Gå til innhold

PC fri på søndag kveld


Olaf Ghanizadeh

Anbefalte innlegg

Mythbusters er veldig artig, skal prøve å få med meg den jeg og. "" Ligger noen teasere ute på discoverychannel.com

 

Top Gun derimot, har jeg sett ca 20 ganger senest for to dager siden. Synes ikke akkurat realismenivået er særlig høyt når de flyr med oppbrettede ermer og uten hansker, for å nevne en ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den filmen har jeg sett nok av. Var veldig digg i midten av tenårene, men etter hvert begynte jeg å innse hvor lavt den egentlig befinner seg. Den skal for all del sies og være god underholdning; fine flyopptak og artig musikk, men mangelen på elementær realisme ødelegger mye av moroa; fly som er bevæpnede i ett øyeblikk og clean i det neste, missiler som avfyres fra samme stasjon flere ganger etter hverandre, roterende radar i F-14 "", bruk av aileron rolls som unnvikende manøvrer osv. osv. osv.

 

Har den dessuten på VHS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, men så er det jo det at de utga informasjon som ikke stemte, de sa at det betyr at flyet er airborne.

Men det stemmer jo ikke rotate gir jo den som flyr klarsignal til å trekke i stikka å løfte opp nesen fra bakken.

 

Det er jo noe i det de sier da selvfølgelig at nå har de fått såpass fart og luft undere vingene at nå kan de ta av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår vel ikke den 737en som hadde et kunstnerisk (state of the art) navigasjonssystem?

(National Geographic for et par måneder siden, program om et fly som krasja i Colombia)

 

Du tenker vel ikke på det flyet som mistet allt av høyde og farstmålere ute i mørket vel ""

 

..stakkars stressede folk fremmi der da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår vel ikke den 737en som hadde et kunstnerisk (state of the art) navigasjonssystem?

(National Geographic for et par måneder siden, program om et fly som krasja i Colombia)

 

"State of the art" er en "figure of speach" som betyr "sisste skrik", "moderne", "nyeste" osv

 

Alt annet en "kunstnerisk"... Bare til opplysning Magnus... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker vel ikke på det flyet som mistet allt av høyde og farstmålere ute i mørket vel

 

Nix , de la inn feil waypoint under innflyvning, kapteinen trykket "N" og entra det på LEGS sia. Han sjekket ikke navnet fordi han trodde at FMC ville ta hans riktige fix, fordi det nærmeste FIX/VOR/NDB/ARPT ligger alltid øverst i listen (Her lå den skjebnesvangre feilen).

 

Det skulle tatt ham videre ned traseen mellom to fjellkjeder, istedenfor for la 757 seg over i en venstresving og var på vei mot et fix på andre siden av fjellkjeden. Husker ikke hvor, men poenget er at de oppdaget "delvis" feilen og la inn en VOR som lå etter det angivelige fixet som startet på "N". 757 tok en høyresving og de var igjen på vei mot riktig flyplass.

 

Problemet var bare at nå var de på feil side av fjellkjeden og de fortsatte nedstigningen slik som planlagt.

 

"PULL UP!" "PULL UP!" var det siste man hørte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...