Gå til innhold

Jeg flytter som ATC fra VACCSCA til VACC-SAG


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

JaJa tipper de fleste her inne blir glad nå når jeg sier at det blir skjeldent at jeg blir og fly i Norge nå.... Jeg har tenkt og ta training oppleg nede i VACC-SAG i hovedsak ved Dusseldorf FIR og hvis alt går som plalagt og jeg skal ha training i kveld så håper jeg at jeg ser NOEN norske fly rundt i området der.... Og det er vist nok Fly inn der i kveld fra 18.00UTC til 21.00UTC vil skrive tilbake hvis det blir training i kveld....

 

btw: har faktisk utrolige 152timer online som Student!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å bli ATC i Dusseldorf, når du ikke kan prossedyrene skikkelig? For det første så er det mer trafikk i Tyskland enn i Norge, og du bør kunne det du driver med før du sitter og kontrollerer i et fremmed land!

Syns du skal ta en pause fra VATSIM Per Kristian, og heller ta deg ORDENTLIG tid til å lære deg prosedyrer for behandling av trafikk på VATSIM før du kommer på som ATC igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forholdt meg taus i saker om deg Per-Kristian, har egentlig ikke likt den massive kritikken.. Men dette virker helt desperat!! Beklager men dette synes jeg ingenting om. Ta og fly en del før du blir ATC, det er mitt råd. Jeg var ikke stort eldre enn deg når jeg startet på VATSIM og vet at det virker mer lek i den alderen. Vær litt ydmyk på VATSIM, hør på det de mer erfarne sier, spør om hjelp på rette tidspunkt. Vet det kan være vanskelig å be om hjelp, men det er så vanvittig mye bedre enn at du bare durer i vei!

 

btw: har faktisk utrolige 152timer online som Student!!!!!!

 

Hadde vel ca. 280 timer som student før jeg ble senior student.. Har til nå 370 timer som ATC.. PÅ ENGM_APP leder Trond Fossen med sterke 260(!) timer.. Vi har mistet en stor ressurs i Trond.. Hvor er du?

PS. Ganske gøy å kikke gjennom statistikkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle la være å si noe i denne saken, og det slipper jeg nesten også.

Både Julian og Arne har sagt mye av det jeg hadde tenkt å skrive.

Men jeg må få sagt at det ikke er timetallet som avgjør hvor erfaren du er, har vel rett oppunder 1000 flytimer på VATSIM men ennå har jeg mye å lære, og jeg jobber også for å kunne utvide min kunnskap.

VATSIM er ikke en lekeplass, tross alt!

Gjør jeg en feil, så prøver jeg å finne ut av hva jeg gjorde, og jeg setter meg alltid inn i prossedyrer før jeg beveger meg ut til gate.

Jeg og Julian deler mange like meninger i denne saken, please ta det til deg Per-Kristian før du møter veggen!

Må ærlig få innrømme at jeg tviler på at Tyskland er den rette plassen hvor det kreves mye fra hver enkelt ATC, og i tillegg så blir primiærspråket ditt engelsk.

Er kanskje en fordel å kunne det nasjonale språket når du går inn for noe slikt, ingen regel om at alle må kunne engelsk vet du.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mistet en stor ressurs i Trond.. Hvor er du?

 

Takk for det Arne. Er da i live enda. Leser stort sett hvert ord som blir skrevet her, men har ikke vært så aktiv hva gjelder å skrive innlegg.

 

Det er synd og skam at jeg ikke har vært mer online. Har flydd noen få turer i det siste. Men det har seg sånn at det nærmer seg utsjekk her på ENDU. Om en drøy måned er jeg flygeleder (om ting går som det skal da selvsagt), og da regner jeg med å bli i hvert fall litt mer aktiv på atc-siden online. Kan jo ikke ha noe av at noen av dere jyplingene tar over statistikktoppen... ""

 

Jeg har visst også lovet å bidra som instruktør etter utsjekken husker jeg, så da prates vi nok, både Arne og dere andre.

 

(Beklager at detta blei litt OT).

 

-Trond-

Aspirant, ENDU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 304 timer som STU nå, 239 av dem som ENBR_V_APP.

