Gå til innhold

SAS i forfall!!!!????


Rune Samuelsen

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Hei, igår kom jeg hjem via Gardermoen. Etter ha fløyet med Mexicana og Lufthansa var siste leg med SAS til Haugesund. Til min store forskrekkelse har de nå begynnt med reklame på seteryggene, a la det man finner på handlevognene på OBS. Hva er det som skjer med SAS???

De synker bare lavere og lavere hele tiden, har vært mitt favoritt selskap lenge men dette tok kaka. Må nok revurdere mine meninger her ja!

 

Er dette noe som kommer oss kunder til gode i form av billigere billetter, NEPPE?

Tar gjerne imot meninger om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk en god inntektskilde for SAS. Og de er langt i fra alene om å gjøre det. Widerøe selger reklame plass i setelommene for blader, samt at det er mange, mange andre selskaper som har reklame ombord i forskjellige former. For øyeblikket er det PMI som har kjøpt plassene ut november. PMI

 

Enkel matte egentlig, når bilett priser går ned, må selskapet spe på inntektene andre steder, samt at denne formen for annonsering kommer fram til meget mange mennesker i løp av en dag.

Det begynner vel faktisk å bli mere sjelden om et flyselskap ikke gjør det synes nå jeg.

 

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. ""

Både tog og fly er kosnads messige "ulønnsomme". Satt på spissen.

Det er riktig nok strenge karv til tog, men jeg tror ikke det er i nærheten av samme nivå som i luftfarten. Er en kjenns gjerning at SAS har slitet med utgifter relatert til det tunge velikeholdet av flyene dems. Lønnsutgifter vil alltid være den store utgiftsposten for et selskap, og når man trenger en flyteknikker som er spesialisert innen for et området får å gjøre den ene jobbe og en andre for å gjøre det neste, ja da blir det dyrt. Men man er nøtt til å ha disse pga, lover og regler, samt forsikrings selskapene krever sitt de å.

 

Litt "out of topic", men er det noen som vet hva grunnen til denne utviklingen er? Personlig mener jeg Ryanair og lav pris selkapene har mye æren, eller skylden?? Er i alle fall ingen som er lei seg får lavere priser. ""

 

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror personlig det er lavprisselskapene som har "skylden" i at prisene presses ned, og større selskaper som Sasbraathens må gjøre sitt for å henge med. Norwegian har jo gått med et dundrende overskudd, og har fraktet voldsomt med passasjerer hittil i år. Og det ser ikke akkurat ut til å dale nedover. Nå som også Ryanair vil prøve å komme på markedet tror jeg prisene vil fortsette å dale. Kanskje ikke så mye fra der de er den dag i dag, men noe vil de alltid prøve på. Ergo tror jeg Sasbraathens virkelig må gjøre noe for å følge utviklingen fremover. (Derav reklame??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er sårt tiltrengte penger, som kommer godt med. Se bare på charterselskapene, i Novair har vi f.eks. reklame på seteryggene (som sees når brettet er slått opp). Er sikkert mange som gjerne kunne tenke seg en flytur uten slik reklame, men er man da villig til å betale mer for billetten? - det svarer sier seg nok selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Derav reklame??)

 

Er jo ikke bare reklame selfølgelig. Men hvis du tenker på hvor mye en tv stasjon som TV2 f.eks. tar for reklame, så skjønner man for at det er mye penger å hente her. SAS gikk med 500 mill. i overskudd, nå i 3 kvartal. Det skal bli spennende å se hvordan dette vil utvikle seg framover neste år, siden omstillings prossesene i SAS langt fra er ferdige.

 

Men en vet jo egentlig aldri hva som skjer i i flybransjen forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, det er sant ""

Men, spøk til side.. Jeg ser ikke helt problemet med at det skal henge ei sånn "reklame-fille" på setet foran meg. Eller klistremerke for den saks skyld.

Det er mye galt med reklamen (tillegg til at den ofte representer et åndelig lavmål), først og fremst at det ikke går an å velge den bort. I en avis kan man bla forbi annonser, på tv går det an å skifte kanal, men her blir man sittende og se på den dumme reklamen, noe som flyselskapet ganske sikkert vet å gjøre annonsører oppmerksom på. Antagelig er det flere av passasjerene som har betalt full pris for billetten, og da blir det jo ekstra ergerlig. Burde ha vært slik at de som hadde billigste billetter fikk reklame, mens fullpris slapp...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ha vært slik at de som hadde billigste billetter fikk reklame, mens fullpris slapp...

