Gå til innhold

Espen Johansen

Members
  • Innholdsteller

    40
  • Ble med

  • Siste besøk

Espen Johansen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. I KNOW, men jeg var 4 timer unna datamaskinen min..
  2. sånn ca. destinasjon, og fra hvor? eller blir det vanskelig?
  3. Flyvning i dag som passerte ca over Ørnes/Helgeland, med kurs vestover i 11 tiden. Noen som kan identifisere flytype, selskap og fra/til by? På forhånd takk!
  4. Første er fra nordspissen av øya landegode, nord for bodø. (en kan skimte landegode fyr nederst i bildet.) Nr. 2 ser også ut som landegode. Siste er vel på parkering utfor widerøeshangaren i bodø. ej
  5. På filmen ser en at halerotor skifter turtall. Sansynligvis til lavere ? Om detts skyldes kontrollert ditching eller telknisk svikt blir jo bare spekulasjoner. Det ble vel i alle fal en vel hard kontrollert ditching. Jeg synes teorien om at piloten forsøker og oppnå fwd speed på vannet, med en motor i drift høres fornuftig ut. Den harde ditchinga kan jo ha gjort at vann kom inn, og gjorde at piloten skulle prøve og "redde skuta", selv med en motor. Bølger, større en det "båten" er konstruert for kan vel ha gjort at den bare grov seg ned etter hvert som han skulle oppnå fwd speed før han klarte og ta av. En annen sak er jo at de lange leggene foran på helikoptret (de bak også) kunne ha kommet ut ved den harde ditchinga, uten at piloten ble oppmerksom på det ( de hadde masse vann ute og inne,viskerene på full guffe, og sikkert an masse andre ting og tenke på..), og med de lange leggende som er forran ute, skal det vel sikkert massiv motorkraft, samt stor forsiktighet til for å klare og ta av, selv med begge motorer i drift. Med en motor er sikkert t/o fra vann umulig med hjula ute. Bilder av hjula ute [image]http://static.sky.com/images/pictures/1406069.jpg[/image] Annen Video Andre bilder: [image]http://static.sky.com/images/pictures/1406068.jpg[/image] [image]http://static.sky.com/images/pictures/1406065.jpg[/image] [image]http://static.sky.com/images/pictures/1406066.jpg[/image]
  6. I dag er den tatt i bruk, et år og 80 milioner senere. Hvem kan lage nye 600 meter vestover i FS? EJ
  7. Fant denne rare brua rett nord for Helle. (de har i hvertfall pågangsmot de som bygger denne brua!) [image]http://home.online.no/~a-fy/artimages/bru.gif[/image] Hvordan får en fjernet denne (evt. disse) ? EJ
  8. Hvor får jeg GCA til FS04? Fant en video med dette http://www.fscloud9.com/downloads/video/Aviano_GCA.wmv
  9. kanske så langt tilbake som dette ?: "Den 21. mars 1972 skjedde det igjen noe som bragte 331 skvadron inn i mediabildet. To sovjetiske rekognoseringsfly av typen Tupolev 16 med NATO-kodertavnet "Badger D" hadde fløyet inn over Værøy, Røst og Vestvågøy på en nordlig kurs. Dette var en klar krenkelse av norsk luftterritorium og to F-104G fra 331 skvadron ble straks sendt opp. Badgeren ble avskåret og vist ut i internasjonalt luftrom. Episoden ble antatt å være et forsøk på å teste de norske radar- og varlingssystemer. Episoden resulterte i en offisiell norsk protest overfor Sovjetunionen. Den sovjetiske flyaktiviteten langs norskekysten tiltok kraftig på slutten av 70-tallet. I 1979 ble det utført i alt 150 avskjæringer, de fleste med hilsen fra 331. året etter var antallet avskjæringer kommet opp i 200.
  10. En bra test: http://www.qsl.net/lc2aat/pages/test_av_maycom_ar108.htm og noen "tips" her: http://www.qsl.net/lc2aat/pages/maycom_ar108_tips.htm
  11. Det er en av svakhetene til Gripen. For få pylons. Med 2 short range (vingtip), 2 long range misiler, samt 2 tanker (Gripen trenger 2 til strike!) er det ikke mye igjen til last.... http://www.gripen.com/2.165a3c2f7cf1077f97fff2346.html
  12. Så også disse flyene, og så 4 kondensstriper fra flyene (med 7,5 X zoom på kameraet). tok 2 bilder, som jeg ikke har fått sett på enda...
  13. har holdt på med øvelse i dag. har sett 4 stk. Noen som vet når de drar, hvem de er, og når de kom ?
×
×
  • Opprett ny...