Du får ha lykke til i Tyskland, men jeg vil gi deg noen tips:

-Ta noen turer med fly de nettopp har startet å fly før du logger på på VATSIM, forskjellen mellom en 737 og BlackHawk er ganske stor...

-Ha så oppdaterte kart for flyplassene du flyr til og fra, lag en brefing for deg selv før du flyr.

-Ikke vær redd for å spørre SUP og ATC om hjelp, men vær ydmyk og ikke bras inn på voicekanalen til ATC når han er veldig opptatt.

-Hvis du ikke får kontakt med tårnet på voice, prøv privat eller vanlig tekst på kanalen. Hvis dette ikke går ta kontakt med en annen ATC, eller en SUP.

-Ta din del av cockpitten før du tar co-piloten sin... (nytt ordtak??)

 

Kanskje du kan printe ut dette å ha det som en liten huskelapp....

 

 

MVH

Geir Grønlien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Men jeg må få sagt at det ikke er timetallet som avgjør hvor erfaren du er, har vel rett oppunder 1000 flytimer på VATSIM men ennå har jeg mye å lære, og jeg jobber også for å kunne utvide min kunnskap.

Uten å (men snart "") enda ha vært på VATSIM, så vil jeg si et par ting........

Jeg har vært "orntli" flygeleder i 15 år...og jeg lærer fortsatt nye ting....man blir aldrig ferdig utlært...believe me

Og før jeg evt. vil engang tenke på å drive ATC i VATSIM, så vil jeg fly en god del...."to get the picture.."

Hvis jeg deretter skulle ha lyst til å prøve ATC, så vil jeg uansett følge de "rules and regs" m.h.t training etc som er nedfelt...Det intrykket jeg har av VATSIM (og etter besøk på jobben av VATSIM's som Trond og Mathias) er at det er seriøst så det holder........

Vedkommende som tydeligvis selv synes han burde være god nok, men så vidt jeg forstår ikke fyller kravene, kan nå nyte godt av en "virtuell" fordel: Han kan prøve et annet sted (kanskje de er snillere der..?)

Synd å si det slik...men i den virkelige verden så blir man terminert....... (forøvrig den verste avgjørelsen jeg er med på å ta med jevne mellomrom...)

Er sikker på at Trond kan fortelle litt om hvilket mentalt press han er under om dagen..... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VEL jeg har prøvd.... har prøvd og ta ny training i Norge men har jo ikke fått lov

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Mulig det ikke er så rart...

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Sorry for å måtte si dette så direkte, men, ta et hint?

Det synes jeg ikke noe om. Alle skal få være med. Men selvfølgelig må en ta det litt mer seriøst enn det å fly offline. Jeg synes Per-Kristian bør få være med på treningskvelder som jeg tror vil være bra. Men les en del Per, det gjorde jeg. Print litt ut, ta det med deg på skolen, det er greit i kjedelige matte eller norsk-timer. Bare husk å gjem det litt "". Ta ut noen kart for en flyplass, sett deg inn i prosedyrene for den flyplassen å fly så en del fra den flyplassen. Alt begynner å flyte bedre når du vet hva som skal sies/gjøres, i tillegg har du nok en anelse av hva du får beskjed om og ""Det er ikke noe galt i å velge ENGM, for der får du regelmessig ATC. Når du så kan alle prosedyrene som pilot blir overgangen til ATC latterlig enkel! Men jeg har lite tro på Tyskland, ikke bare for deg men for alle nye. Morsmålet er viktig i opplæringen. Mine two cents!

 

By the way: Trond: Lykke til! Så gleder jeg meg til å se deg online igjen!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo mentalt press et hett tema her om dagen (ref en sjukt lang tråd i kaffekroken). Men det er ikke tull som Sander sier, det er ingen spøk å være aspirant. Heldigvis har det gått bra til nå, men jeg tør ikke konkludere med noen verdens ting før jeg har sertifikatet i hånda (og knaptnok da, i disse tider).

 

Aspiranter utvikler forresten et inderlig hat mot det ordet: "terminere". Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VEL jeg har prøvd.... har prøvd og ta ny training i Norge men har jo ikke fått lov

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Mulig det ikke er så rart...

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Sorry for å måtte si dette så direkte, men, ta et hint?

