Gå til innhold

Vatsims største amatørkveld EVER


Christian Sager

Anbefalte innlegg

Dette føler jeg må være Vatsims størte amatørkveld EVER!

 

jeg tror 80% av kveldens fly var newbees med txt.

Fly som decender til 14000 fot uten klarering, flyr på egene headinger og ikke hører hva ATC sier?? NEI TAKK!

 

jeg sjønner GODT at Tom som hadde utsjekk på Gardermoen (ble flyttet fra torp) hadde problemer.

 

Oppfordring til flyene: gå til anskaffelse av en mic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt jeg vet er HOVEDMÅTEN å kommunisere på i VATSIM fremdeles text. Voice er KUN en OPTION. Det er text som er vedtatt av VATSIM som hovedkommunikasjon.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er som Jan Roar sier. Begge måtene er godkjente, og jeg regner med at det vil fortsette slik. Tekst er et veldig bra alternativ for mange. Selv bruker jeg begge deler. Litt avhengig av situasjonen.

Feks. hørsel og tale hemmede bruker tekst.

Har man dårlig engelsk uttale kan det også være enklere for mange og bruke tekst.

Men hovedsakelig er det jo enklere og morsommere med voice.

Hver sin smak. Flott er det ikke? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var et krav å ha mic viss du skal føle realiteten i dette. Hadde ikke giddet å sittet å skrevet alt, da hadde jeg heller brukt ei ai pakke og fløyet offline.

 

ps: er selv nybegynner.

 

 

Amen. Hadde alle gjort som Jim, så hadde det blitt en god del lettere å lære bort til Newbie også når de logger opp.

 

Jeg har fulgt med på Jim siden han startet på Vatsim, og jeg må bare si at han har VIRKELIG blitt flink på kort tid.

 

Jeg har sitti atc flere ganger når han har kommet inn, og han gjør så og si alt riktig etter "boka".

 

Du fortjener alt av skryt Jim ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Tom her.

Du tar ting utrolig fort Jim. Kanon bra!

 

Det folk som vil prøve dette bør gjøre er å ta en titt på www.vateud.org før man hiver seg ut. Her kan det hende at folk sjønner hva vi driver med;)

Joda, jeg er sikker på at flere av de som er newbies på Vatsim klarer å fly en rute offline, og da er jeg sikker på at dere klarer det online også.

 

 

Jeg må beklage at jeg startet denne tråden, men jeg mener fortsatt at noe av det jeg sier er berettiget.

Men hvis alle sammen har instillingen om å hjelpe hverandre så skal nok dette gå bra!

 

Alle som en er hjertelig velkommen på Vatsim, men når det kommer 6/8 stykker med txt samtidig og samtlige av disse hadde under 30 timer online må jeg vel få lov til å reagere??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk som vil prøve dette bør gjøre er å ta en titt på www.vateud.org før man hiver seg ut. Her kan det hende at folk sjønner hva vi driver med;) Men hvis alle sammen har instillingen om å hjelpe hverandre så skal nok dette gå bra!

 

Alle som en er hjertelig velkommen på Vatsim, men når det kommer 6/8 stykker med txt samtidig og samtlige av disse hadde under 30 timer online må jeg vel få lov til å reagere??????

 

 

Nei! Kan ikke si meg enig med deg her!

Så vidt meg bekjent så er det ingen begrensning for hvor mange Newbies som kan logge seg på samtidig! At de kun bruker text istedet for voice, er også helt i tråd med reglementet!

At de i tillegg har under 30 timer på Vatsim, forandrer heller ikke på saken!

 

Du sier jo selv at vi hjelper de som trenger det, da skjønner jeg ikke den frustrasjonen som du her viser!

 

Skrem ikke bort nye piloter som vil prøve seg på Vatsim med å logge ned i sinne! (Sitat fra annen post: Rant iallfall over for Christian idag som logget av i sinne.)

 

Nei, folkens, skal vi ha nye piloter på Vatsim, så ikke kom frem med slike kommentarer fordi det kommer en 6 til 8 newbies! Vi trenger de også, og ikke bare de som ser på seg selv som "elite" innen denne hobbyen!

 

Har den siste tiden registrert at noen føler at de tilhører en viss " elite" på Vatsim, både når det gjelder kunnskaper som piloter og som ATC!

