Gå til innhold

Hva skjer med online-Norge?


Patrick Møller Johansen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Har nå flydd på kveldstid i Norge de siste dagene på VATSIM. Beklageligvis er det bare meg og muligens 3 - 4 andre flygere, og ingen ATC online. Sammenliknet med andre land i Europa, synes jeg at vi ligger langt nede på listen over land med nok ATC of flygere online for å få dette til å være ordentlig "gøy".

 

Er noen enige? Eller er jeg bare på feil sted til feil tid her??

 

Akkurat nå, 19. aug 22:24 er det for øyeblikket 1 fly online i Norge, ingen ATC! I motsetning til Danmark, Sverige, og andre land som har både ATC og flygere online.

 

Håper dette innlegget vil skape frem en tanke i hver og en av dere som flyr/kontrollerer på nettet, og at dere kommer med meninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er engig.

 

Jeg synes også at det er et labert online miljø her i Norge.

Jeg selv flyr ikke så sent som du, men jeg begynner å planlegge etter middagen ca 17:00 tiden. Så jeg er på og flyr rundt 18:00 tiden. Flyr helst der det er ATC i Norden men er det ikke å oppdrive så er det ikke så stor prosentandel at jeg flyr. ATC har mye og si. Er det dårlig med ATC så er det ikke mange flyene heller.

Hvis vi tar Arlanda som et eksempel så har de hatt ATC fast i lengre tid og derfor har det kommet mange og flydd til Arlanda. Folk vet at der er det nesten alltid aktivitet, så der for velger de Sverige framfor Norge. Hadde vi hatt et bra ATC opplegg og hatt en 4-5 stykk som hadde sotte på ENGM isteden for å drive med annet tull som mange driver med så tror jeg at det hadde vert mere aktivitet her i Norge.

 

Men det er min mening !

 

Hilsen

Sondre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, du er nok på feil sted til feil tid...

De aller fleste heller tar seg en tur ut, istedet for å sitte inne foran PC'n i sommer varmen.

 

Jeg tror også at en god del av VACC Norways ATC (som i det heletatt utøver ATC) er ganske unge mennesker som fortsatt går på skolen, enten ungdoms skole, videregående, eller "enda høyere opp" (for å si det på den måten "").

 

Siden skolen nettopp har startet opp igjen så er det litt styr med det, og siden det fortsatt er godt og varmt ute, så kan nok det være en del av grunnen til at det er lite ATC og piloter online i Norge.

 

Dette er det jeg tror.

 

 

Kristian B ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp akkurat det samme like etter at sommerferien hadde gått av stabelen.

Grunnen til at det har vært så lite simmere og ATC i Norge under ferien er vel på grunn av varmen som har vært her.

Det er jo ikke akkurat behagelig å sitte inne i det fine og varme været!

Bedre å sitte i hagen med en iskald ice-tea og dama ved din side?

Min personlige unnskyldning er... vent, jeg trenger da ikke unnskylde meg, har faktisk fløyet rundt 100 registrerte flytimer i sommer, online på VATSIM.

Men på grunn av den dårlige aktiviteten har jeg trekt sørover, til sentral Europa og Spania.

Man kan heller ikke forvente så mye trafikk så sent på en vanlig hverdag, mange må tidlig opp på skole og arbeid, kanskje noen til og med sitter med lekser?

Jeg flyr så ofte jeg får muligheten, og har jeg litt tid til overs sitter jeg også ATC.

Senest i dag ettermiddag satt jeg ATC på Gardermoen før jeg dro på trening.

Men jeg regner med at trafikken skal ta seg opp igjen til høsten når regn og vind kommer å tar oss!

 

På gjennsyn VATSIM simmere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heløø everybody!

 

Ja, som sagt er skolen i full gang igjen "" og sommeren snart over "" Jeg har sittet litt atc i sommer, ble ikke såå mye som tenkt (grunnet det fine været som har vært her i øst) men jeg kommer sikkert sterkere tilbake når kulda setter inn ""

 

BTW: Patrick skal du på det "Sensommer-grillfesten" på Kjeller med OFKL? som du sikkert vet kjører jeg gode gamle Pro Controller, men har lyst til å starte for fullt med ASRC... hadde vært fint om du kunne vist meg litt tips/tricks i ASRC ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nå bare snakke for meg selv, men hvis da noen her har tittet ut siste mnd så har jo været vært ganske herlig. ihvertfall på østlandet, og da har egentlig å sitte inne foran PC'n fristet dårlig. (Unnskyld til alle som har flydd)

 

Men, bare det blir vel mere av online atc+fly bare mørket og kuldene kommer på...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW: Patrick skal du på det "Sensommer-grillfesten" på Kjeller med OFKL? som du sikkert vet kjører jeg gode gamle Pro Controller, men har lyst til å starte for fullt med ASRC... hadde vært fint om du kunne vist meg litt tips/tricks i ASRC ""

 

Sensommerfest? Beklageligvis kan jeg ikke på den dagen der, men hadde tenkt meg på et treff snart. Lenge siden jeg har hatt noe kontakt med dere i klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Nå har jeg tidligere vært ganske så aktiv som ATC i Norge, men det er en ting som gjorde at jeg gikk lei; Mangel på piloter! Det var SÅ få som fløy, at om jeg satt en hel onsdagskveld, fra 18:00-23:00 hadde jeg kanskje 5 fly. Dvs ett fly i timen. Når dere leser dette ser dere kanskje at man ikke kan legge all skylden på ATC. Selv om du er ute og flyr en kveld, frister kanksje ikke ett fly så veldig for ATC.

