Gå til innhold

13-åring "hindret" katastrofe på MyTravel-fly


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

[image]http://www.boarding.no/images/archive/p200509251405-13096.jpg[/image]

 

Nå ja, hindret og hindret fru blom.

 

Trodde Boarding hadde litt mere kunnskap enn som så,

men les denne artikkelen først:

 

"Chartertur fra Oslo til Korfu:

Passasjer gikk berserk og ville åpne nødutgangen"

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=18156

 

Ut fra Boarding sitt synspunkt kunne altså denne episoden

endt i en "katastrofe", og det er her jeg reagerer litt. Høres ut som denne 13-åringen og crewet ombord gjorde slik at flyet ikke styrtet, men merkelig nok - står det ingenting om at det faktisk er fysisk umulig å åpne døra

i 20 000 fot. Så Boarding's såkallte "tragedie" og "dødelige forsøk" var nok litt lengre unna enn som så, men jeg vil tro denne 13-åringen kommer til å ramme inn denne artikkelen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Er det ikke lettere å få døren ut mot lavtrykket? Eller er problemet at låsene ikke sklir lett nok når døren konstant suges utover? I følge artikkelen hadde han jo fått opp det ene håndtaket.

 

Trykket i kabinen er høyere enn trykket på utsiden. Trykkforskjellen fører til at døra "suges" utover, mens nødutgangen skal løftes innover, og da trykket på nødutgangen er på ett par tonn skal det mao rimelig mye krefter til for å få den løs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Er det ikke lettere å få døren ut mot lavtrykket? Eller er problemet at låsene ikke sklir lett nok når døren konstant suges utover? I følge artikkelen hadde han jo fått opp det ene håndtaket.

 

Sant nok, men for å åpne dørene må dem først litt innover før dem kan åpnes, så skal dørene opp i lufta må trykket først ut.

 

edit: det er bare på endel mindre flytyper at døren kan åpnes selv om det er overtrykk i kabinen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er slike artikler som gjør flyredde (de som er skeptiske til å fly, samt de som allerede er flyredde) enda mer å være redd for - når de tror det er så "lett" å bare åpne dørene i et fly.

 

Når man åpner slike vanlige dører (bortsett fra "overwing exit" nødutganger) skal dørene først inn,

opp, og SÅ ut. Jeg sendte uansett en e-post

til Boarding om denne litt misvisende artikkelen, så blir det spennende å se - hva de skriver i retur. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vell også med farten på flyet og å gjøre. ""

 

Nope, hadde flyet fløye sidelengs, så ja. Det vil på langt nær bidra så mye som krafta fra trykketforskjellen bidrar. Når du åpner døra i en bil åpner du den mot luftstrømmen. Åpner du en nødutgang/dør på et fly, åpner du den innover, ikke i nærheten i noen luftstrøm som kan påvirke bevegelsen. Det er med god grunn at dørene er konstruert slik de er, for at trykket skal holde dem på plass while airborne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spekulere i hva han gjorde eller ikke? Når selskapet sier at en 13 åring gjorde noe som forhindret en alvorlig hendelse, kan det være nok at han tilkallte crewets oppmerksomhet i situasjonen som oppsto. Her er det mye synsing frem og tilbake om hendelsen i dette forumet. Skulle likt å sett de som ler av hendelsen, være ombord i dette flyet og opplevd det som skjedde. Tror ikke dere hadde ledd av situasjonen i dag da. Og flyselskaper/flyrelaterte sider her på nettet prøver så godt de kan å beskrive situasjonen, og tviler at den som har sendt mail får noe svar fra dem. Det er mindre seriøst å sende en mail og be om en forklaring på noe som virker usansynlig, enn å bare lese det som står og ha sin egen mening om det enn å prøve å lete etter feil hos en journalist som ikke har ærfaring med flyrelatert stoff. Vedkommende som skrev artikkelen for Bording.no har nok gjort så godt han kunne med de fakta vedkommende fikk på tidspunktet artikkelen ble laget.

 

Med hilsen

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mindre seriøst å sende en mail og be om en forklaring på noe som virker usansynlig, enn å bare lese det som står og ha sin egen mening om det enn å prøve å lete etter feil hos en journalist som ikke har ærfaring med flyrelatert stoff.

 

Hvordan det kan være mindre seriøst å påpeke svak journalistikk har jeg vanskelig for å skjønne. Det er tross alt snakk om et luftfartsrelatert nettsted. Om det hadde vært VGnett som hadde publisert artikkelen, så hadde saken stilt seg annerledes.

 

Skulle likt å sett de som ler av hendelsen, være ombord i dette flyet og opplevd det som skjedde.

 

Slike feilaktige artikler bidrar til at reaksjonene til de "stakkars" passasjerene om bord i flyet blir enda mer panikkartet ved hendelser som dette. Dine meninger er litt selvmotsigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vell også med farten på flyet og å gjøre. ""

 

Nope, hadde flyet fløye sidelengs, så ja. Det vil på langt nær bidra så mye som krafta fra trykketforskjellen bidrar. Når du åpner døra i en bil åpner du den mot luftstrømmen. Åpner du en nødutgang/dør på et fly, åpner du den innover, ikke i nærheten i noen luftstrøm som kan påvirke bevegelsen. Det er med god grunn at dørene er konstruert slik de er, for at trykket skal holde dem på plass while airborne.

