mwalther Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Heppelidodelidoo, Aftenpesten.no kan idag på http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/d142239.htm"'>http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/d142239.htm" TARGET=_blank>http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/d142239.htm fortelle om at en kaprer hoppet fra det kaprete Filippinske flyet av type Airbus 300 i 6000ft. Dette er bekreftet av CNN.com http://www.cnn.com/2000/ASIANOW/southeast/05/25/philippines.hijack.03/index.html."'>http://www.cnn.com/2000/ASIANOW/southeast/05/25/philippines.hijack.03/index.html." TARGET=_blank>http://www.cnn.com/2000/ASIANOW/southeast/05/25/philippines.hijack.03/index.html. Hvordan er dette mulig? I fart..Jeg trodde det var U-mulig - eller gjelder det kun hvis kabinen er i trykk? Markus ---------------------------- norsk radioforum http://netguide.org/nrf"'>http://netguide.org/nrf" TARGET=_blank>http://netguide.org/nrf Siter
Flemming H. Larsen Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Det var nu en A330 og ikke en A300. Når man nu endelig skal kapre fly, kan det jo også lige så godt være et stort og nyt! Siter
mwalther Skrevet 25. mai 2000 Forfatter Skrevet 25. mai 2000 UANSETT en eller to 3'tall... j Jeg skjønner det må være mulig. Noen som vet noe mer om dette med åpning av dører in-the-air. Markus Siter
Gjest Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Jeg leste i en eller annen avis, at han først ville hoppe fra cruising altitude, men at dørene da ikke lot seg åpne pga. trykkforskjellen mellom kabinhøyde og virkelig høyde. Derfor gikk pilotene ned til 2000 fot (tror jeg det var) slik at det ble mulig å åpne døren for hoppe ut. Christian Siter
mwalther Skrevet 25. mai 2000 Forfatter Skrevet 25. mai 2000 En ting er å være i et kapret fly. En annen ting er å se at døren åpnes oppe i luften. Lurer på hvordan det føles? Masse luft inn? Markus Siter
Bjørn Ramsland Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Heisann Det fortoner seg ikke på noen annen måte enn at det kan, avhengig av utetemperaturen fortone seg litt kjølig og at det trekker litt for de som sitter nærmest døra. På ingen måte fare for å bli sugd ut eller no' sånt dramatisk tøv som man gjerne hører om. Sky dive Bjørn Ramsland Siter
Håvard Sande Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Lokka døra det he noge me dragsuge å gjere.. hehe ------------------ Håvard Sande havarsa@online.no Siter
Håvard Sande Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Det var forresten 6000 ft (2000 meter) noe som er vanlig hoppehøyde, tror jeg, eller kanskje noe høyt. Såvidt jeg vet har ikke flyene noe system som hindrer aktiv dekompresjon av kabinen mid-air? ------------------ Håvard Sande havarsa@online.no Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 25. mai 2000 Skrevet 25. mai 2000 Til hopp-høyde å være, så var det nok lavt... Normalt så hopper man fra FL100 til FL120.... Det er vel ikke ikke noe system som hindrer deg å åpne en dør sålenge kabinen IKKE er under trykk. Grunnene til dette er nok at: 1. Et slikt system kan kanskje svikte ved en kræsjlanding, og dermed hindre folk i å evakuere i en nødsituasjon. 2. Ved røykutvikling i kabinen kan det være greit å kunne "sette døren på gløtt" for å lufte ut røyken. Dette er faktisk std. prosedyre i både B727 og B747 (og sikkert flere som jeg ikke vet om). Dette kan selvfølgelig kun gjøres i så lave høyder at kabinen ikke er satt under trykk da dette trykket vil hindre deg i å åpne dørene. ------------------ Hilsen Kenneth G. Sørensen Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Gjest Skrevet 26. mai 2000 Skrevet 26. mai 2000 6000 fot er ikke spesielt lavt til å være hopphøyde. Minimum hopphøyde er 3000 fot og det er her alle fallskjermelever begynner (og da med linehopp hvor fallskjermen åpner seg når man hopper ut av flyet). Christian Siter
Gjest Skrevet 26. mai 2000 Skrevet 26. mai 2000 Kapreren overlevde uansett ikke sitt stunthopp fra flyet. Han hoppet ut mens flyet holdt 320 km/t. Les hele saken hos Nettavisen: http://www.nettavisen.no/utenriks/105345.html"'>http://www.nettavisen.no/utenriks/105345.html" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/utenriks/105345.html Siter
Andreas Eriksson Skrevet 26. mai 2000 Skrevet 26. mai 2000 Från BBS News - lite mer information än álá VG / Nettavisen The pilot depressurised the cabin to allow a door to be opened, after descending to a lower altitude of 1,800 metres (6,000 feet) at the hijacker's request. The gunman showed the crew what appeared to be a nylon parachute bundled inside his rucksack, and asked them to show him "how to jump". "I had to push him because he wanted to jump," a flight attendant said. "I opened the door because he wanted to jump." A local leader in the Real area, Basilio Gesmundo, told DZMM Radio that residents saw a plane circling, and saw something fall from the plane. Finally, they saw a man floating for about five minutes, but he separated from the parachute and fell into the forested mountains, Mr Gesmundo said. Plane landed with the door still open after the hijacker's dramatic exit A police officer told the radio station that the man had landed so hard that his body was buried in mud, with only his knees and hands protruding. Ja ja vad skall man säga.... bättre lycka nästa gång.. På Fredags humör - Andreas Siter
