Gå til innhold

Trekker seg fra Rygge


Jan Gulliksen

Anbefalte innlegg

Jaja, men dette betyr jo ikke slutten for Rygge SL. Det er jo for tiden større sjanse for at Rygge Lufthavn blir noe av enn tidligere. Forsvaret har tatt over søknaden for sivil luftfart på Rygge, som nå ser veldig lys ut ettersom det viser seg at lekasjen fra OSL blir liten. Ryanair venter på svar om de kan få lagt sin nye skandinaviske hub her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryanair venter på svar om de kan få lagt sin nye skandinaviske hub her.

 

DET tror jeg hva jeg vil om... ""

 

...og skulle det skje, så vil det nok tidligst skje om tre år. Ryanair baserer seg på 5-års kontrakter, og det er fremdeles 3 år til kontrakten utløper på Torp. Når den tid kommer, så har Ryanair brukt Torp i 10 år, og brukt like lang tid på å opparbeide et nedslagsfelt.

 

Skulle de velge å flytte til Rygge, så starter de på nytt, og kaster bort 10 års arbeid. For ikke å glemme at nedslagsfeltet på Rygge er betydlig mindre i omfang. De kan jo i praksis glemme alle passasjerer vest for Oslofjorden.

 

Det positive om de skulle velge å flytte på tross av dette, er jo at de allerede har opparbeidet et tilbud over 10 år, som mange selskaper vil stå klare til å overta.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle de velge å flytte til Rygge, så starter de på nytt, og kaster bort 10 års arbeid. For ikke å glemme at nedslagsfeltet på Rygge er betydlig mindre i omfang. De kan jo i praksis glemme alle passasjerer vest for Oslofjorden.

 

Tror ikke det akkurat, men. Rygge ligger nesten på samme avtand fra Oslo som Gardermoen. Dessuten bor det en pen liten folkegruppe i Østfold og hele Bohuslän som sikkert er meget interessert i å kjøre til Rygge enn Landvetter, Gardermoen eller Torp. Legger Ryanair sitt hub her, vil nok ikke vestfoldinger (kanskje bortsett fra deg) tenke at Torp er et hellig sted, og må Gud forby å kjøre en time ekstra for å dra til et spennende reisemål til en meget billig penge fra Rygge.

 

Rygge er i allefall et mye mer egnet sted for en "Oslo-flyplass" enn Torp. Med en 65km lang kjøretur på 4-felts motorvei, så er vel det bedre enn 112km til Torp i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[sitat

Tror ikke det akkurat, men. Rygge ligger nesten på samme avtand fra Oslo som Gardermoen. Dessuten bor det en pen liten folkegruppe i Østfold og hele Bohuslän som sikkert er meget interessert i å kjøre til Rygge enn Landvetter, Gardermoen eller Torp. Legger Ryanair sitt hub her, vil nok ikke vestfoldinger (kanskje bortsett fra deg) tenke at Torp er et hellig sted, og må Gud forby å kjøre en time ekstra for å dra til et spennende reisemål til en meget billig penge fra Rygge.

 

Rygge er i allefall et mye mer egnet sted for en "Oslo-flyplass" enn Torp. Med en 65km lang kjøretur på 4-felts motorvei, så er vel det bedre enn 112km til Torp i kø.

 

Hellig sted? Dette har ingenting med meg å gjøre i det hele tatt... Det er latterlig få personer fra Østfold som flyr fra Torp, rett og slett fordi både Oslofjorden, bastøferga, og tunnelen, fungerer som en effektiv barriere. Ingenting tilsier at det skal fungere noe annerledes andre veien.

 

Noe du også overser er at Ryanair allerede flyr fra Gøteborg, med de samme destinasjonene som fra Torp, så nedslagsfeltet Bohuslän er nok allerede okkupert av Ryanair fra andre siden, og de vet nok bedre enn å konkurere med seg selv.

 

Det er nok bare å innse det... Det eneste Ryanair kommer til å bruke Rygge til er å prøve å presse prisene ned på Torp.

 

Et annet problem for Rygge er jo at de trenger folk til å handle Ryanair... ...og utstyr for noen millioner...

 

...og med de lave inntektene de ville fått fra det eneste selskapet som vil fly derfra, så snakker vi en underskuddsbedrift uten sidestykke...

 

 

Men for all del... Lykke til med drømmeslottet deres... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe du også overser er at Ryanair allerede flyr fra Gøteborg, med de samme destinasjonene som fra Torp, så nedslagsfeltet Bohuslän er nok allerede okkupert av Ryanair fra andre siden, og de vet nok bedre enn å konkurere med seg selv.

Ja, det er ikke jeg som sier dette, det kommer rett fra RSL's munn. Men nå er jo Rygge nærmere enn Säve for nesten halve Bohuslän. Uansett så er det jo bare ruter til Stansted, Hahn og Prestwick fra Säve. Blir det hub på Rygge kan det jo ble opptil 10 ruter ut i Europa. Hvis det blir fakta vil nok til og med Vestfoldinger drite i Oslofjorden.