 

Sjekk hvor mange som i disse dager forlater Vatsim til fordel for både Ivao og andre, og vær litt mer ydmyk mot de nye som vil prøve seg! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa. På en måte er dette rett, men at newbie`s dukker opp på ENGM på TEKST under en atc-utsjekk er vel kanskje ikke akkurat det lureste. Det mener iallfall jeg.

 

Som jeg har snakket med flere andre om på Vatsim (Newbie`S og folk som har vært i gamet lenge), så er kun tekst lite lærerikt. Tekst sammen med Voice er bedre.

Litt av "virkeligheten" er å bruke voice også. Vatsim skal jo iallfall prøve å være litt i nærheten av virkeligheten, og da er vel voice mere eller mindre et must.

Hvis alle piloter hadde gått over til tekst, så kan jeg love at det hadde vært lite atc ute også.

 

Samtlige atc`r jeg har snakket med synes tekst er en plage.

Greit med en eller 2 på tekst, men når det kommer nesten 10 på engang og alle er nye under en utsjekk og de ikke lystrer ting som blir skrivd til dem. Da renner det faktisk over for noen.

 

Idag har jeg sitti ENGM APP, og har enormt med trafikk.

Jeg har vært alene om å være atc i nesten hele dag. Per Kristian logget på, men forsvant etter 10 minutter.

Jeg har hatt flere newbie`s idag, + en på tekst. Gikk fint det, men ikke 10 av dem samtidig som jeg har sagt.

Det var overaskende mye trafikk på GM idag, og idag var det virkelig gøy å sitte atc.

 

Som jeg har sagt tidligere så er det å ha Voice en lettere metode i mine øyne til å lære seg å fly på Vatsim.

Dette kan til og med støttes opp av flere newbie`s faktisk.

Er det noe en newbie lurer på som han ikke forstår, så er det lettere for han å lære det via voice, og det er lettere for oss atc`r å forklare det til dem.

 

Se på Jim Grav feks. Han har ikke mange timer på Vatsim, men han bruker Voice, gjør som han blir bedt om av atc, svarer riktig, spør riktig, flyr riktig, og har lært enormt mye på kort tid. Han er heller ikke redd for å spørre om noe han lurer på.

 

Tror faktisk grunnen til at han har lært så fort er at han er flink til å lese om åssen Vatsim fungerer og at han bruker Voice og ikke tekst altså.

 

Han burde gå som et forbilde for Newbie`s på Vatsim. ""

 

Voice er ikke farlig. Vi biter ikke. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som medlem i VATSIM har dere akseptert at tekst er pri en innen kommunikasjon. Da skal dere ikke komme og klage på de som bruker tekst. Det er kjempeflott at det finnest et tilbud med voice, men det er en ekstra tjeneste som de som ønsker det kan benytte seg av.

 

Under mine ATC-utsjekker har det til tider vært flertall av tekst-piloter, og det får man bare takle, man kan ikke unngå det, og det nytter i vertfall ikke å bli sint. Om piloten enten ikke ønsker eller ikke har mulighet til å bruke voice så er det han om det.

 

Det jeg tror problemet er/var er at det er så mange nybegynner som ikke forbereder seg godt nok før de logger seg på. De forventer at om de først kommer seg gjennom den vanskelige prosessen med å logge seg på, så kommer resten av seg feil. De har jo dessuten erfaring med offline ATC. Feil! Man må forberede seg skikkelig, slik Jim Grav sikkert har gjort, man må sette av noen timer i forkant til å studere det nødvendige av prosedyrer og terminologi.

 

Når jeg var ny pilot på VATSIM begynte jeg med tekst, og gikk over til voice etter noen turer, og selv føler jeg at det var det mest fornuftige. Men alle lærer best på forskjellige måter, og jeg tror ikke det finnest noe fasitsvar på dette.

 

Når det gjelder mange newbies under ATC utsjekk så er jo dette kjempeflott! Det er alltid flott med mange newbies, og nå får kandidaten mulighet til å vise at han kan yte god service overfor newbies og takle det ekstra stressmomentet som det er. Eksaminator vil selvsagt ta henysn til at pilotene ikke alltid gjør som forventet og trenger ekstra kommunikasjon og oppmerksomhet fra ATC når han skal vurdere kandidaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man dårlig engelsk uttale kan det også være enklere for mange og bruke tekst.

 

Da bruker man kanskje bare norsk?

ATC skal vel svare på det morsmålet om det er det de blir snakket til på.

