Gå til innhold

SAS slurver med vedlikehold


Thor Håkon Skattør

Anbefalte innlegg

Dette tror jeg er et storm i vannglass.. Tror ikke de flyene det her er snakk om var noen sikkerhetsrisiko. Det er ikke mange flyvninger det er snakk om, og SAS slurver på ingen måte med vedlikeholdet. Ingen i skandinavia har vel bedre kompetanse/utstyr til å foreta vedlikehold enn SAS, og jeg tror at de daglige sjekkene teknikerne gjør med SAS fly er bedre enn i mange andre flyselskaper verden over. Tror nok det er en paragrafrytter som blåser dette stort opp.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle som ønsker å forsvare SAS, bør vente litt med å gjøre det i denne saken. Dette er ikke noe storm i et vannglass, men tydeligvis en alvorlig sak (eller "meget alvorlig" som Otto Lagarhus fra Luftfartstilsynet karakteriserte det i Dagsrevyen i kveld).

Jeg har ikke sett noen fremstilling som sier at dette er 737-flåten. Derimot sa man klart på Dagsrevyen at det dreide seg om Airbus på internasjonale ruter. Mydland (heter han vel?) i SAS la seg flat og sa at nå må SAS jobbe hardt for å gjenopprette tilliten igjen. En uttalelse tidligere på dagen, da han ble konfrontert med problemet, var han mindre heldig med. "Ja, men det viste seg jo etterpå at det ikke skjedde noe galt."

 

Jeg kan ikke si at jeg er blitt urolig over å fly med Airbus'ene til SAS etter dette, men jeg skjønner godt at selskapet har en stor jobb å gjøre. Det er bra ledelsen innrapporterte dette til myndighetene selv. Nå må de jobbe for å finne ut hva som skjedde og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel uansett så kan man vel si mye og lite om denne saken.. Men synd er det at et selskap av denne størrelsesorden ikke har fulgt de normale rutiner som er pålagt.. Det betyr vel bare at ting har blitt litt slabert i det siste, og da gjør det godt å få litt pisk slik at sånne ting ikke gjentar seg og ikke bare en dask på handa og fy fy...

 

SAS er et gammelt og godt selskap med lang erfaring og jeg tror det smartest nå var at dem la se flate og innså svikten i systemet... Ergo konklusjon, det vil bli bedre..

 

Får en håpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fattern begynnte som pilot på A321 var det allerede store problemer med rutinene, og han var en av de som jobbet hardt for å bedre de, men ledelsen gadd ikke høre etter. Så det han sa da han hørte dette var; "hva var det jeg sa, men nå er det ikke mitt problem lenger", og gikk fornøyd ut og tok en røyk...

 

Synd at det ofte må bli publisert i pressen eller at det må skje en ulykke før man reagerer på ting, men sånn er det jo i nesten alle yrker da.

 

Problemet var visst noe med motorfestene på A330 og noe med flykroppen til A340 ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra ledelsen innrapporterte dette til myndighetene selv.

 

Ja. När hörde man sist om ett flygbolag som själva rapporterade händelser som medför risk att de mister sin AOC..? Betyder det att det inte händer andra flygbolag, eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...