Så spør du meg så kan man ikke skyve skylden over på den ene siden. Det sier seg selv; er det mye trafikk, er det mye ATC, er det mye ATC er det mye trafikk. Dette henger sammen. Vi må nok sammen gå inn for å kontrollere og fly litt mer, ikke bare klage på ATC (eller piloter i mitt tilfelle).

 

Da håper jeg vi alle får en fin VATSIM høst!

MVH

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klaget på noen, siden jeg i mitt tillfelle sitter både som ATC og deltar aktivt som pilot.

Det er klart at den ene faktoren er avhengig av den andre, men spørsmålet er jo, hvem skal ta det første steget?

Av erfaring dukker det opp mest trafikk om ATC stiller opp først, da vi fly automatisk komme.

Men hvis en pilot stiller opp derimot, er ikke sannsynligheten for at flere piloter henger seg på VATSIM nettverket før det kommer en ATC..

Men jeg sitter som ATC så ofte jeg gidder, å flyr så lenge jeg har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spør du meg så kan man ikke skyve skylden over på den ene siden. Det sier seg selv; er det mye trafikk, er det mye ATC, er det mye ATC er det mye trafikk. Dette henger sammen. Vi må nok sammen gå inn for å kontrollere og fly litt mer, ikke bare klage på ATC (eller piloter i mitt tilfelle).

 

Haha, og nå har jeg nettop fløyet en deilig tur fra Gardermoen til Sola, og gjett hva, se her!

 

ENGM_V_APP 120.450 Ivar Skaugstad

ENGM_V_DEL 121.600 Kristian Bjøntegaard Bood

ENGM_V_GND 121.920 Børge Litangen

ENGM_V_TWR 118.300 Stig E. Sandnes

ENOS_V_CTR 134.350 Mathias Tangvall

 

Glimrende, takk! Fortsetter det slik blir det garantert masse trafikk. (Er en 4-5 flyvninger på gang nå.)

 

--

Torfinn Nome, SAS779, LN-TNO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra bildet nedenfor, kan man se at det ikke er lov å klage over ATC service.

Hadde enda flere ATC kommet på, hadde jeg bemannet ENVA_V_APP og andre ATC ville vel også spredd seg ut over resten av landet..

Ser ut til at VACCNorway er på rett vei!

[image]http://www.home.no/icskaug/ENGM_ATC.jpg[/image]

Dette bildet ble tatt ca. 21:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror inte placeringen spelar så stor roll, så mycket bättre till ligger inte Stockholm (självfallet lite bättre än Oslo.. "" )

Det handlar nog mer om regebundenhet. När jag planerar att flyga online vet jag att Helsinki, Stockholm och Köpenhamn nästan alltid har ATC, Oslo mer sparsamt...bara ett tips.

Dessutom; är det inte lite synd att sätta alla ATC på Gardermoen? Bergen, Trondheim mfl är ju perfekta flighter från Oslo.

 

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i online-miljøet i mange år, og jeg må si at i de siste årene har aktiviteten sunket betraktelig. Det er helt naturlig at det synker om sommeren, men dette gjelder egentlig ikke sommeren. Det har også vært dårlig i løpet av forrige vinteren (bare se etter innlegg som dette).

Vet ikke hvorfor det har sunket så mye, for antall personer som er registrert i VATSIM og antall personer som er kommet til her burde egentlig gjøre at statistikken går oppover.

 

Hvis vi ser noen når tilbake, var det noen kvelder ofte 3-5 controllere online. Gjerne ENOS_CTR, ENGM_APP, ENBR_APP, ENZV_APP og ENVA_APP. Spesielt var det mye aktivitet på torsdag og søndag kveld. Det startet ofte ved ni tiden, og varte to til tre timer. Og den gangen var det også mange som gikk på skolen eller skulle på jobben.

 

Kanskje skulle vi prøve å samle aktivitetene rundt noen bestemte kvelder? Vi får gjøre litt reklage for Nordic Corridor, på torsdager og søndager. Kanskje dagene skulle vært endret? Når det gjelder tidspunkt kunne man kanskje vurdert å starte litt tidligere, f. eks. åtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man samler slikt som du sier her synes jeg er en god ide!

