Gå til innhold

Norwegianpilot nektet sikkerhetskontroll


Agnor Bertheussen

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Angående sikkerhetskontroller, så har vi hatt det siste året en dobbel måte å legetimere oss på når vi skal offshore. Først må identifikasjon fremlegges før boardingpass utleveres, bagage veies og vi får boardingpass. Og så til poenget, 2 meter fra innsjekkingskranken står Securitas og krever legetimasjon nok en gang, jaja ikke at det plager meg, men jeg kan ikke se logikken i det og det kan faktisk ingen av Securitas vaktene heller ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Vi som jobber i kabinen står også i fare mange ganger, for å bli fratatt diverse utstyr fra crewbag'en. På mange av destinasjonene i utlandet, kan de ofte ta fra kabinansatte utstyr som vi faktisk er pålagt av selskapet og ha med oss.

Heldigvis har jeg ennå ikke opplevd dette selv, men dette skjer stadig vekk. Egentlig ganske merkelig, vi kan f.eks. bli fratatt en tang - men at vi har tilgang på minst én eller flere brannøkser (avhengig av flytype) det er noe

annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Gardermoen så kan ein jo få tak i "Våpen" av typen kniv og gaffel etter sikkerhetskontrollen. Det er jo flust av kiosker og restauranter etter sikkerhetskontrollen der. Og på enkelte flyturar til utlandet får ein utlveret stålbestikk av størrelsesorden 23cm lang kniv på flyet. Så sikkerheten på fly, er nok ein del tullete opplagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FY f...!!! E så lei de der kontrollan. Hele verden e jo blitt tullat. Man må jo kunne ta et fly å stole såpass på folk att man kunne unngå å måtte gå igjennom en sikkerhetskontroll som hadde fått sikkerhetsjefen på Area 51 til å sikle. Det hele har jo sklidd ut, det eneste kontrollen har ført til er mistenkeliggjøring av folk. Jobber selv på flyplassen, og kan jo bare glemme å gå bort i teminalen å spise uten og først skifte alt av klær jeg har på meg, eller foreta en halvtimes sikkerhetskontroll med gjennomlysning av alle kropshull. Hvis du trenger en kniv tar du den på kafeen etter sikkerhetskontrollen. Hvis du skal plante en bombe, klatrer du over det latterlig lave jerde å går bort til flyet me ei gul jakke på deg. Skjønner piloten veldi godt. Hvis jeg hadde hatt det travelt og gått gjennom pipemaskinen to ganger (uten utslag), og blitt bedt om å gå en gang til ville jeg sannsynligviss klikka i vinkel på den vannabepolitimenbleisparkautfraskolenvakta som ba meg gå en gang til.

 

Det siste påfunnet er jo att folk som reparer fly skal skjekkes. Gud forby hvis vi hadde tatt et skarpt skrujern med oss, eller noe annet "livsfarlig". Vi i tromsø slipper forløpig det men hører onde rykter og vet om plasser der det blir gjort.

 

Men det som er gjenommgåanes for flybransjen: Det er mye folk som skal sysselsettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vegrer meg ikke for å la meg selv kontrollere, men synes jo det er litt rart at vi som flygere (og likssom er de som skal beskyttes opp og ned osvosv..) blir kontrollert på samme nivå som passasjerer, mens teknisk personell (på VELDIG MANGE steder) ikke kontrolleres i det hele tatt når de møter på jobb. Ikke at jeg synes de burde kontrolleres, men jeg synes bare hele opplegget med sikkerhet (og hva som er "farlig") er til tider veldig lite gjennomtenkt og ekstremt tullete.

 

Igjen, hva skal jeg bruke min Gillette barberhøvel til når jeg har en ypperlig øks, i egen holder til og med, like ved min side når jeg setter meg ned i "kontorstolen" min?

 

På samme måte som for eksempel politi er klarert (tillitsverdige) til å ha med "farlige" gjenstander (i enkelte tilfeller skytevåpen) ombord, er vel ikke vi som flygere mindre tillitsverdige? Nei, jeg prøver ikke å si at jeg burde få lov til å ha med pistolen ombord, men en liten avbitertang, saks, barberhøvel etc som er så "utrolig farlig" hadde mange ganger vaert greit å ha...

 

Ting er ikke så veldig gjennomtenkt...

