Gå til innhold

Stygg ulykke i Colombia


Gjest

Anbefalte innlegg

 

Noen som har en formening om hva som skjer her, bortsett fra overvekt? (overvekt vil jeg tro er dagligdags for de gutta der) Det ble foreslått bla crosswind på det filippinske FS-forumet der jeg fant denne, tviler jeg sterk på da men... Kan virke som piloten i reflekshandling trekker mer og mer i stikka når han ikke klarer å stige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kun en formening fra min side, og jeg er vel på ingen måte kompetent, så dette er ikke noe fasitsvar. Bare hva jeg tror. Håper noen mer kompetente kan fortelle deres mening også.

 

For meg ser det ut som flyet svinger til høyre mot personene som står der, og piloten tråkker venstre rudder for å ikke treffe den. Flyet banker til høyre og flyet ligger i sideslip eller crab. Husker ikke hva som er hva. Men det gir flyet mindre løft, og piloten motvirker gjennomsynk med høyderor. Til slutt har han ikke noe å gå på og flyet mister høyde.

 

Hvorfor flyet banker til høyre skjønner jeg ikke. Kan være at piloten er redd for å miste flyfart på venstre vinge som følge av rudder-svingen.

 

Som det nevnes har flyet mye flaps, hva er normal t/o-flaps i en slik situasjon? Er dette å regne som STOL-operation?

Igjen, håper noen kan komme med formeninger.

 

EDIT: Overlastet er sikkert også en mulighet. Fire personer og medisinsk utstyr.

 

Trist ulykke, håper piloten greier seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triste greier.

 

Nå skal jeg ikke mene alt for mye bare ut fra denne videoen, men slik jeg oppfatter dette så er det fire personer i flyet. I tillegg mener jeg det er en oksygenflaske bak piloten. Dette betyr vel at flyplassen er ganske høyt over havets overflate.

 

Fra min tid som elev til PPL så ble det flere ganger poengtert at i varmt vær, stor høyde over havets nivå og lite vind så er nødvendig T/O-lenge betraktelig lengre en nede ved havflaten. De gitte værforhold gir også betraktelig mindre løft på flyets vinger ved start og derav mindre lastekapasitet. Dette er særdeles viktige forhold som en småflypilot må være oppmerksom på og som er en sentral del av den teoretiske kinnskapen.

 

Ser også ut som det benyttes mye flaps ved starten og dette bidrar bare til enda mer motstand i avgangsfasen.

 

Hvorfor flyet skjener til høyre skjønner jeg ikke, men trolig prøver piloten å holde retningen på rwy under avgangen noe han ikke klarer og dette blir så kompensert ved kraftig rorbruk og bruk av balanserorene på vingene.

 

Når så farten avtar drar han i stikke for å få høyde og mister enda mer fart.

 

Mange ting går galt her og det beror med stor sansynlighet på uerfarenhet.

 

Uansett, en tragisk hendelse som viser at det er veldig viktig å vite hva man holder på med når man er i et fly.

 

Selv har jeg en regel når det gjelder flyging: er jeg i tvil - er det ingen tvil - og jeg blir på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte noen ekspert. Men jeg er god på å synse. Jeg synes det ser ut som om flyet er alt for tungt lastet. I tillegg til alle personene, er det oksygenflaske, medisinsk utstyr (Propac?) og vesker og bager av ymse slag. Synes det ser ut som om han har fulle flaps også. Liten fart, og masse rorbruk gjør at flyet steiler (?) Virker som om det er en del punkter som ikke oppfylles her. Tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai. Hvem vet hva som var årsaken til dette, men det ser faktisk ut som flyet var mye tyngre på høyre side enn venstre, og at derfor helte flyet til høyre rett etter takeoff. Det som også var merkelig var at flyet gled sidelengs mot høyre. Det ser ut til at piloten gir gale innput ved stall, noe som ikke oppfyller basiskravene til PPL. Kanskje uerfaren eller stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... ein ting er i allefall sikkert. Det er ein teit måte og laste ei oksygenflaske på(går ut ifrå at det er medisisnk oksygen i den trykkflaska). Det ville vore mykje tryggare å laste flaska liggjande. Dette pga fare for at krana kan fly til langtvekkistan ved krasj og påfølgande O2 brann.

