Gå til innhold

Piloter må kontrolleres


Arne-Jørgen Venvik

Anbefalte innlegg

Var på Værnes i dag. Da jeg selv var gjennom sikkerhetskontrollen fikk jeg se at pilotene heller ikke slipper unna. Både piloter og flyvertinner måtte gå gjennom som alle andre. Min mening er at når piloter må kontrolleres har de gått for langt. Piloter skal være til og stole på og de skal kunne gå fritt utenom sikkerhetskontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig har jeg forståelse for at piloter ikke slipper unna, vi har sett flere skempler på piloter som man tror har vært til å stole på, som faktisk har drept mennesker, senest en sak den siste måneden fra dags dato.

 

At noen ser på dette som et problem, forstår jeg ikke, for det er ikke noe negativt å ta sikkerheten såpass på alvor at absolutt alle skal sikkerhetsklareres før de går ombord i et fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare mangle at de også blir sjekket.

Hvilke garantier har du for at kona og ungene til piloten er tatt som gisler og at han er bedt om å ta med ett sprenglegme eller noe annet med seg ombord? Selvfølgelig kan han også bruke seg selv som våpen men det kan man jo aldri kontrollere.

 

I tillegg syntes jeg at det gir en positiv effekt til passasjerene at de ser at også pilotene og vertinnene/vertene blir sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dermed Arne-Jørgen la det være fritt fram for de tusenvis av gale menneskene på vår klode som gladelig ofrer livet sitt med å utføre terrorhandlinger mot andre i den hensikt å drepe så mange som mulig?

 

Skulle det bli så enkelt som å bare gå inn på en av de mange netshoppene som finnes og kjøpe seg en pilotskjorte, dress med noen gullstriper og en flightcase, og med det være legitimert for å kunne gå utenom sikkerhetskontrollen, da slutter jeg å fly på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at pilotene blir sjekket i securety, men kn det virkelig være sundt å gå igjennom den "magneten" så mange ganger pr. dag? Og blir virkelig alle som jobber i taxfree butikkene også kontrollert? Hva med de bakke ansatte? Nei, hvis en pilot virkelig vil styrte flyet trenger han ikke en bombe for å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at pilotene blir sjekket i securety, men kn det virkelig være sundt å gå igjennom den "magneten" så mange ganger pr. dag? Og blir virkelig alle som jobber i taxfree butikkene også kontrollert? Hva med de bakke ansatte? Nei, hvis en pilot virkelig vil styrte flyet trenger han ikke en bombe for å gjøre det!

 

samtlige på en flyplass skal sjekkes. Bakke ansatte blir ikke sjekket hele tiden, men hvis jeg ikke husker feil skal det være 10% etterkontroll av bakkeansatte, du kan når som helst bli sjekket så lenge du er inne på sikkert område uavhengig av denne 10%'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på solotur til Stord for noen dager siden, det var ingen andre på flyplassen enn meg, utenom de ansatte selvsagt, det var heller ingen andre fly enn safiren jeg fløy. Allikevel måtte jeg gjennom sikkerhetskontrollen etter å ha vært en liten tur på whiskey charlie inne i terminalen. Syns det er bra at sikkerheten tas på alvor. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette er bra. Mener at det er oversysselsetting. Denne nye kontrollen har kostet milliarder. En plass må de pengene hentes fra. Om en pilot har til hensikt å drepe noen mennesker kan han gjøre det uavhengig av våpen eller ikke. Folk kan også lure seg unna disse sikkerhetskontrollene ved å f.eks hoppe over et gjerde eller avtale med en av de ansatte. Hvem kontrollerer sikkerhetskontrollørene da? Sikkerhetskontroll av piloter er unødvendig synes jeg. Man må stole på de uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde utpasering på vigra endag. Der fikk jeg gå fritt rundt på flyplassen uten noen type for bevis for att jeg jobbet der. De opna porter og fikk gå gjennom sikkerhetskontrollen med kniv uten noen prøvde og stoppe meg. Fikk noen stygge blikk fra reisende, men det var litt gøy ""

 

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får i det minsta gå före i kön till säkerhetskontrollen..! ""

 

Men jag tror inte på att kontrollera Flightcrew...

 

Vi har ju en brandyxa i cockpit!

 

Jag tror alla kan ta med livsfarliga vapen ombord på flyget om de är en smula kreativa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1.1.06 er det kontroll av alle bakkeasatte også(hvertfall på Gardermoen). Må igjennom den piperen hver dag for å komme inn i hangaren. Å det er jo gøy i vernesko og verktøy i lommene.

Men det som er det undelige er at jeg har jo mere å "ødelegge" med inne på jobb, enn jeg har hjemme.

 

Skjønn det den som kan...... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt personell som tjenestgjør på flyplasser må gjennom en større utvidet sikkerhetsklarering fra før. Skjønner at noen bli irriterte over å måtte flere ganger passere en sikkerhets kontroll når de er sikkerhetsklarert fra før.

