Gå til innhold

sitte i Cockpit


Jan Ove Govasli

Anbefalte innlegg

Hei, er det i det hele tatt mulig å få sitte på klapp sete nå for tiden, eller evt få fram i cockpit en tur underveis ?

Skal reise fra Namsos til Værnes med Widerøe og videre til Tyrkia via Oslo med SAS i Mai, mener å ha lest noe om dette her på forumet tidligere, men finner det ikke igjen. Noen som vet om dette lar seg gjøre?, evt fremgangs måte ?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom man vil sende mail først....

 

Jeg skal fly fra Oslo til København 24. mai (retur 28.mai). Har bestilt billett hos sterling, men det er Norwegian som opererer og flyr ruten(e). Hvem burde jeg da sende mail til? Noen som har en mailadresse jeg kan sende til også?

 

Og en annen ting, dersom man får nei til å sitte i cockpit under turen, er det da noen mulighet for å spørre (og få ja) om å få gå inn å ta noen bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom man vil sende mail først....

 

Jeg skal fly fra Oslo til København 24. mai (retur 28.mai). Har bestilt billett hos sterling, men det er Norwegian som opererer og flyr ruten(e). Hvem burde jeg da sende mail til? Noen som har en mailadresse jeg kan sende til også?

 

Og en annen ting, dersom man får nei til å sitte i cockpit under turen, er det da noen mulighet for å spørre (og få ja) om å få gå inn å ta noen bilder?

 

Det har ingen hensikt å sende mail

 

Hvorfor har det ingen hensikt? Fordi det er fartøysjefen som bestemmer om han vil ha folk på klapp, ikke selskapet. Med mindre selskapet har en no jumpseaters policy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom også busende inn med avinor kort hengende rundt halsen og jeppesen flight case med SASFA klistremerke på og sa jeg skulle begynne på ATPL teori om jeg fikk godkjent legesjekk klasse I etterhvert. Fikk sitte i cockpit fra Vadsø til Tromsø nå for to dager siden. To ganger i påska på meg da. 5 gang hittil i år hos Widerøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom også busende inn med avinor kort hengende rundt halsen og jeppesen flight case med SASFA klistremerke på og sa jeg skulle begynne på ATPL teori om jeg fikk godkjent legesjekk klasse I etterhvert. Fikk sitte i cockpit fra Vadsø til Tromsø nå for to dager siden. To ganger i påska på meg da. 5 gang hittil i år hos Widerøe.

 

Hvorfor har du avinor kort???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke det da men jeg spurte ID/MM kontoret på ENGM om jeg kunne få av praktiske grunner. Skal jo begynne på PPL og ATPL om jeg får godkjent legesjekk samt at jeg er ofte med klubben og flyr.

 

Vet ikke hvem som bestemmer hvem som skal få de "eksklusive" kortene til Avinor. Men i alle fall synes jeg folk som virkelig har noe med fly å gjøre burde ha de da man likevel nesten blir avhørt av personell om man ikke har. Tro meg, jeg har blitt det av og til. Slitsomt. Kortet sier jo ikke noe mer enn at man har plettfri vandel samt at man slipper en masse mas når man er ute og reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også gir det deg tilgang til steder uvedkommende ikke har noe å gjøre...

Bare fordi man har PPL-teori, eller ATPL eller hva man nå har, betyr ikke det at man skal vase rundt på airside uten grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg vet ikke. Tror det hele er litt oppskrytt rundt den sikkerheten. Narvesen medarbeiderene har jo også id kort for å kunne jobbe på flyplassen. Dermed er det jo ikke rare greia du skal være for å ha id kort. Nå har man jo diverse titler på de kortene også. Flygerelev er vel ikke den beste av de alle;)

 

Svaret jeg fikk fra MM kontoret på ENGM var at "Dersom du har noe med flyging å gjøre er det rimelig å søke om ID kort. Graattulerer. Ha en fin dag og betal 510 kr". T

 

Ting trenger ikke være så vanskelige folkens...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke det da men jeg spurte ID/MM kontoret på ENGM om jeg kunne få av praktiske grunner. Skal jo begynne på PPL og ATPL om jeg får godkjent legesjekk samt at jeg er ofte med klubben og flyr

 

Vet ikke hvem som bestemmer hvem som skal få de "eksklusive" kortene til Avinor. Men i alle fall synes jeg folk som virkelig har noe med fly å gjøre burde ha de da man likevel nesten blir avhørt av personell om man ikke har. Tro meg, jeg har blitt det av og til. Slitsomt. Kortet sier jo ikke noe mer enn at man har plettfri vandel samt at man slipper en masse mas når man er ute og reiser.

 

På Sola får vi ikke id-kort før vi skal fly solo! Fikk du kort som gjelder for alle flyplasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må imidlertid ha en "arbeidsgiver" (enten kiosk, flyselskap eller flyklubb) som signerer på søknaden om ID-kort. Vandelen sjekkes av politiet, som gir ok til Luftfartstilsynet, og deretter behandler Avinor søknaden. På Sola får elevene ID-kort ved solo som Thomas sier, ikke før.

 

NB! Bare fordi en har ID-kort betyr det ikke at man har tilgang overalt. Personal i kiosk har tilgang til området hvor kiosken deres ligger, ikke airside. På Sola har vi tilgang til GA-områdets porter, ikke portene til airside på selve flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt tankevekkende at Avinor etterhvert nå har lagt seg under regler fra store tunge organisasjoner i Europa, og at disse medfører større fysisk sikkerhet enn en gjennomsnittlig militærleir?

 

Sikkerhetsfokuset man fikk etter 11 sept er blitt et så økonomisk lønnsomt område for de firma som leverer slike tjenester, at det skulle ikke forundre meg om at det er lobbyvirksomhet på samme måte som at forsvarsindustrien (de som tjener på at materiellet kjøpes for å brukes i krig)i USA så og si styrer når neste krig kommer.

 

Tilbake til tema;

Et annet kort som fungerer bra, særdeles hvis flyger'n er ex-luftforsvarsmann, er forsvarets ID-kort. Jeg kan ikke si noe sikkert om vernepliktskortet (det blå), men det førerkort-fargede-kortet (ansatt) funker som bare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...