Gå til innhold

Hvilket selskap skal jeg velge


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Jeg driver å planlegger en USA tur, å lura på korsn Selskaper dere vil anbefale å bruke over dammen.

 

I utgangspunktet har jeg tenkt å bruke Continental sin OSL-KEW rute, men det viser seg at det er vanskelig å få plass på den i planlagt reiseperiode. Et Reisebyrå her i Bodø kunne sende meg via Amsterdam å sende meg over dammen med delta te Atlanta å vidre derifra til houston i Texsas som er det endelige reisemålet. Det skulle de ha 5600 tur/retur ifra OSL.

 

Hvilke selskaper vil dere anbefale meg å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Steinar.

 

Jeg har vært 2 ganger over til Houston og har da reist med Lufthansa. Jeg har ingenting å utsette på hverken service eller pris. Jeg tror jeg har betalt omlag 4500-5000 begge gangene. Og begge gangene var ruten Oslo-Frankfurt-Houston. Samme tilbake i omvendt rekkefølge.

 

Men du må nok ta til takke med en A343 ""

Ellers tror jeg nok at jeg ville ordent billett selv via internett for å spare noen kroner.

 

God tur!

 

PS. Du får ta kontakt med Dag Johnsen fra forumet her. Kanskje han tar deg med på en omvisning på Continental huben der borte. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jørn sier, hadde jeg nok sjekket flere selskaper - og det via internett. Flere flyselskaper som stadig har kampanjer på flyreiser over dammen. Personlig hadde jeg nok enten valgt Continental direkte fra Oslo hvis prisen var bra, eller f.eks. med KLM via Amsterdam, med BA via London, med AirFrance via Frankrike, eller med Lufthansa via Tyskland.

 

Ved flere av disse alternativene skulle det ikke være noe problem å fly med enten B747/B757/B767 osv. siden du tydeligvis har en viss forkjærlighet for Boeing "" (personlig hadde jeg nok like gjerne latt meg forflytte med en Airbus, men hver sin smak - og godt er det! he he.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kommer litt an på sammenhengen. Visse rutefly og lavprisselskaper har ekstremt trange fly, så hvis jeg skal fly i f.eks. 5/6 timer - hadde jeg nok ikke akkurat skrudd meg inn i et sete hos f.eks. Sterling på deres B737-800 eller B737-700 (begge disse er svært trange). Så da hadde jeg helt klart valgt andre selskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar: ser nettopp at selskapet "Ebookers" har kampanje

(Icelandair) til flere destinasjoner nå.

 

N.Y: for Kr: 4,057.-

Boston for Kr: 4,122.-

 

direktelink til kampanjetilbudet herfra:

 

http://www.ebookers.no/products/usa.html

 

du ser prisene litt lenger ned på siden, til

de forskjellige destinasjonene.

 

dette altså med Icelandair (B757) via Reykjavik, og så

videre til USA. Vet det er mange som reiser med Icelandair

over til USA. Sjekk evt. www.ebookers.no , eller du kan ringe dem. Sjekk også Icelandair direkte via web. om det kan bli enda mer prisgunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kommer litt an på sammenhengen. Visse rutefly og lavprisselskaper har ekstremt trange fly, så hvis jeg skal fly i f.eks. 5/6 timer - hadde jeg nok ikke akkurat skrudd meg inn i et sete hos f.eks. Sterling på deres B737-800 eller B737-700 (begge disse er svært trange). Så da hadde jeg helt klart valgt andre selskaper.

 

Aha, sånn ja, jammen da forstår jeg hvorfor dette legges vekt på, tenkte ikke helt på komforten, hvor viktig den er ""

Har fløyet Airbus en gang før, med MyTravel, og det var en A320/321, og jeg vil egentlig si at disse har MYE mindre seteplass og er mye trangere enn Boeing, men dette er bare en type Airbus da, en helt annen enn A340!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder charterfly og mange lavprisselskaper, vil man nok uansett Airbus eller Boeing - finne det ganske trangt. Hvor mange seter man putter inn i flyene, er det jo selskapene selv som bestemmer. Jeg har faktisk ofte fløyet trangere i Boeing enn i Airbus - så dette kan blir veldig forskjell fra person til person. Derfor kan man ikke si at Boeing er mer eller mindre trang enn Airbus osv osv.

Dermed kan to personer, sitte igjen med to helt forskjellige meninger om samme flytype - dersom den ene har fløyet charter/lavpris og den andre rutefly.

 

Ang. Steinar sin preferanse for å fly Boeing, er jo dette noe som mange av oss flygale også vektlegger. At man gjerne vil fly med enten det ene eller det andre, person kan jeg aldri få fløyet nok B757 (men det er nå meg..) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy med en av sas sin a320 og det var ikke værdens beste sitteplass må jeg si!