 

Men de har satt lista høyt etter terroren i USA og det er jo bra. Bedre at man sjekker en gang for mye enn en gang for lite ( og det har vi jo sett eksempler på )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jättebra..! Men den som vill ta med sig vapen ombord kan göra det, säkerhetskontroll eller inte.

 

Det finns fina och skarpa knivar av plast. Det finns förresten skjutvapen av ometalliska material. Inget av de vapnen ger utslag på metalldetektorn och kan döljas på kroppen.

 

Vad med en tåte flaske med bensin, och tändstickor?

 

Vad med den litern med sprit du kan köpa i tax-free? Dels brinner den bra, och flaskan är ett formidabelt vapen.

 

Vad med besticken du skär biffen med i restaurangen på airside?

 

Visst, man kan inte kontrollera allt säger någon.

 

Varför kontrollera alls, när det finns så många och stora hål i kontrollen, säger jag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel greit nok at de sjekkes. Er jo ikke nødvendigvis deres eget fly de skal "ta av dage", men at de i konspirasjon med terrorister legger ei bombe midt i tax-free shop'en og kverker en hel drøss med folk der... Eller har med seg noe de skal gi videre til andre...

 

Men når det gjelder å gå for langt... I USA var jeg på vei fra South Carolina til Massachusetts, og måtte mellomlande i Kentucky. Når vi endelig hadde fått satt oss på flyet bli vi der sittende i godt og vel en time og fikk vite at det "ikke var orden i papirene"... Så ble vi beordret av flyet igjen, og alle ble kjørt med buss til politistasjonen for en ny sjekk i biper'n.

 

Grunnen til hendelsen var at de hadde gjort en feil og sluppet igjennom en mann uten å sjekke bagen hans eller noe sånt... Men men, jeg skal ikke klage.. Stakkaren som fikk gjennom bagen sin utenom biper'n ble jo strip-searcha og det hele! Etterpå sa han "That's the first and LAST time I'll ever travel by plane!!!" Hohoho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et EU krav som skal følges. 100% kontroll av alle som skal inn på såkalt "grønn" sone.

Som en av mange her på forumet som arbeider innen flybransjen har jeg også meninger om dette, men som mye annet, Slik er det bare..! Om noen uker er det jo en vane.

 

Vi kan alle ramse opp hvor lett det evt er å skaffe seg "våpen" etter kontrollen, men tror nok de som er ansvarlige for sikkerhet også har kjennskap til dette.

Kanskje det er noe annet de ser etter ""

 

La bare for all del ikke frustrasjonen gå utover de som utfører kontrollen. De gjør bare sin jobb slik vi andre gjør vår.

 

Mvh

Jan Fredrik

SAS807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noe annet de ser etter

 

Ja, de ser efter nagelsaxar, leatherman verktyg, tältpinnar, skidstavar, tältpinnar, etc...

Att de tar ifrån passagerare detta är en ting, men flightcrew? Vi kan ju bara ta yxan om vi vill.

 

Jag menar att denna multi million industri som airport security har blivit bara är ett luftslott... En falsk trygghet... Vi tror säkerheten blivit bättre, så vi slappnar av.

 

Passagerarna betalar extra för en säkerhet de inte får.

 

Istället för Securitas (Olsten personal, m.m.), som du säger bara gör sitt jobb, borde det satsas ordentligt på personal med utbildning i psykologisk analysering som kan genomföra intervjuer, t.ex. riktiga Poliser. Mera spaning och övervakning.

 

Ta dig en tur till Israel och kom dig på flyget på Ben Gurion så ser du vad jag menar. Men möt upp i tid! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bra sagt, Jørgen. På Umeå Airport er ikke gjerdet høyere enn at du kan hoppe over det og vips er du på det grønne gresset på den andre siden. (Har noen små bakker og slik ved gjerdet). Merket det når vi skulle gå fra passasjerterminal til vårt fly. Husk at den som vil, kan gjøre stor skade. Derfor er det ikke vits med såkalt 100% sikkerhetskontroll. Det gir i alle fall et signal om at sikkerheten ønskes ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetskontrollen kan nok aldri bli 100% effektiv, men en sjekk av alle som beveger seg airside kan bidra til å heve terskelen og gi ferre episoder i det lange løp, ikke bare utfall av terror men også av vanlig, tildels umotivert, vold.

 

Hardbarkete terrorister finner nok alltids et hull i sikkerheten, men terrortrusselen er faktisk veldig lav. Det er forsvinnende liten sjanse for at noen av oss skal dø av terror. Sannsynligheten for en vanlig ulykke er langt større, men fremdeles ekstremt liten.

