Gå til innhold

Kart + ATC


Odd Jacobsen

Anbefalte innlegg

Snakket med en fra Tyskland i dag som flyr på VATSIM. Han og mange andre flyr ikke til norge pga at de ikke har kart for flyplassene i Norge.

På Scand..VACC er kun ENGM og så viser vi til EURO Control Maps/ som jeg og mange ikke får til å fungere..

Kart over flyplassene i Norge burde jo ligge ute som det gjør bl.a for Sverige. Det er ikke mange der ute i europa som vet hva flightsim.no er.

IVAO her foresten en meget bra kart-database , men jeg flyr kun på VATSIM...

 

Videre har jeg sett at mange ATC ute i verden på VATSIM/IVAO booker tid - slik at vi vet når de er online og hvor lenge. Kunne det være et forslag til våre ATC i norge, og vi kan da planlegge mer etter dette og få flere til å fly samtidig. (vet noen legger innlegg her på forumet når de er online, men vi må ha et sted hvor alle kan sjekk når de skal være online)

Kunne vi planlegge noen ATC for neste 2 - 4 dagene til tidspunkter vil jeg i allefall planlegge å fly da. Forslag her er at vi prøver å fly samtidig imellom kl. 18-23 pga skole, barn og jobb....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi ennu fått noe skikkelig svar fra Avinor om å publisere diverse kart så, har prøvd å få tak i ansvarshavende for AIP når det gjelder publisering etc uten så mye hell ""

Kartene vi har på fs.no er ellgamle og ubrukelige til å fly på vatsim.

 

Når det gjelder ATC så er jeg forsåvidt enig med deg her, problemet er at jeg nesten sjelden eller aldri vet om det er noe som skulle komme opp, føler det blir lettere å ta ting på "sparket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Jonas.

Som du sier - henger vi(norge) etter igjen...

Håper noen kan gjøre disse kartene oppdatert og tilgjengelig for alle på VATSIM.

Når du sier at "føler det blir lettere å ta ting på "sparket"" så dette bli som det er i dag - ofte tomme flyplasser om vi alle gjør det "sorry".

Jeg ønsker å kunne planlegge flyvning og ha da ATC, og ikke en ATC som kommer på i siste liten - da når jeg står klar for takeoff eller som jeg opplevde her om dagen for ESSA. Var på vei inn på ESSA og så kom en ATC og satte igang prosedyre for feil rullebane, han hadde ikke sjekket METAR før han satte i gang. Jeg ville jo følge ATC og satte i gang endring på STAR planleggingen min - og så forstå han at han hadde tatt feil av vind retningen - alt ble snudd igjen - men jeg fikk landet og alt gikk greit - konklusjon : alle trenger å planlegge for man flyr eller styrer flyene. Hva med noen faste tidspunkter hvor vi alle kan planlegge for..

 

Hva om vi kunne her komme med forslag om to dager i uken som vi har fast tidspunkt for ATC og at vi som flyr benytter oss av at vi flyr på disse flyplassene. Og etter en tid kan vi få med oss andre land som også har disse dagene/tidspunktene tilgjengelig med ATC.

Har sett at andre land jobber med dette og får mer trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Angående kart, så er Navigraph et meget godt alternativ. Det koster peng, oppdateres regelmessig og er mye lettere å administrere.

Selv abonnerte jeg på AIP Norge for oppdateringer, men kuttet det ut da jeg fant ut at Navigraph gjør det like bra. Eneste som mangler der er high&low airways for de respektive land som dekkes. (Så å si hele verden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er ikke mange dagene siden hele Norge var dekket (ENBD, ENSV, ENOS, Oslo APP og Kvernberget TWR). Faste tidspunkt for å logge på som ATC? Forstår jeg deg rett her så komer dette aldri til å skje, derimot har Torsdag og Søndag brukt å være ganske bra med aktivitet, både ATC og piloter.

 

Hva svensk ATC gjør først når de logger seg på trenger jo ikke vi i Norge gjøre? Sjekke METAR og sette seg inn i situasjonen og trafikkbildet før man begynner kontrollere er jo kanskje ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en mulighed at den Norske AOR sørgede for, at der bliver lavet nogle norske kort.

Det kan være simpel grafik med baner, VOR, fix'es og beskrivelser. Vi har dem som ATC kort på vaccsca, og det er da i det mindste en mulighed at bruge på pilot side lige så.

(Og når jeg skriver "AOR sørger for" betyder det ikke at AOR skal lave dem, blot at AOR vel har ansvaret for det norske luftrum, og derfor også kan uddeligere opgaven)

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kart, så er Navigraph et meget godt alternativ. Det koster peng, oppdateres regelmessig og er mye lettere å administrere.

