Ådne Lie Skrevet 17. september 2005 Skrevet 17. september 2005 Vet noen av dere hvor lenge de skal ha 737-400 og 737-500. Tror dere at de har de til 2010?? Jeg bare lurer på dette. Ådne Siter
Simen F Røiseland Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Tror dere at de har de til 2010? Høyst tvilsomt. Ettersom SAS gikk inn og kjøpte opp Braathens, vil nok flåten gjøres mer europeisk, dette har hvertfall SAS vist tedenser til de siste årene. Jeg har null faste grunnlegg for å si dette, men jeg tror nok ganske sikkert at -400 og -500 kan ha blitt byttet ut med A319/20 i løpet av noen år. Hvertfall om SAS fortsetter Airbus-handlingen sin, som de tydeligvis har fått et bra forhold til. Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Håper de skaffer seg airbus Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Bare de ikke kvitter seg med 737NG er det greit for meg Men det er jo ingen logikk i at de skal selge NG flyene sine, så de får vi nok beholde lenge. Siter
Fredrik Bachke Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 -400 og -500 kan ha blitt byttet ut med A319/20 i løpet av noen år GUD FORBY! Det håper jeg virkelig ikke Bare så det er sagt: If it ain't Boeing it ain't going... Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 If it ain't Boeing it ain't having technical problems Siter
Michael A B Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Tror dere at de har de til 2010? Høyst tvilsomt. Det er enda mye liv igjen i disse maskinene, og de utgjør tross alt en stor del av SAS Braathens sin flyflåte. Jeg vil tippe at de blir en stund til. I tillegg, SAS kommer nok ikke til å shoppe noe særlig før de røde tallene er borte fra regnskapet. Jeg har null faste grunnlegg for å si dette, men jeg tror nok ganske sikkert at -400 og -500 kan ha blitt byttet ut med A319/20 i løpet av noen år. Neppe, det er med god grunn at SAS Braathens kun har 737 i flåten, og lot Md-80/90 gå til SAS Danmark/Sverige. Samme sted kommer nok A319ene til å havne (de SAS mottar etter å ha omgjort noen ordre fra A321.) Hvertfall om SAS fortsetter Airbus-handlingen sin, som de tydeligvis har fått et bra forhold til. SAS handler der de får den billigste og beste avtalen. Siter
Fredrik J Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Håper de fortsetter med disse flyene. De er jo ikke eldre enn fra 92 og 93. Jeg tror at de skifter ut MD-ene før 737. Siter
Peder H.Kristensen Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 håper jeg absolutt !!! Siter
Tommy Olsen Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 MD-80/90 flåten til SAS er nok på vei ut ja, slik den faktisk har vært i mange år allerde... Flyene fases ut gradvis enten via salg eller utleasing... Om vi burde kjøpe inn nye 737 eller nye Airbus'er får bli opp til noen andre enn meg å bestemme, men jeg har helt klart en viss mening om hvilken flymaskin jeg ville ha satset på om jeg skulle ha bestemt.... Siter
Sten Arne Bryde Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 At 734 og 735 skal erstattes etterhvert er vel hevet over enhver tvil. Flyene begynner å trekke på årene, selv om de siste kom i 92-93. Det er såvitt jeg vet ingen planer om å bytte de ut foreløpig,men at det kommer til å skje en gang i framtiden er utvilsomt Siter
Fredrik J Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Nå er det vel slik at de fleste fly blir byttet ut en gang, som at livet også altid tar slutt en gang. Siter
Frank Ånstad Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Håper de virkelig beholder B-737 så lenge de kan. Frank. Siter
Michael A B Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Håper de virkelig beholder B-737 så lenge de kan. Jeg tviler på at de vil finne på noe annet. En skal ha en meget god grunn om en bytter ut en så stor del av flåta, og det kommer ikke til å skje, med mindre det kommer en flytype som er revolusjonerende i forhold til 737. A320 og B737 er så og si identiske når det kommer til kostnader på de strekkene de er bygd for å fly, at avgjørelsen om å velge en av dem som regel kommer til avtalen en får. Har en allerede den ene maskinen i flåta er ikke valget så vanskelige. Unntaket er selvsagt om antallet er så stort, at utgiftene for ny opptrening av mekanikere og piloter, nye reservedeler++ blir rettferdiggjort. De A319 som SAS mottar (er vel fem stk?) går ganske sikkert til SAS Sweden/Denmark for å erstatte Md-80/90er som utfases. Eneste jeg kan se for meg at skjer med SAS Braathens sin flyflåte i løpet av de neste årene, er at deler av flåta kanskje kan få winglets. Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 ...er at deler av flåta kanskje kan få winglets. NEI! Det håper jeg aldeles ikke, selv om det nok er en stor mulighet for det... Winglets på 737 ser direkte tragisk ut. Hadde de bare vært halvparten så store ville det vært fint. Nei huff, får håpe dem ikke gjør det, for utseendet sin skyld! PS: Tror de skal kjøpe syv A319. EDIT: Vet noen om det blir IAE eller CFM motorer på A319 som SAS skal kjøpe? Siter