 

Men hva med "tullingene"? Disse som går amok med jevne mellomrom, enten pga psykiske lidelser som i Kato Air-episoden eller pga alkohol eller rusmidler. Skal det være enkelt for slike personer å ta med seg våpen ombord? Denne typen individer burde være lett å stanse i en regulær sikkerhetskontroll.

 

Noe Ben Gurion-opplegg er ikke ønskelig i Norge, og trusselbildet krever det heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det bør være kontroll av passasjerer. Mest pga at øksemenn og andre galninger kan gå bærserk. Men som sagt tidligere her så er det ikke noe problem og få med seg skarpe gjennstander om bord i flyet.

Hvis jeg tar Værnes som eksempel så ville jeg veddet på at jeg ville blitt frattat en bordkniv i kontrollen, men inne i terminalen kunne jeg lett tatt med meg en bordkniv fra kafeteria inn på flyet. Da er det litt sprøtt at man ikke får annet enn plastbestikk utlevert på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg jeg innledningsvis Arne-Jørgen, sikkerhetskontroll av pilotene?? (av ukjente nye crew-medlemmer.. greit nok) men vet ikke selskapene og flyplassen hvem som flyr flyene da eller?? Og hvis en pilot skulle ha en neglsaks i lommen - så .. vel, "du må nok bli med inn her min gode mann - smack smack (gummihansker) please bend over sir.." ""

Var i Australia i høst og fløy bla Singapore Airlines, crewet ble sjekket både i Køben, Singapore og Brisbane. Men kjære noen - jeg håper da de i det minste har en 9 mm eller noe annet og slå ned et eventuellt ukontrollerbart menneske med gjemt et sted i cockpit feks. ""

Hadde de små pilotene fra SA vært "sovende terrorceller" kan de jo når de vil gjør hva som helst..

Utover det - en liten kommentar reg Singapore Air: fysøren for en flott, ryddig, renslig, høflig, proff og sjarmerende crew-stab de har. "" Merkbart at de er verdens ledende.

 

Nei, motto mitt - livet mitt i flightcrewets hender, ferdig med det. ""

Helt til : "is there a doctor and anyone with several hundred hours of flightsimming onboard ..?" he he he ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsvinnende liten sjanse for at noen av oss skal dø av terror. Sannsynligheten for en vanlig ulykke er langt større, men fremdeles ekstremt liten.

 

Helt enig!

 

Skal det være enkelt for slike personer å ta med seg våpen ombord? Denne typen individer burde være lett å stanse i en regulær sikkerhetskontroll.

 

Visst! Kan vi vara eniga i att innehavare av MM kort (Avinors ID kort) sannolikt inte tillhör denna kategorien människor? ""

 

Du missar elegant diskussionen om varför Piloter (och andra flygsäkerhets funktionärer) kontrolleras på flygplatsen.

Var är logiken i detta..? De är sannolikt inte tullinger. Är de terrorister, eller medhjälpare, så får de igenom vapen genom kontrollen i alla fall...

 

Noe Ben Gurion-opplegg er ikke ønskelig i Norge, og trusselbildet krever det heller ikke.

 

Nej...och ja. Problemet med terrorister är att de har en större motivation än de flesta som jobbar i Airport security.

Det betyder lite att säkerheten är god på en flygplats, om det är förbindelser till och från en mindre säker flygplats.

Så bara för att hotbilden är enklare här så kan vi inte slappna av och ha någon sorts lek-säkerhet i Norge. Det blir bara en svaghet som kommer att utnyttjas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir selvsagt ren spekulasjon, men kan det være at pilot-kontrollene er tenkt som en forebyggende handling? At man vil si til potensielle terrorister og andre voldsutøvere at "Se her, her er vi så strenge at selv pilotene kontrolleres"?

Og hvis trusselbildet evt. forsterkes, så begynner man vel å kontrollere kontrollørene ...? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Vad med det man säger till passagerarna då? "Här litar vi inte på piloterna!" ""
Tror nok at passasjerene får et positivt inntrykk når de ser at alle må kontrolleres. De fleste passasjerer vet lite om ID-kort og andre interne sikkerhetsløsninger som benyttes av personalet.

 

Bare fordi det går an å finne smutthull trenger vi ikke å la porten stå på vidt gap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi det går an å finne smutthull trenger vi ikke å la porten stå på vidt gap.

 

Nej visst inte! Men att låta oss piloter, och andra som redan har en stor del av ansvaret för flygsäkerheten, slippa igenom kontrollen utan att behöva ta av skorna, bältet, eller lämna Leatherman hemma, är inte att låta porten stå öppen...

 

Vi har ju trots allt myndigheternas förtroende att flyga i väder du inte gärna kör bil i, att hantera nödsituationer, terror anslag, m.m.

Men vi har inte myndigheternas förtroende att se till att ingen annan packar våra väskor eller att någon följer efter oss i dörrarna ut på Apron. Till det måste vi ha...Securitas vakter..!

 

Logik..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...