 

Er det A321 du mener?, hvis det er A320 du mener - så er det nok ikke SAS. SAS har ikke noen A320 i sin flåte, men A321. SAS sin A321 er innredet med 184 seter, og det er faktisk ikke så aller verst. Til sammenligning har f.eks. Spanair 200 seter i sin A321, og MyTravel hele 211.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du fly med Boeing,så er det vel ikke så veldig mange selskap.CON sin rute fra OSL,er den med Boeing maskin?

I allefall ,før om årene gikk "dronningen"fra Amsterdam direkte Houston.Stort fly og bra plass mellom setene,selv om du etter 7timer+ synes ALLE flyene er trange.....

 

OT.Hvorfor skal "alle"til Houston? ""

 

Vært der selv,og har familie der.

 

 

 

 

Asbjørn Furu

AFIS'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan orientere dere om at Continental Airlines har en flåte bestående kun av diverse Boeing fly. Er vell ca 1år sia de fasa ut den siste MDen de hadde i regulær trafikk til fordel for B737ng serien. Continental sitt "Commuterselskap" Har en salig bland av små jets å tyrbopropfly.

 

Hva jeg skal gjøre i Houston, ja nå kan dere bare lure, får det blir ikke ofentliggjort før alt er på plass ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanair har 212 seter i sine A321 ifølge Spanair.com , og Mytravel har 220 seter i sine, ifølge mytravelgroup.com ....

 

Ang. MyTravel gjelder nok den seatingen du har nevnt Kenneth, på flyene som blir brukt i selve moderkonsernet - og ikke de flyene som blir brukt fra skandinavia (hvis jeg ikke tar feil). Vet at MyTravel opererer med forskjellig seating på flyene som blir brukt her i skandinavia og de som blir brukt fra England.

 

Se her (211 seter):

http://www.mytravelairways.no/main.asp?ArticleID=2307

 

Ang. Spanair, så opererer de med litt forskjellige tall

tydeligvis - men via SAS står det dette (200 seter):

 

http://www.sasgroup.net/SASGroup/default.asp

 

(når man velger "SAS Group facts" på fanemenyen og så

"Fleet")

 

Kan hende det er blitt noen forandringer, men da er det

en av delene ihvertfall - seter er det uansett.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars: Forskjellige kilder og forskjellige svar.. Sånt skjer.. ""

 

Jan Erik: Den skjønte ikke jeg heller...

 

Har flydd masse med Boeing, og én gang med Airbus (A319), og både opplevelsesmessig (romfølelse, belysning, og generell komfort) og støymessig så var den lille Airbus'en langt overlegen alle Boeing'ene jeg har vært med i...

 

Har ikke noe mot å fly med Boeing, men om jeg kan velge, så blir det Airbus... ""

 

Edit: Unntaket finnes selvsagt... Jeg setter aldri mine ben i en 767 igjen!! Forbanna bråkete møkkafly! Kunne like gjerne sitte ute på vingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars: Forskjellige kilder og forskjellige svar.. Sånt skjer.. ""

 

Enig der ja, er utrolig så mange varianter man kan finne til kun et spørsmål..

 

 

Når det gjelder Boeing vs Airbus, så er ikke det en debatt jeg ønsker å starte - for den kommer ingen til å vinne uansett. Men vi har alle forskjellige meninger, ut fra de fly man har flydd med. Noen tar utgangspunkt i charteropplevelser, andre med rutefly, noen med lavprisfly osv osv. Mange faktorer som kan spille inn her, og det er jo egentlig helt greit. Hadde jo vært rimelig kjedelig hvis alle kun hadde likt Tupolev eller Ilyushin.. ""

 

Personlig har jeg nok lenge vært fan av Boeing, siden jeg hadde familie tidligere som hadde tilknytning til Boeing i statene. Blant annet vil Boeing 757 alltid være en av de vakreste flyene for meg. Etter at jeg begynte som kabinansatt, og kunne bl.a. sammenligne B737NG-serien med Airbus sine motsvarende. I tillegg til større Boeing-maskiner (767/777) sammenlignet med tilsvarende Airbus-maskiner, ble forskjellen ganske tydlig. Så jeg er blitt rimelig Airbus-fan, men det betyr ikke at jeg ikke vil reise med Boeing. Så lenge jeg flyr med et anerkjent og sikkert selskap, betyr det ikke så mye hvilken produsent som står bak flyet. Da betyr det heller mer hva som finnes av benplass osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies fra andre her på forumet..Flyr du med rutefly på lengre distanser er som regel ikke benplassen noe problem.Har flydd fra Kastrup til Singapore med SAS A340 og med B777 til Australia og tilbake(Singapore Airlines) Kjempeplass og masse komfort.Jeg har også flydd charter med DC 10 til Mallorca som var et [*********],selv om det var bare brøkdelen av reisetiden.Selv om dette er et stort fly, var det nok stabla inn max av de setene det gikk an å få inn.

Så det er nok ikke størrelsen det kommer an på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...