Gå til innhold

Petter Jansen - sparket fra SAS Braathens!


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

Petter Jansen skal allerede ha blitt sparket fra sin

stilling som adm. direktør i SAS Braathens. Beslutningen

skal ha blitt gjort direkte av konserndirektøren i SAS;

Jørgen Lindegaard. Dette skal visstnok ha ført til mye

oppstandelse i SAS, da SAS Braathens er det eneste

selskaet i SAS-gruppen som faktisk går med overskudd.

 

Jørgen Lindegaard personlig sparket Petter Jansen, enda

saken ikke en gang var behandlet i styret. Det skal den først i ettermiddag.

 

Dermed blir det nok en ny person inn i toppjobben i SAS Braathens, kun to år etter at Petter Jansen fikk stillingen.

 

Mer info bl.a. her:

 

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5707552.html

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/11/468606.html

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=21951

 

VG har saken som "forside-sak" på sitt nettsted nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så rart syntes jeg. Han har vært en ekstremt pro braathens sjef, ikke det at det er noe galt i å være pro braathens, men han har gjort selskapets operative del om til nesten slik som braathens hadde det før. Det som er dumt med det, er at ex-braathens ledelsen ikke er fult så vant til en slik international operasjon som ex-sas ledelsen.

 

Skal bli kjempespennende å se hvordan SASBraathens kommer til å se ut om noen år med ny leder!

 

PS: Den sluttpakka han fikk, syntes jeg er heeelt syk! MEd en årslønn på 2,1 mill ellerno, så trenger han søren meg ikke over 8 mill for å leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om at de får sluttpakke, pengene er på en måte fortjent synes jeg da. Han har vel slitt mye og styrt SAS Braathens til gode overskudd.

Men ellers synes jeg det var veldig merkelig å sparke Petter, synes han var en god leder. Er ikke sikkert en ny skal være så mye bedre. Mye rart som skjer i SAS for tiden ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis styret er fornøyd er det jo ikke bruk for sluttpakken...

 

Forsåvidt korekt det, men da kunne di gi mannen en bonus om han valgte å si opp den vanlige måtn der man jobber ut oppsigelsestiden. Men vist man må gå på dagen er det INGEN som gjør seg fortjent til en sluttpakke, da de mest annsynlig ikke har gjort en bra nok jobb for styret.

 

Man skal gjøre seg fortjnet til en eventuel bonus, og må man gå på dagen så har man ikke gjort seg fortjent til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bestemt, Johnny Skoglund blir konstituert som toppsjef i SAS Braathens - er idag viseadm. direktør.

 

Ellers frontes det massivt, at den "offisielle" årsaken til at Petter Jansen ble sparket (eller skal vi heller si Petter Jansen sin "avgang"..) , var

fordi det var uenighet om strategien videre for SAS/BU.

 

I tillegg spekuleres det i, om at Petter Jansen ble sparket - fordi han var MOT en nedleggelse på Sola...

 

Mer her:

 

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=21956

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=21958

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=21959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NA24.no

 

Når jeg ser dette, så blir jeg faktisk veldig forbannet. Ikke på SAS-ledelsen, men de SAS-ansatte.

Nå får de faenmeg gi seg, hver eneste lille avgjørelse SAS-ledelsen tar blir slaktet av de ansatte og krigserklært og streiketruet og gudene vet hva de ikke truer med. Dette gjelder uansett hva ledelsen foreslår, og nå begynner de ansatte å kvalifisere til sparking på huet og rævva ut, for nå driter de seg så loddrett ut som de kan.

Snakk om bortskjemte jævla apekatter av noen småunger som skal ha viljen sin uansett hva det gjelder, selv ikke det verste småbarn er like ille, det er sørenmeg helt utrolig!

 

Gjør den jævla jobben deres og hold kjeft, la ledelsen styre selskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her legger vi den seriøse siden til! ""

 

Det var faktisk ment dønn seriøst!

