Gå til innhold

Spottekamera


Andreas F Berger

Anbefalte innlegg

Kameraet er mer enn godt nok til spotting! Men jeg har kommet et skritt videre og skal nå kjøpe speilrefleks

 

Fikk Rune-politi et godt nok svar?

 

Og Rune, har jeg sagt at kameraet er dårlig til spotting? Hvor skrev jeg at det var dårlig til spotting???

 

PS: Gleder meg til du svarer i den tråden... du skal jo finne et nytt kamera til 3800,- kr som tilsvarer alt som står på den listen... du har fortsatt ikke funnet et kamera

 

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal slappe av litt nå! Spørsmålene var ment til Andreas, og en kommentar til deg.

 

Jeg har absolutt ingen planer om å "bevise" for deg og alle her på forumet hva man kan få for x antall penger. Alt jeg skal si er at man per i dag får et veldig bra kamera med en del tilbehør for 5000,-! Du får faktisk Canon EOS 300D til 4990,- og det sier litt.

 

 

Så, Andreas, du kan komme med svar på spørsmålene over og jeg kan hjelpe deg litt med valg av kamera. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mr. Berger!

 

Kjøp deg det D-SLR du har råd til, men rett spørsmål bør egentlig være hva slags OPTIKK du skal benytte. Bruker du f.eks den omtalte 300D og en crappy linse så kan man sitte der med skjegget i postkassa inntil neste lønning...

 

300D er et fint kamera å lære med - men jeg mener nå at 20D er like fint å bruke selv om man er nybegynner med speil-refleks. Så får du se på noen av "real"-postene og se om noen har spurt hvilket utstyr som er brukt - så finner du deg vel noen tips. HOT tips er Canon's gode men dyre EF 100-400L IS USM ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hva skal du bruke kameraet til?

- Hvor mye penger har du til dette?

- Hvor høyt er kunnskapsnivået ditt?

Kameraet skal brukes til spotting, Jeg har ikke satt noen spessiel grense til pris og jeg er ikke verdens beste fotograf.

 

Har snust litt på Haavard sitt kamera og skal bare samle opp litt penger så blir det nok det.

 

Men takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hva skal du bruke kameraet til?

- Hvor mye penger har du til dette?

- Hvor høyt er kunnskapsnivået ditt?

Kameraet skal brukes til spotting, Jeg har ikke satt noen spessiel grense til pris og jeg er ikke verdens beste fotograf.

 

Kanskje du kan bli en av verdens beste fotografer. Har aldri spottet selv, men antar du trenger 1) å like fly 2) evne til å se gode motiv 3) et fotoapparat som også er et godt verktøy. Du har sikkert 1 og 2 oppfylt og kan bli bedre på 2 etterhvert. Med 3 menes at du trenger et verktøy som ikke setter grensen for 1 og 2. Fordelen med et digitalt speilreflekskamera er at du kan få til mer og bygge videre på det etterhvert som du lærer mer. Det er bare tull at man kan kjøpe et kamera som er for avansert i forhold til kunnskapsnivå, poenget er jo at man skal vokse med kameraet. Før man kjøper et D-SLR kan man vurdere et digitalt kompaktapparat for å teste ut rekkevidden av sin egen fotointeresse, de er lette å ta med seg - det er ikke alltid det passer å dra rundt med fotobag og det er bedre å ha et ikke-optimalt bilde av en 777 enn ikke å ha det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOT tips er Canon's gode men dyre EF 100-400L IS USM ""

 

Yep ""...... It's a killer "" MEGET god linse !!

 

 

 

Ett annet godt tips, Canon EF 17-40L ...

 

Muchos god linse..! ""

 

Ja,men er den noe veldig til spotting ,da trenger man i allefall LITT zoom.

 

Jeg kommer til å anskaffe meg en Canon 70-200L USM F2.8 (evt F4) ila høsten regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN veldig kort og enkel (og forhåpentligvis korrekt, er ikke noen ekspert) innføring til objektiver.

 

Det stemmer at det er tallet i mm som bestemmer optisk zoom, dette er et mål på brennvidden. Jo høyere tall dess bedre zoom. Selv har jeg benyttet et 400mm objektiv da jeg stod på vollen 19R ENGM, da fikk jeg ikke hele flyet med i bildet for å si det sånn, og kunne ta brukbare bilder av det som skjedde borte ved terminalen (ikke detaljbilder dog). Når du tar bilder med digitalkamera er det viktig å huske at bildebrikken er av samme format som vanlig film, og dermed vil heller ikke et 400mm objektiv gi like kraftig zoom på digitale kamerahus som på analoge kamera. Det vanlige er et forhold på rundt 3:4, men dette står i kameraspesifikasjonene. Du bør nok også gjerne vurdere et objektiv med variabel zoom da du ikke trenger å dra med deg så mange objektiv og heller ikke bytte objektiv så ofte.

