Espen Johansen Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Morsom liten video. EC135 i snø Espenjoh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gard Gitlestad Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det var da også et sted å lande Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik J Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Det så skummelt ut, men de visste vel hva de gjorde. Det er vel flere helikopter som har knust rotoren i snø? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Heldig at han hadde Fenestron eller så hadde det der gåt til H******. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Tror vel ikke akkurat det var helt poenget å lande der da. Var nok et eller annet som skjedde Men de er flinke når dem holder kontrollen akkurat i det den løsner... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Er vel ikke akkurat noe som løsner, den ligger nok bare så vidt oppe i snøen. Siden han har fenestron trenger han bare å tenke M.rotor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 På videoen ser det ut som om halerotoren ikke går rundt, stemmer det? Går det an å bare starte hovedrotoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Han har halerotoren innfelt. Det heter Fenestron på Eurocopter. Ialfall der er det to "vifter" den ene står stille. Det er vanskelig å se at Fenestron roterer om du ikke er på nært hold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Halerotoren går rundt, det du ser som ser ut som halerotoren er eiker i ducten til halerotoren. Hadde ikke halerotoren gått rundt hadde momentet fra hovedrotoren gjort det umulig å hovre i rett heading som de gjør på filmen. EDIT: Olaf var først gitt EDIT 2: Og jeg tok feil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hadde ikke halerotoren gått rundt hadde de ikke kunne kjørt opp M.rotor uten å få karusell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Da er det jo bare flykroppen som går rundt mens rotoren står stille... Litt av et gjennombrudd da man fant ut av den lille rotoren bak da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Er vel ikke akkurat det heller, Andreas. Kroppen vil rotere motsatt vei av M.rotor. Halerotor er en kjekk ting, men synes Fenestron er enda mer genialt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Så lærte man litt om helikopter idag, artig film. Men jeg har lurt litt på hvorfor helikopterflygerne stort sett har på seg hjelm når de flyr. Hjelper hjelmen til med bedre støydemping, eller slår de oftere hodet sitt enn sivile fixed-wing flygere gjør? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Trodde ikke hovedrotoren roterte i det hele tatt jeg Men det er nok sant det du sier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hadde ikke halerotoren gått rundt hadde de ikke kunne kjørt opp M.rotor uten å få karusell. Jo det kunne de gjort. Når main rotor kjøres opp er pedalene nøytrale og du bruker ikke tail rotor til noe som helst. MR akselereres på lav TQ (40% for Lynx) og da skal det mye til før det begynner å snurre. På lave turtall er det heller ikke særlig mye effekt av TR. Nå er det slik at TR er forbundet med main rotor gearbox gjennom TR driveshaft og følger MR uansett (kan ikke kobles fra). Men prøv å løfte collective uten å trykke pedal... HP Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Men jeg har lurt litt på hvorfor helikopterflygerne stort sett har på seg hjelm når de flyr. Hjelper hjelmen til med bedre støydemping, eller slår de oftere hodet sitt enn sivile fixed-wing flygere gjør? De er vel mer mer bekymret for innholdet enn andre piloter kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 I helikopteret er det mer vibrasjoner. Så det er veldig lett å dunke hodet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.