Gå til innhold

Filmen "FlightPlan" på kino (Flyfilm-A380?)


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

Det er ikke lenge før DENNE filmen kommer på kino:

 

[image]http://home.online.no/~l-bfrost/flightplan.jpg[/image]

 

en film der Jodie Foster spiller en slags flyingeniør av noe slag, og skal ut på jomfruturen med et splitter nytt fly. Dette er et svært fly med i to hele etasjer (og minner mye om A380), hun har med datteren sin ombord. Cluet er at datteren plutselig blir sporløst borte under turen, og vips er dramaet i gang. Merkelig nok er det ingen som husker denne datteren (selvsagt), så dermed blir det plenty med drama ombord i flyet!. ""

 

Les mer om filmen her:

 

http://www.imdb.com/title/tt0408790/

 

bilder her:

 

http://www.imdb.com/title/tt0408790/photogallery

 

Er ikke helt sikker når denne kommer på kino, men

det skal ikke være altfor lenge til - har sett reklameplakater utenfor Hamar Kino ihvertfall, om denne kinoen.

 

I tillegg til denne går det allerede en annen film

på kino i disse dager, riktignok kan ikke den betegnes

som en flyfilm - men handlingen i begynnelsen utspiller

seg ihvertfall på et fly.

 

Filmen heter "Red Eye", mer om den her: http://www.filmweb.no/uip/article41632.ece

 

og her:

 

http://www.imdb.com/title/tt0421239/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke at de fløy med pax. under testflyging, men brukte sand\\vann som vekt?

Det ser ut som flyet er ganske fult på bildene.

Dette var vel kanskje første jomfrutur med pax? Dette flyet har nok også gjennomgått uhyggelig mange timers testing. Men du har helt sikkert rett i at det ofte testes med sand eller vann for å få en rekonstruksjon av passasjerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at denne filmen ikke akkurat avspeiler virkeligheten, men jeg uttrykte meg nok kanskje litt uklart istad. Når jeg mente første "jomfruturen" så er det altså første jomfrutur med passasjerer på første ordinære rute for "flyselskapet" i filmen (som Andreas nevner). Det er altså første gangen passasjerer liksom reiser med dette flyet, som Jodie Foster har vært med å konstruere.

 

Men det er ingen tvil om at de har legget lista litt høyere, enn på mange andre "flyfilmer" - og at det er

mange assosiasjoner til den virkelige A380. Det gjør

det hele litt mer interessant for mange av oss flyinteresserte. I løpet av filmen ser man nok fort

at det er "voldsomt" med plass i dette flyet, og ikke måte på hvor stort det er (urealistisk stort ja) men sånn

er det - film er film!. ""

 

(Hadde f.eks. handlingen utspillt seg i et A321-lignende

fly, hadde tross alt filmen vært ferdig på 15 min. max!) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyfilmer har jeg sluttet å se for lenge siden.. Når du har flydilla, og har i løpet av årenes løp tillagt deg masse kunnskaper om fly og luftfart, så sitter du bare å finner (mange)irriterende feil og mangler i slike filmer... ""

 

Klart, det finnes jo noen unntak da, som "The Aviator" f.eks. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen jeg nevnte lenger opp (som går på kinoene nå)

filmen "Red Eye" får følgende notis i siste utgave

av Film Magasinet (og jeg siterer:)

 

" Red Eye:

 

Flyet forandrer seg hele tiden!. Flyeksperter

verden over fortviler av at det som i utgangspunktet

er en Boeing 737 på magisk vis forvandles til en

Airbus 320. På utsiden er flyet (hele tiden) en

Boeing 767. Vi skjønner ingenting (Film Magasinet),

men er takknemlig for å ha bli gjort oppmerksom

på flybrøleren."

 

Ja ja, det var vel ikke noe overraskelse dette. Men

at de evt. har filmet "footage" til filmen i både

B737 og A320 og "limt" dette sammen - blir sikker

interessant å se resulatet av. Og samtidig er altså

flyet en B767 på utsiden, mens alt dette skjer - ja ja

, er vel dette man kan kalle "kunstnerisk frihet"??.

 

 

Ellers er filmen "Flightplan" sett, og jeg la merke til

plenty av detaljer som var rimelig gale ja. Jodie Foster

sin karakter hadde vært med på å lage motorene til dette "Boeing xxxx" flyet (husker ikke tallene de brukte,

for å betegne dette liksom-flyet fra Boeing, men det var ihvertfall 4-siffret i stilen: 5775" tragisk ja..).

I tillegg var altså dette Boeing-flyet med to fulle etasjer.

Ellers var det bra med crew ombord som ikke var spesiellt blide og hjelpsomme, bl.a. en skuespiller fra en tidl. film (Swimfan) der hun også spiller rimelig kvalm.

 

Ellers er det jo ikke tilfeldig at filmen har fått pes

fra kabinforeningen i USA, siden de kabinansatte begynner å

se mistenksom på Jodie Foster ganske fort. I tillegg foretrekker to av crewet og hoppe litt i "sengehalmen" istedet for å lete etter den savnede datteren - ahhh. er ikke film herlig!.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Red Eye igår, og jeg la også merke til at cabinen hadde 7 seter i bredden i cabinen, mens de hadde Airbus 32x og Boeing 737 på utsiden. Men da de skulle lande, hadde flyet boggi.

Jeg så filmen sammen med en somhar en bror som er legestudent, og han ble irritert siden det var en mann som fikk en penn inn i halsen og en høghelt sko inn i leggen og sprang like godt.

 

Men film er film. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den på premièren i går på Fokus Kino i Tromsø, veldig bra film, men flyet var vel stort. Bra film, jeg mener og ha hørt at de har tegnet flyet etter tegninger fra A380.(?)

Men ellers var det en kjempebra film, men synes at de skulle hatt mer fra cockpit slik at vi fikk se ordentlig på den!!! Men på hjemmesiden til filmen får du en virtuell omvisning ombord i flyet. Men vet ikke hjemmesiden, til filmen hva den nå het. Men gå på Tromsø Kino og se etter flightplan så finner du den. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Jodie Foster har laget motorene til dette flyet, og flyet skal "liksom" være en "Boeing 8747" (husker ikke dette selv, men ut fra et innlegg om dette på snackbaren - tyder det på at "Boeing 8747" var fantasinavnet..) - altså bare tull. Men ingen tvil om at flyet minner en god del om A380 (ihvertfall innenfra), men utenfra så jo ikke flyet ut i det hele tatt. Boeing har jo selvsagt ingen modeller (pr. i dag) som har passasjerkabin i to hele etasjer, ingen tvil om at de derfor har "hermet" litt fra A380-maskinen. Dermed så man aldri flyet virkelig godt utenfra i filmen, men fra litt "spesielle" vinkler - da flyet de brukte var en kamuflert Boeing-maskin. Flyet ser faktisk ikke spesiellt realistisk utenfor i det hele tatt, og pax-vinduene ser jo helt tragiske ut spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde ikke brukt noe produsentmerke, hverken Boeing, Airbus eller lignende, flyet het bare 8474, og for å si det mildt, det ligna ikke et ekte fly på utsiden i det hele tatt, ikke sjans! Ikke motorene ligna engang!

Så den i går ""

 

Men den er ikke sett fra noe "flyfreak"-perspektiv, er mer en blanding mellom det og amatør-perspektiv, tror jeg! Altså noe for allmennheten, som ikke er så rart!

 

Men når halve kinosalen trodde det var en A380, da holdt jeg på å le meg skakk, selv om jeg forstår at de trodde det ""

 

Innsiden ligna litt på A380, men ikke spesielt mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...