Gå til innhold

Lyst til å begynne å fly Seilfly??


Frode Sveinungsen

Anbefalte innlegg

Vi er nå kommet til den delen av året hvor vi seilflygere bare klør i fingra og får nakke-kjink når vi ser alle de flotte cumulus-skyene som til stadighet dukker opp mens vi f.eks kjører bil.. Sesongstart er i de fleste klubber rundt 1.mai.. og det er på denne tiden termikken virkelig er rå!

Mange klubber arrangerer nybegynnerkurs på denne tiden av året, så følg med i aviser og på radio, eller besøk diverse klubbers hjemmesider. Jeg kan anbefale alle som har passert 15 år om å begynne med denne herlige hobbyen!

 

Jeg flyr i Nome Flyklubb, og vi er alltid glad for å ta imot nye medlemmer. Så folk i Grenlandsområdet, eller andre steder i landet, sjekk ut www.nomeflyklubb.no hvis dere er interessert.

 

Oversikt over andre seilflyklubber finner du HER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst til å begynne å fly Seilfly??

Ja!!! ""

 

Får jeg lov av min mor?

 

NEI!!! ""

(Får jeg lov av pappa? Ja! "" )

 

Noen tips? Tror jeg skal starte med teorien snart, er bare 14 år foreløpig.

 

gG

 

Jeg fåreslår at du bare sier at "jeg skal"! Jeg har samme situasjonen hjemme, men når jeg virkelig viser hvor mye jeg har lyst å få til drømmen min så "vinner" jeg! ""

 

Anbefaler deg å kjøpe en seilflybok fra NakShop.. jeg har kjøpt 2-3 stk seilfly bøker fra NakShop som har gitt meg et veldig fint innblikk i seilflygingens verden!

 

Skal si hvilke bøker det var senere, husker ikke akkurat nå... veldig flotte

 

TIPS: Ikke la deg stoppe... overbevis dem om at dette virkelig er noe du har lyst til! (Fungerte flott hos meg "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ta seilflylappen (tror jeg "").

Blir vel Jeløy-klubben da. Hva er ca. pris på lappen?

 

hvis du skal fly i år så kan vvi snakkes. pris er vel ca. 10.000 kr. skal ned imorgen hvis været holder. hvis du ser på seilfly.com så ser du veibeskrivelse og litt sånt.

 

hvis du lurer på noe spesielt. så kan du bare sende mail .

 

mvh. Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få lappen bør du beregne 20-25000, selv om klubben presenterer et annet regnskap. Det dukker fort opp noe uforutsett, f.eks. legesjekk (som jeg måtte ut med flere tusen for).

 

Men jeg må si meg helt enig i at seilflyging kan varmt anbefalest. Jeg har allerede fått luft under vingene i år, da Os Aero Klubb starter sesongen med påskeleir, som i år var på Voss, Bømoen. Det var informasjonskurs for vordende seilflygere 6.april, men det er fullt mulig å begynne nå, eller få mer informasjon. Besøk www.oak.hl.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ta seilflylappen (tror jeg "").

Blir vel Jeløy-klubben da. Hva er ca. pris på lappen?

 

hvis du skal fly i år så kan vvi snakkes. pris er vel ca. 10.000 kr. skal ned imorgen hvis været holder. hvis du ser på seilfly.com så ser du veibeskrivelse og litt sånt.

 

hvis du lurer på noe spesielt. så kan du bare sende mail .

 

mvh. Fredrik

Takk Fredrik. Har veldig lyst på lappen, skal i hvertfall droppe mopedlappen til fordel for seilfly hvis det blir noe av det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres morsomt ut Bjarte! ""

 

Jeg kommer fra Lørenskog, så det blir vel Gardermoen Seilfly som blir mest aktuelt for meg? Hvordan er det egentlig å få lov til å bli med opp på en seilflytur i Norge? Vanskelig å få til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres morsomt ut Bjarte! ""

 

Jeg kommer fra Lørenskog, så det blir vel Gardermoen Seilfly som blir mest aktuelt for meg? Hvordan er det egentlig å få lov til å bli med opp på en seilflytur i Norge? Vanskelig å få til?

 

egentlig ikke noe problem det. er bare og melde at du kommer så får du deg nok en tur med instruktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å vekke litt mer apetitt hoss tvilerne:

 

I dag våknet jeg opp til knallforhold: Blå himmel og noen CB-skyer hadde allerede begynt å blomstre opp. Så jeg hev meg på sykkelen retning Vaksinen (flyplassen til OAK). Dessverre har vi ikke lov til å starte flygingen før klokken 13.00 om søndager, men det som gjerne var enda verre var at det stod flere i kø før meg på flyet jeg skulle fly.

 

Men timene går fort når man holder på... også på bakken. Jeg hjalp til å skubbe fly til baneenden og sende de opp, og i tillegg har OAK, som de fleste flyklubber, et veldig godt miljø, så det ble mye prat og [*********]. Vi hadde også mye publikum i dag, og mange som betrakter drømmende dette som jeg selv er med på!