Søndag passer faktisk dårlig til meg, det burde vel vært iløpet av helgen, evt. Fredag eller Lørdag.

Det er iallefall da det passer for meg, på hvordager og søndager er det ofte lekse og trening som kommer i veien.

Jeg er iallefall med på slikt, men det forutsetter at det kommer en del trafikk!

Har en gang tidligere sittet som ENVA_V_TWR på et fly-in, men trafikk raten var så dårlig at jeg ble skremt vekk fra min hjemflyplass, Værnes.

Så for tiden holder jeg til på Gardermoen når jeg sitter ATC, men i framtiden ser jeg meg nok mer som pilot enn som controller.

Men det skader jo ikke å gjøre et lite bidrag, regner vel med at jeg da kommer til å ta en t/r inbound 45 min flight, så den første/siste timen kunne jeg jo sitte som ATC.

Men det er vel VACCN som ordner med slikt, så vi får håpe at en av administratorene ser dette innlegget snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg vil bare komme med skryt til alle flygere og ATC som stillte opp i den Norske regionen i dag!

Ut i fra det jeg så var det vi i hele scandinavia som støttet best med ATC, men jeg tror Sverige slo oss med antall fly.

Rart med det, Sverige hadde "weekly fly-in" og de hadde ca. 4 ATC online, vi hadde det samme men på 1 flyplass, og vi hadde inget fly-in!

Jeg er også mektig innponert over flytrafikken i dag, takker alle piloter som offtret litt av søndagskvelden til å ta en flytur!

Selv fløy jeg fra Værnes til Kastrup, var kun i Danmark og på Værnes jeg ikke fikk ATC service, så jeg er strålende fornøyd!

Takk nok en gang, og jeg håper intensitetnivået blandt ATC og flygere vil ta seg enda mer opp i den senere tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp begynt med vatsim, har flydd litt VFR i norge.

 

Tur1: EHAM-Gressbane. Gikk greit helt til jeg skulle lande på en ukjent gressbane i Nederland som var litt for liten "" Fikk heller ikke voice til å virke denne turen

 

Tur2: ENGM-ENCN. Gikk perfekt, fikk også voice til å virke ""

 

Tur3: ENGM-ENTO. Dreit meg helt ut surret med frekvenser og voice servere endte i nærheten av runway 01l på gardermoen hvor jeg ga opp.

 

Alle turene foregikk i går

 

Anbefaler alle å begynne med dette, selv om jeg dreit meg litt ut var det kjempegøy ""

 

Dere kommer nok til å se mye til meg rundt om kring i norge ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inn i "VATSIM familien Daniel!

Hørte jeg rett, ga du opp?!

Hehe, selv om alt ikke går din vei må du jo fullføre flighten vet du!

Det er artig å ha nybegynnere, men du må ikke bli skremt av disse store flyene som kommer opp i rompa på deg når du nærmer deg rullebanen!

Jeg skal fortelle deg at vi alle rotet det litt til i starten, flere av oss mer enn andre....... ""

Håper du får masse flotte flytimer sammen med oss i VATSIM, velkommen skal du være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fortelle deg at vi alle rotet det litt til i starten, flere av oss mer enn andre....... ""

 

Og noen av oss roter enda selv med over 1000 timer online. ""

 

Hehe, jeg nærmer meg vel 500 timers merket, men ennå er jeg klomsete til tider.

Så da har jeg over dobbelte av min erfaring å se fram til før jeg har teket på det?

Vel, personlig mener jeg at man aldri kan bli ekspert på flyging, man kan bare spesiallisere seg på enkelte områder, og man kan aldri bli helt utlært.

Jeg er strek på noen områder, men svak på andre, men slik må det også være for at man skal kunne ha vilje til å ta til seg ny lærdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen i dag var det / er det kjempe dekning på ATC...

I alle fall Bodø (av alle plasser) er bemannet med Tower, Approach og Control, + at Gardermoen var ganske godt bemannet for litt siden...

Mer som om at vi som sitter ATC savner flya nå! ""

 

Har sittet en stund nå og har hatt 3 fly, på den tiden i RL har det vært utallige fly som landet og tatt av fra Bodø :P I alle fall midt på dagen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen i dag var det / er det kjempe dekning på ATC...

I alle fall Bodø (av alle plasser) er bemannet med Tower, Approach og Control, + at Gardermoen var ganske godt bemannet for litt siden...

Mer som om at vi som sitter ATC savner flya nå! ""

 

Har sittet en stund nå og har hatt 3 fly, på den tiden i RL har det vært utallige fly som landet og tatt av fra Bodø :P I alle fall midt på dagen ""

But then again! Man kan jo ikke sammenligne trafikken i real life mot VATSIM Børge... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

But then again! Man kan jo ikke sammenligne trafikken i real life mot VATSIM Børge... ""

 

Huuh!?!? Børge? Jeg har da ikke sagt noe? Tror du forveksler oss Bodø-/Rognan-væringer nå "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...