 

Viktig å få med smilyen, ( "" ) hvis ikke kan det gi feil inntrykk.

Mente det ikke som, "Ta et hint din .....", men heller som "Per-Kristian, vi er ikke egoister her, men annbefaler deg å høre på de med litt erfaring".

Arne kommer forøvrig med veldig mange gode poeng her, ta det til etterettning. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VEL jeg har prøvd.... har prøvd og ta ny training i Norge men har jo ikke fått lov

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Mulig det ikke er så rart...

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Sorry for å måtte si dette så direkte, men, ta et hint?

Det synes jeg ikke noe om. Alle skal få være med. Men selvfølgelig må en ta det litt mer seriøst enn det å fly offline. Jeg synes Per-Kristian bør få være med på treningskvelder som jeg tror vil være bra. Men les en del Per, det gjorde jeg. Print litt ut, ta det med deg på skolen, det er greit i kjedelige matte eller norsk-timer. Bare husk å gjem det litt "". Ta ut noen kart for en flyplass, sett deg inn i prosedyrene for den flyplassen å fly så en del fra den flyplassen. Alt begynner å flyte bedre når du vet hva som skal sies/gjøres, i tillegg har du nok en anelse av hva du får beskjed om og ""Det er ikke noe galt i å velge ENGM, for der får du regelmessig ATC. Når du så kan alle prosedyrene som pilot blir overgangen til ATC latterlig enkel! Men jeg har lite tro på Tyskland, ikke bare for deg men for alle nye. Morsmålet er viktig i opplæringen. Mine two cents!

 

By the way: Trond: Lykke til! Så gleder jeg meg til å se deg online igjen!! ""

hmmm ja hehe men er jo fortsatt UANSETT 3måneder til jeg får lov og sitte ATC i Norge igjen....... Jeg skal prøve dette nå... det og gjemme dem litt er ikke noe problem... hehe også må jeg slutte og "jukse" hele tiden.... sånn slewe osv... skal prøve og skjerpe meg nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 måneder er langt fra verdens undergang. Ihvertfall for en som er så ung og har livet foran seg som deg. Drit i det tysklands-greiene. Les og fly maskiner du er kjent med. Hold deg vekke fra Blackbird osv. Planlegg turene godt som Ivar sier. Ta en tur offline der du tester ut om du klarer all navigering etter SID/STAR, eventuelt ihvertfall etter flight plan. Et godt råd er at du ikke begynner å simulere nødstilfeller før du behersker flyet i "normal" tilstand. ""

 

EDIT: Slewe kan du gjerne gjøre så lenge du er på bakken og offline """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per-Kristian. Som en FS kollega så ønsker jeg å gi deg noen råd. For det første. Da jeg begynte på VATSIM hadde jeg gått gjennom alle kursene som følger med flightsim, og ellers lest svært mye om flyging, navigering, prosedyrer osv. Før jeg tok min første flytur brukte jeg også mange titalls timer på å lese om det å fly i et online miljø, og leste om terminologi, prosedyrer, fraser osv, og på nytt og på nytt. Jeg pugget fraser, jeg pugget fonetisk alfabet og hadde lest gjennom eksempelturer mange ganger. Den første turen min online gikk i en Cessna 182RG (med saueskinnsseter) fra Sola til Gardermoren, IFR. For meg var det nesten som en slags "eksamen" (fannt ikke noe bedre ord) for å teste alt jeg hadde lest og forberedt meg på. Det gikk bra og jeg fikk skryt av ATC når jeg kom frem. Dette synest jeg var gøy, og etter det ble det mye flyging.

 

Når jeg så følte at jeg hadde kontroll på flygingen og alle prosedyrer uten å måtte spørre eller sjekke opp i papirer (å spørre når man er pilot er ingen skam) ønskte jeg å forsøke meg som flygeleder. Dette var rundt juletider. Jeg begynte å lese enda mer. Så logget jeg meg på som observer i ProController som var eneste alternativ den gangen. Og jeg satt hver dag, i opp til åtte timer for dagen, i hele romjulen og fulgte med på ProController, hva som ble sagt og gjort. Og ikke minst: Jeg stillte mange sprøsmål til ATC. Så, ved nyttår bestod jeg teoritesten (faktisk ikke før på andre forsøk!) og jeg prøvde meg som TWR på Flesland.

