Gå til innhold

SAS gjør det igjen - fjerner flyteknikerne!


Helge Bø

Anbefalte innlegg

For det første så blir sikkerheten i SAS uansett svekket i forhold til dagens system. Flyteknikerens sjekk før avgang er langt mer omfattende, de bruker 15 minutter. Nå skal piloten, som ikke har samme kompetanse, utføre sjekken på 5 minutter. Dette sier seg selv..

 

Men SAS vil etter min mening også komme dårligere ut sikkerhetsmessig enn andre selskaper i Norge når man ser bort fra PFI, og det er mitt hovedpoeng her. Men hvorfor?

 

- I planen ligger det at ca. 120 norske teknikere blir sagt opp om kort tid. Samtlige norske flyplasser blir uten SAS-tekniker, unntaket er noen få som blir igjen på Gardermoen, og muligens Flesland. SAS sparker sikkerheten rett ut døra, og allerede her kommer de langt dårligere ut enn Braathens og Norwegian.

 

- I de fleste flyselskaper blir flyene sjekket av en tekniker hver natt. Siden SAS knapt har en tekniker igjen så er planen at flyene deres kun skal sjekkes annenhver natt. Også dette medfører svekket sikkerhet i.f.t. deres konkurrenter.

 

Jeg blir betenkt ettersom jeg risikerer å gå ombord i et SAS-fly som kanskje har vært i luften opptil 10 ganger eller rundturer, uten ettersyn av de som har kompetanse til å gjøre det. De har SAS sendt på Arbeidskontoret...

 

På bakgrunn av dette mener jeg at informasjonskonsulent Trine Løberg i SAS lyver kundene rett opp i ansiktet når hun sier at SAS aldri vil våge å spare penger på sikkerheten, det er jo innlysende at de nå gjør. Men SAS er nødt til å gjøre det for å overleve sies det her. Vel min mening er at et flyselskap som sparker en så stor andel vedlikeholdspersonell at det kan gå på bekostning av passasjerenes sikkerhet som flyteknikerne frykter, ikke har noe i luften å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Jeg har ennå til gode å se en tekniker bruke 15 minutter på PFI....

Og uansett hvem som utfører sjekken så skal like mange punkter gjennomgås, så derfor er det vel ingen logisk grunn til at en pilot bruker mindre tid enn en tekniker på PFI. Med mindre piloten er en slaur.. Jeg har personlig et meget godt inntrykk av selskapets piloter, og har ingen problemer med å sette min lit til dem.

 

Det at samtlige flyplasser blir uten tekniker er feil. Her i Haugesund skal vi fremdeles ha en tekniker i full stilling, til i å bistå piloter og groundcrew med PFI og nattsjekk (og som vi skal ringe til vist det er noe muffens med et fly (som sagt, piloter og stuere skal observere og raportere..ikke mer)). Hvordan det er planlagt på andre stasjoner veit jeg ikke....Men siden vi får beholde en, så virker det logisk at det blir lignende ordninger på de andre linjestasjonene også.

 

Jeg ser lissom ikke helt hvordan SAS kommer dårligere ut en NAS og Braathens her...? Fordi vi ikke har kompetente folk til å sjekke flyene? PFI/walkaround inngår jo i pilotene sin utdannelse.... Oppgaven deres er ikke å fikse feil, men å observere, og rapportere.. Så får en mekaniker komme å fikse flyet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå til gode å se en tekniker bruke 15 minutter på PFI....

 

Så det teknikerne selv sier, at de bruker opp mot 15 minutter på en PFC, og at pilotene kun får 5 minutter til rådighet, er bare tøys da?

 

Det at samtlige flyplasser blir uten tekniker er feil. Her i Haugesund skal vi fremdeles ha en tekniker i full stilling, til i å bistå piloter og groundcrew med PFI og nattsjekk (og som vi skal ringe til vist det er noe muffens med et fly (som sagt, piloter og stuere skal observere og raportere..ikke mer)). Hvordan det er planlagt på andre stasjoner veit jeg ikke....Men siden vi får beholde en, så virker det logisk at det blir lignende ordninger på de

 

Hmm...merkelig. Hva med denne da?

 

"I en melding fra SAS-ledelsen til flyteknikerne blir det slått fast at 117 flyteknikere i Norge må gå i løpet av høsten. Disse skal komme i tillegg til de 600 årsverkene som er tilknyttet den tekniske basen på Gardermoen. Denne er vedtatt flyttet til Stockholm. - Det skal ikke være noen flyteknikere igjen på andre flyplasser i Norge enn noen på Gardermoen, og kanskje Flesland utenfor Bergen. Hittil har SAS hatt flyteknikere på hver eneste flyplass SAS trafikkerer - både innenlands og utenlands - men nå skal flyteknikerne i Skandinavia konsentreres til Oslo, Stockholm og København."