Blir ikke dette litt vanskelig? Vet ikke hvor mange flighter en maskin har pr. dag, men det ville jo blitt tungvint å flytte rundt på reklamen sånn hele tiden. Sånn jeg ser det, så vil man ikke komme unna det å flytte rundt på reklamen dersom man skulle gjort det på den måten du foreslår her. Jeg mener, antallet passasjerer med billigbilletter og fullprisbilletter varierer jo alltid fra flight til flight.

Alternativt er jo det som Braathens kjørte for en tid tilbake, med "Best" og "Back", men der ble jo bare gardinen flyttet frem etter hvor mange som satt på hver av klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo sagt halvveis på spøk da... Men jeg mener virkelig at om man har betalt fullpris for en flybillett, så er det en uting å få en reklame i fleisen under turen. Et slikt flyselskap fortjener ikke sine kunder. Omtrent som om man betalte for å komme inn på et diskotek for så å få en knyttneve i trynet av vakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig bare et spørsmål om hva man som kundene. Hvis flypassasjerene synes det er greit at i selskapet i tillegg til å transportere dem også "selger" hodene deres til annonsører som en annen hallik, så får det så være, hvis man ikke kjemper imot fortjener man reklamen. Det er vel heller ikke så forskjellig fra måten diverse organisasjoner selger medlemslistene sine til telefonselgere. Og i tilfeller der billettene er meget billige, er vel kanskje dette å betrakte som en del av avtalen. Jeg antar at fly som har business class ikke har reklame på setene der, enn så lenge.

 

Nei, det er sannelig ikke gøy å fly lenger. Trangt, sure folk, skitne fly og nå reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind, du er visst ikke så glad i dette med reklame du? Altså, man kan jo ikke sammenligne en innenlandsflight her i Norge med f.eks en lengre flight med Singapore Airlines på høyeste klasse. (Selv hadde jeg ikke akkurat blitt fornøyd med reklame dersom man legger såpass mange tusen i en slik billett, og til og med får en egen kokk på kjøpet.) Men, som jeg sa, så kan man ikke sammenligne lavprisselskap som Norwegian opp mot selskaper som Singapore Air. KLM har vel gjerne noe reklame de også, så vidt jeg husker? Har ikke flydd med disse på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

På den annen side så syns jeg at servicen og tilbudene ombord i SAS flyene har blitt rimelig bra. Har aldri flydd med et flyselskap som har så mange tilbud på langdistanse-legger som SAS. Fløy København-Chicago med en SAS A-340 her om dagen. Kunne velge mellom 12 filmer, 12 radiokanaler, "dataspill" som styres med kontrollen i armlenet, kamera i nesa og i buken +++ Pluss at maten og servicen var glimrende. De tilbyr også trådløst internett. Mattilbudet har riktig nok blitt dårligere på kortdistanseflyginger, men det har det jo i alle selskap.

 

mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig bare et spørsmål om hva man som kundene. Hvis flypassasjerene synes det er greit at i selskapet i tillegg til å transportere dem også "selger" hodene deres til annonsører som en annen hallik, så får det så være, hvis man ikke kjemper imot fortjener man reklamen. Det er vel heller ikke så forskjellig fra måten diverse organisasjoner selger medlemslistene sine til telefonselgere. Og i tilfeller der billettene er meget billige, er vel kanskje dette å betrakte som en del av avtalen. Jeg antar at fly som har business class ikke har reklame på setene der, enn så lenge.

 

Nei, det er sannelig ikke gøy å fly lenger. Trangt, sure folk, skitne fly og nå reklame.

 

Skal man ut og fly så må man fortrinnsvis gjøre det via en flyterminal, som er stappfull av reklame. Har man ikke kjørt turen ut i egen bil blir det vel oftest i taxi eller buss da, også stappfulle av reklame. Ombord i flyet griper man gjerne inflight magasinet, også stappfullt av reklame. Og da lurer jeg på hva det er som gjør at enkelte ikke tåler en reklamesticker på seteryggen foran seg i flyet? Fly er tross alt et befordringsmiddel og ikke en restaurant med 3 stjerner i Michelinguiden.....

