michael8210 Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Revolusjonhelvete... Næh, jeg har hørt av en flyvertinne i Braathens at SAS flyvertinnene er for fine til å fly charter, så det er Braathensflyverinnene som blir satt på charterflygningene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Erlend, kanskje du skulle undersøke mer før? Widerøe har (og jeg regner med at DAT skulle bruke samme system) med at RPM controlles (Condition Levers) kjøres til MAX eller 1150 rett før landing, og mer RPM gir bremseeffekt. Om et fly bruker revers i lufta vil det ganske fort miste løftet, og da er det bare en vei... Molde har daglig besøk av både 735, 734 og 737-700 (tilogmed 737-800 en gang i blant), og banen her er i underkant av 5500 fot lang, eller 1691 meter lang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poul Erik Rasmussen Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Det eneste de har gjort,er at minske vinklen på propellerne(angle of attack)så de trækker mindre per omdrejning,de beholder omdrejningerne på samme niveau,men med mindre effekt,det er derfor at du føler en bremsende effekt,og skift i lyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Eller han mener kanskje en BU rute men trykket på knappen ved siden av den han EGENTLIG siktet på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Halvorsen Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 Erlend, kanskje du skulle undersøke mer før? Widerøe har (og jeg regner med at DAT skulle bruke samme system) med at RPM controlles (Condition Levers) kjøres til MAX eller 1150 rett før landing, og mer RPM gir bremseeffekt. Om et fly bruker revers i lufta vil det ganske fort miste løftet, og da er det bare en vei... Molde har daglig besøk av både 735, 734 og 737-700 (tilogmed 737-800 en gang i blant), og banen her er i underkant av 5500 fot lang, eller 1691 meter lang. - Jeg trur han her hadde svaret på det hele eg;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten B. Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Noen gang landa på Chios? Der kjenner du at du blir pressa fremover i setet under landing...pluss litt innover på approachen også! Utrolig kult! Dette merker du uansett hvor du lander så lenge spoilers (airbrakes) blir aktivert .. Men, det er en vanvittig deilig følelse, ja :-) -Morten- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Noen gang landa på Chios? Der kjenner du at du blir pressa fremover i setet under landing...pluss litt innover på approachen også! Utrolig kult! Litt ekstra "bråbrems" på den rullebanen ja! Den er ganske kort, - og ikke blir den lenger heller, for de aktuelle grunneierne vil visst ikke selge av frykt for at det blir for mye turister der. Det har de sikkert et poeng i... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Noen gang landa på Chios? Der kjenner du at du blir pressa fremover i setet under landing...pluss litt innover på approachen også! Utrolig kult! Dette merker du uansett hvor du lander så lenge spoilers (airbrakes) blir aktivert .. Men, det er en vanvittig deilig følelse, ja :-) -Morten- Spoilers har ganske liten effekt på dette, da oppgaven til spilers er nettopp å ødelegge luftstrømmen over vingen, det har en viss bremsende effekt, men ikke noe som vil merkes noe serlig i større fly. Men i seilfly har de luftbrems, og da kommer man litt frem i selen når man trekker de fort ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer Elde Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 Noen gang landa på Chios? Der kjenner du at du blir pressa fremover i setet under landing...pluss litt innover på approachen også! Utrolig kult! Skal lande på Chios på lørdag(BU5961)I følge fs. er banen 4934 ft.Skulle vel bli i overkant av 1600 m.Tror Braathens bruker en 737-800,men er ikke sikker.Noe å glede seg til da skjønner jeg.. Prøv Alta. Ca. 1000 meter bane(?), er sikker på å gå rett i vannet hver gang jeg lander der. ekstremt lav innflyging!