Gå til innhold

Har du flyskrekk?


Eirik Støylen

Anbefalte innlegg

Kjeder meg litt på jobb og skriver bare for å ha noe å gjøre ""

Har du tendens til flyskrekk eller litt skeptisk av og til?

Sikkert ingen her inne som tør å tilstå noe sånt likevel vil jeg tro ""

Jeg har ikke skrekk akkurat, men har en ydmyk holdning til det å fly.

En vane/uvane jeg har, er at jeg alltid "klapper" på flykroppen til venstre for inngangsdøra når jeg går inn i flyet. Gjorde det en gang i USA og siden har jeg gjort det hver gang. Det har blitt like vanlig som å tørke seg "der du vet" etter nødvendig ærend ""

Det har ikke så mye med skrekk å gjøre, mer som en hilsen til flyet, hehe ""

 

Noe som "irriterte" meg litt var sist jeg fløy fra Vigra til Oslo. Flyet hadde avgang klokken 12:30, og mens jeg gikk opp flytrappen så titta jeg inn i cockpiten. Der satt piloten og gjespa og gnidde seg i trynet.

Også jeg som ser slik opp til de folka der, "just another boring day at work" liksom ""

Sikkert som lille Ole som syns biler er det kuleste som finnes og onkel sitter og kjeder seg når han kjører ""

 

Var ikke dette et innholdsrikt innlegg så vet ikke jeg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg tatt en god del flyturer, helt fra jeg bare var et par år og frem til nå. Har egentlig aldri vært redd for å fly, men tidligere slet jeg med fryktelig hodepine og kvalme ombord i et fly. Den ene gangen gikk det faktisk utover stolen forran meg. "" Men jeg har flere ganger sett folk som har besvimt og falt ned i midtgangen på et fly. Selv har jeg som vane å ha et godt tak i armlenene og stirre ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes innlegget var fint jeg. "" Jeg har ikke flyskrekk, men i likhet med deg, så har jeg repekt for fly og piloter. Vet ikke helt hva det kommer av, men jeg er egentlig like spent hver gang jeg skal fly. Jo mindre og raskere flyene er, jo bedre er det. Fløy Harvard tidligere i sommer. En fantastisk følelse, og man følte seg nesten i ett med flyet. Og jeg må innrømme at jeg var spent før turen. Men på en annen side, så er jeg spent når jeg skal fly store fly også. Der er det de enorme kreftene som pirrer meg. (Og flyvertinnene....) Har fløyet en del helikopter også. (Bell 412)Det er nok det jeg liker minst å fly. Jeg kan bare ta utgangspunkt i 412`n, for det er det eneste jeg har fløyet. Men vibrasjonene, ulingen fra girkasser, og ikke minst det å sitte trangt, det tiltaler meg ikke. Men for all del, det er morro! Men hvis jeg kan velge liksom... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negative on flyskrekk...

 

Og er svært glad for at jeg ikke har noen fobier eller skrekk for ting her i livet.

 

Men skjønner godt de som har det og føler med disse uten helt å forstå det mange ganger. Men man skal på langt nær ikke tulle med slike ting og heller ei prøve desperat med å overvinne slike frykter for folk. Presse noen med en fobi er mer destruktivt en konstruktivt.

 

Men som sagt heller ei noen spesielle vaner annet en at jeg må ha vindus plass i flyet. Får jeg ikke det er hele turen ødelagt. Dette har jeg hatt siden jeg var 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt heller ei noen spesielle vaner annet en at jeg må ha vindus plass i flyet. Får jeg ikke det er hele turen ødelagt. Dette har jeg hatt siden jeg var 5 år.

 

Hehe, kjenner meg igjen der ""

Vindusplass på flyet er et must, den eneste som eventuelt får vindusplassen min frivillig er kjæresten ""

Ellers er den plassen min! Hvis ikke, blir jeg bare skuffa... ""

 

Men null flyskrekk her, skulle tatt seg ut å dingle i seilfly en god stund med flyskrekk du ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt heller ei noen spesielle vaner annet en at jeg må ha vindus plass i flyet. Får jeg ikke det er hele turen ødelagt. Dette har jeg hatt siden jeg var 5 år.

 

Omtrent som lille Ole hvis han ikke får sitte fremme? ""

Vindu er must ja, enig der!!