 

Forøvrig er text hovedmåten å kommunisere på, men tro meg på mitt ord, det er bedre, raskere, morsommere, atc-ene blir glade, og du får mer ut av det å bruke headset, altså voice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting ang. dette med at det er enklere på text for nye medlemmer / piloter.

 

Det tar lenger tid å skrive en forklaring på hvordan noe gjøres, enn det tar å si den, i tillegg (i alle fall hos meg), mister jeg en del av overvåkheten eller hva det så fint heter, når jeg sitter å ser på hva jeg skriver til andre, og hva andre spør om. Spesielt blir dette et "problem" når 50% av folket skriver privat til meg (altså .msg) og ber om klareringer osv...

 

Det er enklere å spørre, enklere å svare, om man benytter voice. Skjønner ikke helt hva som er problemet med å ikke bruke voice ""

 

Til og med en fattig student, eller en 13-åring har råd til et rimelig greit headset, legge av en 30,- av ukelønna eller noe slikt og vips.

 

For de som tror det er verre, skummelt osv med voice, tro om igjen. Jeg hoppet rett i det når jeg begynte for noen år siden (da var det vel SATCO det het ja..), og husker til og med at jeg lærte hva en "vioar" er forno (VOR), og kunne ikke tenkt meg til å begynne med text, blir jo som å begynne på nytt igjen og lære nesten alt om igjen når man skal gå over til voice.

Mener at det å ikke gidde bruke voice kommer av ren slapphet og sløvhet, og er sikker på at i min underbevithet dabber motivasjonen for å hjelpe noen på text (med annet enn å få de på voice) meget mye... ja omtrendt så mye som at det kommer en "har du tenkt å fly får du gå til denne websiden og forberede deg først!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

årvåkenheten; kanskje ""

 

Jeg mener txt er et nødvendig supplement til voice da det er stor variasjon kvalitetsmessig på lyd. Det hender ofte at jeg må be atc gjenta på tekst fordi jeg av ulike grunner ikke hører hva som sies. Og vice versa. I tillegg tror jeg flere kvier seg for å bruke voice fordi det er lett å avsløre seg som rookie mht terminologi o.l. Selv lærte jeg mye gjennom å observere txt i begynnelsen. Nå må det jo sies at dette idag er vanskelig fordi det er så lite av det.

Teksten må i fremtiden i hvert fall være der som et back-up system for oss med dårlig utstyr eller dårlige ører. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal det jo og være sagt at Newbie's ofte ikke forstår hva som blir sagt!

 

Flytelefoni er på en måte et "eget" språk, men for å vri litt på det og som det ble nevnt ovenfor her, hvis piloten snakker Norsk til ATC så er ATC pålagt å snakke Norsk tilbake.

 

Merg at Engelsk er hovedspråket her, dette for at andre piloter fra andre landt skal danne seg et bilde av luftromet/trafikk og høre hva som foregår.

 

Hvis det er noen som syns det går litt fort i svingene på voice, ja så sett f.eks "Newbie, pls talk slow" under Remarks.

 

PS: Vi biter ikke ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være litt som Glenn sier, at man avslører seg litt som rookie hvis man starter rett på voice, og at mange kanskje syns det er litt skummelt med en gang, jeg følte det også slik de første gangene.

 

Om man vil ha spørsmål på voice eller tekst er en smakssak tror jeg, for hvis det er en del trafikk så vil det være en like stor "hindring" for ATC om spørsmålet kommer på voice.

Se for deg at en nybegynner kommer med et langt spørsmål på voice, da er det jo litt syndt på den stakkaren som nettopp blåste gjennom localizer'n fordi ATC ikke kom igjennom.

 

Jeg foretrekker at spørsmål kommer på tekst når jeg sitter ATC. Jeg har ikke noe imot å gi instruksjoner på norsk, men hvis det kommer masse spørsmål der, så tar det opp masse plass på frekvensen, og jeg føler at jeg ikke riktig får den "flyten" jeg vil ha.

 

Så klart, er det bare et par fly på frekvensen, så gjør det ikke noe at en nykommer kommer med spørsmål på voice, men når det begyner å bygge seg opp litt så syns jeg det er like greit å ta det på tekst. Da "skåner" man også de eldre gutta/jentene litt fra å få en leksjon i noe de allerede kan.

 

Tror det er en smakssak jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...