 

Kanskje Hr.Helgeland ikke er helt oppdatert, selv om han ikke er flytekniker i SAS?

 

Som vi ser så blir det tekniske miljøet i SAS Norge fullstendig rasert "" Og at dette kan gå på bekostning av passasjerenes sikkerhet er min soleklare overbevisning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyteknikerens sjekk før avgang er langt mer omfattende, de bruker 15 minutter.

 

15 minuter..! Jag ler mig till döds! ""

 

Du har inte en aning om vad en PFI går ut på!

 

Om jag säger dig att jag, som bara är en okunnig pilot, har haft rätt där tekniker haft fel. Och att jag hittat fel som Tekniker släppt igenom efter service... Så ljuger jag då förståss..?

Har du lättare att tro att tekniker har visat mig hur saker ska göras, och att jag haft fel?

Jag tänkte väl det!

Men det är likaväl sant, oavsett vad du tror.

 

Världen är inte perfekt Helge. Nej! Inte ens du!

 

När det handlar om flygsäkerhet så är det lagets insats som räknas! En kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk.

ALLA! Stuere, tekniker, städare, fuel folket, catering, c/a, ATC, Piloter, och alla andra som i det hela taget kommer i kontakt med operationen, måste tänka på säkerheten.

Och i en sådan organisation av människor, så har man problemet att människor gör fel ibland... Vare sig de är tekniker, piloter, avisbud, politi eller whatever.

 

Men jag förväntar inte att du ska förstå det.

Men kanske du borde förstå att den här debatten går dig så långt över huvudet att du kanske, borde vara itte bitte lite mer ödmjuk inför saker du inte förstår..?

 

Bara ett tips, i all välmening!

 

Se hur du håller på... Först var det att piloterna ska ta PFI. Sen var det stuere som tror de är tekniker, så har vi problemet med att det blir för få tekniker totalt...

 

Du vänder på all information du hittar, mot SAS... INGET SAS gör är gott nog för dig, Helge.

 

Den här fascinasionen vid SAS är nästan lite patologisk, tycker du inte? Har SAS gjort dig något personligen?

 

Du verkar inte ha det bra med dig själv, som du håller på...

 

Kom igen nu Helge!

SAS är inte perfekt! Men SAS har varit med sedan 1946. Det är ett bolag fullt med gamla traditioner och motstånd mot förändring. Men SAS, ledelse som anställda, förtjänar altså inte att hängas ut i media vid varje enkelt tillfälle.

 

Det är inte så att VG räddar världen med att fånga upp alla missar som sker, och som VG tror att sker, i SAS.

 

Jag hoppas, för din skull Helge, att du får sova gott trots alla demoner som härjar och skrämmer dig med säkerhets risker bakom varje träd, och under varje sten i skogen...

 

Godafton!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jörgen...dine innlegg i denne diskusjonen er i hovedsak full av personangrep mot meg, feil taktikk. Derfor ignorerer jeg det meste av det du skriver. Vis litt normal respekt, slik du også får av meg, og jeg diskuterer gjerne med deg.

 

Dessverre ser det ut for jeg er en av de få her som forstår alvoret i dette, sammen med flyteknikerne i SAS Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En PFI er egentlig ikke noe mer enn å gå en runde rundt flyet for å se om det har oppstått noe unormalt (f.eks store sprekker, lekkasjer, manglende deler, for slitte bremser/dekk, bulker osv.)

Dette kan gjøres av en tekniker eller fartøysjefen.

Det er uansett Fartøysjefen som skal signere for at han godtar statusen på flyet. Så lenge flyet er endel av et stort vedlikeholdsprogram så er det ikke noe problem at PFI utføres av pilotene. I Braathens skal flyet inn til S-sjekk hver tredje dag om jeg ikke husker feil. Denne sjekken utføres av teknikere.

Hvis flyet utsettes for lynnedslag/birdstrike/hard landing eller noe annet unormalt, så skal teknikere/mekanikere inspisere flyet før det får lov til å fly.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jörgen...dine innlegg i denne diskusjonen er i hovedsak full av personangrep mot meg, feil taktikk. Derfor ignorerer jeg det meste av det du skriver. Vis litt normal respekt, slik du også får av meg, og jeg diskuterer gjerne med deg.

 

Hehe.. Etter å ha lest igjennom alle innleggene Jörgen har skrevet så har jeg ennå tilgode å finne personangrep rettet mot deg Helge....

Et par skarpe ord kanskje, men du kan ikke vente annet når du fullstendig ignorerer alt han skriver...