 

Hilsen Torbjørn

 

Jeg er langt på vei enig med deg, Torbjørn, at sikkerhetskontroller som f.eks den vi snakker om her kanskje ikke alltid virker like gjennomtenkt. Som pilot og derfor også en kvalifisert og godkjent fører av disse store, potensielle bombene oppleves det sikkert ekstra rart at dere også skal sjekkes om dere har neglesaks og barberhøvel i kofferten. Videre er jo du som flyger svært godt kjent med livet på en flyplass og ser selvsagt sikkerhetsforanstaltningene i et noe annet lys enn hva vanlige gjester og passasjerer gjør det.

 

Det går neppe an å få til en 100% sikkerhetsmessig "tett" flyplass, ihvertfall hvis man vil opprettholde en viss regularitet. Det er store arealer som skal sikres i tillegg til enorme gjennomstrømninger av mennesker, både flyplassansatte i et mangfold av stillinger og passasjerer. Ingen liker å vente, hverken pax, crew eller andre berørte, ting skal skje fort og effektivt og da har man bare pga dette en del sårbare punkter og potensielle hull i sikkerheten. Det er derfor til syvende og sist ikke mulig å kunne sluse så mange mennesker med en 100% effektiv kontroll. Og når man så tenker på hvor lett det sikkert er å f.eks skaffe seg en flygeruniform og en kopi av et ID-kort er det vel kanskje ikke så rart at folka ved slusene har fått beskjed om å sjekke samtlige som vil forbi, crew inkludert. For de som lurer så har jeg kun sett filmen Catch me if you can en -1- gang! ""

 

Kan forøvrig nevne at jeg i mange år, uten faktisk å være det bevisst, har slept med meg en slags type "Leatherman-greie" i et av rommene i toalettveska mi. Jeg har for vane å ofte ha toalettveska i en liten sekk som går som håndbagasje og derfor har den vært igjennom en bråte med kontroller hvor majoriten er blitt utført på norske flyplasser. Nå har jeg ikke lenger denne lille, bortglemte Leathermanwannabeen. Sikkerhetsfolka på flyplassen i Praha tok den.... Forteller ikke dette for å si at sikkerhetsfolka i Norge gjør en dårlig jobb, men snarere for å illustrere hvor vanskelig slike kontroller er.

 

Jeg tror nok at folk flest (les: brukerne) opplever sikkerheten på en flyplass som god nok, men de som jobber der ser nok helt klart hullene eller begrensningene, og de er nok mange. Og vil man inn så kommer man inn. Leste forresten i dag om folk som på nattestid tok seg inn på, tror det var Gardermoen, og fant seg en eller annen servicebil som stod med nøklene i og raste uforstyrret rundt. Tidligere har det jo også vært tilfeller på bl.a Flesland hvor folk på nattestid har kommet seg inn på flyplassområdet og ombord i fly. Sikkert ikke så farlig hvis det bare var en simmer som ville drømme seg vekk litt, men...... ""

 

Avslutningsvis vil jeg bare kommentere litt det du sier, Torbjørn:

...... men synes jo det er litt rart at vi som flygere (og likssom er de som skal beskyttes opp og ned osvosv..)

Det er godt mulig at jeg misforstår deg her, men det er nå vel ikke slik at sikkerhetsoppleggene på flyplassene kun er til for å sikre dere som jobber der? Som lovlydig passasjer forventer jeg faktisk at sikkerhetsopplegget også er der for å ivareta min sikkerhet i like stor grad som din.

 

Når alt går som normalt har vi nok kanskje problemer med å se betydningen av all sikkerheten vi i stadig økende grad omgir oss med, men når en unormal hendelse skjer så roper vi jo ofte på den som har ansvaret for sikkerheten.....

Sikkerhet er vanskelig, og en stor flyplass må jo være en skikkelig utfordring å sikre. Vi har nok ikke, alle som en, noe annet valg enn å bare godta det slik det er, enten sikkerheten funker eller ei. Det er lite vi kan gjøre ved det, og vi skal ikke glemme at det i utgangspunktet er til beste for de aller fleste av oss.

 

Ha en trygg uke, alle sammen! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur blir det säkrare att flyga för att piloter och flygvärdinnor får sitt baggage genomlyst och de själva går genom metall detektor?

 

Det finns pistoler, knivar och div. sprängmedel som inte ger utslag på metall detektor. Du får ha med dig ett helrör sprit in i flyget...som kan bli ett förödande vapen, och som ingen checkar om du fyllt med bensin...

