Gå til innhold

Man kan begynne å lure


Erlend Halvorsen

Anbefalte innlegg

Hvordan er du sikker på at han "bremset" med motorene? Eneste muligheten til å bremse med motorene der er vel å vri litt på propellbladene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PNF Landing Gear - 3 Green

 

TLU OK Light - Check Lit

 

PNF Flaps - Set

 

PNF PWR MGT - TO <-------- Denne vil nok merkes som en endring i lyden. flyet gis optimal effekt i tilfelle Go Around.

 

PNF EXT LT - Set¨

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kul umulig, ihvertfall for en utrenet, å høre / føle om motorene reverseres. Jeg ble engang spurt om det samme når jeg fløy 310 (ble spurt om hvorfor jeg reverserte så mye på finalen) og den har ikke engang "motorbrems" eller reversering på motorene. Men det føles sånn for de ombordværende når man setter propellers fully forward. Turtallet øker, lufta stanger mot propellene og drag øker vesentlig.

 

Så jeg vil neppe tro dem har reversert i lufta, jeg kjenner ikke denne flytypen, men det er vel ikke usannsynlig at du hadde kunnet fortelle om det dersom dem ved en feiltakelse (og teknisk feil siden motorene ikke skal kunne draes lengre bak en flight idle i lufta på de fleste turboprop fly) hadde reversert for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virket litt rart at de skulle reversere motorene før de var nede på bakken, men jeg vet ikke nok om dette til å påstå at slik ikke forekommer, synes bare det hørtes litt spessielt ut.

Du fikk ikke tatt en titt på motorene, for der ser man når man reverserer de?

Jeg ville valgt å tro at det var noe annet som gjorde at du hørte den lyden, og det som kan virke som en "brems" i luften er somregel de siste hakkene på flaps skalaen, 30' - 45'.

Det kunne også vært spoileren som ble tatt i bruk før de tok i bakken, dette vil bremse flyet og delvis ødlegge evt. løft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtallet øker, lufta stanger mot propellene og drag øker vesentlig.

Og når man i tillegg trekker throttlene bakover, vil det føre til at:

  • Lyden endrer seg
  • Bladvinkelen blir enda finere. Propellbladene får en større flate mot luftstrømmen og dragen blir større

 

Du fikk ikke tatt en titt på motorene, for der ser man når man reverserer de?

Tror neppe det. Under reversering stilles propellbladene enkelt og greit motsatt vei enn normalt så de dytter luftstrømmen fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke akkurat hva slags fly dette er, men jeg har mang en gang opplevd ved landinger på Honningsvåg, Sørkjosen, Hammerfest og Brønnøysund, samt andre kortbaner at Widerøe'n har bremset opp i lufta, og fått en rolig touch ned på stripa. Ikke noe farlig det, han har jo bare rundt 800 meter på seg. Har også opplevd at SAS MD80 bremset med spoilerne på nedstigning mot Tromsø.

Mener også å vite at på jetfly er det sperre mot å reversere motoren i lufta. Mener å huske et fly som falt ned grunnet revers i lufta.

 

Sov godt, ingenting å bekymre seg for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste fly med mulighet for å reversere motorene enten det er propell eller jet har en eller annen form for sperre mot at du skal få reversert i lufta. På SAAB340 kan du, som på de fleste andre, kun dra power spakene tilbake til flight idle i lufta. Dersom du har landet, og microswitchen på understellet som skal føle at du har landet og bla. skal fjerne denne sperren slik at du får reversert, ikke fungerer så får du heller ikke reversert så da kan du trekke opp en rød spak like bak power levers, og du får dra spakene til revers.

 

Men som sagt, økning av turtallet ved å skyve condition levers helt frem for å ha maks turtall ved landing blir det mye bremsing av, og for de ukyndige kan dette fort forveksles med en reversering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener bestemt å huske at Dc-8 benyttet motorbrems på de to innerste motorene in flight for å få ned hastigheten. Dette kunne visstnok være en støyende og urolig opplevelse for passasjerene, forståelig nok, men selvsagt helt ufarlig da flyet var konstruert for dette.

 

For å få en skikkelig bekreftelse på dette forsøkte jeg å finne min Dc-8 POH, men med negativt resultat. Antar at den ligger nedpakket i en eske som ennå ikke er åpnet etter flytting for ikke så lenge siden. Men som sagt: jeg mener bestemt at jeg husker riktig her "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DC-8 kunde reversera innermotorerna in flight ja! Stämmer.

 

Vet inte hur ATR-42 fungerar, men på Fokker 50 så kan man inte reversera in flight med mindre det är ett tekniskt fel på flight idle spärren.

 

De flesta tror vi reverserar på Fokkern vid landning, när i själva verket det är mycket sällan vi gör det.

På inflygning sätts propellrarna i fin pitch och det gör att de ger mer luftmotstånd, men de går inte i revers.

Efter touch down så sätts motorerna i ground idle varvid propeller pitch ändras ändå mer och det bråkar ganska mycket, men fortfarande ingen reversering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk ikke tatt en titt på motorene, for der ser man når man reverserer de?

Tror neppe det. Under reversering stilles propellbladene enkelt og greit motsatt vei enn normalt så de dytter luftstrømmen fremover.

 

Jeg trekker tilbake kommentaren, glemte å sjekke flytype, var sikker på at det var snakk om en Boeing 737, av en eller annen grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som var virkelig merkelig var at når vi landet på Gardermoen i år, var at kapteinen bremsa maskina så jævlig, så Flynytt-bladet mitt, og headsettet som lå i setet ved siden av, fikk nesten null friksjon, og forsvant minst fem seter foran meg... ""

Han gadd vel ikke taxe så mye inn til gaten da...

Det var en seriøs oppbremsing liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som var virkelig merkelig var at når vi landet på Gardermoen i år, var at kapteinen bremsa maskina så jævlig, så Flynytt-bladet mitt, og headsettet som lå i setet ved siden av, fikk nesten null friksjon, og forsvant minst fem seter foran meg... ""

Når du starter med fysikk, om du skal det noen gang, så kommer du til å lære mye arig ang. akkurat dette. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gang landa på Chios? Der kjenner du at du blir pressa fremover i setet under landing...pluss litt innover på approachen også! Utrolig kult! ""

 

Skal lande på Chios på lørdag(BU5961)I følge fs. er banen 4934 ft.Skulle vel bli i overkant av 1600 m.Tror Braathens bruker en 737-800,men er ikke sikker.Noe å glede seg til da skjønner jeg.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...