SH Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 SAS sine 737 classic blir nok ikke skiftet ut før 2010 (desverre..) Og når de blir skiftet ut, så sier magefølelsen min at det blir med nye 737NG. Men hadde det vøri opp til meg så hadde flåten sett slik ut: A321 A320 A319 CRJ900 CRJ200 Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Men hadde det vøri opp til meg så hadde flåten sett slik ut: A321 A320 A319 CRJ900 CRJ200 Helst slik: A380-800 A340-600 A319 B747-400 B737 NG BAe 146 DHC Dash 8 Q400 Siter
SH Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Jeg var i det minste littegrann realistisk i mitt forslag da Siter
Michael A B Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 EDIT: Vet noen om det blir IAE eller CFM motorer på A319 som SAS skal kjøpe? Er vel IAE-motorer på A321, kan ikke tenke meg at de velger en annen motortype da... Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Om vi burde kjøpe inn nye 737 eller nye Airbus'er får bli opp til noen andre enn meg å bestemme, men jeg har helt klart en viss mening om hvilken flymaskin jeg ville ha satset på om jeg skulle ha bestemt.... Care to explain? Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Er vel IAE-motorer på A321, kan ikke tenke meg at de velger en annen motortype da... Er det ikke slik at CFM er de kraftigste motorene på A319 og IAE de kraftigste på A320 og A321? Vi får jo se hva de velger. Jeg håper jo på CFM (liker så godt reversen) men det blir nok IAE vil jeg tippe. Jeg var i det minste littegrann realistisk i mitt forslag da Hehe Ja mitt forslag var vel kanskje litt mer en drøm Siter
Fredrik J Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Tror nok at flåten til SAS-Braathens blir slik etter hvert: 737-600 737-700 737-800 Litt kjedelig, men realistisk. Siter
Werner Rafteseth Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Er vel lov å drømme om en 737-900 i SAS Braathens drakt også? Siter
Axel Næss Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 ...er at deler av flåta kanskje kan få winglets. NEI! Det håper jeg aldeles ikke, selv om det nok er en stor mulighet for det... Winglets på 737 ser direkte tragisk ut. Hadde de bare vært halvparten så store ville det vært fint. Nei huff, får håpe dem ikke gjør det, for utseendet sin skyld! PS: Tror de skal kjøpe syv A319. EDIT: Vet noen om det blir IAE eller CFM motorer på A319 som SAS skal kjøpe? 737 med winglets er jo noe av det vakreste som finnes! Siter
Werner Rafteseth Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Tenk å få en 739 med winglets Eller en 735 ENDA bedre! Siter
Fredrik J Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Er vel lov å drømme om en 737-900 i SAS Braathens drakt også? Har denne noe hensikt da? Det må være bedre beinplass siden at den har like mange seter som -800, pga nødutganger. Siter
Axel Næss Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Tenk å få en 739 med winglets Eller en 735 ENDA bedre! Jah<3 Men 735 med W er vel litt lite realistisk Ser at 738 og 739 er nermest identiske, eneste forskjellen er jo flere pax for 900 på 2. class. Og faktisk mindre range. Lik TOW er det også. Hva er da poenget for feks. KLM med 739? Siter
Michael A B Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Men 735 med W er vel litt lite realistisk Er nå 733-maskiner som har fått winglets, hvofor ikke en 735? Ser at 738 og 739 er nermest identiske, eneste forskjellen er jo flere pax for 900 på 2. class. Og faktisk mindre range. Lik TOW er det også. Hva er da poenget for feks. KLM med 739? Mulighet for like mange pax som -800, men med to klasser, og god beinplass for business. Nå har jo 739ER blitt tilbudt, og den har en rekkevidde lik 738, økt MTOW og tar opptil 215 pax. Her har du poenget med 739, det tok bare noen år før Boeing kom dit:) Siter
Martin Schjetne Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Vet ihvertfall at èn av grunnene til at SAS valgte A321 fremfor 737-900 var etaltfor lite cargo rom... Siter
Axel Næss Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Men 735 med W er vel litt lite realistisk Er nå 733-maskiner som har fått winglets, hvofor ikke en 735? Ser at 738 og 739 er nermest identiske, eneste forskjellen er jo flere pax for 900 på 2. class. Og faktisk mindre range. Lik TOW er det også. Hva er da poenget for feks. KLM med 739? Mulighet for like mange pax som -800, men med to klasser, og god beinplass for business. Nå har jo 739ER blitt tilbudt, og den har en rekkevidde lik 738, økt MTOW og tar opptil 215 pax. Her har du poenget med 739, det tok bare noen år før Boeing kom dit:) Ang. Winglets: Hvis flyene skal byttes rundt 2010 vil det være lite hensiktsmessig å investere i winglets... Takk for info om 739 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.