 

Flygvärdar/värdinnor kan ha med sig cyanid kapslar som de lägger i kaffen vår om de vill vara riktigt jävliga...och de ger heller inte utslag i metall detektorn.

 

Vad som heller inte ger utslag är psyket till piloterna...piloter som har tillgång på 5-10 ton Jet A1 i en 20-100 ton tung flygmaskin som färdas i 500-1000kmh. De har dessutom tillgång till yxa..!

 

Att säga att säkerhetskontrollen på flygplatserna har hål är århundradets understatement..! Hålen är så stora att man kan formationsflyga 3st 747 genom de!

 

Med det som en realitet, är det rart man blir lite less när de ska ta ifrån en nagelsaxen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är en paradox att vi piloter anses säkra nog att flyga brandbomber på mångfaldiga ton och till ett värde av mångfaldiga miljoner i all slags väder, men om vi tar med en liten kniv så blir vi plötsligt en säkerhets risk..!

 

Tingen er jo at en pilot neppe vil benytte seg av en øks i cockpiten for å kapre sitt eget fly. Men hvis _noen_ slipper igjennom sikkerhetskontrollen regelmessig uten å bli kontrollert så vil risikoen for at noen av disse kan bringe med seg som jeg sa i forrige innlegget mitt f.eks en bombe og gi til en annen passasjer som skal dra med et helt annet fly. Det vil alltid være en risiko for at èn enkelt flyver kan finne på å bli med på noe slikt.

 

Jeg skal ikke uttale meg så mye om det, for jeg går jo aldri daglig igjennom den kontrollen 4-5 ganger, men det kan vel ikke være så utrolig mye bry så lenge man slipper å stå i kø i 20 minutter for å komme igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være en risiko for at èn enkelt flyver kan finne på å bli med på noe slikt.

 

Risken finns också att de övertalar en securitas vakt att släppa igenom en terrorist, eller till och med själv smuggla med sig vapen.

 

Vill du jag ska ramsa upp fler risker med dagens "säkerhets" system? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette handlet om en SAS pilot ville det blitt debater i nrk og tv2 om hvor sviktende ruriner sas har... Alt blir da sikketr skylt på SAS... Men nå som det er en Norwegian pilot så begynner jo alle å plutselig avdramatisere det hele med å fortelle att det er økser og kniver lett tilgjengelig etter konrtollen! Jeg sitter å ler av alle idiotiske svar som sier att sikkerhetst kontroller er noe tull! De burde ALDRIG få nærme seg en flyplass!!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men å la en gruppe med personer få slippe igjennom kontrollen fast uten å bli sjekket blir igrunn som en unødvendig risiko å ta, synes du ikke?

 

Menar du på fullt allvar att säkerheten blir bättre av att man kontrollerar vad piloterna och värdinnorna har med sig i bagaget eller under uniformen? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill du jag ska ramsa upp fler risker med dagens "säkerhets" system? ""

 

Neida, jeg tror nok at de fleste av oss etterhvert har fått med oss at sikkerhetsopplegget på flyplassene kan ha mer enn en god del hull "". Men hvordan er det så når man er kommet opp i luften etter å ha passert dette mangelfulle sikkerhetsopplegget?

 

Ved to anledninger i løpet av det siste halvannet året har jeg her i Skandinavia bl.a vært pax i noen Dashmaskiner, en Widerøe-Dash i Norge og en SAS-Dash i Danmark, og hvor disse flightene ble gjennomført med åpen cockpitdør (med unntak av take-off og landing) i motsetning til alle andre flighter gjennomført med jet og hvor døren tilsynelatende er boltet igjen.

 

Åpen cockpitdør er jo godsaker for en flyentusiast og burde av den grunn alene være obligatorisk. På den ene av de forannevnte flightene ble jeg sågar invitert inn i cockpit etter at jeg kikket inn etter et toalettbesøk, døra til cockpit var jo åpen. Dette var en særdeles hyggelig opplevelse for meg (og sikkert også for pilotene """"), men siden de ikke kunne ane hvem jeg var og attpåtil var blitt silt gjennom denne slitne silen av et sikkerhetsopplegg; hva da med sikkerheten?

 

Hvilken "policy" følger dere , Jörgen, når dere er ute og lufter Fokkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menar du på fullt allvar att säkerheten blir bättre av att man kontrollerar vad piloterna och värdinnorna har med sig i bagaget eller under uniformen? ""

 

Er det ikke greit at bagasje blir sjekket i ny og ne? Det er faktisk mulig for andre å putte noe ned i den når du et øyeblikk er uoppmerksom. For godt trent personell er det en smal sak å avlede folk i noen få sekunder mens noe blir puttet i bagasjen.