 

Dette kan jeg i ettertid si at var en slitsom vei, og mye arbeid. Kanskje er det ikke nødvendig å gjøre FULLT så mye i forkant, men noe tilsvarende vil jeg anbefale for alle nye. Om du hadde forberedt deg skikkelig hadde du vært klar over at det ikke var lov til å slewe når du er online i FS, og at du alltid skulle vente før du brøt inn på voice så du var sikker på at det ikke pågikk noen kommunikasjon mellom to stasjoner. Du hadde også vært klar over at du aldri skulle fly et fly som du ikke hadde full kontroll over online. Og da hadde du kanskje sluppet å bli banned.

 

Å gå over til Tyskland vil jeg IKKE anbefale deg. Jeg har flydd noen turer til Tyskland, og HVER gang hører jeg at tyske piloter snakker med ATC på tysk. Og det bør nok også du i så fall være forberedt på og for å være i stand til å yte full service bør du også både forstå og kunne svare på tysk. Kan du det så er det jo greit nok. Men når du flytter over til Tyskland så vil det også være nye prosedyrer å sette seg inn i, flyplassnavn, posisjoner på navpoints, LoA's, nasjonale regler og så videre.

 

Jeg har ikke noe i mot deg som person, og jeg håper at du kommer tilbake til Norge som både ATC og pilot, men mer seriøs. Å fly online på VATSIM er ikke bare å fly online i nettverk, det er å simulere virkelig luftfart og gjøre det så realistisk som mulig. Både flygeledere og piloter må gjennom årelange utdannelser for å delta i dette, og da er det vel ikke urimelig å kreve at du skal bruke noen timer på dette? Det er en hobby!

 

Så bruk karantenetiden din på noe fornuftig (lesing) så snakkes vi kanskje over nyttår ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå ble jeg glad. Tidligere når PK kom med et innlegg var det bare "hakking og mobbing" som svar, men dette likner svært på konstruktiv kritikk. Kjempebra! "" og absolutt noe du bør ta til deg, PK. Personlig ville jeg skygget unna Tyskland før jeg var "ekspert" i hjemlige og trygge omgivelser. Fly, fly og fly i karantenetiden, lær deg alle prosedyrer og få mer kunnskap om det du gjør. Det vil du ha stor nytte av når igjen skal sitte som ATC. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Har forholdt meg ganske så taus, men tenkte jeg skulle si noe nå angående ATC i Tyskland. For noen år tilbake, før VATSIM kom, var jeg en del online som ATC, spess som ENGM_APP, og Trond og jeg var vel å se nesten hver kveld:) Men jeg søkte nye utfordringer, og da ble EDFF FIR noe for meg. Lenge siden jeg har logget timer der nå, men jeg gjorde der absolutt før. Det jeg kan si er at du burde HELT KLART kunne tysk flytende før du prøver deg her. Det kan jeg, derfor gikk det også bra. Må legge til at flightsim miljøet i Tyskland er veldig bra, og man blir som regel veldig godt tatt imot, det ble i allefall jeg.

 

Lykke til uansett

 

MVH Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Har forholdt meg ganske så taus, men tenkte jeg skulle si noe nå angående ATC i Tyskland. For noen år tilbake, før VATSIM kom, var jeg en del online som ATC, spess som ENGM_APP, og Trond og jeg var vel å se nesten hver kveld:) Men jeg søkte nye utfordringer, og da ble EDFF FIR noe for meg. Lenge siden jeg har logget timer der nå, men jeg gjorde der absolutt før. Det jeg kan si er at du burde HELT KLART kunne tysk flytende før du prøver deg her. Det kan jeg, derfor gikk det også bra. Må legge til at flightsim miljøet i Tyskland er veldig bra, og man blir som regel veldig godt tatt imot, det ble i allefall jeg.

 

Lykke til uansett

 

MVH Mathias

 

har hørt mange bra ting om flightsim miljøet i tyskland og folk sier det er bra. ""

men flytende tysk er ganske tøft. *sliter med gramatikk på skolen "" *

men det kommer jo etter vært. """"""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...