Selv abonnerte jeg på AIP Norge for oppdateringer, men kuttet det ut da jeg fant ut at Navigraph gjør det like bra. Eneste som mangler der er high&low airways for de respektive land som dekkes. (Så å si hele verden)

 

Vel smaken er som baken, delt i to..

 

Jeg for min del synes Navigraph sine kart er meget flotte, men det koster flest og updateringen dems pr. dags dato er til å spy av.. For det første koster updaten omtrent like mye som selve programmet og når updaten først kommer ut, så er det jaggu ikke mye som er updated.. En annen ting er også at pr.dags dato tar det flere uker før du får update cd i posten og når du endelig har fått dem så har mange av cdene alvorlige feil i mange tilfeller. Dette blir bedre når de nå går over til download. Håper jeg da.

 

Men at dem er supre på update, nei.. fysj sier jeg.. he he

 

Men nå vet jeg ikke hvordan andre kart er i forhold. Så jeg forholder meg til kun det jeg vet om nDAC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå laget et utkast til hvordan et custom sid kart kan være. Dette bildet er 100% tegnet fra scratch men det ekte kartet er brukt som referanse i bakgrunnen. Jeg har mulighet til å lage samtlige kart for gardermoen, men det krever at vi får klarering om hvorvidt det er lov eller ikke. Hvor mye informasjon vi har lov til å legge inn, og om det er lov å ha brukt orginalen som referanse.

 

ENGM SID RWY 01L

 

Ikke bry dere om de ville fargene jeg har laget. Designet kommer etter at kartet er ferdig "" Den grå striplete linjen er forslag til henvisning til radial fra GRM.

 

Hvis det viser seg at vi ikke har lov til å bruke orginalreferanse, kan jeg antakelig bruke FSnavigator som referanse.

 

Let me know what you think!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser meget fint nemt og overskueligt ud for piloter.

 

Et par forslag:

1) Sæt alle GMxxx punkterne på. Har en pilot ikke selve SID'en i FMS/FsNav så kan man altid lave den med GM-punkterne. Kortene på fs.no har et lille ekstra vindue. Det er naturligvis okay kun at have de vigtigste med som her, men så må I ikke forvente at piloter laver de der turns efter take-off - men i stedet vil de dreje direct GM384 / DRA (VOR) for eksempel.

Eventurlt kan man også skrive ruten med små bogstaver nederest.

 

2) Initial climb skal med.

Eventuelle speed-restrictions og andre restrictions (Nat/dag, min climb etc.

Desuden synes jeg også TA vil være brugbart.

 

3) Sæt også TOMBO TORGA på men evt i et "not to scale" vindue.

 

Men overordnet set, så synes jeg der er kæmpe flot!!!

 

Sørg for at få nogle til at hjælpe med alle de andre lufthavne.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas, hva har det å si hvis folk tar seg tid til å hente ut kart fra Eurocontrol? Trenger jo ikke videredistribuere dem fra VACCSCA sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke jeg, den klarer ikke å logge inn på steder som krever passord og brukernavn. Så for at EAD skal virke hos meg må jeg først logge meg inn på den via Opera og så dra ut adressa for å lime den i explorer. Kansje ett dårlig argument, men man blir fort lei.

 

BTW, skal ikke Opera egentlig støtte Java da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om du har no trøbbel med cookie- eller session cookie-instillingene dine.

 

Ta en titt i IEs instillinger.

 

EDIT: Kom meg fint inn på EAD med IE nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kart er tilgjengelig via EAD!

 

Short intro:

Press GO (at the bottom)

Register for free

Download JAVA if needed else click Enter (the one on the top of the page)

It now loads a java applet. (It may take a while)

Dobbeltclick on PAMS

Under Authority Code choose the country code: Denmark = EK, Norway = EN, Sweden = ES

click refresh and your maps will be there.

 

De fleste nettlesere skulle kunne støtte JAVA. Fordi av dere som syns det er krunglette å logge seg inn for hver gang, hvorfor ike bare laste ned de kartene du trenger på en gang ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>De fleste nettlesere skulle kunne støtte JAVA. Fordi av dere som syns det er krunglette å logge seg inn for hver gang, hvorfor ike bare laste ned de kartene du trenger på en gang

 

Fordi det er møj-besværligt, og der er en masse overflødig materiale. Som simmer i fremmede airports kigger jeg altid først på vacc'ets hjemmeside efter kort, da jeg ved jeg får den information jeg har brug for, og kun den information. Sparer mig for at have 30+ overflødige sider liggende...

 

Angående kortet, så skal den obligatoriske

[color:"red"]Not for real flight

For simulation use only [/color]

også lige med.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...