Daniel Larsen Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Hei var innom på VACCSCA akuratt og fikk se at jeg hadde fått en ATC trener med navn:Jonas mindt-soot. Er det noe jeg skal gjøre da eller er det han som skal ta kontakt? Siter
Daniel Larsen Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Skrevet 4. desember 2005 hadde vist fått en mail:) Siter
Henrik Christiansen Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Hvordan får du ATC opplæring på VATSIM? Jeg vil også ha. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Hvordan får du ATC opplæring på VATSIM? Jeg vil også ha. Here you go! Men husk, trenerne har ikke annsvar for å lære deg alt, du må selv lese deg til kunnskap om bruk av programvare og prossedyrer. Instruktørene har som annsvar å sette deg inn i prakisk bruk av det du allerede har lest og lært på forhånd. Bare til orientering. Siter
Thomas Gundersen Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Kan dere ikke i det minste lære dere å fly på vatsim før dere skal bli atc? Siter
Kevin Pettersen Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Får vel legge inn Ultimate Traffic igjen... Siter
Stig Sandnes Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Får vel legge inn Ultimate Traffic igjen... Hehe, good one =P Altså, for å gjøre instruktøren din gla på de første (og ja, da varer det også for resten av din atc-periode), les gjennom manualen for ASRC (minst 2 ganger), og test ut og husk. Når en elev sier han er klar for å prøve første gang online som ATC, så forventer instruktøren at eleven ikke skal spørre hvordan han får opp flightplan, hvordan han lukker den, hvordan han setter squawk og slikt. Det er klare tegn for instruktøren at eleven ikke har forberedt seg som avtalt/forventet (er det minste man kan forvente) og at interessen faktisk ikke er tilstede. Siter
Jan Petter Hovland Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Hei, bare lurer på en ting angående programmvaren: Jeg blir sjelden skikkelig klok på en programmvare før jeg får teste den ut litt samtidig som jeg leser manualen. Men slik jeg har forstådt, så kan en ikke koble seg opp på vatsim som atc uten instruktør når en ikke har vert borti det før, og det er jo forståelig. Men kreves det da at en skal kunne programmet uten å ha fått testet det en gang? Siter
Stig Sandnes Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Kan logge opp som observatør, og du har mulighet til å gjøre endel da, som feks. forstå deg på data-tag'en, få opp FPL, sjekke metar på flyplasser osv.. Siter
Jan Petter Hovland Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Takk for raskt svar! Må prøves! Siter
Erik Schøyen Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Jeg har prøvd å klare den testen til Vateud og den er en merkelig blanding av usedvanlig lette spørmål, endel irrelevante spørsmål og noen skikkelig vanskelig. Den første og den siste kategorien er jo greie nok, men f.eks. hvorfor skal jeg som ATC vite hvor mange divisjoner det er i VATSIM Europa? Er dette noe jeg MÅ kunne?? Eller hvor lang utestengelse man får dersom man ikke bruker sitt ekte navn. (Den informasjonen har jeg prøvd å oppspore flere ganger og lest LANGE "privacy policy" m.v. uten å finne det.) Sist fikk jeg også et spørsmål jeg ikke kunne finne i ARCS sin manual engang. Leste igjennom hele to ganger (om man kunne få opp ILS-frekvensene til rullebanene i ARCS-vinduet). Jeg er med på 40 spørsmål om bruken av ARCS, hvordan man skal skille to fly fra hverandre osv. Men blir skikkelig irritert når jeg ikke får bestått på testen fordi jeg feiler på, for meg, irrelevante spørsmål. Dessuten er det som noen før her sa at det er vanskelig å lære seg ARCS når man ikke får brukt det skikkelig. Burde være en slags treningssimulator tilgjengelig. Hilsen en som har brukt to søndager på å prøve å lære seg dette... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 I mitt synspunkt er dette relevante spørsmål. En flygeleder, eller en "annsatt" hvis man skal få lov til å si det, må være bevist og klar over hvordan organisasjonen er bygd opp. Jeg vil vel ikke si at dette er "kunnskapsstoff", men mer "kjenntmasstoff". Det som er litt spessielt med disse testene, er at det ikke finnes noe "pensum", og dette er også relativt bra. På denne måten slipper man at personer som har null kunnskap om flygning slipper igjennom som ATC. Man må med andre ord ha viten om flygning kompinert med ATC kunnskap for å kunne komme igjennom testen. Siter
