Premium Medlem Rune Samuelsen Skrevet 10. november 2005 Premium Medlem Skrevet 10. november 2005 Hei, igår kom jeg hjem via Gardermoen. Etter ha fløyet med Mexicana og Lufthansa var siste leg med SAS til Haugesund. Til min store forskrekkelse har de nå begynnt med reklame på seteryggene, a la det man finner på handlevognene på OBS. Hva er det som skjer med SAS??? De synker bare lavere og lavere hele tiden, har vært mitt favoritt selskap lenge men dette tok kaka. Må nok revurdere mine meninger her ja! Er dette noe som kommer oss kunder til gode i form av billigere billetter, NEPPE? Tar gjerne imot meninger om dette! Siter
Nicklas Winger Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Hva er så galt med reklamen? Jjeg har lært å telle til tre på polsk etter å ha fløyet med Norwegian Siter
Tom Knudsen Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Hva er så galt med reklamen? Jjeg har lært å telle til tre på polsk etter å ha fløyet med Norwegian ha ha... godt sagt Siter
Nicklas Winger Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Tom, det er sant Men, spøk til side.. Jeg ser ikke helt problemet med at det skal henge ei sånn "reklame-fille" på setet foran meg. Eller klistremerke for den saks skyld. Siter
Ken Andersen Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Dette er faktisk en god inntektskilde for SAS. Og de er langt i fra alene om å gjøre det. Widerøe selger reklame plass i setelommene for blader, samt at det er mange, mange andre selskaper som har reklame ombord i forskjellige former. For øyeblikket er det PMI som har kjøpt plassene ut november. PMI Enkel matte egentlig, når bilett priser går ned, må selskapet spe på inntektene andre steder, samt at denne formen for annonsering kommer fram til meget mange mennesker i løp av en dag. Det begynner vel faktisk å bli mere sjelden om et flyselskap ikke gjør det synes nå jeg. Ken Siter
Geir G Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Er litt både og... Fra gammelt av har det jo vært lukseriøst og 'stort' å få fly. Nå er det billigere en tog, men ikke like lukseriøst... Siter
Ken Andersen Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Sant nok. Både tog og fly er kosnads messige "ulønnsomme". Satt på spissen. Det er riktig nok strenge karv til tog, men jeg tror ikke det er i nærheten av samme nivå som i luftfarten. Er en kjenns gjerning at SAS har slitet med utgifter relatert til det tunge velikeholdet av flyene dems. Lønnsutgifter vil alltid være den store utgiftsposten for et selskap, og når man trenger en flyteknikker som er spesialisert innen for et området får å gjøre den ene jobbe og en andre for å gjøre det neste, ja da blir det dyrt. Men man er nøtt til å ha disse pga, lover og regler, samt forsikrings selskapene krever sitt de å. Litt "out of topic", men er det noen som vet hva grunnen til denne utviklingen er? Personlig mener jeg Ryanair og lav pris selkapene har mye æren, eller skylden?? Er i alle fall ingen som er lei seg får lavere priser. Ken Siter
Nicklas Winger Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Jeg tror personlig det er lavprisselskapene som har "skylden" i at prisene presses ned, og større selskaper som Sasbraathens må gjøre sitt for å henge med. Norwegian har jo gått med et dundrende overskudd, og har fraktet voldsomt med passasjerer hittil i år. Og det ser ikke akkurat ut til å dale nedover. Nå som også Ryanair vil prøve å komme på markedet tror jeg prisene vil fortsette å dale. Kanskje ikke så mye fra der de er den dag i dag, men noe vil de alltid prøve på. Ergo tror jeg Sasbraathens virkelig må gjøre noe for å følge utviklingen fremover. (Derav reklame??) Siter
Lars B. Frostad Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Ja dette er sårt tiltrengte penger, som kommer godt med. Se bare på charterselskapene, i Novair har vi f.eks. reklame på seteryggene (som sees når brettet er slått opp). Er sikkert mange som gjerne kunne tenke seg en flytur uten slik reklame, men er man da villig til å betale mer for billetten? - det svarer sier seg nok selv.. Siter