 

Hvis de SAS-ansatte absolutt skal prøve å styre hele skuta selv, så får de da vel for svarte starte sitt eget selskap?

Gjør jobben deres som dere får beskjed om, ikke begynn å mekk på flyene når dere egentlig skal gå ut med søpla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her legger vi den seriøse siden til! ""

 

Det var faktisk ment dønn seriøst!

 

Hvis de SAS-ansatte absolutt skal prøve å styre hele skuta selv, så får de da vel for svarte starte sitt eget selskap?

Gjør jobben deres som dere får beskjed om, ikke begynn å mekk på flyene når dere egentlig skal gå ut med søpla!

 

Så i det minste formuler deg seriøst hvis du ønsker å bli tatt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser dette, så blir jeg faktisk veldig forbannet. Ikke på SAS-ledelsen, men de SAS-ansatte.

 

Aleksander. Om du blir väldigt förbannad för att andra människor har åsikter om hur de vill ha det på sin arbetsplats, så bör du få dig ett liv eller komma dig fort som fan i psykoterapi, för du har problem.

 

Ser i din profil att du studerar och jobbar som piccolo. Egentligen borde vi vänta med denna diskussion till du kommer dig ut i arbetslivet på riktigt.

 

Men tänk dig att du får veta att du får sparken för att man ska anlita personal från ett hotell i Estland, som kan jobba för 10% av din lön, och ändå leva gott på det i sitt hemland... Det är väl anledning att bli förbannad det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas: Hvis du tror det bryr meg om du tar meg seriøst eller ikke, så skal du få lov å tro det, det er ditt eget valg.

Jeg formulerer meg slik jeg ønsker å formulere meg, påvirket av øyeblikkets reaksjon på saken, og da blir meninger formulert deretter. Om du tror du er så mye bedre enn alle andre Thomas, så bevis det heller i en annen tråd enn å drive å gå off-topic hele tiden.

 

Og nei, jeg er ikke noe forumpoliti.

 

Men tänk dig att du får veta att du får sparken

 

Det er aldri blitt sagt at disse ansatte i SAS får sparken!

De sier selv så: "Lyng mener et slikt vedtak "automatisk ville få utslag av en eller annen karakter". "

 

Med andre ord, de vet ikke hva som vil skje, men å gå fra jobben er aldri blitt nevnt.

Men i mitt utspill belyser jeg ikke denne saken alene heller.

Det er det at de ansatte truer med streik, bråk eller krig eller noe annet uansett hva SAS-ledelsen foretar seg, de blir aldri fornøyde før de får sove på gullseng og egg&bacon til frokost på senga og topplønn a lá John Fredriksens formue.

 

Hvis de ikke tåler å ha arbeidsforhold slik andre ansatte har det i andre bedrifter, så kan de heller være uten jobb, i arbeidsbransjen kan man ikke kreve hva man vil, det vet selv jeg.

 

Og angående den reele bransjen og å jobbe som pikkolo, så tror jeg ikke du skal uttale deg, Jørgen, for du vet garantert ikke hva jobben min som bell boy går ut på, og hvor reel den faktisk er blant andre jobber. Den går ikke ut på å stå i nabolaget og selge saft og vafler, som du kanskje tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri blitt sagt at disse ansatte i SAS får sparken!

 

Jag skyller din otroliga naivitet på din ålder ""

 

SAS personal har fått sparken i flera år pga. att SAS ledelsen flaggat ut produktion till flyselskap från land med lägre omkostnader.

 

de blir aldri fornøyde før de får sove på gullseng og egg&bacon til frokost på senga og topplønn a lá John Fredriksens formue.

 

Det är just sådana kommentarer från dig som vi andra tycker är oseriösa... För det är rent piss!

 

Og angående den reele bransjen og å jobbe som pikkolo, så tror jeg ikke du skal uttale deg, Jørgen, for du vet garantert ikke hva jobben min som bell boy går ut på, og hvor reel den faktisk er blant andre jobber.

