Jens Voigt Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Tjekkiet har som det første NATO land købt Gripen læs mere her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Dette er gode nyheter ! Lille Sverige "vant" over USA Det er et fint fly må jeg si: [image]http://www.kyli.cz/Gripen/original/Gripen002.jpg[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_Andre Martinussen Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Kanskje ikke alle i USA visste om denne Svenske konkurrenten? Kjekt for Sverige dette,vi kan vel kanskje gratulere(?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Voigt Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Kjekt for Sverige dette,vi kan vel kanskje gratulere(?) Ja det syntes jeg godt man kan. Tillykke Sverige! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Men en ting jeg har lurt litt på: Hvorfor produserer Sverige millitære fly når de selv ikke har noen millitære styrker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 hahaha.. ja.. vi får maile Bush å spörre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Grut Hilstad Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Det er vel på sin plass å gratulere svenskene med denne seieren. Det er vel liten tvil om at det kan være litt av en utfordring å konkurrere med en aktør som i utgangspunktet veier såpass tungt mtp. makt og innflytelse. Over til selve flyet; jeg er klar over at dette 4. generasjons vidunderet kan være litt av et svin når det gjelder air-to-air. Den er jo liten, lett, deltavinget og har canards, noe som tilsier at den bør ha god lift og være ganske manøvrerbar ved lave hastigheter, ha høy turn rate og dermed ha gode close combat- egenskaper, men hvilke kapasiteter/egenskaper har det ifm. strike? Etter det jeg vet har den ikke mer enn fire pylons (og to rails) og kanskje ett hardpoint? Et fly som har færre wpn. stations enn F-16 kan umulig være spesielt hissig når det gjelder range, deep strike o.l.? Men igjen så er vel Gripen utviklet med hovedvekt på å duge best til air-to-air samt noe lettere air-to-ground? (Egentlig vet jeg minimalt om dette flyet, noe som tilsier at jeg burde holde kjeft.. ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Johansen Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Det er en av svakhetene til Gripen. For få pylons. Med 2 short range (vingtip), 2 long range misiler, samt 2 tanker (Gripen trenger 2 til strike!) er det ikke mye igjen til last.... http://www.gripen.com/2.165a3c2f7cf1077f97fff2346.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Leste i City idag, Indien har kontaktet SAAB for offert på 126 st !! Jas 39 Gripen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Så har India også bedt om bud fra stort sett alle andre levrandører også (Sukhoi, Dassault, LM etc) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten E. Jørpeland Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Gratulerer svensker, har norge tenkt å kjøpe viggen?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sten Arne Bryde Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Det er vel på sin plass å gratulere svenskene med denne seieren. Det er vel liten tvil om at det kan være litt av en utfordring å konkurrere med en aktør som i utgangspunktet veier såpass tungt mtp. makt og innflytelse. Over til selve flyet; jeg er klar over at dette 4. generasjons vidunderet kan være litt av et svin når det gjelder air-to-air. Den er jo liten, lett, deltavinget og har canards, noe som tilsier at den bør ha god lift og være ganske manøvrerbar ved lave hastigheter, ha høy turn rate og dermed ha gode close combat- egenskaper, men hvilke kapasiteter/egenskaper har det ifm. strike? Etter det jeg vet har den ikke mer enn fire pylons (og to rails) og kanskje ett hardpoint? Et fly som har færre wpn. stations enn F-16 kan umulig være spesielt hissig når det gjelder range, deep strike o.l.? Men igjen så er vel Gripen utviklet med hovedvekt på å duge best til air-to-air samt noe lettere air-to-ground? (Egentlig vet jeg minimalt om dette flyet, noe som tilsier at jeg burde holde kjeft.. ) Gripen er i motsetning til F-16 laget som ett defensivt fly. Den er med andre ord laget til forsvar. Ikke ut å yppe til bråk. Til sitt bruk har den alle egenskapene den trenger. Den kan utføre invasjonsforsvar og luft/luft forsvar, samt rekognosering. Det å sammenlikne Gripen med offensive jagerfly som F-16,F-22 og Eurofighter blir dermed helt galt. Gripen har klart seg bra i tester mot både F-16 og F/A-18C. I siste utgave av Combat Aircraft er det en lengre artikkel om dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Stene Bjørke Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Gratulerer svensker, har norge tenkt å kjøpe viggen?? Norge skal ikke kjøpe saab! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Tviler sterkt på at den norske regjeringene kommer til å "gå imot" USA og kjøpe noe europeisk i stedet for noe amerikansk ja...hvis de i det heletatt kommer til å bytte ut F-16 flåten... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 ...hvis de i det heletatt kommer til å bytte ut F-16 flåten... De har snart ikke noe valg, i og med at F-16-maskinene som vi har i dag begynner å nærme seg maks antall flytimer. Og etterhvert som maskinene blir eldre, så blir det som vi alle vet dyrere og dyrere å holde dem i lufta. Snart er det billigere å kjøpe nye enn å holde de gamle ved like. Hvorvidt Norge går for Gripen eller om det blir noe annet er vel foreløpig i det blå. Amerikanerne ser ikke ut til å være så veldig innstilt på å gi norske bedrifter noen stor mengde subcontract-jobber, noe som har irritert norske politikere en stund. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 De har flere valgmuligheter. En av dem er å ikke erstatte F-16 med nye jagerfly, men derimot kutte ut jagerfly i sin helhet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Gratulerer svensker, har norge tenkt å kjøpe viggen?? La forøvrig ikke merke til at du skrev Viggen og ikke Gripen i stad...Viggen var oppe til vurdering den gang vi kjøpte F-16, men det ble da vurdert slik at F-16 passet våre behov bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Madsen Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Men en ting jeg har lurt litt på: Hvorfor produserer Sverige millitære fly når de selv ikke har noen millitære styrker? For å tjene penger, kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Läste i tidningen idag att Thailand bestämt att dom ska köpa 6st gripen, men dom vet inte om det ä i Sverige än ?! Indien skal tydligen ha 129st. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KJ Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Det blir nok amerikansk ja, den eneste som kan patruljere helt til Grønland i nordvest og fise rundt der litt før den tusler hjem igjen til Bodø. Det kan ikke Gripen eller Eurofighter. Utdrag fra "Norges Forsvar" mars 2007, "..en av Loockhed Martins testpiloter fortalte at han kunne lese gatenavnskilt i en by de fløy forbi på 70 kilometers avstand - midt på natten." :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Blir nye Gripen-piloter fra f.eks Sør-Afrika, Tsjekkia og Ungarn trent i Sverige, eller er utdanningen av nye piloter noe hvert enkelt luftforsvar selv må stå for? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Läste i tidningen idag att Thailand bestämt att dom ska köpa 6st gripen' date=' men dom vet inte om det ä i Sverige än ?![/quote'] Se där ja ! http://www.expressen.se/nyheter/1.885137/thailand-koper-jas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.