 

Når det er sagt, er jeg helt enig i at sikkerhetskontrollene må være veldig slitsomme for de flygende, spesielt når den utføres av folk med minimal trening og profesjonalitet. Flygeren utførte nok sin egen private protest, som trolig bare får konsekvenser for hans eget renome i selskapet. Kanskje på tide at rutiner for sikkerhetskontroll av de flygende blir sett litt nøyere på, slik at det utarabeides en løsning som er til å leve med for både myndigheter og de flygende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i motsetning til alle andre flighter gjennomført med jet og hvor døren tilsynelatende er boltet igjen.

 

Utom när det serveras kaffe och mat i cockpit eller när piloterna måste pissa ""

 

Hvilken "policy" følger dere , Jörgen, når dere er ute og lufter Fokkeren?

 

Det är inte krav till förstärkta dörrar på flyg mindre än 60 säten eller max vikt på 100.000lb, så Fokkern har inte dessa dörrar.

Vi har en policy som säger att dörren ska vara låst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke greit at bagasje blir sjekket i ny og ne? Det er faktisk mulig for andre å putte noe ned i den når du et øyeblikk er uoppmerksom. For godt trent personell er det en smal sak å avlede folk i noen få sekunder mens noe blir puttet i bagasjen.

 

Ok, vi anses kompetenta nog att flyga våra brandbomber runt omkring i väder man inte gärna kör bil, men inte kompetenta nog att hålla bagaget låst eller under uppsikt?

Avinor hade i en period små lappar de skulle klistra på vårt bagage som försegling så vi skulle se om den blivit bruten. Jättebra idé! Det var bara det att dessa klisterlappar satt ungefär lika gott som en post-it lapp och föll av för minsta lilla... Även om vi demonstrerade detta för Security personalet så skulle de limma på lapparna, för det hade de fått besked om. ""

 

Tro nu inte att jag inte vill ha security kontroll på flygplatserna! Det vill jag. Men jag skulle önska att den hanterades av professionella (politiet) och att de lade om strategi totalt.

 

Exemplet med klisterlappen illustrerar Avinors goda avsikt, men totala brist på genomförings förmåga...

 

Det finns det fler goda exempler på. Som när stuerne inte fick passera framför flyget på apron för då gick de in i den "virtuella" gaten som var bara ett öppet omarkerat område på apron..! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns det fler goda exempler på. Som när stuerne inte fick passera framför flyget på apron för då gick de in i den "virtuella" gaten som var bara ett öppet omarkerat område på apron..! ""

 

*Ligger på gulvet å prøver å hente inn kontroll over lunge og magemuskler igjen*

 

Ryktes om at vi skal få sånne på Torp også etterhvert..

Det enkleste hadde igrunn vært om man kunne få kjøpt en teleport, og bare "beamet" pax'en rett inn i setene... ...men da kunne man jo vel så godt bare "beamet" dem til destinasjonen istedet, og spart hele flyturen... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han hadde nektet sikkerhetskontroll var det så sin sak, men når han har passert to ganger gjennom, da er det kun for å leke sikkerhetskontrollørene gjør dette. Det er de som burde ha mistet tillatelsen til å jobbe, spør du meg. Jeg har mer tillitt til Norwegian-piloter enn noe form for (tilnærmet) ufaglærte sikkerhetsvakter.

 

Dermed basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet forøvrig med en av de som betjener sikkerhetskontrollen på Torp ang. dette, og vedkommende sa følgende:

 

"Maskinen øker følsomheten om du går fort igjennom, så det at de på OSL mente han gikk for fort er bare piss. De mangler helt klart opplæring..."

 

Påstanden støttes av noen eksperimenter man har vært med på tidligere, for å se hva man kunne ha på seg av ting og tang igjennom kontrollen. Jo fortere du går, jo mer kresen blir maskinen, og et lite metallobjekt som alene ikke er nok til å slå ut detektoren, blir mer enn masse nok om du kaster det igjennom... En liten mutter f.eks...

 

...men ellers så får man jo mye bra i kompositt og plast nå om dagen...

Vi har jo f.eks vernesko med kevlartupp, som tåler like mye som ståltuppene, og som ikke slår ut i metalldetektoren...