 

Så langt har du ennå ikke vist respekt for noen i denne tråden Helge, så nå ljuger du...

 

 

Dessverre ser det ut for jeg er en av de få her som forstår alvoret i dette, sammen med flyteknikerne i SAS Norge.

 

Dette er ikke alvorligere enn at mange andre flyselskap gjør akkurat det samme som SAS nå vil gjøre, og disse har gjort det i årevis...

 

Du gjør ikke bare ei fjær til fem høns, men ei fjær til en Prior-fabrikk...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra et tidligere innlegg jeg har skrevet:

 

Men SAS vil etter min mening også komme dårligere ut sikkerhetsmessig enn andre selskaper i Norge når man ser bort fra PFI, og det er mitt hovedpoeng her. Men hvorfor?

 

Noen hjemme? Svaret finnes forøvrig i det aktuelle innlegget.

 

Ser ingen grunn til å slutte å fly med SAS..

 

Det får jo være opp til hver enkelt. Hvorfor svikter vi SAS spør Dagbladet. Vel, mange av svarene finner vi i denne diskusjonen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vaere glad du bor i Norge Helge, for her borte i USA er det vanskelig aa finne selskaper som har en sikkerhets standard som kommer i naerheten av av SAS, ja selv etter disse "dramatiske" endringene! Sammenligner vi SAS med mitt "naerflyselskap" her i Seattle paa en detalj; ettersyn og smoering av "Jackscre" paa MD-80, hos SAS skjer dette hver 600 time, mens Alaska selv etter AS261 ligger paa over 1200 timer !!Foer AS261 ventet de 2400 timer mellom hver sjekk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jörgen...dine innlegg i denne diskusjonen er i hovedsak full av personangrep mot meg, feil taktikk. Derfor ignorerer jeg det meste av det du skriver. Vis litt normal respekt, slik du også får av meg, og jeg diskuterer gjerne med deg.

Helge:

Jeg kan ikke se et tilfelle der Jørgen Toll har angrepet deg som person..

Han og Dag Johnsen har derimot forsøkt å forklare deg gjengs

prosedyrer for PreFlightInspectons/Walkarrounds...

At du sager videre på den gamle visa mot SAS uten å

ta til deg noe som helst fra som folk som daglig jobber

med luftfart er vel godt egnet til å pådra seg negative kommentarer, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaaa du, Helge..!

 

Om du kanske använde lite vanlig kilde kritikk till dina lånade citat, och kanske kom med något eget och inte bara vad andra säger, så kanske du skulle få mer respekt.

 

I övrigt så ser jag ingen anledning att upprepa vad andra sagt till dig i denna tråd.

Men försök ta det till dig och förändra dig! För du dummar dig ut när du gör sådana bastanta påståenden utan att veta vad du talar om...

 

Tragiskt egentligen...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Hr.Helgeland ikke er helt oppdatert, selv om han ikke er flytekniker i SAS?

 

Seriøst... Det jeg refererte til ovenfor har jeg hørt av en teknikker kollega av meg, så jeg velger å tro han.

Jeg anser meg mer oppdatert om hva som foregår innen dette konsernet enn en VG sjåfør...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den meldingen kom ikke fra en VG-sjåfør, men fra SAS-ledelsen til NFO...og er jo helt i tråd med ledelsens planer. NFO kaller inn til et krisemøte i dag pga dette, ikke uten grunn.

 

Nei vi passasjerer må bare innse at SAS Norge blir tilnærmet uten service- og vedlikeholdspersonell. Flyene skal gjennomføre en rekke rundturer over to døgn før de blir kontrollert av en flytekniker, den eneste som har den nødvendige kompetanse. Når SAS fjerner flyteknikeren så fjerner de også kvalitetssikringen.

 

NFO frykter for passasjerenes sikkerhet...disse ordene sier i grunnen det meste. Etter at saken gikk ut i media i går så har jeg hørt flere som nå kutter ut selskapet...noe jeg gjorde for tre år siden. SAS-ledelsen er nå så desperat at det går på sikkerheten løs etter min mening, da gjør man lurt i å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når SAS fjerner flyteknikeren så fjerner de også kvalitetssikringen.

 

 

 

Og da lurer jeg på! Er det ikke sikkert å fly British airways, Finnair, Lufthansa, Britannia, My travel, Air france, KLM og ikke minst Braathens og norwegian? Har disse selskapene teknikere stasjonert rundt i hele europa (evt hele verden)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at Helge er konsekvent i kritikken. At FR prøver å ta av uten drivstoff er morsomt, at SAS endrer praksis når det gjelder hvem som skal foreta en visuell sjekk før avgang går på sikkerheten løs. Imponerende objektivitet nok en gang! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NFO frykter for passasjerenes sikkerhet...disse ordene sier i grunnen det meste. Etter at saken gikk ut i media i går så har jeg hørt flere som nå kutter ut selskapet...noe jeg gjorde for tre år siden. .

