Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dette stod på NRK tekst tv idag. De skriver at Kina kjøper 150 fly av Airbus, fremfor Boeing. Det jeg lurer på er hvilket selskap som kjøpte alle disse flyene? Noen som vet?

 

Det er ikke ett eneste selskap de går til, men fem stykker. Dette er en ordre akkurat på samme linje som den store ordren til Boeing for to uker siden. I Kina har de et stort selskap som forhandler på vegne av de forskjellige selskapene.

Kina bestiller fly sånn ca 50/50 Boeing og Airbus, som en del for å ha en stabil handelsbalanse til begge parter, for to uker siden var det Boeing, nå Airbus, tidligere år ble det bestilt 80 787, gjennom resten av året har det kommet ordre på en god slump A330.

Skrevet

Litt til info om dette:

Denne ordren vil bli fullført i løpet av 2006, og gjelder A319, A320 og A321. Mao, den er ikke firm enda. Leveranser vil finne sted mellom 2007 og 2010.

 

Videre, Airbus har gått med på at en større andel deler skal kjøpes fra Kina, og at det industrielle samarbeidet skal styrkes, såpass mye at det muligens kan føre til en final assebly-line I Kina!

Skrevet

Hei

 

Kan nok ikke skyve bort at man "straffet" USAs flyindustri ved og kjøpe europerisk og dermed fått flere flytyper - men det kan også være at A32XX og B737xx skal fungere i forskjellige forhold, og at man dermed trenger forskjellige fly.. Kan være at man spiller på begge lands ønske om og investere i Folkerepublikken Kina også - ettersom man vet at Kina fremover blir litt av en "motor" i verden.. Det er snakk om ett marked på over en milliard mennesker...

 

Oddvar

VNAS325

Skrevet

Nå er det MD-11 flyet som etterhvert skal byttes ut, og det er jo egentlig ikke for tidlig. Men allikevel vil MD-11 være i aktiv tjeneste fram til 2012 - så det er ingen fare enda. Personlig synes jeg MD-11'erne til Finnair er pene, men de begynner å bli noe gamle. Dessuten blir Airbus flyene mye mer kostadseffektive enn de gamle MD-11 flyene (1/3 lavere bensinforbruk), så her snakker vi også miljø.

 

I løpet av 2006 blir også de gjenværende MD-80 flyene borte

fra Finnair-flåten. Ingen tvil om hvilket fly som er mest behagelig å reise med i Finnair, MD-80 serien eller A319/320/321. Mulig at også en del av MD-80 flyene fra Finnair skal over til FlyNordic, da FlyNordic er eid av Finnair.

 

Fra OSL er det vel også satt inn det bl.a. splitter-nye Embraer 170 (som Finnair til nå har tre av).

 

 

Som et av få selskap jeg har sett, har Finnair faktisk

link til Flight Simulator-fly i Finnair-farger.

De har en link på sin flåte-side, som går til FsNordic

sine sider - ganske morsomt!. Se selv her:

 

http://www.finnairgroup.com/group/group_9.html

Skrevet
Så du synes MD-11 begynner å trekke på årene...?

 

Ja absolutt, synes ikke du?..

 

Gjennomsnittsalderen på MD-11 flåten til Finnair er

vel oppe i 11 år.. (av de 6 stk. MD-11 de har).

 

MD-80 flåten er hele 16 år i gjennomsnitt, så at MD-flyene

forsvinner i løpet av sommeren 2006 til fordel for splitter-nye Airbus-fly gjør ikke noe..

Skrevet

Har ikke snakket noe om sikkerhet overhodet, det har ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Finnair bytter ikke

ut sine MD-11, fordi denne alderen tilsier at de er lite driftssikre. Uansett hvor gammelt et Finnair-fly er, kan man uansett føle seg sikkert i dette selskapet (og mange mange andre) pga. vedlikeholdet.

 

Er ikke tilfeldig at Finnair velger å bytte ut sine MD-11 etterhvert, disse aldrende maskinene koster mer i drift enn nyere maskiner.

 

Dessuten er det viktig for selve inntrykket og profilen av selve selskapet (at bl.a. gjennomsnitt alderen på flyene er lavere), dette er fly som er svært mye i bruk på lang-ruter til Asia. Man må huske på at dette er heller ikke noe lavpris-selskap. Tror nok du selv ikke ville ha vært i tvil om, hva du ville velge hvis du skulle tilbringe såpass mange timer i et flysete - et fly som er f.eks. 3,5 eller 10 år. Det kan man i mange tilfeller merke på komfort osv.

Skrevet

Nå har jo du begynt å snakke om sikkerhet...

Men det er vel spesielt med MD-11 at den er dyr i drift fordi det ofte er små fillefeil på det som gjør at mange av dem blir stående for lenge eller ofte på bakken. Tror det er hovedgrunnen for at Finnair ikke ønsker å fly dem lenger, ikke pga. hvor komfortable dem er... Og mange passasjerer som har flydd MD-11 sier at det er ultrakomfortabelt fly som overgår mange andre av de nyere maskinene.

Skrevet

Finnair sin nyeste, og syvende, Md-11 er nå i ferd med å bli malt på Vantaa, etter å ha stått i ørkenen i California en stund. Det er med god grunn at Finnair snappet opp en til, rett og slett fordi de er med på å bringe inn en god del penger, og tar med seg mye cargo på rutene Finnair flyr.

Men, i disse dager finnes det maskiner hvor en kan tjene inn mer penger, samtidig som at alderen på deres Md-11er kommer til å være rundt 20 år når de trekkes ut. Dette har ført til at Finnair har sett det som mest lønnsomt å fornye flåta. En viktig faktor er også at de får mye igjen for sine Md-11, da disse maskinene er svært ettertraktet som freightere. Dette fører til en høy salgspris, i forhold til flyets opprinnelige verdi.

Hvorfor gikk de så for A343E? Flere Md-11er for pax er vanskelig å få tak i, Boeing sin B777 nærmest er utsolgt ut 2007, mens Finnair trenger fly ASAP, og A345 har for høye driftsutgifter til rutenettet Finnair har, samt at en A346 er for stor for disse rutene. Forøvrig, så blir nok dette noen av de siste A343E som ruller ut av Airbus sine haller.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...