 

Tenk å mye annet fint man kan lage av slike materialer... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men da kunne man jo vel så godt bare "beamet" dem til destinasjonen istedet, og spart hele flyturen...

 

Jag håller på och skissar på en materia-fax... Du kan få vara med som en "silent partner" om du investerar en mille..! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vi anses kompetenta nog att flyga våra brandbomber runt omkring i väder man inte gärna kör bil, men inte kompetenta nog att hålla bagaget låst eller under uppsikt?

 

Folk som er galne nok til å sprenge eller kapre et fly er sikkert i stand til å distrahere deg noen få sekunder, slik at en medhjelper klarer å putte noe i bagen din.

 

Flygere er mennesker, og med riktig teknikk kan alle mennesker lures.

 

Om en eldre mann faller om på gata med fråde om kjeften når du er på vei til jobb, vil du sette ned bagen og prøve å hjelpe han, eller vil du holde på bagen mens du ber noen andre steppe inn?

 

Det finnes ubegrensede muligheter for de som vet hva de driver med!

 

Tro nu inte att jag inte vill ha security kontroll på flygplatserna! Det vill jag. Men jag skulle önska att den hanterades av professionella (politiet) och att de lade om strategi totalt.

 

Helt enig. Folk fra "gata" med et par dagers sikkerhetskurs og en metalldetektor får meg ikke akkurat til å føle meg mer trygg på reisefot, det blir bare et ekstra ork med alle de latterlige sikkerhetskontrollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er galne nok til å sprenge eller kapre et fly er sikkert i stand til å distrahere deg noen få sekunder, slik at en medhjelper klarer å putte noe i bagen din.

 

Jo... Även om jag tror problemet är begränsat i och med att vi har lås på väskorna.

 

Men om det var problemet, så kunde man sagt till alla flygande att skaffa hårda väskor med starka kombinationslås och få de till att kontrollera sitt bagage själva före de går ombord på flyget...

 

Som det är nu så måste någon annan kontrollera bagaget.

 

De litar inte på oss, helt enkelt.

Vi har full tillit, som sagt, när det gäller all annan flygsäkerhet, men inte våra väskor eller våra nagel saxar...

 

Se till exemplet i tråden här.

En flygkapten vägrar gå igenom detektorn en 3e gång. Han sätter sig i flyget och alla ombord måste kontrolleras.

 

Där var de inte rädda för att något hamnat i hans bagage, utan att han skulle gett ett vapen till de ombord, eller planterat ett vapen. De litar inte på att mannen som är fartygschef ombord inte smugglar vapen ombord.

 

En annan morsom historia.

 

En Flygkapten stoppas i security med en köks kniv han köpt för att ge bort i Julegave. Den får han inte ha med.

 

Han argumenterar för att den ska ligga i bagaget i lasterummet.

 

Security argumenterar för att han kan ta den ut och lägga den i handbagaget.

 

Lösningen blir att kniven hamnar i en papp kartong och fraktas ut till flyget av security personal, för att förvaras i cockpit under flygningen, samma cockpit där denne kapten ska sitta under flygningen..!!!

 

Hål i systemet sa någon? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis terrorister kommer med et nytt grufullt angrep (i likhet med 11.September) tror jeg nok det ville ha vært MYE lettere, og velge seg ut noe annet enn fly uansett. Se f.eks. på alle disse enorme cruiseskipene, som plasker i stille fart rundt i karibien/middelhavet/whatever - der de ligger som "sitting ducks". Hvis noen bruker speedbåt/helikopter osv. og avfyrer, så har man en rimelig stor katastrofe. Så det er ihvertfall på høy tid, at sikkerheten også blir høyere i havner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis terrorister kommer med et nytt grufullt angrep (i likhet med 11.September) tror jeg nok det ville ha vært MYE lettere, og velge seg ut noe annet enn fly uansett. Se f.eks. på alle disse enorme cruiseskipene, som plasker i stille fart rundt i karibien/middelhavet/whatever - der de ligger som "sitting ducks". Hvis noen bruker speedbåt/helikopter osv. og avfyrer, så har man en rimelig stor katastrofe. Så det er ihvertfall på høy tid, at sikkerheten også blir høyere i havner osv.

 

Det er allerede kommet og kalles ISPS koden. Det innebærer blant annet at alle internasjonale havner skal gjerdes inn slik at ingen kommer inn på området\\kaien uten å ha passert sikkerhetskontrollen. Dette gjelder også i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...