Gå til innhold

Lyn slo hull i SAS fly under innflyging


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Ja, det låter kanske dramatiskt, men att lynet bränner hål är inte direkt ovanligt. Det är som oftast inte värre än att det kan repareras med tejp (faktiskt) provisoriskt till flygplanet ska på nästa större service. Vad som är värre vid lyn nedslag är om instrument och elektriska system skadas, eller om roder svetsas fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hull og hull fru Blom, det kan ikke blitt hull tvers igjennom, hva skjer med muligheten til å sette kabinen under trykk, hvis det var hull tvers igjennom?

 

Jeg tror vi sier hull på ytterskroget jeg, slik at INGEN lever i den tro at hull forårsaket at lyn, noe som skjer OFTE ifølge informerte kilder, vil etterhvert gjøre flyet lekk som ei sil og tvinge det til å fly <FL100!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos trykkabin. Vi fikk et problem idag morges da jeg fløy med WF933 fra Vadsø til Honningsvåg. En outflow valve hang seg opp på dash 8 maskinen så vi ble tvunget til å fly i 5000 fot fra Vadsø til Mehamn. Klarer seg jo fint uten! Vi hadde -3000 FPM (decent) i cabinrate under climbout fra Vadsø. Rar følelse å få trommehinnene trykkt innover under climbout. MEL (minimum eq. list) tilsier at man kunne fly med maskinen til nermeste plass med service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk sett lynnedslag som har laget hull rett igjennom metallplatene i skroget.

Som oftest er hullet mikroskopisk slik at du kan knapt nok ser det med det blotte øyet, og det er dermed ikke noe stor fare for trykksettingen av kabinen.

Uansett, skal det forsåvidt være ganske store hull i skroget før du får problemer med trykkesettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hull og hull fru Blom, det kan ikke blitt hull tvers igjennom, hva skjer med muligheten til å sette kabinen under trykk, hvis det var hull tvers igjennom?

 

Vel, kabinen har redan ett hål... Outflow valve, som nämnt i ett annat inlägg. En tryckkabin i ett stort flygplan tål ganska många och relativt stora hål och klarar ändå att hålla trycket, därför att inflödet av luft är så stor i förhållande till utflödet.

 

Jeg tror vi sier hull på ytterskroget jeg, slik at INGEN lever i den tro at hull forårsaket at lyn, noe som skjer OFTE ifølge informerte kilder, vil etterhvert gjøre flyet lekk som ei sil og tvinge det til å fly <FL100!!

 

Hoppas inte det är mitt inlägg du syftar till.

Det jag skrev var att det inte är ovanligt att lynet bränner hål, inte att det sker ofta.

 

Nosen på ett passagerarflyg är vanligen av komposit material pga väderradarn. Det är inte ovanligt att lynet går in i nosen och slår ca centimeter stora hål, men detta är utanför den sk. "Pressure vessel" eller tryckkabinen.

 

Andra "favorit" lyn-nedslags platser på flygplan är vingspetsarna. De är heller inte trycksatta...

 

Så att kabinen perforeras av lyn-nedslag är nog inte så vanligt, men det kan gå hål på många ställen på en flygmaskin utan att påverka pressure vessel.

 

Hils fru Blom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida Jørgen! vi skal ikke drive med flisespikkeri her, helt klart.

 

Jeg prøvde bare å få frem at ordet "hull" blir litt upresist for uvitende.

 

Du sier at det er et hull i kabinen som kalles for "Outflow valve", enig der. Men valve betyr ventil, så en bør modifisere beskrivelsen hull med "kontrollerbart hull".

 

Men men, leser man hele tråden vil det nok være tilstrekkelige opplysninger om hva det menes med hull i denne sammenheng.

 

Enig Jørgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde bare å få frem at ordet "hull" blir litt upresist for uvitende.

 

Varför det? Det är ju faktisk hål det är snack om...

 

Du sier at det er et hull i kabinen som kalles for "Outflow valve", enig der. Men valve betyr ventil, så en bør modifisere beskrivelsen hull med "kontrollerbart hull".

 

"" Jo, men på ditt inlägg så kan man ju tro att kabinen tappar trycket pga hål i den. Och det kan den, men inte pga hål efter lyn eller f.eks. pistol kulor.

 

Jag benämde outflow valve som ett "hål" för att illustrera att det är ett ständigt utflöde av luft där.

 

Och det finns, som jag skrev, många ställen som lynet kan punktera utan att skada kabinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, under innflyging til Førde for noen år siden fikk fatter'n lynnedslag - så kraftige at han trodde han ble skutt ned. De diverta til Florø, hvor de under en inspeksjon av flyet fant tre digre hull tvers gjennom vingen, hvert hull så stort at du kunne få neven gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, under innflyging til Førde for noen år siden fikk fatter'n lynnedslag - så kraftige at han trodde han ble skutt ned. De diverta til Florø, hvor de under en inspeksjon av flyet fant tre digre hull tvers gjennom vingen, hvert hull så stort at du kunne få neven gjennom.