Stig Sandnes Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Men er jo flott at du i alle fall prøver da Ja, den eurotesten er endel spørsmål som kanskje er irrelevant og slikt, husker når jeg tok den (og da var ProController ute og borte vekk fra VATSIM), men fikk alikavell spørsmål om bruken av Pro Controller, noe man ikke fikk logget på vatsim med engang. Er jo bare å sende en mail og spørre, evt. spørre noen andre om hjelp med ting du sitter fast med. Det er at du lærer/får kunnskapen som trengs jeg mener er viktig. Siter
Tom Knudsen Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Får vel legge inn Ultimate Traffic igjen... hehe... MyTraffic her Siter
Erik Schøyen Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Jeg kan være enig i at det kan være stoff man bør være kjent med. Men ikke stoff som skal være krav å kunne for å kunne begynne å trene som ATC. Og jeg er helt med på spørsmål om både flyging og ATC - den er en god og relevant kombinasjon. F.eks. liker jeg spørsmål som f.eks. hvor mange grader til høyre man må be flyet om å svinge dersom du flyet er på kurs 160 og du skal få flyet til å snu mer enn 180 grader. Sånt er relevant... Men om man får en advarsel, en måned, to måneder eller livstidsutstengelse om man bruker feil navn på VATSIM. Vel, den kunnskapen trenger man ikke å sitte med fremst i hjernebarken tror jeg. Det viktigste er at du vet at du ikke skal gjøre det! Kan noen forklare meg hvorfor denne påstanden er feil?: "EGLL 051520Z 18010KT 140V210 9999 OVC044 12/06 Q1010 NOSIG The above metar is from Gatwick and reports the winds as being predominantly 180degrees at 10kts but variable between 140 and 210degrees, the visibility under the clouds is fine, the sky is overcast at 4400feet with a temperature of 12 degrees centigrade, a dewpoint of 6 degrees centigrade, with a local pressure setting of 1010 and no significant changes" mvh e. Siter
Christian Sager Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Vel, det som det snakkes om her er jo kunnskap om Vatsim. Greit at det ikke er relevant for å yte ATC Service, men det er relevant for kunnskap om Vatsims regler. Siter
T. Paulsen Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 the visibility under the clouds is fine, Siter
Erik Schøyen Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Fordi EGLL er Heathrow Åhhh. Grrrrr. Seff. Siter
Tom Knudsen Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Elementert å skjønne at behovet for å teste kandidatens evne til å lese rett, løse problemer og inneha litt kunnskaper om VATSIM.. hehe Men lurespørsmål må jo være lov. Selv om jeg skal være enig at første basic testen består av utrolig mange teite spørsmål.... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Får vel legge inn Ultimate Traffic igjen... hehe... MyTraffic her Det er godt dere setter pris på jobben vi gjør gutter? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Ta en spøk da Ivar.... *Klapse på hodet* I allways to mate! Siter
Arne Brathole Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 "EGLL 051520Z 18010KT 140V210 9999 OVC044 12/06 Q1010 NOSIG The above metar is from Gatwick and reports the winds as being predominantly 180degrees at 10kts but variable between 140 and 210degrees, the visibility under the clouds is fine, the sky is overcast at 4400feet with a temperature of 12 degrees centigrade, a dewpoint of 6 degrees centigrade, with a local pressure setting of 1010 and no significant changes" Herregud, hvis dette er et spørsmål på en ATC prøve tror jeg noen har misforstått grundig... Siter
Tom Knudsen Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Enkelt å greit... Leser man metaren feil til et fly, så har man i bunn å grunn gjort en feil som ATC. Der av spørsmålet for å finne ut om du som potensiel ATC forstår metar oppbygningen og kan plukke ut feil i metaren... Slik forstod jeg den.... Går på awareness and understanding. Siter
Stig Sandnes Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Syns det spørsmålet der om METAR'en er helt ok spørsmål jeg. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.