 

Et annet problem for Rygge er jo at de trenger folk til å handle Ryanair... ...og utstyr for noen millioner...

Dette er jo det en flyplass ha. Det blir ordnet uansett om Ryanair kommer dit eller ikke.

 

...og med de lave inntektene de ville fått fra det eneste selskapet som vil fly derfra, så snakker vi en underskuddsbedrift uten sidestykke...

Ja, jøss. Det eneste selskapet som er interessert er jo Ryanair. Nei, det er nok en del veletablerte selskaper som ser Rygge som en fantastisk mulighet (i motsetning til deg). Både EasyJet, Ryanair, Sterling og en del andre utenlandske selskap skal være interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke jeg som sier dette, det kommer rett fra RSL's munn. Men nå er jo Rygge nærmere enn Säve for nesten halve Bohuslän. Uansett så er det jo bare ruter til Stansted, Hahn og Prestwick fra Säve. Blir det hub på Rygge kan det jo ble opptil 10 ruter ut i Europa. Hvis det blir fakta vil nok til og med Vestfoldinger drite i Oslofjorden.

 

Rett fra RSL's munn ja... Selv har jeg for vane å ikke høre på hva selgere har å si, og gjør jeg det, så tar jeg alt med en god klype salt...

 

Joda, Rygge er kanskje bedre plassert enn Säve, men så lenge Ryanair er etablert der, så tror jeg ikke de kommer til å etablere seg på en flyplass som ligger så nærme at de kommer til å konkurere med seg selv... Det er dårlig butikk, og Ryanair har ikke for vane å drive dårlig butikk.

 

10 ruter? Du hører på selgeren ja?

Om det hadde vært marked for så mange ruter, så hadde nok det vært fler enn bare tre fra Torp også. Du må ikke glemme at Ryanair har for vane å smøre tjukt på når de snakker, og det gjør nok RSL også, siden de er i en etableringsfase (om de har kommet så langt)...

 

Det Ryanair driver med nå, det er å fyre oppunder RSL for å kunne bruke flytting til RSL som et pressmiddel for å få avgiftene ned på Torp.

 

Det RSL vil slite med, er at Ryanair helst vil ha betalt for å fly der, og det er dårlig butikk for en nyetablert flyplass.

 

 

Dette er jo det en flyplass ha. Det blir ordnet uansett om Ryanair kommer dit eller ikke.

 

Er det noen handlingselskaper som har meldt oppstart på RSL da? ..eller skal RSL stå for handlingen selv?

 

Utstyret man trenger får å håndtere f.eks to 737'er samtidig, sommer som vinter, er en investering på flere millioner. ...og når det er kjøpt, så skal det også lønne seg.

 

 

Ja, jøss. Det eneste selskapet som er interessert er jo Ryanair. Nei, det er nok en del veletablerte selskaper som ser Rygge som en fantastisk mulighet (i motsetning til deg). Både EasyJet, Ryanair, Sterling og en del andre utenlandske selskap skal være interesserte.

 

Du kan utelukke EasyJet med en gang. De flyr vel ikke til en eneste sekundær-flyplass, og Rygge blir neppe den første.

 

Sterling? Velger de altså å flytte fra OSL til RSL? Det hørtes ut som en dårlig plan...

 

Hvilke andre selskaper gjenstår da?

 

 

Forøvrig er ikke jeg den eneste som misliker tanken på nok en flyplass på østlandet... SAS Braathens, Widerøe, OG Norwegian har jo uttalt seg negativt om planene...

 

Hva Ryanair angår, så har de sin egen måte å drive butikk på.. De vil ikke ha noe med handlingselskap å gjøre i det hele tatt, men forholder seg kun til lufthavnen selv. Lufthavnen på sin side er offisiellt ansvarlige for handlingen, og må da velge om de skal gjøre jobben selv, eller leie inn noen til å gjøre jobben.

 

I Torp's tilfelle, så kjøper Sandefjord Lufthavn handling av Widerøe Handling.

Denne prisen er nok høyere enn hva Sandefjord Lufthavn får av Ryanair selv, så det Sandefjord Lufthavn tjener på er sekundære inntekter som følge av flere passasjerer på flyplassen (passasjeravgifter, miljøavgifter på de-iceing, og sikkert ikke så rent lite provisjon fra Taxfree-butikk, osv.).

 

Det som skiller Torp fra Rygge er at Torp er en godt etablert flyplass, hvor Ryanair sine passasjerer ikke engang utgjør 50% av de reisende, og de har mange "fullpris-kunder" som Spanair, MyTravel, Widerøe, CoastAir, Britannia, Air Europa, osv...

Disse utgjør nok et adskillig større inntektsgrunnlag enn Ryanair, og uten dette så hadde neppe Ryanair kunne fått en så god avtale at de gadd å fly herfra.