 

Vad slags "reel bransje" du pratar om här vet jag inte, men det jag menade var att enligt din profil är du student och piccolo. Från den informationen så härleder jag att du studerar till något och förmodligen kommer att pensionera dig som något annat än piccolo... Har jag rätt?

 

Isåfall så tror jag du får en annan syn på arbetslivet när du kommit dig i en jobb som du måste anstränga dig för att få, och som du gärna vill bli kvar i, och som du dessutom är ekonomiskt beroende av.

 

För övrigt så vet du ingenting om vad jag arbetat med innan jag blev pilot... Föddes inte med certifikatet i handen, även om man kan tro det när man ser mig i cockpit..! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skyller din otroliga naivitet på din ålder

 

SAS personal har fått sparken i flera år pga. att SAS ledelsen flaggat ut produktion till flyselskap från land med lägre omkostnader.

 

Godt mulig jeg er naiv, men det at fornuft alltid tilsier utfallet av en hendelse er rent piss det også.

Med andre ord, du snakker piss du også! ""

 

Det är just sådana kommentarer från dig som vi andra tycker är oseriösa... För det är rent piss!

 

Bevis det!

 

Vad slags "reel bransje" du pratar om här vet jag inte, men det jag menade var att enligt din profil är du student och piccolo. Från den informationen så härleder jag att du studerar till något och förmodligen kommer att pensionera dig som något annat än piccolo... Har jag rätt?

 

Du har helt rett, men å si at en midlertidig jobb er noe du ikke kan kalle en jobb, blir som å si at du selv omtrent aldri har hatt en jobb hverken før, under eller etter studier.

 

Isåfall så tror jag du får en annan syn på arbetslivet när du kommit dig i en jobb som du måste anstränga dig för att få, och som du gärna vill bli kvar i, och som du dessutom är ekonomiskt beroende av.

 

Godt mulig, men det betyr ikke at det er det eneste man kan få erfaring av, gjør det vel?

Min jobb avhenger av å være hurtig, nøyaktig og ikke minst tillitsfull, i tillegg til flere ting, og den krever svært mye av en person.

Om jeg ikke gjør jobben min nøyaktig i løpet av en time, vil over 50 personer enten miste flyet sitt, kunne kreve flere hundre tusen kroner i erstatning og skaffe selskapet jeg jobber for et negativt rykte som kan bety slutten for arbeidsplassen min, eller de kan miste bagasjen sin og kreve svært mye i erstatning da også.

Er det en useriøs jobb, Jørgen? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må seia at dette her spora av. Men eg må seia meg litt enig meg Jörgen her. Har reagert litt på desse utsagna dine eg og Aleksander. an verta oppheita og irritert av ting. Men eg jobbar då litt med meg sjølve for å halda argumenteringa p åeit sakleg nivå. Har enno til gode å tape ein diskusjon der eg har klart å halde meg sakleg. Derimot der eg har flippa ut og blitt usakleg og "teit" så kna eg ansjå dei fleste av mine diskusjonar som tapt.

 

Eg klarar ikkje for fem flate øre eg heller å ta dine argument seriøst med den tonen du har lagt deg på. Eg sit berre og småflirer av det heile. Vær så snill å gå tilbake til det som faktisk vart diskutert her. Jansen sin avgang og SAS' framtid. Ikkje kor vidt det er viktig å vere pikkolo elle ei. For alle veit at utan pikkoloane måtte me ha drassa rundt på baggasjen vår sjølve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å holde meg til diskusjonen, men når andre vil begynne å diskutere hvorvidt forskjellige arbeidsplasser er ordentlige arbeidsplasser eller ikke, så følger jeg etter for å forsvare meg og min arbeidsplass "" Si hva du vil, jeg startet ved å snakke om SAS' fremtid, eller rettere sagt, hvordan de ansatte preger SAS' fremtid.