Ken Andersen Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 (Derav reklame??) Er jo ikke bare reklame selfølgelig. Men hvis du tenker på hvor mye en tv stasjon som TV2 f.eks. tar for reklame, så skjønner man for at det er mye penger å hente her. SAS gikk med 500 mill. i overskudd, nå i 3 kvartal. Det skal bli spennende å se hvordan dette vil utvikle seg framover neste år, siden omstillings prossesene i SAS langt fra er ferdige. Men en vet jo egentlig aldri hva som skjer i i flybransjen forsåvidt. Siter
Nicklas Winger Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Nei, selvfølgelig er det ikke bare reklame. Det er jeg klar over, men det bidrar og drar vel inn sitt det også. Noen som har tallene for overskuddet Norwegian har hatt hittil? Siter
Øyvind Hansen Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Tom, det er sant Men, spøk til side.. Jeg ser ikke helt problemet med at det skal henge ei sånn "reklame-fille" på setet foran meg. Eller klistremerke for den saks skyld. Det er mye galt med reklamen (tillegg til at den ofte representer et åndelig lavmål), først og fremst at det ikke går an å velge den bort. I en avis kan man bla forbi annonser, på tv går det an å skifte kanal, men her blir man sittende og se på den dumme reklamen, noe som flyselskapet ganske sikkert vet å gjøre annonsører oppmerksom på. Antagelig er det flere av passasjerene som har betalt full pris for billetten, og da blir det jo ekstra ergerlig. Burde ha vært slik at de som hadde billigste billetter fikk reklame, mens fullpris slapp... Siter
Ken Andersen Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Nei, selvfølgelig er det ikke bare reklame. Det er jeg klar over, men det bidrar og drar vel inn sitt det også. Noen som har tallene for overskuddet Norwegian har hatt hittil? Gikk ikke de med et overskudd på ca 60 mill. tro? Hvis jeg ikke husker helt feil, så var det der omkring. Ken Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Riktig det, detaljer å lese i pressemeldingen her: http://www.norwegian.no/sw21320.asp Siter
Nicklas Winger Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Burde ha vært slik at de som hadde billigste billetter fikk reklame, mens fullpris slapp... Blir ikke dette litt vanskelig? Vet ikke hvor mange flighter en maskin har pr. dag, men det ville jo blitt tungvint å flytte rundt på reklamen sånn hele tiden. Sånn jeg ser det, så vil man ikke komme unna det å flytte rundt på reklamen dersom man skulle gjort det på den måten du foreslår her. Jeg mener, antallet passasjerer med billigbilletter og fullprisbilletter varierer jo alltid fra flight til flight. Alternativt er jo det som Braathens kjørte for en tid tilbake, med "Best" og "Back", men der ble jo bare gardinen flyttet frem etter hvor mange som satt på hver av klassene. Siter
Øyvind Hansen Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 Det var jo sagt halvveis på spøk da... Men jeg mener virkelig at om man har betalt fullpris for en flybillett, så er det en uting å få en reklame i fleisen under turen. Et slikt flyselskap fortjener ikke sine kunder. Omtrent som om man betalte for å komme inn på et diskotek for så å få en knyttneve i trynet av vakten. Siter
Jan Fredrik Furøy Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 Men jeg mener virkelig at om man har betalt fullpris for en flybillett, så er det en uting å få en reklame i fleisen under turen. Et slikt flyselskap fortjener ikke sine kunder Man betaler jo "fullpris" andre steder også med reklame midt i fleisen. Buss, trikk, taxi, tog, aviser, kino etc Siter
