Gå til innhold

ONESKY4 - Global scale ATC


O85_

Anbefalte innlegg

Da er det klart for nytt flyin folkens! ONESKY4 - Globale scale ATC!

 

Grfunnen til hvorfor det er kalt Global scale ATC er fordi dette flyinet vil være over hele verden og ikke bare i Europa, så GLED dere til et flyin som ingen har sett maken til og vil slå alle tidligere rekorder!

 

Dato for flyinet er 7/5-05 (7th May) (Pass på og hold av denne dagen)

 

Her har dere en rapport fra ONESKY3

 

Mer informasjon vil komme etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne få sagt at dette ikke er kvelden å logge opp på for Newbies, da ATC IKKE har mulighet til å hjelpe folk i gang etc. Det er derfor lurt at man har noen timer på Vatsim fra før og skjønner bruken av SB3 og prosedyrene brukt på Vatsim!

 

Håper på forståelse rundt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay har ikke forstått helt hva "flyin" er for noe, noen som kan forklare det her?

 

Et flyin er når alle som flyr online sammles og flyr/sitter ATC sammen likt, altså en større hendelse på Vatsim.. er du med? (litt kronglette forklart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay har ikke forstått helt hva "flyin" er for noe, noen som kan forklare det her?

 

Et flyin er når alle som flyr online sammles og flyr/sitter ATC sammen likt, altså en større hendelse på Vatsim.. er du med? (litt kronglette forklart)

 

Jepp den er jeg med på men, hva er det pilotene blir oppgradert til ? dett er det jeg ikke forstår helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for de som er ATC, vi har forskjellige ratinger på Vatsim etter hvor mye erfaring man har. Den linken du hintet til der var en som hadde en utsjekk fra Student til Senior Student, og det er IKKE et flyin, men man oppfordrer folk til å fly for å få fin trafikk flyt under utsjekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres spennende ut det der.

Nå vet vel kanskje ikke alle hva som betegnes som newbie.Er det hvis du f.eks må spørre om "innlysende"saker angående VATSIM/SB3?Altså,det elementære.(prosedyrer voice osv)

Nå kaller jeg meg selv fortsatt for newbie,selv om jeg har fått endel timer etterhvert på VATSIM.

Det jeg har satt for meg selv som kriterie for det,er at jeg ikke har fått SID/STAR til å sitte enda.Nå vet jeg ikke hvordan ting kan gjøres "lettere"i payware fly,og hvor muligens SID/STAR kan mates inni FMC.

Jeg for min del,som foreløpig flyr default fly,ser det som en rimelig busy periode under flyvning å gjøre alt dette manuelt så som følge med heading/Altitude speed osv osv.

Vel,vel.Hvem vet.KANSKJE noe av dette er inne til denne dato.

""

 

 

 

Asbjørn Furu

Orbit63/LN-AFU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi, dette her kommer til å bli knallbra! Fikk ikke vært med i fjor, men jeg husker da Onesky 2, det var virkelig artig.

 

Til alle nyere medlemmer på VATSIM: Jeg vil si at for å delta på Onesky kreves det ganske mye av deg som pilot. Erfaring tilsier at dette er omtrent det travleste flyinet vi har i Norge, og derfor må pilotene oppfatte meldinger som blir sagt relativt raskt (dvs det er ofte noe hurtigere tempo enn normalt), må kunne utføre kommandoen med en gang, og man får gjerne også noen instrukser som gjerne nesten bare blir brukt denne ene dagen i året, slik som orbit, break break (har blitt brukt nesten for mye av ATC i det siste), eller du får beskjed om å skifte fra 19R til 19L på siste final approach.

 

Med andre ord, du skal være veldig sikker i alt du gjør som pilot, men jeg må også få sagt en ting til: For all del, om det var noe du ikke oppfattet, ikke forstod, ikke kan utføre etc. så spør igjen eller si i fra. Piloter som maser mye er irriterendes piloter i lengden, piloter som antar er farlige piloter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til nye som vil være med på dette eventet. Følgende må dere kunne:

 

Følge en SID/STAR, (dvs får dere klarering for en aktuell SID/STAR må dere skjønne hva den betyr og hvilke kurser dere skal følge)

Kan dere ikke SID/STAR MÅ dere be om vectorering. Ikke si OK for en SID/STAR dersom dere ikke skjønner bæra av hva det betyr eller hvordan den skal fly's. Det er bedre å da be om vectors. Da kan dere i REMARK-feltet i flightplanen skrive at dere ikke har kart. Da ser ATC det og vil gi dere vectorering.

Dere kan også få vectorering selv om dere har SID/STAR innprogramert i event FMC. Dette kan skje dersom det er nødvendig pga trafikkale hensyn og da må dere kunne fly uten bruk av FMC.

Det samme gjelder om dere får beskjed om å fly direct et punkt. Da må dere event kunne omprogramere FMC til å fly dit, event be om hdg dersom dere ikke finner punktet.

Last ned kart for de flyplassene dere forventer å besøke under flyinet

Fly til disse plassene før flyinet slik at dere er kjent med plasen og prosedyrene der

Hvordan dere skal fly en holding dersom dette blir gitt, (kan bli gitt dersom det er mye trafikk og noen må vente før de kan lande) Da må dere kunne fly denne korrekt uten hjelp fra ATC. dvs dere må vite om den går til venstre eller høyre og hvilken kurs dere skal holde inn mot og ut fra det aktuelle fix'et som holdingen er lagt til. Dere kan trene på feks å fly følgende holdinger før flyinet:

MES holding, SUMAK holding, SIG holding

Skjønne hva uttrykket: left 360 eller left orbit eller left 360 orbit, (alle tre uttrykkene kan bli brukt), betyr. ( det betyr sving til venstre 360 grader. Altså fly i en sirkel på den posisjonen du er i. Du kan også få beskjed om 1-2-3... 360 left orbit. Som da betyr at du skal fly en sirkel x antall ganger, la oss si 3 ganger om du får en 3 times 360 left orbit.)

For de av dere som har voice, dere MÅ kunne fraseologien og sjekk at mic/voice er korrekt satt opp

Som Arild sier, her kan beskjeder komme til å gå kjapt, så følg med og vær våken.

Lytt på ny freq FØR dere begynner å snakke. Foregår det kommunikasjon på den aktuelle kanalen, vent til den er ferdig før dere snakker. Eks, hører dere at det gis en klarering så ikke snakk før den andre piloten har besvart klareringen.

Ha tålmodighet for her kommer det til tider å bli veldig mye trafikk og mye å gjøre for de som er ATC.

Ikke forvent hjelp med ting og tang som har med SB3, settinger i flyet, FMC etc. å gjøre. Dette må dere kunne på forhånd.

Dere må vite hva ulike uttrykk betyr, slik som QNH, SQ-code, hdg, altitude etc. og hvordan dere setter dette i flyets instrumenter.

 

Mao. vær forberedt og dere vil få en aften dere sent vil glemme.

 

Dette innlegget er ikke for å skremme noen, men for å bidra til at alle som vil være med er godt forberedt, da blir det så mye mer morro for alle sammen.

 

Lykke til alle sammen.

 

PS: Jonas, får jeg lov å være ATC???? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint innlegg Arild og Einar!

 

Når det gjelder oppsett av ATC så er ingenting bestemt ennå, jeg venter på mer informasjon og vet akkurat like mye som dere nå ang. dette.

 

Det vil bli annonsert her på forumet når vi vet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...