 

Vel det eneste disse ordene forteller meg er at NFO er part i forhandlinger med SAS. At du har kuttet ut SAS for 3 aar siden betyr jo bare at du allerede for 3 aar siden fant det helt OK at pilotene gjoer PFI, for det er jo tilfelle hos alle alternativene til SAS, med mindre du ikke avholder deg fra aa fly totalt....

 

Jeg nevnte denne diskusjonen for en Boeing ansatt i gaar ettermiddag, og hans kommentar var: You mean they think someone who is actually going to fly the plane, would do a worse job....Ha la ogsaa noksaa toert til at 90% av det teknikerene utfoerer ute paa linje stasjonene er bytte paerer i leselampene og lignende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at Helge er konsekvent i kritikken. At FR prøver å ta av uten drivstoff er morsomt, at SAS endrer praksis når det gjelder hvem som skal foreta en visuell sjekk før avgang går på sikkerheten løs. Imponerende objektivitet nok en gang! ""

 

Jeg flyr ikke Ryanair heller, kommer aldri til å sette min fot inn i et av deres fly. Nei betaler litt mer jeg for komfort og sikkerhet. Her hjemme er faktisk Norwegian i ferd med å seile opp som min favoritt. Til utlandet er Lufthansa og KLM solide selskaper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge... Ett ord:

 

"Förhandlingsteknik"

 

Hört om det..?

 

Vissa fackföreningar förhandlar genom media för att få större tryck mot ledelsen...

Det är inget nytt.

 

Oavsett vad folk försöker säga dig så lyssnar du endast på de som sjunger samma sång som du.

Det är inget nytt det heller.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PFI hos Norwegian utføres så vidt jeg vet av pilotene . De har teknikere/mekanikere iallefall i Oslo og Stavanger. De utfører Line vedlikehold. Hvis det oppstår motorfeil på Norwegian sine fly er det Pratt & Whitney i stavanger som får jobben....

Braathens har linestasjoner i Bergen, Stavanger, Oslo, Trondheim og Tromsø. På disse stasjonene utføres A-sjekk, B-sjekk og S-sjekk (og sikkert noen sjekker jeg ikke husker navnet på...). I tillegg tar de alle RIOer (Repetative Inspection Order, f.eks smøring av Flap)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle LH fligher blir inspisert av PIC.. I følge en kollega av meg.. .Det samme med KLM...

Dette med teknikker på samtlige flighter har vært noe særegent SAS opplegg.....

 

 

Og en helt annen ting:

Jeg kom nettopp hjem fra jobb nå.. Det siste flyet jeg var med på var sk1392.... Teknikker tok PFI/walkarround som vanlig, men da flyet skulle pushes merker jeg at chocks ikke hadde blitt fjernet på venstre hoved hjul......

Hvem sier at en Tekniker nødvendigvis er mer oppmerksom enn en stuer ? ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg flyr ikke Ryanair heller, kommer aldri til å sette min fot inn i et av deres fly. Nei betaler litt mer jeg for komfort og sikkerhet. Her hjemme er faktisk Norwegian i ferd med å seile opp som min favoritt. Til utlandet er Lufthansa og KLM solide selskaper...

 

Saa med andre ord, Helge Boe bruker kun flyselskaper som lar Pilotene, dvs. ikke teknikere, ta PFI. Dette har han gjort de siste 3 aarene....og ved aa la vaere aa benytte SAS de siste 3 aarene, er det klart at naar han selv skal ut aa reise foretrekker han at en av pilotene gjoer PFI....ja det er forskjell paa teori (Forum) og praksis(naar han selv setter seg i setet ombord hos KLM, Lufthansen eller Norwegian......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung.Hvor var det du såg dette da??

På Gardermoen og såvidt jeg vet hele linjenettet i Norge tar stuerne departure check.

Og hvis du sier at det var glemt chocks når flyet skulle pushe...hmmmm:)

Da er det nok stuerne som har glemt dem ja:):)

 

Er ikke første gangen uansett....men,men.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er nok verken første eller siste gang.. hehe

 

Det var på Karmøy... Og her er det i følge LSI Teknikker sitt "ansvar" å se til at chocks er fjernet, m.a.o. gå en walkarround. Men det like ofte en stuer som faktisk fjerner den... ingen alvorlig ting og det kan nok skje den beste å glemme en slik ting ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...