Gå til innhold

Nest siste hinder imorra


Morten Haughom

Anbefalte innlegg

Sitter å leser til teori eksamen som jeg skal ha imorra! Og for stoppe alle dere moropropper der ute: ikke akkurat nå da, for nå skriver jeg innlegg "".

 

Teori på en AFIS plass er:

Instrument approach kart, alle distanser, høyder, begrensinger osv.

Siktemerker

FIR kart med RNAV rutinger fra Hestvik til Skaidi.

Flyplasskart med PAPI, THR, TORA, ASDA, TODA, TWY, CWY osv.

Tilstøtende flyplasser ENNA, ENAT, ENHK og ENHV. Rullebaneretninger og NAVAIDS, COM FREQs.

 

Rundt regnet hundre forskjellige tall, som må sitte til imorra.

 

Siden jeg begynte har jeg hoppet over 15-16 forskjellige hindrere som alle har vært av typen: klarer du det ikke! får du en sjanse til, og hvis du da ikke klarer det så er det ut!

Unntatt fra disse er intervju, opptaksprøver, legesjekk, sikkerhetssjekk og hørseltest. Hvor det bare var én sjanse!

 

Jeg begynner å kjenne at jeg har vært under press. Motiverende men slitsomt.

 

Siste hinder er utsjekk ENHF, som jeg tar i mars! Og da endelig ferdig med utdannelsen!

 

Sa jeg ferdig! Man blir aldri ferdig i dette yrket! Hver dag dukker det opp en ny situasjon, ett nytt trafikkbilde. Jeg er ydmyk overfor de som har jobbet her i lang tid, og er stolt av å få lov til å jobbe med dette!

 

Jeg anbefaler alle å prøve seg i dette yrket, spesielt hvis man ikke ønsker å bli pilot, men har flyinteresse!

 

En liten status rapport, samt reklame for min yrkesgruppe ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til ja... Husker hvordan det var ja, med pugging av hver minste detalj på alle kart... Du kan jo trøste deg med det at etter eksamen så er det ikke alt som er like viktig lengre.. Men du kommer nok til å huske de mest unyttige ting lenge ja...

 

Det har forresten begynt en Lufttrafikktjenestefullmektig (eller assistent som vi fortsatt kaller det) her i tårnet som tidligere har tatt AFIS-utsjekk i HF. Han har jobba både HF og HK...

 

 

 

Hilsen nattevakta i Tromsø TWR, og som ofte flyr VFR til HF med LN-YEL og LN-BIZ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt avhenger av hvordan forholdene er definert i dine bøker.

 

For PPL så er det, som Stian sier, definert som at 1hPa = 30 fot. I atpl så er det definert som 1 hPa = 27 fot (som er mere korrekt i ISA ved havets overflate).

 

Videre så er 1hPa trykkforskjell lik: 96t / p

 

96 er en konstant, t er temperatur i grader kelvin, og p er trykket i hPa i den høyden du vil finne ut hvor "høyt" 1hPa tilsvarer. Svaret kommer ut i fot.

 

Vi kan derfor forsøke oss med et eksempel, ved havets overflate (siden jeg i farta ikke husker hvor mange hPa trykket er i 5000 fot, og ikke har jeg tabeller heller for hånden).

 

96 x (273 + 15) / 1013.25 = 27.3 ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...