Arne Sundsbø Skrevet 26. mai 2000 Skrevet 26. mai 2000 I Norge har det vært hoppet fra Busy Bee's Boeing 737(ja de hadde en 737), husker jeg så et bilde av det og(Flynytt?). Jeg tror det var fra høyre bakdør(den vanlige er jo venstre). Siter
Bjørn Olav Henjum Skrevet 26. mai 2000 Skrevet 26. mai 2000 Hei. quote: 6000 fot er ikke spesielt lavt til å være hopphøyde. Minimum hopphøyde er 3000 fot og det er her alle fallskjermelever begynner (og da med linehopp hvor fallskjermen åpner seg når man hopper ut av flyet). Christian Kan bare bekrefte dette. Da jeg pent ble nødt til å motta samboerens bursdagspresang - som var et tandemhopp - så forsvant to elever ut av flydøra ved 3000 fot. Jeg måtte bli med opp til 10000... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif[/image] ------------------ Bjørn Olav henjum@privat.cybercity.no Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 28. mai 2000 Skrevet 28. mai 2000 quote: Originally posted by Bjørn Olav Henjum: Hei. Kan bare bekrefte dette. Da jeg pent ble nødt til å motta samboerens bursdagspresang - som var et tandemhopp - så forsvant to elever ut av flydøra ved 3000 fot. Jeg måtte bli med opp til 10000... [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif [/image] Da hoppet de nok med line-utløser... ------------------ Hilsen Kenneth G. Sørensen Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Pilot1 Skrevet 28. mai 2000 Skrevet 28. mai 2000 Vi må vel ikke glemme at den "smarte" flykapreren hadde en hjemmelaget fallskjerm, som løsnet rett etter at han hadde hoppet ut av flyet. Det ble mos da han traff bakken..... ! Han landet i en myr, og bare hendene og litt av føttene var over overflaten. Men... han hadde sikkert en fin, og luftig tur [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] mvh Morten Siter
Gjest Skrevet 28. mai 2000 Skrevet 28. mai 2000 Var det oen som hørte mediamolbo0listen på p4 på lørdag kl. 12 eller reprisen kl. 18 De slang drit om hvor forbanna dum du måtte være for å hoppe ut av et fly med hjemmelaget fallskjerm. Det var ganske morsomt Siter
Bjørn Ramsland Skrevet 28. mai 2000 Skrevet 28. mai 2000 Hei Kun for å avklare utsprangshøyder (MSL) i.f.m. fallskjermhopping; *Laveste tillatte utsprangshøyde er 1500ft (og forutsetter at flyet holder minst 60kt). *Fallskjermelever med utløserline; 3000ft *Fallskjermelever på frittfall min. 3500ft *Tandemhopp min. 6000ft *Oksygenhopp over 13000ft :-) Bjørn Ramsland Siter
Michael Bisgaard Olling Skrevet 28. mai 2000 Skrevet 28. mai 2000 Så længe kabinen er under tryk er det absolut umuligt at åbne dørerne. Sådan er det ihvertfald på en A-320. Så piloterne må jo have taget trykkabinen af. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 28. mai 2000 Skrevet 28. mai 2000 Det jeg lurer på er hva slags dørmekanisme det er på A330?? Det kan jo ikke være sånn som på f.eks. B737 og B757 (døren går litt inn, og svinger deretter ut og frem). Noengang prøvd å åpne bildøra helt opp på motorveien? Det er umulig!! Dette flyet holdt kanskje 180kts (333 km/t)... Jeg forestiller meg at døra kanskje går inn og opp??? På A320 går vel døra ut og frem uten å svinge, men jeg tror at selv det hadde vært umulig i 333 km/t.... (eller var det kanskje Tu-154b???) ------------------ Hilsen Kenneth G. Sørensen Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp kenso@c2i.net Siter
Michelle Sandra Aitken Skrevet 28. mai 2000 Skrevet 28. mai 2000 Da jeg så denne historien på nyhetene, ble jeg minnet om en annen historie jeg hørte da jeg bodde i Seattle området: http://www.columbian.com/reflections/dbcoop.html" TARGET=_blank>D.B. Cooper - A crime immortalized by time Siter
DSypher Skrevet 16. mai 2021 Skrevet 16. mai 2021 Den 28.5.2000 klokken 21.00 skrev Bjørn Ramsland: Hei Kun for å avklare utsprangshøyder (MSL) i.f.m. fallskjermhopping; *Laveste tillatte utsprangshøyde er 1500ft (og forutsetter at flyet holder minst 60kt). *Fallskjermelever med utløserline; 3000ft *Fallskjermelever på frittfall min. 3500ft *Tandemhopp min. 6000ft *Oksygenhopp over 13000ft :-) Bjørn Ramsland Normal hopp med fritt fall er 12.500fot. Over 15.000fot er oksygenhopp. ref: del_100_sikkerhetsbestemmelser__rev_september_2011_1.pdf (nlf.no) Siter
Ø.C.H. Skrevet 17. mai 2021 Skrevet 17. mai 2021 Takk! Fint å få få en avklaring på dette etter 21 år. Nå håper jeg nattesøvnen kommer tilbake! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.