Øyvind Hansen Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 Det er jo egentlig bare et spørsmål om hva man som kundene. Hvis flypassasjerene synes det er greit at i selskapet i tillegg til å transportere dem også "selger" hodene deres til annonsører som en annen hallik, så får det så være, hvis man ikke kjemper imot fortjener man reklamen. Det er vel heller ikke så forskjellig fra måten diverse organisasjoner selger medlemslistene sine til telefonselgere. Og i tilfeller der billettene er meget billige, er vel kanskje dette å betrakte som en del av avtalen. Jeg antar at fly som har business class ikke har reklame på setene der, enn så lenge. Nei, det er sannelig ikke gøy å fly lenger. Trangt, sure folk, skitne fly og nå reklame. Siter
Nicklas Winger Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 Øyvind, du er visst ikke så glad i dette med reklame du? Altså, man kan jo ikke sammenligne en innenlandsflight her i Norge med f.eks en lengre flight med Singapore Airlines på høyeste klasse. (Selv hadde jeg ikke akkurat blitt fornøyd med reklame dersom man legger såpass mange tusen i en slik billett, og til og med får en egen kokk på kjøpet.) Men, som jeg sa, så kan man ikke sammenligne lavprisselskap som Norwegian opp mot selskaper som Singapore Air. KLM har vel gjerne noe reklame de også, så vidt jeg husker? Har ikke flydd med disse på en stund. Siter
Øyvind Tangen Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 Heisann. På den annen side så syns jeg at servicen og tilbudene ombord i SAS flyene har blitt rimelig bra. Har aldri flydd med et flyselskap som har så mange tilbud på langdistanse-legger som SAS. Fløy København-Chicago med en SAS A-340 her om dagen. Kunne velge mellom 12 filmer, 12 radiokanaler, "dataspill" som styres med kontrollen i armlenet, kamera i nesa og i buken +++ Pluss at maten og servicen var glimrende. De tilbyr også trådløst internett. Mattilbudet har riktig nok blitt dårligere på kortdistanseflyginger, men det har det jo i alle selskap. mvh Øyvind Siter
Aleksander W. Lind Skrevet 12. november 2005 Skrevet 12. november 2005 Jeg har aldri vært så innmari stor fan av SAS og håper en dag at Braathens blir et eget flyselskap igjen. Så siden de setter prisene lave og jeg har hørt mye om dem på nyhetene så håper jeg det ikke blir lenge igjen før de må gi slipp på Braathens Mvh Aleksander Siter
Olav M. Rønningen Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Det er jo egentlig bare et spørsmål om hva man som kundene. Hvis flypassasjerene synes det er greit at i selskapet i tillegg til å transportere dem også "selger" hodene deres til annonsører som en annen hallik, så får det så være, hvis man ikke kjemper imot fortjener man reklamen. Det er vel heller ikke så forskjellig fra måten diverse organisasjoner selger medlemslistene sine til telefonselgere. Og i tilfeller der billettene er meget billige, er vel kanskje dette å betrakte som en del av avtalen. Jeg antar at fly som har business class ikke har reklame på setene der, enn så lenge. Nei, det er sannelig ikke gøy å fly lenger. Trangt, sure folk, skitne fly og nå reklame. Skal man ut og fly så må man fortrinnsvis gjøre det via en flyterminal, som er stappfull av reklame. Har man ikke kjørt turen ut i egen bil blir det vel oftest i taxi eller buss da, også stappfulle av reklame. Ombord i flyet griper man gjerne inflight magasinet, også stappfullt av reklame. Og da lurer jeg på hva det er som gjør at enkelte ikke tåler en reklamesticker på seteryggen foran seg i flyet? Fly er tross alt et befordringsmiddel og ikke en restaurant med 3 stjerner i Michelinguiden..... Hvorfor skal det på død og liv ikke kunne aksepteres reklame ombord på et fly, når vi i vår øvrige urbane verden blir bombardert med det? Neida, jeg liker heller ikke å bli bombardert med reklame, men jeg vet heller ikke helt hva jeg kan gjøre for å bli kvitt den. At det kan forekomme en reklamesticker på et flysete foran meg blir ihvertfall for meg en bagatell i den store sammenhengen. Fløy nylig med Alitalia og der var det hverken trangt, sure folk eller skittent, men det var noe reklame som ble vist på de små LCD-skjermene som også brukes til sikkerhets- instruksjonene. Disse reklamesekvensene (som forøvrig var veldig Italia - orientert) varte bare en 15 - 20 minutters tid før man startet underholdningsfilmene. Det var faktisk helt greit, syntes jeg.... Siter