 

Ja, mulig det, har selv sett noe slikt på fly, men jeg snakker om hus, biler. Det slår ikke bare rett igjennom et hus, Eirik. Det går rundt som en firkant, og går inn i all strøm(elektrisk) som er i huset, og finner det et punkt, så slår det ned, men ikke rett igjennom.

 

Ok, jeg vet det er varmt, veldig varmt, ca 1000 grader i lynet, ser du eller følger med på Discovery Channel, så får du litt mere informasjon om uvær og lynet ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jørgen sier, det er vanlig at lynet treffer i nesepartiet på flyet og vingene.

Andre plasser vi hadde et tilfelle i SAS for en stund siden da jeg jobbet der, var at lynet hadde "truffet" langs hele skutesiden i overkant av cabin vinduene.

Der var det blitt hull rett igjennom skroget.

Husker denne episoden veldig godt,da det ble en ganske omfattende vedlikeholdsjobb på dette flyet ""

 

Hvorvidt det er lynet eller energien i dette som lager hullet kan vel bli et definisjonspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, under innflyging til Førde for noen år siden fikk fatter'n lynnedslag - så kraftige at han trodde han ble skutt ned. De diverta til Florø, hvor de under en inspeksjon av flyet fant tre digre hull tvers gjennom vingen, hvert hull så stort at du kunne få neven gjennom.

 

Ja, mulig det, har selv sett noe slikt på fly, men jeg snakker om hus, biler. Det slår ikke bare rett igjennom et hus, Eirik. Det går rundt som en firkant, og går inn i all strøm(elektrisk) som er i huset, og finner det et punkt, så slår det ned, men ikke rett igjennom.

 

Ok, jeg vet det er varmt, veldig varmt, ca 1000 grader i lynet, ser du eller følger med på Discovery Channel, så får du litt mere informasjon om uvær og lynet ""

 

Trodde vi snakket om fly her jeg, som var det opprinnelige temaet...? Hvor har du hus og biler fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, under innflyging til Førde for noen år siden fikk fatter'n lynnedslag - så kraftige at han trodde han ble skutt ned. De diverta til Florø, hvor de under en inspeksjon av flyet fant tre digre hull tvers gjennom vingen, hvert hull så stort at du kunne få neven gjennom.

 

Ja, mulig det, har selv sett noe slikt på fly, men jeg snakker om hus, biler. Det slår ikke bare rett igjennom et hus, Eirik. Det går rundt som en firkant, og går inn i all strøm(elektrisk) som er i huset, og finner det et punkt, så slår det ned, men ikke rett igjennom.

 

Ok, jeg vet det er varmt, veldig varmt, ca 1000 grader i lynet, ser du eller følger med på Discovery Channel, så får du litt mere informasjon om uvær og lynet ""

 

Trodde vi snakket om fly her jeg...?

 

Det gjorde du nok, men jeg snakket om hus og biler ""

 

Men et lyn kan så abselut ikke gå igjennom selve flyet? For det er jo regnet med at flyet skal tåle såpass krefter? Ellers så hadde jo ikke flyselskapene ta sjansen på at de skulle opp i lufta hvis det er uvær? Så noe må de tåle. ""

 

De tester jo også flyene for hva de tåler og ikke tåler? Så noe slikt på Discovery for ikke så veldig lenge siden. Artig program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, som det er blitt skrevet mange ganger her kan et lyn gå rett gjennom flykroppen og lage gjennomgående hull, men det er normalt ikke farlig.

 

Leste også om noen piloter som fikk kule-lyn eller noe slikt inn i cockpit, der det ble reflektert flere steder slik at det spratt rundt. Sikkert ikke så behagelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, efter lyn nedslag så kan man många gånger finna ingångs och utgångs hål på flygmaskiner, ja, Men energien går inte rätt genom hålrummet i skroget utan följer strukturen.

Det blir också brännmärken kring dessa platser. Andra gånger så finner man inga spår av de...

 

Bild av typisk lyn nedslag

 

http://www.b737.org.uk/lightning.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis er dette med hull ikke så enkelt som jeg trodde allikevel.

 

Et hull er et hull er et hull...

 

Fra hull så små at et hårstrå ikke kan passere til knyttnever!!

 

Tråden har har lært meg at det er den intense varmen som skaper hullet. Videre at lyn sjelden er farlig. Og vil ikke slå ut elektriske komponenter fordi flyet i praksis oppfører seg som et Faraday-bur, et fysisk fenomen som forhindrer elektromagnetiske felt å trenge igjennom.

 

Har jeg truffet spikeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...