 

Så vips hadde det gått nesten tre timer, og det var min tur. Nå hadde forholdene visst allerede begynt å dabbe av fikk jeg vite av de som hadde vært oppe, noe som ikke er uvanlig så tidlig på året. Men jeg ville nå prøve meg, satt meg oppi enseterer, en PW-5, og gikk gjennom avgangssjekklisten, og vips så var jeg i luften dinglende etter slepeflyet.

 

Under slepet var luften helt død nesten hele veien, men når vi nærmet oss klink-punktet (klink=seilflyet løser ut linen) ble det litt mer aktivitet. Jeg kom inn i det som føltes som en god boble på omtrent 800 meter (høyde i forhold til flyplassen, QFE) og løste ut. Jeg så slepeflyet forvinne under meg og innså at nå var jeg helt alene, eneste som kunne hjelpe meg nå var naturen selv! Så jeg begynte å sirkle tilbake der jeg trodde jeg hadde boblen, men nå var det bare synk å finne, og høyden nærmet seg raskt 650 meter, og med tanke på at fjellet jeg nå fløy over var rundt 580 meter så skjønte jeg at jeg snart måtte vende nesen tilbake mot flyplassen om jeg skulle nå frem. En alt for kort tur.

 

Men så fikk jeg øye på en ørn som drev og sirklet, og jeg skjønte at han hadde funnet noe. Så jeg spurte fint om jeg kunne få lov til å seile i samme boble, og da han så nøden jeg var i så lot han meg få komme inn. Endelig fikk jeg positivt utslag på variometeret igjen, og jeg og ørnen fulgte heisen oppover. Men da jeg var tilbake på ca. 800 meter så var det tydeligvis slutt på boblen, så jeg takket ørnen for følget og startet jakten på nytt stig, en stund var det litt småbobler jeg kunne holde meg på, men det ble en litt kort tur. Kun 30 minutter. Men alikevel, det er jo fint å tenke på at man kan utnytte naturen til å fly i 30 minutter. Det er det som er å fly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild du din jæ***! Er du klar over hvor mye du frister meg?!? "" Har flydd seilfly én gang, på Starmoen (LN-GLZ). Det er noe av det råeste jeg har vært med på! Desverre er det ingen som driver med seilflyging i Stavangerområdet, så da må jeg fly motorfly i stedet :P

Enig! Jeg vil også fly seilfly. Har forresten også flydd seilfly en gang på Starmoen, LN-GLU ""

Synd at det ikke er flyplasser i nærområdet. Kjedelig å måtte kjøre til Strømstad. Du har det greit du Arild som kan sykle til flyplassen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Frode. Jeg har veldig lyst til å prøve seilflyging. Du kunne ikke gi meg litt nærmere informasjon om priser og lokale muligheter?

 

Jeg ser du bor i Grimstad så Nome er vel da antakelig innen rekkevidde? Vet ikke helt hvor Nome ligger hen jeg

 

Mvh

Daniel

 

Hey! En Fevik-Gutt:)

Du har helt rett, Nome Flyklubb vil være din nærmeste seilflyklubb.

Nybegynnere hos oss kjøper en Grunnkurs I pakke til 9.500kr, som inneholder:

 

* Medlemsskap i Norsk Aeroklubb og Nome Flyklubb for inneværende år.

* 30 seilflyturer, hvorav minimum 20 er med instruktør.

* 30 seilflyslep til 500m.

* Alle bøker og dokumenter.

* Teorikurs og eksamen.

Etter endt grunnkurs godskrives flyleie for våre to skolefly for samme sesong som grunnkurs ble påbegynt.

 

Hensikten med dette grunnkurset(også kalt ABC-kurs i gamle dager) er å lære deg å fly, dvs take-off m/slep, svinge, fly med forskjellig hastighet, sakteflyging, landing... Og forhåpentligvis vil du få fly solo (alene, uten instruktør) i løpet av disse 30 flyturene.

Før du kan få fly solo, må du ha tatt en legesjekk, som du må betale selv. Denne sjekken er veldig simpel, men person med hjerteproblemer, epilepsi, mener jeg å huske vil få problemer med å bli flydyktig.. Vi seilflygere er veldig irriterte på at legenemda har satt opp prisen på en sånn sjekk, som nå lyder på ca 1600kr!!! For ett år siden kostet den ca 500kr....

 

UANSETT, 9.500kr pluss 1600kr, det er fort regnet 11.100kr... og da er du desverre bare halvveis til sertifikat. DVS at du bør regne med 20-25.000kr for å få utstedt et flygebevis på seilfly, og du bør regne med 1-2 år på å ta det.. Det viser seg at de som tar det raskest mulig kommer billigere unna.. Det er fullt mulig å klare å fly opp på seilfly på en sesong, man må bare være ivrig å fly hver helg.

 

Jada, jeg bor i Grimstad, går på skole der. Men, jeg jobber i Skien i helgene, så da er ikke veien opp til Nome og Lunde flyplass så veldig lang likevel.

