Gå til innhold

Jeg har nå fått en trener på VACCSCA


Daniel Larsen

Anbefalte innlegg

Hvordan får du ATC opplæring på VATSIM?

 

Jeg vil også ha.

Here you go!

 

Men husk, trenerne har ikke annsvar for å lære deg alt, du må selv lese deg til kunnskap om bruk av programvare og prossedyrer. Instruktørene har som annsvar å sette deg inn i prakisk bruk av det du allerede har lest og lært på forhånd. Bare til orientering. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel legge inn Ultimate Traffic igjen...

 

Hehe, good one =P

 

 

Altså, for å gjøre instruktøren din gla på de første (og ja, da varer det også for resten av din atc-periode), les gjennom manualen for ASRC (minst 2 ganger), og test ut og husk.

Når en elev sier han er klar for å prøve første gang online som ATC, så forventer instruktøren at eleven ikke skal spørre hvordan han får opp flightplan, hvordan han lukker den, hvordan han setter squawk og slikt. Det er klare tegn for instruktøren at eleven ikke har forberedt seg som avtalt/forventet (er det minste man kan forvente) og at interessen faktisk ikke er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bare lurer på en ting angående programmvaren:

Jeg blir sjelden skikkelig klok på en programmvare før jeg får teste den ut litt samtidig som jeg leser manualen. Men slik jeg har forstådt, så kan en ikke koble seg opp på vatsim som atc uten instruktør når en ikke har vert borti det før, og det er jo forståelig. Men kreves det da at en skal kunne programmet uten å ha fått testet det en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å klare den testen til Vateud og den er en merkelig blanding av usedvanlig lette spørmål, endel irrelevante spørsmål og noen skikkelig vanskelig. Den første og den siste kategorien er jo greie nok, men f.eks. hvorfor skal jeg som ATC vite hvor mange divisjoner det er i VATSIM Europa? Er dette noe jeg MÅ kunne?? Eller hvor lang utestengelse man får dersom man ikke bruker sitt ekte navn. (Den informasjonen har jeg prøvd å oppspore flere ganger og lest LANGE "privacy policy" m.v. uten å finne det.)

 

Sist fikk jeg også et spørsmål jeg ikke kunne finne i ARCS sin manual engang. Leste igjennom hele to ganger (om man kunne få opp ILS-frekvensene til rullebanene i ARCS-vinduet).

 

Jeg er med på 40 spørsmål om bruken av ARCS, hvordan man skal skille to fly fra hverandre osv. Men blir skikkelig irritert når jeg ikke får bestått på testen fordi jeg feiler på, for meg, irrelevante spørsmål.

 

Dessuten er det som noen før her sa at det er vanskelig å lære seg ARCS når man ikke får brukt det skikkelig. Burde være en slags treningssimulator tilgjengelig.

 

Hilsen en som har brukt to søndager på å prøve å lære seg dette... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt synspunkt er dette relevante spørsmål. En flygeleder, eller en "annsatt" hvis man skal få lov til å si det, må være bevist og klar over hvordan organisasjonen er bygd opp. Jeg vil vel ikke si at dette er "kunnskapsstoff", men mer "kjenntmasstoff".

 

Det som er litt spessielt med disse testene, er at det ikke finnes noe "pensum", og dette er også relativt bra. På denne måten slipper man at personer som har null kunnskap om flygning slipper igjennom som ATC. Man må med andre ord ha viten om flygning kompinert med ATC kunnskap for å kunne komme igjennom testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jo flott at du i alle fall prøver da ""

 

Ja, den eurotesten er endel spørsmål som kanskje er irrelevant og slikt, husker når jeg tok den (og da var ProController ute og borte vekk fra VATSIM), men fikk alikavell spørsmål om bruken av Pro Controller, noe man ikke fikk logget på vatsim med engang.

 

Er jo bare å sende en mail og spørre, evt. spørre noen andre om hjelp med ting du sitter fast med. Det er at du lærer/får kunnskapen som trengs jeg mener er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at det kan være stoff man bør være kjent med. Men ikke stoff som skal være krav å kunne for å kunne begynne å trene som ATC. Og jeg er helt med på spørsmål om både flyging og ATC - den er en god og relevant kombinasjon. F.eks. liker jeg spørsmål som f.eks. hvor mange grader til høyre man må be flyet om å svinge dersom du flyet er på kurs 160 og du skal få flyet til å snu mer enn 180 grader. Sånt er relevant...

 

Men om man får en advarsel, en måned, to måneder eller livstidsutstengelse om man bruker feil navn på VATSIM. Vel, den kunnskapen trenger man ikke å sitte med fremst i hjernebarken tror jeg. Det viktigste er at du vet at du ikke skal gjøre det!

 

Kan noen forklare meg hvorfor denne påstanden er feil?:

"EGLL 051520Z 18010KT 140V210 9999 OVC044 12/06 Q1010 NOSIG

The above metar is from Gatwick and reports the winds as being predominantly 180degrees at 10kts but variable between 140 and 210degrees, the visibility under the clouds is fine, the sky is overcast at 4400feet with a temperature of 12 degrees centigrade, a dewpoint of 6 degrees centigrade, with a local pressure setting of 1010 and no significant changes"

 

mvh e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"EGLL 051520Z 18010KT 140V210 9999 OVC044 12/06 Q1010 NOSIG

The above metar is from Gatwick and reports the winds as being predominantly 180degrees at 10kts but variable between 140 and 210degrees, the visibility under the clouds is fine, the sky is overcast at 4400feet with a temperature of 12 degrees centigrade, a dewpoint of 6 degrees centigrade, with a local pressure setting of 1010 and no significant changes"

 

Herregud, hvis dette er et spørsmål på en ATC prøve tror jeg noen har misforstått grundig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...