 

skjekk dette bildet, link

 

Ser no ut som disse dørene går utover. Tror ikke jeg hadde klart å åpne disse dørene i fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er nødt til å lese over tråden en gang til, Stian. Dørene er konstruert slik at de er nødt til å dras innover før de kan skyves ut. Trykkforskjellen vil gjøre det umulig å få dem innover, ergo vil du aldri få dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det kan være mindre seriøst å påpeke svak journalistikk har jeg vanskelig for å skjønne. Det er tross alt snakk om et luftfartsrelatert nettsted. Om det hadde vært VGnett som hadde publisert artikkelen, så hadde saken stilt seg annerledes.

 

Skulle likt å sett de som ler av hendelsen, være ombord i dette flyet og opplevd det som skjedde.

 

Slike feilaktige artikler bidrar til at reaksjonene til de "stakkars" passasjerene om bord i flyet blir enda mer panikkartet ved hendelser som dette. Dine meninger er litt selvmotsigende.

 

Nå har det seg slik at Boarding.no er relatert til reiselivet generellt, og ikke kun for flyvninger å gjøre. Journalistene der er utdannet på samme måte som journalister i f.eks VG og benytter seg av opplysninger gitt av involverte parter, inkl. flyselskapene. Uansett hvilken vei dørene går, er det et faktum at vekdommende som "klikket" ombord fikk åpnet ett av håndtakene på luken for nødutgangen. Og dermed er det en alvorlig situasjon, uansett om den var umulig å åpne med tanke på trykkforskjell osv.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre farsen komplett så opplyses det heller ikke om hva denne 13-åringen foretok seg for å hindre berserkeren.

 

Hentet fra nettavisen:

 

"Sønnen hennes, en 13-åring, bidro også til at mannen ble stoppet. Gutten satte krok på passasjeren.

 

- Min sønn kan litt Tae Kwon Do og han fikk sparket ham ned, sier Jensen.

 

Jensen, som er delvis lam og sitter i rullestol, er nå redd for å fly hjem igjen.

 

Passasjeren som gikk berserk ble bundet om bord på flyet og ble pågrepet av gresk politi da flyet landet.

 

Star Tour lover at mannen ikke vil være med på flyet tilbake til Norge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å sett de som ler av hendelsen, være ombord i dette flyet og opplevd det som skjedde. Tror ikke dere hadde ledd av situasjonen i dag da.

 

Ta det rolig Truls, jeg tviler på noen sitter og "koser" seg her på forumet - pga. denne situasjonen

 

, og tviler at den som har sendt mail får noe svar fra dem. Det er mindre seriøst å sende en mail og be om en forklaring på noe som virker usansynlig.

 

Hvordan vet DU hva jeg har skrevet i min e-post?, jeg har ikke sendt e-post til Boarding for å få noe forklaring.

Jeg har sendt de en e-post, siden jeg jobber som kabinansatt i et annet flyselskap - der jeg påpeker at

det faktisk er fysisk umulig å få opp dørene på denne måten.

Siden Boarding nettopp bruker ordene "tragedie" og "dødelig forsøk", så er dette i beste fall misvisende - og uriktig.

Nettopp fordi dette fort kan tolkes veldig feil, og fører til unødvendig uro og engstelse for mange allerede flyredde.

Hva slike artikler gjør med passasjerer som allerede er engstelige for å fly ser jeg svært ofte på jobb, gjør du?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry too interrupt.

Dørene på airbus trekkes ikke innover i kabinen når de åpnes,det er kun på "BOEING og MD".

Dette burde du vite Lars,vi løfter håndtaket og fører døren ut og den svinger seg da fremover og låses i åpen stilling.

Over 10000 fot får man ikke åpnet dørene ombord grunnet som sagt tidligere trykket.

"Sånn er det med den saken" """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry too interrupt.

Dørene på airbus trekkes ikke innover i kabinen når de åpnes,det er kun på "BOEING og MD".

 

Dc-10 og Md-11 har vel mekaniske dører om jeg ikke husker helt feil? De går oppover, ikke sant?

I tillegg har vel flere flytyper sikkerhetslåser på dørene, for at de ikke skal kunne gå opp (selv om trykket alene skal holde den på plass.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørene på airbus trekkes ikke innover i kabinen når de åpnes,det er kun på "BOEING og MD".

Dette burde du vite Lars,vi løfter håndtaket og fører døren ut og den svinger seg da fremover og låses i åpen stilling.

 

Gikk litt fort i svingene her ja, det er riktig som du sier Jan, jeg blandet litt med Boeing når jeg skrev det(siden jeg har jobbet både på Airbus og Boeing). De åpnes ikke

opp på Airbus, men de åpnes opp , ut og fremover (mot F/D). Er "heldigvis" ferdig med Boeing-jobbing, kun Airbus som gjelder - og takk for det!. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dc-10 og Md-11 har vel mekaniske dører om jeg ikke husker helt feil? De går oppover, ikke sant?

 

Ja de dørene farer oppover "inne" i kabinen, slik at det ikke synes noen dør overhodet utenfor selve flyet. Hver eneste gang jeg ser en "dør-åpning" på en DC10 eller MD11, er det like interessant - for meg ser det like rart ut hver eneste gang.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...