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 1000 meter? veel, det er å ta i litt, da hadde neppe Norwegian kunne kommet seg ned dit. Mine kart viser at Alta er 6826 fot lang, altså drøyt regnet 2120 meter lang. Det er en forskjell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt B. Helgenes Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Synes det virket litt rart at de skulle reversere motorene før de var nede på bakken, men jeg vet ikke nok om dette til å påstå at slik ikke forekommer, synes bare det hørtes litt spessielt ut. Du fikk ikke tatt en titt på motorene, for der ser man når man reverserer de? Jeg ville valgt å tro at det var noe annet som gjorde at du hørte den lyden, og det som kan virke som en "brems" i luften er somregel de siste hakkene på flaps skalaen, 30' - 45'. Det kunne også vært spoileren som ble tatt i bruk før de tok i bakken, dette vil bremse flyet og delvis ødlegge evt. løft.. ATR( i hvertfall ikke 42..) har ikke spoilers. Den oppbremsinga som du har fölt, kan väre når dem setter condition-levers i max.. Jörgen: ATR har kan heller ikke reverseres i luften. Först når man får weight-on-wheels fjernes sperren og man kan reversere.. Vi gjorde en feather-test på ATR'n der vi sto i ro på bakken med motorene av..så trykte mekanikarane på en switch og bladene vridde seg sånn som de gjör i max power..ganske mye vridd,altså! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Halvorsen Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Synes det virket litt rart at de skulle reversere motorene før de var nede på bakken, men jeg vet ikke nok om dette til å påstå at slik ikke forekommer, synes bare det hørtes litt spessielt ut. Du fikk ikke tatt en titt på motorene, for der ser man når man reverserer de? Jeg ville valgt å tro at det var noe annet som gjorde at du hørte den lyden, og det som kan virke som en "brems" i luften er somregel de siste hakkene på flaps skalaen, 30' - 45'. Det kunne også vært spoileren som ble tatt i bruk før de tok i bakken, dette vil bremse flyet og delvis ødlegge evt. løft.. ATR( i hvertfall ikke 42..) har ikke spoilers. Den oppbremsinga som du har fölt, kan väre når dem setter condition-levers i max.. Jörgen: ATR har kan heller ikke reverseres i luften. Först når man får weight-on-wheels fjernes sperren og man kan reversere.. Vi gjorde en feather-test på ATR'n der vi sto i ro på bakken med motorene av..så trykte mekanikarane på en switch og bladene vridde seg sånn som de gjör i max power..ganske mye vridd,altså! Nå har vi vel fått ett endelig svar på myten før landing Gardemoen. Takk Kurt (Anders:p) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Erlend, kanskje du skulle undersøke mer før? Widerøe har (og jeg regner med at DAT skulle bruke samme system) med at RPM controlles (Condition Levers) kjøres til MAX eller 1150 rett før landing, og mer RPM gir bremseeffekt. Ikke 1150 men 1050 RPM, right? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 1150 er jo ca. max, men det stemmar at 1050 er climb power Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 De ligger på 900 under cruise. Rett før landing kan man lande med 1050 eller max for den saks skyld... De går ofte via 1050 før max power rett før landing... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Stemmer det, men om det er fine forhold hender det at de går rett i cruise, for det bråker mindre bak Det gir dog en dårligere climb. Når det gjelder før landing bruker de strengt tatt max stort sett på kortbaner, mens 1050 brukes under bedre forhold/lengre baner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Kortbane er jo greit nok men slik som på Andøya som jo har en del meter bane er det litt til og fra 1050 eller MAX. Har også vært borti at condition levers kjøres til max idet power levers går tilbake under flare. Flott med 2 flygere iblant Skulle likt å se den manøveren med EN flyger... (ikke) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Dette merker du uansett hvor du lander så lenge spoilers (airbrakes) blir aktivert .. Men, det er en vanvittig deilig følelse, ja :-) -Morten- Er det ikke groundspoilers de aktiverer da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Ingen følelser ifm landing er gode følelser. Det er indikasjoner på at flyturen er snart over. Med mindre man fly touch and go... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Spoilers har ganske liten effekt på dette, da oppgaven til spilers er nettopp å ødelegge luftstrømmen over vingen, det har en viss bremsende effekt, men ikke noe som vil merkes noe serlig i større fly. Joda, merker det i store fly også, men dette har vi diskutert tidligere. Jeg tror Dag Johnsen da konkluderte riktigst med dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.