Øyvind Hansen Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Hvorfor skal det på død og liv ikke kunne aksepteres reklame ombord på et fly, når vi i vår øvrige urbane verden blir bombardert med det?Grunnen er at man i motsetning til på de andre arenaene ikke kan velge bort reklamen, man skal sitte i setet hele turen, reklamen er der foran deg. Du kommer ikke unna. Minner litt om da Alex i Clockwork Orange ble tvunget til å se filmer mens øynene ble holdt på vidt gap. Men folk er jo visst villig til å utsettes for dette åndelige og kulturelle lavmålet og forsvarer det attpåtil. Kan det ha sammenheng med at de sparer noen lusne kroner som kan brukes til å kjøpe drittproduktene som annonseres og gjerne også noen taboloide filleaviser som som passende intellektuell føde? Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Det er ikke lett å velge bort reklame man ser på tog, t-bane eller bussen. Siter
Nicklas Winger Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Men folk er jo visst villig til å utsettes for dette åndelige og kulturelle lavmålet og forsvarer det attpåtil. Kan det ha sammenheng med at de sparer noen lusne kroner som kan brukes til å kjøpe drittproduktene som annonseres og gjerne også noen taboloide filleaviser som som passende intellektuell føde? Det er jo ikke til å komme unna reklame uansett hvor du er i dag da! Ser ikke helt problemet med å ha den lille snutten foran seg. Hvis det er så forferdelig så får du heller ta med deg en god bok, lukke øynene eller se på flyvertinnene da. Jeg for min del, og det gjelder nok flere andre her også, flyr gjerne med litt reklame foran meg hvis det gir billigere billetter. Siter
Ken Andersen Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Til syvende og sist, så er det flyselskapene selv som bestemmer om de skal ha reklame eller ikke, og det er ingen ting vi som forbukere kan gjøre noe med. Dette har nok kommet for å bli siden dette tilfører selskapet store inntekter. (Jeg minner bare om Ryanair som solgte reklame på hele utsiden av flyet, f.eks. Hertz og Jaguar.) Siter
Olav M. Rønningen Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Hvorfor skal det på død og liv ikke kunne aksepteres reklame ombord på et fly, når vi i vår øvrige urbane verden blir bombardert med det? Grunnen er at man i motsetning til på de andre arenaene ikke kan velge bort reklamen, man skal sitte i setet hele turen, reklamen er der foran deg. Du kommer ikke unna. Minner litt om da Alex i Clockwork Orange ble tvunget til å se filmer mens øynene ble holdt på vidt gap. Jeg hverken forsvarer eller tiljubler all reklamen, men det er nå en gang slik i vår verden at vi lever av å selge varer og tjenester til hverandre og da blir reklamen vanskelig å kutte ut. En reklamesticker på seteryggene i fly er for bagatell å regne hvis man sammeligner med all den reklamen man f.eks må tråkle seg gjennom på nettet, i blader, aviser, tv osv osv, Sammenligningen din med Alex i Clockwork Orange er litt morsom, men sikkert bevisst overdrevet. Klart vi kan velge å ikke oppsøke slike steder, eller kan vi egentlig det uten at det hele blir for smalspora? Men folk er jo visst villig til å utsettes for dette åndelige og kulturelle lavmålet og forsvarer det attpåtil. Kan det ha sammenheng med at de sparer noen lusne kroner som kan brukes til å kjøpe drittproduktene som annonseres og gjerne også noen taboloide filleaviser som som passende intellektuell føde? Dette synes jeg er å undervurdere folk. Siter
Nicklas Winger Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Klart vi kan velge å ikke oppsøke slike steder, eller kan vi egentlig det uten at det hele blir for smalspora? Hvor hadde flightsim.no vært i dag uten reklameannonser? =) Siter
Ken Andersen Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Hvor hadde flightsim.no vært i dag uten reklameannonser? =) Bedre kan enn ikke få sagt det!!! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.