å mekke sammen. På forsiden står det: "Sputnik nødlandet etter fyllebråk"

Det er en sikkerhetslanding for det første, for det andre trodde jeg at Sputnik selv nødlandet flyet da han var sørpefull..

 

Kan godt være dette er en 15-årings syn på overskriften og at dere tolker det helt annerledes ""

 

Jeg er ikke enig med deg! Bare at en person blir syk på et, og flyet må lande, er en nødlanding. Det er i alle fall tullete at noen forummennekser skal slakte VG for hva de skriver. Hva vet dere om hva piloten eller flygelederen har gjort. Sier flygeleder at det er en nødsituasjon, ja så er det det!

 

Virker som om det går sport i å hetse VG e.l for alt de skriver om luftfart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde bare et eksempel på hvor mange dårlige overskrifter VG lager, ikke nødvendigvis kun om fly. Har lagt merke til det flere ganger før, de gjør det jo med vilje for å blåse saken opp noe veldig.

At dette er en nødlanding er jeg ikke enig i. En sikkerhetslanding var det. Om begge motorene stopper og alle hjulene sitter fast, DA er det ganske klart at det er en nødlanding. Når en litt fordrukken danske blir gal synes jeg det blir drøyt å kalle det en nødlanding altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det var nesten som på bygdefestene hjemme, ler Sputnik."

 

HAHAHA, ler så jeg har vondt i magen !

Kjenner til noen av de Norske bygdefestene (siden vi selv arrangerte noen når jeg bodde der) å DET er hva man kan kalle fest ! """"

 

Første tanken var jo: MÅÅ være en trønder de har kastet av (igjen) men ikke. En Dansk faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at en person blir syk på et, og flyet må lande, er en nødlanding.

 

Inte nödvändigtvis...

 

För att det definitionsmässigt ska bli en nödsituation av ett sykdomstilfälle så måste passagerarens vara i behov för akut hjälp. Om man bedömer att passagerarens situation kan bli sämre av att fortsätta färden, och man därför väljer att avbryta den, så har inte nödsituationen uppstått ännu.

 

Samma med en bråkig passagerare... Om passageraren är under kontroll (omhändertagen ombord) så är där inte skäl för en nödsituation. Om passageraren genom sitt uppförande hotar säkerheten till andra passagerare eller fartyget, så har man en nödsituation.

 

Det ligger i definitionerna.

 

Man kan inte komma och skrika nödlandning för att man genomför en oplanerad landning. Ibland är det en nödsituation, ibland så landar man för att en nödsituation inte ska uppstå.

 

Se på det med drivstoffmängden ombord, t.ex. Alla flygningar är ju potentiella nödsituationer pga att drivstoffet tar slut en gång. Men det är först när man är nere på reserverna som man definerar det som nödsituation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke si "Mayday" for at det er nødlanding, eller "pan pan" om det er mindre seriøst?

Har null snøring, har ikke kommet så langt i teorien, men tror det var på air disasters at de sa "pan pan" når det var fuel emergency.

Men tviler på at vi hørte noe av dette fra flyet:

 

"Mayday, mayday", vi har en pærefull mann ombord, må lande øyeblikkelig. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ett eksempel på at det ikke burde være låv og servere alkohol på fly!

 

Han kan da umulig ha rukket å bli så snydens full på den korte tiden. Problemet ligger nok ikke der, men i hva eller i mengde med væske han har fått i seg før flyturen..

 

Å lage et forbud mot servering ombord er egentlig bare tull, og vil være vanskelig å håndheve, med mindre ikke flyselskapeene selv ikke ønsker å servere eller selge dette ombord. Da blir det en helt annen sak, Men så lenge det er betalende passasjerer som ønsker alkohol ombord, så er dette tilgjenglig.

 

La oss si at norske mydigheter forbyr salg/servering av alkohol på flyene, hvordan skal det da gå når flyet er i internasjonalt luftrom?.. Da må det i så fall gjelde samtlige fly som er i norsk luftrom da? Nei... skjer nok ikke med første gitt...

 

Dessuten så er det jo bare hyggelig å ta seg et glass vin eller lignende når enn er ute å reiser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det som kalles en sikkerhetslanding?

 

Det kallas landning..! ""

 

Sikkerhetslandning är inget begrepp vi använder. Ser PR folken slänger sig med det uttrycket ibland.

 

Vi opererar med Nöd och Prioritet. Prio är något man kan be om för att inte orsaka en nödsituation. Ref. drivstoffet. Kanske Murphy är speciellt aktiv en dag och man innser att vi kommer att gå ned på reserverna om vi inte får prioritet i innflygnings kön.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Inte nödvändigtvis...

 

För att det definitionsmässigt ska bli en nödsituation av ett sykdomstilfälle så måste passagerarens vara i behov för akut hjälp. Om man bedömer att passagerarens situation kan bli sämre av att fortsätta färden, och man därför väljer att avbryta den, så har inte nödsituationen uppstått ännu.

 

Samma med en bråkig passagerare... Om passageraren är under kontroll (omhändertagen ombord) så är där inte skäl för en nödsituation. Om passageraren genom sitt uppförande hotar säkerheten till andra passagerare eller fartyget, så har man en nödsituation.

 

Det ligger i definitionerna.

 

Man kan inte komma och skrika nödlandning för att man genomför en oplanerad landning. Ibland är det en nödsituation, ibland så landar man för att en nödsituation inte ska uppstå.

 

Se på det med drivstoffmängden ombord, t.ex. Alla flygningar är ju potentiella nödsituationer pga att drivstoffet tar slut en gång. Men det är först när man är nere på reserverna som man definerar det som nödsituation.

 

helt enig

 

Men i dette tilfellet var mannen ute av kontroll. Da vil jeg si at det er en nødlanding

 

Sitat VG

Han var helt krakilsk, og begynte å skrike og slå..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i dette tilfellet var mannen ute av kontroll. Da vil jeg si at det er en nødlanding

 

Sitat VG

Han var helt krakilsk, og begynte å skrike og slå..

 

De skriver ju också

men det gikk for så vidt greit siden noen holdt ham fast helt til vi hadde landet

 

Men det spelar förvisso ingen roll. Om besättningen bedömde det som en nödsituation och att det var viktigt att komma ned på backen igen, så var det en nödlandning ja. Och det är ju inte alls otänkbart i detta tillfälle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Jeg er derimot ikke så begeistret for å kalle ting for en sikkerhetslanding. "" Vet ikke hvem som fant på det ordet?

 

Det er av og til brukt av info-folk i flyselskap overfor medier, og det dukket opp under en diskusjon om samme tema i et annet forum for en tid tilbake også. Det kan virke som om det ikke er helt klare definisjoner på området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Hvem som har funnet det på er jeg ikke sikker på du ""

Har lest litt i andre diskusjoner her og du vil vel helst kalle det meste for en nødlanding ser jeg.

 

Men om du plages av det skal jeg begynne å si prioritetslanding fra nå av! ""

 

Ja liker ikke at alle synserne skal komme med alle mulige slags uttrykk, når de ikke vet hva som har skjedd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lander alltid for sikkerhets skyld.

Hehe, det er bra Clamer ""

 

Ja liker ikke at alle synserne skal komme med alle mulige slags uttrykk, når de ikke vet hva som har skjedd

Men vi vet da hva som skjedde i denne saken Cato? ""

Greit nok, vi vet ikke hva flygeleder sa eller kaptein gjorde, men det gjør heller ikke du så det blir bare spekuleringer fra begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...