 

Og hvorvidt andre tar meg seriøst eller ikke, det bryr jeg meg ikke om, for det blir opp til enhver person å bedømme, men jeg formulerer meg som jeg vil, og angående den tonen jeg har lagt på meg, det er noe man ikke kan bedømme over et forum eller internett generelt. Hadde du/dere diskutert med meg ansikt til ansikt, hadde dere nok sett tonen min som en helt annen enn den jeg oppfatter som at dere mener jeg har. Beklager å måtte si det.

Usaklig har jeg heller ikke vært, eller hva?

Off-topic, ja, det har jeg vært, men usaklig? En kommentar kanskje, ikke mer enn det, da tror jeg nok vi skal holde oss rimelig langt innen for standardgrensen her på fs.no ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt sant Aleksander. Men n oer det no ein gong slik at skriftspråket kan tolkast p åmange måtar når det kem til tonen det er skrive i. Om du vel feil ordbygning i ein setning, kan det vere nok til at folk misforstår. Det kan godt hende at eg, og ein del andre har misforstått tonen i idne innlegg. Og då er jo det ein ærleg sak. Men det er viktig å prøve å ordleggje seg på ein slik måte at slike misforståelsar, eller sjansane for sådanne, vert minimaliserte. Men back to topic.

 

Eg er stygt redd for at SAS leiinga sit med ei frykt for å misse makt. Kan hende dei såg på Jansen som ein trussel ovanfor seg sjølve? Ikkje veit eg. Eg berre sit og håpar p åat me får sjå SAS i ei ny storhetstid med gode økonomiske resultat og smilande mannska att. For dagens situasjon, gjer meg faktisk litt trist. Synd at eit så stort og flott selskap som SAS skal grunnstøte så enormt, og ikkje berre ein gang, men gjentatte gangar på same skjæret av same grunn.

 

Så lenge det er liv, er det håp. Kryssar fingrane for at leiinga i SAS ser lyset og får SAS på rett kjøl før spanta gir etter og skroget kollapsar og legg den ein gang så flotte skuta på botnen som eit vrak med ein tragisk forlishistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle veit at utan pikkoloane måtte me ha drassa rundt på baggasjen vår sjølve.

 

HAHA pikkolo """"""

 

Har du verdens viktigste yrke eller? Skulle jo tro det, slik du forsvarer tittelen din... "" Men slik du skjeller ut SAS ansatte skulle man tro dem ikke var værdt skoa dem har på seg! Håper virkelig du en gang i framtiden får kniven på strupen i jobbsammenheng "", men ikke tro du får noe sympati fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt sant Aleksander. Men n oer det no ein gong slik at skriftspråket kan tolkast p åmange måtar når det kem til tonen det er skrive i. Om du vel feil ordbygning i ein setning, kan det vere nok til at folk misforstår. Det kan godt hende at eg, og ein del andre har misforstått tonen i idne innlegg. Og då er jo det ein ærleg sak. Men det er viktig å prøve å ordleggje seg på ein slik måte at slike misforståelsar, eller sjansane for sådanne, vert minimaliserte. Men back to topic.

 

Det er jeg helt enig med deg i, og det tar jeg på min egen kappe ""

 

Men jeg skal være enig i at det ser ut som at SAS' ledelse frykter for å miste styringen, rett og slett.

Slik det ser ut nå vil problemene ingen ende ta.

Tidligere har jeg ønsket at SAS skulle få litt problemer slik at markedet og dets konkurranse skulle bli bedre, men nå frykter jeg rett og slett for SAS' fremtid som flyselskap, og det er ikke uten grunn.

Men jeg håper som deg at SAS greier å slikke fortidens vonde sår og heller kommer seg opp på bena igjen som det flotte flyselskapet vi hadde å være stolte over før.

 

HAHA pikkolo

 

Har du verdens viktigste yrke eller? Skulle jo tro det, slik du forsvarer tittelen din...

 

Hehe, har du jobb eller, Fredrik? ""

Ikke? Nei, tenkte meg det ""

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

 

India Delta India Oscar Tango.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...