 

Dette ville igjen truleg ført til ein mindre eksplosiv brann. Har sjølv vore vitne til at Oksygen sjølvantenner og veit kor skummelt det kan vere.

 

Elles så ser det jo ut som om flyet som fleire andre har nevnt, steilar ut pga for låg fart, og at piloten vert stressa og overmanøvrerar flyet ut i ein ukontrollerbar situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke flyet på filmen har mer enn 20 grader flaps. Angrepsvinkelen på flyet lurer deg nok.

 

På C172 fant man ut ved learning by doing at man kunne slite med å utføre go-around dersom man hadde 40 grader flap og max last. Derfor gikk man over til max 30 grader flap fra og med P-modellen (1980/81).

 

Jeg tror de fleste andre Cessna-modeller har 40 som max (?).

 

Når det gjelder filmen så tror jeg ikke man klarer å komme frem til den hele og fulle årsaken i dette forumet. Uansett, det virker som om flygeren forsøker å få flyet til å fly før tilstrekkelig hastighet er oppnådd. Nå ser ikke vi hele take-off run, men jeg får inntrykk av at man trekker vel mye i stikka før Vr tilsynelatende er oppnådd. Den høye angrepsvinkelen fører jo også til at piloten ikke ser rullebanen godt nok, som igjen kanskje fører til at flyet er på vei ut av banen? Høy angrepsvinkel fører også til mer drag, sener akselerasjon.

 

C182 (på filmen) skal være relativt "robust" når det gjelder vekt og tyngdepunktsplassering, men denne ser ganske lasta ut ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne bruker uttrykket "anything you can close your doors on" når det gjelder lastekapasiteten til en C182. Utifra egen erfaring med flyet vil jeg si at de har et visst poeng.

Såvidt jeg vet frekventeres forumet av folk med atskillig mere timer enn de drøyt hundre timene jeg har på C182, men jeg vil tro den skulle klart å ta av med den lasten hvis take-off ble korrekt utført. Det mest interessante fra mitt synspunkt er den dårlige retningskontrollen i avgangen, med påfølgende dårlige korreksjoner som svekker performancen enda mere.

 

Trist er det uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom et bra innlegg fra en kar med 182-erfaring i går på Philippine Skies Forum, bla ned på siden, postet Sat Mar 25, 2006 11:17 pm av Kevin. Han virker å ha samme oppfattning som Clamer her har, det skal MYE til for å overlaste en 182. Han nevner ett aspekt som ikke har kommet opp her; trim, kombinert med 20 grader flaps vil nesa løfte seg mye når trim er satt helt opp, iflg Kevin en vanlig feil for 182-piloter. Piloten i videoen har kanskje hoppa over checklist, og fortsetter med feil på feil. Han døde forresten den 21.3, da er antallet overlevende nede i null og forventes ikke å synke med det første. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vore mykje tryggare å laste flaska liggjande. Dette pga fare for at krana kan fly til langtvekkistan ved krasj og påfølgande O2 brann.

 

Dette ville igjen truleg ført til ein mindre eksplosiv brann. Har sjølv vore vitne til at Oksygen sjølvantenner og veit kor skummelt det kan vere.

 

Skal ikke vri denne tråden over på annet emne. Må bare kommentere litt rundt gassflasken.

 

Gassflasker skal transporteres stående. Går tuten og flaska ligger ned, får man en liquid blow istenden for gass blow, og det er ofte mye farligere.

 

Oksygen selvantenner ikke. Den er helt luktfri, ikke giftig, fargeløs og ikke brennbar. Derimot underholder eller mater den en brann, noe som gjør at oksygen regnes som en av de farligste gasser vi har. Folk flest er ikke klar over faren dette medfører.

 

Så når de har med seg så mye oksygen ombord, går i bakken, tar fyr og eventuellt slår regulatoren av flaska, er det ingen fordel for situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ikke bra flygning det der.Kansje det er lurt å se litt på CG(center of gravity)tror vel at flyet var vel tungt og mye last.Tynn luft ja pga høyden over havet.Dette er jo en cessna 182 med 230 hk motor så det er vel ikke all værden i den høyden kansje.Husk at aerodynamikken kan man ikke lure uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...