Fra Fevik må du nok regne med ca 2-2,5timers kjøring med bil. Som medlem i klubben er det gratis å slå opp telt eller sove i klubbhuset dersom man ønsker å overnatte.

 

Når det gjelder muligheten for å prøve en tur i seilfly generelt, så er det sånn at de fleste klubbene(tror jeg) har fastsatte priser for å få en "introduksjonstur".. Denne turen vil, dersom du velger å fortsette med seilflyging, gjelde som din første seilflytur, og du vil få mulighet til å logge denne flytiden.. Dessuten vil du også få trekt ifra disse pengene fra grunnkurspakken.

I vår klubb har vi 4 alternativer:

slep til 600m - 500kr

slep til 900m - 1000kr

slep til 1200m m/ mulighet for litt acro, og litt lengre flytur - 1600kr

3 slep til 500m, slags innføring til grunnkurs med kjapp teoridel - 1500kr

 

Men, det er mange seilflygere som skal ut å fly en to-seter og som mer enn gjerne tar med seg "tilskuere" på en liten flytur.. bare gøy det.

 

Er man interessert, ta deg en tur til et sted hvor de driver med seilflyging... Ikke vær redd for å spørre folk. Vi seilflygere er ikke mer enn knappe 2000stk i hele Norge, og vi ønsker selvsagt at flere folk finner denne interessen, så man vil ganske sikkert bli godt tatt i mot dersom man bare oppfører seg som folk ""

 

Oj, ser at dette begynner å bli et langt innlegg, men nøl ikke med å ta kontakt med klubbene deres, for det virker jo som om en del av dere er litt klare for dette her ""

Jeg tviler på at dere vil angre isåfall! Bare spør mer hvis dere lurer på noe..

 

PS!

Nome Flyklubb holder til å en gresslette i Lunde.

VEIBESKRIVELSE

Porsgrunn - Skien - Ulefoss - Lunde, ca 1 time..

Drangedal - Lunde, ca 30 min..

Notodden - Bø - Lunde, ca 45 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nå kommet til den delen av året hvor vi seilflygere bare klør i fingra og får nakke-kjink når vi ser alle de flotte cumulus-skyene som til stadighet dukker opp mens vi f.eks kjører bil.. Sesongstart er i de fleste klubber rundt 1.mai.. og det er på denne tiden termikken virkelig er rå!

Mange klubber arrangerer nybegynnerkurs på denne tiden av året, så følg med i aviser og på radio, eller besøk diverse klubbers hjemmesider. Jeg kan anbefale alle som har passert 15 år om å begynne med denne herlige hobbyen!

 

Jeg flyr i Nome Flyklubb, og vi er alltid glad for å ta imot nye medlemmer. Så folk i Grenlandsområdet, eller andre steder i landet, sjekk ut www.nomeflyklubb.no hvis dere er interessert.

 

Oversikt over andre seilflyklubber finner du HER.

 

Jakten på sommer. Cumulus skyene er de fineste skyene som finnes, er ofte å se best på sommeren ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er mange unge her, og spesielt for dere vil prisen på et slikt kurs helt sikkert være en betydelig stor faktor for om man bestemmer seg for å begynne eller ei.

Jeg vil bare legge til at man ikke må betale 20-25.000kr med en gang man begynner.

Man må betale grunnkurspakken, men når du er ferdig med dette, velger du selv tempoet ditt.. Selv brukte jeg litt over 3 år på å ta "sertifikatet", nettopp fordi jeg ikke hadde så veldig mye penger å rutte med.. Men, som sagt tidligere, det er en fordel om man har pengene klare, og bare flyr mest mulig for å bli fortest ferdig, det vil man "tjene" på...

I vår klubb er det 2-3 medlemmer i 15-17års alderen som fint klarer å finansiere denne hobbyen med kvelds/helge-jobb og eventuelle konfirmasjonspenger.. Men, det er jo snakk om prioriteringer her også.. Hva vil man?? Fly seilfly, eller kjøre moped? Fly seilfly, eller spise snop og drikke brus? Det er så mange fine tilbud, og man kan fort falle for fristelsene rundt om..

 

Det seilflyging iallefall gir deg, det er luft-under-vingene-rus. du får en stor selvtillitt når du ser at du mestrer å fly et fly, helt på egen hånd, og kun bruker naturkreftene. Fly litt krappe svinger og kjenne litt G-krefter, fly litt i berg-og-dalbane mønster og føle seg vektløs i noen sekunder... Det giler godt i magen ""

 

Men, seilflyging handler ikke minst om samarbeid, samarbeid og samarbeid.. Seilflyging vil derfor kreve litt av deg. Men, det er bare gøy og hyggelig, dersom du legger til litt velvilje.

Nettopp fordi de fleste seilflygere gjør akkurat det, er du før du vet ordet av det, inne i et sinnsykt godt og trygt miljø, hvor alle har et mål for øye: Kose seg i luften og på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...