 

Det er akkurat dette som skiller Rygge fra Torp: Rygge er en flyplass som ikke er åpnet ennå, den har store utgifter i starten, men ennå ingen inntekter, og du kan banne på at selskaper som vil etablere seg på Rygge vil ha like gullkantede avtaler som Ryanair...

 

Det skal faktisk mer til enn luft og vilje for å drive en flyplass med alle fasiliteter...

 

For å gi deg et lite innblikk i hva bakkeutstyr koster, så kan jeg fortelle deg at Widerøe har gått til innkjøp av to nye avisningsbiler på Torp, for å kunne øke kapasiteten og redusere de-iceingkøene på vinteren.

 

Prisen på to biler? Et sted mellom 7 og 9 millioner kroner...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth:

Det er én ting du glemmer (blant mange): Rygge er ikke avhengig av trafikk fra Vestfold. Like lite som Torp er avhengig av trafikk fra Østfold. Rygge ligger nærmere Oslo enn Torp gjør, og dermed kommer Rygge til å trekke flere Pax fra Osloområdet enn Torp til de rutene som flys fra begge steder. Og ruter til de største plassene i Norge og Europa blir et uansett. (BGO, TRD, CPH, LON +++)

 

Torp vil uansett bestå, uavhengig av hva som skjer med Rygge. Skavsta spiller ingen rolle i forholdet mellom Torp og Rygge. Om man klarer å hanke inn en og annen svensk passasjer til Rygge er jo det fint, men med både Göteborg og Karlstad i rimelig nærhet, vil knapt nok noen svensker regne Rygge for "sin" hovedflyplass.

 

Man kan diskutere så fillene fyker om hvilke flyselskap som vil og ikke vil etablere seg på Rygge, og om hvor mye eller hvor lite en deicingbil eller en baggasjetralle koster.

 

Men ett faktum står klart uansett: Det er et marked på Rygge. Og i god kapitalistisk ånd vil ethvert marked som bare "ligger der" bli betjent på den ene eller andre måten før eller siden.

 

Jeg tror at selv SAS kommer som et minimum til å fly til Rygge fra CPH. SAS har ingen ting å tjene på å holde "ryggemarkedet" ute fra sitt nettverk. Selvfølgelig stritter de imot i det lengste, men når RSL er en realitet, vil det ligge et marked der som noen kommer til å betjene før eller siden. Det vil da være idioti av SAS å holde seg selv utenfor dette markedet. SAS er redd for lekkasjer fra OSL, og det med rette.

 

Men det er bedre at SAS flyr "sine" passasjerer fra Rygge enn at andre gjør det.

 

Hvor lang tid det tar før SAS skjønner dette selv, gjenstår jo å se. Men med SAS og SAS Braathens' nye "Low Cost -profil" skal listen i alle fall ligge mye lavere for dette nå enn det gjorde for kun kort tid siden.

 

For øvrig er mellom 3,5 og 4,5 millioner kroner for en deiceingbil et piss i havet i denne sammenhengen. Forsinkelser på grunn av dårlig deiceingkapasitet koster mye mer.

 

Det er dyrt å drive flyselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig med Lars. Nå går det mot meget lyse tider for RSL og første offesielle rutefly kan være på vingene allerede i vinteren 2005.

 

[image]http://www.home.no/alekbob/rygge.jpg[/image] Rygges foreslåtte terminal

 

Men hva skal flyplassen hete? Det ble jo først bestemt at navnet skulle være Moss Lufthavn, Rygge, men det ble raskt nedstemt. Forklaringen var at ingen viste hvor Moss var, og hvis noen visste det, ville de i allefall ikke reise dit. Navnet man vil at flyplassen skal ha, er Oslo Lufthavn, Rygge.

hangar.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den der må nok sees litt i sammenheng med at Rygges kommunepolitikere hater Moss som pesten. Motstanden mor kommunesammenslåing og samarbeid for øvrig er rimelig stor.

 

Rygges kommunepolitikere ble faktisk snurt da det for første gang ble indikert at at flyplassen skulle ha noe annet navn enn bare "Rygge". At flyplassen skulle ha navn etter nærmeste by, og at Rygge ikke ble definert som by, falt ryggepolitikerne tungt for brystet. Enda verre var det at Moss var "by nok" for lufthavnnavnet. Da er det bedre med Oslo Lufthavn Rygge enn at Moss skal få navnet sitt på flyplassen.

 

Jeg foreslår Moss (nærmeste by) Lufthavn Halmstad (stedet flyplassen ligger)... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant om noen hadde noen tall. For Sverige virker jo ganske "spredt bebygd" rundt Østfold ser det ut som, i alle fall til man nærmer seg Gøteborg osv. - Og da er det vel for nærme Landvetter uansett?

 

Bortsett fra det, hadde jo vært det ultimate om Rygge ble åpnet som en fungerende sivil flyplass. Da får vi 1 "halvstor" og 2 små flyplasser, hver like langt unna hovedstaden, i stedet for én ordentlig på Hurum. Og snart ingen GA-plass for Oslo-området heller. Jeg gir meg over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...