 

Hvorfor skal det på død og liv ikke kunne aksepteres reklame ombord på et fly, når vi i vår øvrige urbane verden blir bombardert med det?

 

Neida, jeg liker heller ikke å bli bombardert med reklame, men jeg vet heller ikke helt hva jeg kan gjøre for å bli kvitt den. At det kan forekomme en reklamesticker på et flysete foran meg blir ihvertfall for meg en bagatell i den store sammenhengen.

 

Fløy nylig med Alitalia og der var det hverken trangt, sure folk eller skittent, men det var noe reklame som ble vist på de små LCD-skjermene som også brukes til sikkerhets- instruksjonene. Disse reklamesekvensene (som forøvrig var veldig Italia - orientert) varte bare en 15 - 20 minutters tid før man startet underholdningsfilmene. Det var faktisk helt greit, syntes jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det på død og liv ikke kunne aksepteres reklame ombord på et fly, når vi i vår øvrige urbane verden blir bombardert med det?
Grunnen er at man i motsetning til på de andre arenaene ikke kan velge bort reklamen, man skal sitte i setet hele turen, reklamen er der foran deg. Du kommer ikke unna. Minner litt om da Alex i Clockwork Orange ble tvunget til å se filmer mens øynene ble holdt på vidt gap.

 

Men folk er jo visst villig til å utsettes for dette åndelige og kulturelle lavmålet og forsvarer det attpåtil. Kan det ha sammenheng med at de sparer noen lusne kroner som kan brukes til å kjøpe drittproduktene som annonseres og gjerne også noen taboloide filleaviser som som passende intellektuell føde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folk er jo visst villig til å utsettes for dette åndelige og kulturelle lavmålet og forsvarer det attpåtil. Kan det ha sammenheng med at de sparer noen lusne kroner som kan brukes til å kjøpe drittproduktene som annonseres og gjerne også noen taboloide filleaviser som som passende intellektuell føde?

 

Det er jo ikke til å komme unna reklame uansett hvor du er i dag da! Ser ikke helt problemet med å ha den lille snutten foran seg. Hvis det er så forferdelig så får du heller ta med deg en god bok, lukke øynene eller se på flyvertinnene da. Jeg for min del, og det gjelder nok flere andre her også, flyr gjerne med litt reklame foran meg hvis det gir billigere billetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist, så er det flyselskapene selv som bestemmer om de skal ha reklame eller ikke, og det er ingen ting vi som forbukere kan gjøre noe med.

Dette har nok kommet for å bli siden dette tilfører selskapet store inntekter.

 

(Jeg minner bare om Ryanair som solgte reklame på hele utsiden av flyet, f.eks. Hertz og Jaguar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det på død og liv ikke kunne aksepteres reklame ombord på et fly, når vi i vår øvrige urbane verden blir bombardert med det?

Grunnen er at man i motsetning til på de andre arenaene ikke kan velge bort reklamen, man skal sitte i setet hele turen, reklamen er der foran deg. Du kommer ikke unna. Minner litt om da Alex i Clockwork Orange ble tvunget til å se filmer mens øynene ble holdt på vidt gap.

 

Jeg hverken forsvarer eller tiljubler all reklamen, men det er nå en gang slik i vår verden at vi lever av å selge varer og tjenester til hverandre og da blir reklamen vanskelig å kutte ut. En reklamesticker på seteryggene i fly er for bagatell å regne hvis man sammeligner med all den reklamen man f.eks må tråkle seg gjennom på nettet, i blader, aviser, tv osv osv, Sammenligningen din med Alex i Clockwork Orange er litt morsom, men sikkert bevisst overdrevet. ""

Klart vi kan velge å ikke oppsøke slike steder, eller kan vi egentlig det uten at det hele blir for smalspora?

 

Men folk er jo visst villig til å utsettes for dette åndelige og kulturelle lavmålet og forsvarer det attpåtil. Kan det ha sammenheng med at de sparer noen lusne kroner som kan brukes til å kjøpe drittproduktene som annonseres og gjerne også noen taboloide filleaviser som som passende intellektuell føde?

 

Dette synes jeg er å undervurdere folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...