 

Det som er det mest sentrale for hvor godt et objektiv er er hvor lyssterkt det er. Jo større blenderåpning det tilbyr dess bedre.

 

Ellers har de fleste produsenter forskjellige kvalitetsmodeller som går på optikken brukt i objektivet, nøyaktighet osv. Du finner diverse tester av objektiver rundtom på internett.

 

Husk at det ikke er noe vits i et knallbra (og rådyrt) kamerahus om du ikke har skikkelige objektiver til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar bilder med digitalkamera er det viktig å huske at bildebrikken er av samme format som vanlig film, og dermed vil heller ikke et 400mm objektiv gi like kraftig zoom på digitale kamerahus som på analoge kamera. Det vanlige er et forhold på rundt 3:4, men dette står i kameraspesifikasjonene. Du bør nok også gjerne vurdere et objektiv med variabel zoom da du ikke trenger å dra med deg så mange objektiv og heller ikke bytte objektiv så ofte.

 

Ehhh, forklar meg nå forskjellen på "variabel" og "annen type" zoom ? :-) Zoom betyr rett og slett at linsen har mulighet for å endre brennvidden, altså zoome. Har ikke linsen denne muligheten (altså en linse med fast brennvidde som det ikke er mulig å justere, f.eks. 300mm) så heter det heller ikke noe zoom objektiv.

 

Og digitale kameraer i den billigere prisklassen har normalt mindre bildebrikke enn vanlig 35 mm kameraer (de fleste dyrere digitale har også full størrelse på bildebrikken), men det gjør IKKE at du får mindre brennvidde, tvert imot, du får STØRRE brennvidde. F.eks. så blir et 300MM objektiv til et 480MM objektiv på mitt canon 10D kamera fordi brikken er 1,6 ganger mindre enn 35mm. (du kan altså gange tallet med 1,6).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo høyere tall dess bedre zoom.

Jo flere millimeter (eller x) jo MER zoom

 

Per i dag er det kun toppklasse kamera som 1Ds MkII som har 1:1 brikke. Huset koster ~63 000 kroner i Norge.

 

 

For eksempel en nybegynner innen foto, vil jeg rett og slett anbefale et kompaktkamera. Da finner du lett ut hva slags begrensninger kameraet har i forhold til dine behov. Det er lett og selge det videre ved en senere anledning, og det er ikke alt for dyrt. For mellom 3-4000 kroner får du i dag 4-5 megapixler (holder til A4 utskrift i meget høy kvalitet), 10-12 (x) (35mm x 12 = ~420mm) zoom, BILDESTABILISATOR(!) og ellers et relativt kjapt kamera. (Man kan dog ikke sammenligne hastigheten til et kompaktkamera mot et digitalt speilrefleks generelt sett)

 

En "regel" jeg bruker for anbefaling av kamera til folk jeg kjenner er at en bør ha generell kunnskap innen foto og fotoutstyr.

 

Ting som;

Cropfaktor, brennvidder, megapixels, hvitbalanse, forskjellige minnekort typer, manuell fokus, lange og korte lukkertider, stor og liten blenderåpning.

(En annen fordel er å vite hvem som er de markedsledende merkene og hvilke kameraer som er populære i forhold til en pris. Deres objektivserier også)

 

 

virker inn på min anbefaling til personen. Selvfølgelig bruksområde og pris. Det nytter ikke å kjøpe seg digitalt speilrefleks til 8000,- med knappe 100mm om du skal fotografere fugler 1-2 km i fra deg. Utstyr koster og det må beregnes inn når man vurderer et kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart en stor fordel med en litt skikkelig linse, Jeg tror for min del at jeg ikke ville gå for en 100-400 L IS med F4-5.6, linse som er JÆ*** dyr når det gjelder fotografering på OSL og andre norske flyplasser.

 

Jeg har en sigma 70-300 APO linse og zoom rekkevidden på denne er helt ok, samme er kvaliteten så lenge du overlever en tur innom PS og evt Ifranview, samt tar bilder på dagtid. Denne har samme lys styrke som en 100-400L IS USM.

 

Jeg vil heller gå for en 70-200 L IS USM F2.8 som du evt kan sette på en 1.4 x kanskje tilåmed en 2 x converter uten å tape for mye kvalitet. Denne er noe billigere,men mye mer lysterk, med bekostning av zoom rekevidde.

 

Jeg har eksprimentert litt med min egen linse ved flyfotografering på OSL og funnet at står man på vollen trenger man ikke så mye mer en ca 200 MM med zoom. Evt kan man croppe bildet noe å zoome litt på den måten. Dette uten så veldig mye tap i kvalitet.