 

På vei hjem fra nevnte flytur var det ei ved siden av meg som aldri klarte å finne rett sittestilling.

Enten kløe i baken eller flyskrekk, tenkte jeg.

Og joda, siste sving inn mot Vigra rista det litt og da kom lydene..."uuuiiiiii!!" ""

 

Har kun fløyet "vanlige fly" jeg, dvs 737 og litt større, MD eller noe sånt.

Egypt Air-maskinen til Libanon var noe falleferdig, men turen gikk som en drøm, litt overraska kanskje ""

Flyvertinner...der er ELAL i en klasse for seg ""

 

Seilfy gitt, ikke verst. Gi en kort innføring i hvordan det foregår da? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei, egentlig ikke, vi blir lært opp til å være uten motor vi ""

Du vet, uten motor kan man ikke få motorstopp! ""

 

Menne, joda, det er fint, men sjelden jeg ser måker der, men en gang iblant kan du finne en falk som deler stigen med deg hvis du er heldig! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har lagt merke til er at jo mere man vet om en flyging, jo mere "nervøs" blir man...

 

Er halveis utdannet flyingeniør og nyutdannet pilot, og har aldri vært så redd noen gang når jeg flyr komærsj! ""

 

Man legger mere merke til ting som "vanlige" folk ikke tenker over, og sitter og funderer på hvorfor ting blir gjort sånn og sånn, for det ville ikke jeg gjort, lurer på om de har kjørt NDT på den sprekken i LEF man la merke til før ombordstigning (som mest sannsynlig bare er en ripe i lakken "" ), og sånn ting...

 

Men har vel ikke akkurat flyskrekk, men høydeskrekk har jeg!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man legger mere merke til ting som "vanlige" folk ikke tenker over, og sitter og funderer på hvorfor ting blir gjort sånn og sånn, for det ville ikke jeg gjort,

 

He he kjenner meg godt igjen der ja... Som ind.rørlegger så sitter man støtt og stadig og irriterer seg grenseløst over hvor dårlig rørene er lagt på forskjellige steder... Ikke noe med fly å gjøre, men det er dette med å se ting som andre ikke legger merke til....

 

Samme som når jeg jobbet som DJ i Oslo i mine yngre dager. Herregud, sitter forstatt på utesteder å hører på overgangen til DJene... huff.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er halveis utdannet flyingeniør og nyutdannet pilot, og har aldri vært så redd noen gang når jeg flyr komærsj! ""

 

Hello over there...hvis du er i USA nå da ""

Gratulerer med karrieren, selv om det kanskje er en stund siden du kom i gang, slett ikke verst! ""

 

Satt og såg et program på National Geographic nå om Pentagon og USA`s krigsherrer.

Hva slags inntrykk har du av de? Jeg får ikke helt til å forklare inntrykket jeg får av de, men noe sånt som dette:

 

"This is the real thing....we have to kill them before they kill us....special forces here and there...."

 

Det var ikke så godt forklart, vanskelig som sagt ""

Vet vi skal takke USA for mye gjennom historien, men når man ser de militære på tv, så virker det som en gjeng som har spilt litt for mye krigsspill på pc i barndommen ""

 

Er forsvaret og militæret det aller hotteste man kan gjøre der borte? Utenom quarterback på Dallas cowboys kanskje?

 

Har du noen bilder fra der du er så er det flott!!

 

Lykke til videre ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som når jeg jobbet som DJ i Oslo i mine yngre dager. Herregud, sitter forstatt på utesteder å hører på overgangen til DJene... huff.. hehe

 

Enig her!!

 

Tidligere fløy jeg veldig mye med mor. Etter hun skjønnte min interesse for fly fikk jeg spørsmål hele tiden:

 

"Hva var den lyden!?"

"Det var hjulene det mamma...."

 

"Hvorfor rister det sånn?!?"

"Turbulens..."

 

Flyskrekk er uvitenhet, og frykten for og ikke ha kontroll. I bakhodet mitt ligger det alltid et par tanker om slurvearbeid når jeg flyr, som oftest er probemet når det går i bakken...

 

Innenlands føler jeg ikke dette, men utenlands kan det dukke opp. Gjerne når jeg flyr med selskap som jeg ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...