 

Dette bildet er tatt på den måten , ca 200 MM zoom, på Canon 300D med Sigma 70-300MM F4-5.6 APO. Med etterbehandling i PS og Ifranview.

 

Er klart ikke sammenliknebart med L-serie linser til 11k,men for de som vil ta bilder med litt budsjett i tankene er det ikke så ille (syntes jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere råder 13-14 åringer om å kjøpe L-optikk som er Canons proffklasse synes jeg er rart. Det finnes mange alternativer, og Sten Arne påpeker to gode eksempler.

 

80-200 linsa blir 128-320mm som bør være mer enn godt nok på ENGM og ellers rundt om på de norske flyplassene. 70-300 er vel den linsen som dekker hele behovet, og den finnes også i mange prisklasser.

 

Det er ikke alle som jobber i/med foto og har råd til L-optikk [image]http://www.tykje.net/pics/icon/wub.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har erfaringen med denne linsen ?

 

Jeg har et budsjett jeg må holde her, derfor ingen 10 000 linse ""

 

 

Og jeg spør igjen! : Er det noen som vet om et sted (internettsted) eller en bok der jeg kan lese om hvordan optikk fungerer, og litt generelt?

 

Jeg vil lære meg mer om fotografering! For det er fantastisk morsomt! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akam.no har en del guider. Jeg synes du skal lese "Kompakt eller speilrelfeks?". Den tar for seg om det er vits å bruke mye penger på et kamera du kanskje ikke får utnyttet fullt ut om du ikke kan en del grunnleggende ting. Jeg vet mange som angrer på at de ikke lærte seg teknikker, begreper m.m. FØR de kjøpte dSLR.

 

Japan Photo vet jeg har/har hatt et tilbud på Nikon D70 med 18-70 og 70-300 til 9999,-. Et greit tilbud spør du meg.

 

 

PS Håvard:

[image]http://home.no/justme/1.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok bestemt meg for speilrefleks "" Takk for tipset... skal lese det! Har lyst å lære meg ordentlig dette med speil og objektiv!

 

 

Wheeey! Er den ferdig? "" Ser ut som en utrolig proff "manual" dette ""

 

Bra jobba Rune!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har erfaringen med denne linsen ?

 

Jeg har et budsjett jeg må holde her, derfor ingen 10 000 linse ""

 

 

Og jeg spør igjen! : Er det noen som vet om et sted (internettsted) eller en bok der jeg kan lese om hvordan optikk fungerer, og litt generelt?

 

Jeg vil lære meg mer om fotografering! For det er fantastisk morsomt! ""

 

Linsa: joda, jeg har den der liggende i en skuff, der har den ligget siden jeg kjøpte 100-400L IS'n. Den ville nok ligget i skuffen selv om jeg *ikke* hadde kjøpt 100-400'n, for å si det slik. Det finnes bedre linser...

 

Tips om bøker/nettsteder: det finnes et sted som heter www.dpreview.com, som har det meste av linsetester, forumer o.l.

Så har du noe lignende, http://www.steves-digicams.com, som også er bra.

http://www.pbase.com/ kan du søke fram til bilder tatt med den og den linsa, og det og det kameraet.

http://www.digit.no/ og www.foto.no er brukbare norske steder med tester, artikler osv.

Boka som blir pushet på denne siden http://www.abraforlag.no/digitalfoto.html er dyr, men bra.

 

om 300D: bra valg, og nå som 350D har kommet, burde prisene bli veldig overkommelige etterhvert (OG du får garanti, i motsetning til ved bruktkjøp. Og den tar de nye EF-S-linsene, noe eldre brukte ikke gjør... )

 

edit: glemte å anbefale www.akam.no sin produktguide, samt at jeg glemte å begrunne hvorfor jeg ikke likte den 75-300'n noe særlig. Den har rimelig kjapp autofokus, og er lett og nett, men... det kan jo være meg, men bildene som kom ut av kameraet mens den linsa satt på, mangla rett og slett trøkk. Vassne, ikke imponerende skarpe... jeg fikk rettogslett ikke godfølelsen med den linsa. Men ikke hør bare på meg, for den linsa har fått gode kritikker av andre, bl.a. på sidene til akam.no som jeg linker til over her.

 

editedit: aargh. Glemte å anbefale linse istedetfor Canons 75-300: Mener å huske fra annen tråd her (eller kanskje det var i en helt annen diskusjon i et helt annet forum) at noen hadde pene ting å si om Sigma sin 28-300, eller var det Tamron sin 28-300... pokker, finner ikke igjen den tråden... uansett, den linsa kostet ubetydelig mer enn den du tenker på å kjøpe... fillern, kommer tilbake med ny edit av editedit... blir bare surr, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...