Gå til innhold

SAS gjør det igjen - fjerner flyteknikerne!


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Hvem sier at en Tekniker nødvendigvis er mer oppmerksom enn en stuer ?

 

HAHA...er du virkelig så trang i knollen Sveinung? Dette er ikke generelt...det er et enkelt tilfelle.

 

Men jeg fatter ikke dette PFI-gnålet deres heller jeg, det er egentlig ikke det saken dreier seg om må dere snart forstå...selv om sikkerheten i SAS likevel blir svekket i.f.t. dagens ordning. Poenget er, som jeg har understreket i det uendelige her, at SAS fjerner flyteknikerne i Norge. De får sparken, omtrent hele gjengen. Flyene må til en eller annen hovedstad i Skandinavia for teknisk ettersyn, og dermed vil det gå en mye lenger periode mellom hver sjekk enn i dag.

 

Men Braathens og Norwegian har teknisk personell i Norge til holde flyene i god stand til enhver tid, kan ikke si det samme om SAS etter dette...

 

Det tragiske i denne diskusjonen er hvor smaltenkte dere er, SAS setter i gang et sjansespill her som jeg og mange andre ikke vil være med på.

 

Jörgen er egentlig inhabil i denne saken, han er pilot i SAS, som sparker flyteknikerne, slik at han får beholde sin arbeidsplass. Men slik har det nå alltid vært...den enes død den andres brød ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Det var jo ikke ment så seriøst da, noe som eg regner med de fleste skjønner (spesielt siden jeg utrykte det med en smiley (som du igjen fjernet i sitatet))...

Jeg sa jo at en slik feil kan skje den beste. Vist du leste det da.

Enkelt eller generelt.. det passet inn i sammenhengen... det skjønte du vell...eller er du tett i knollen?

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å være fast i nepa enn det motsatte ja. Hver gang du åpner kjeften så blir det jo slik gjennomtrekk her at jeg får hitler-sveis av å lese innleggene dine...

 

Neida, nå skal vi ikke begynne å slåss. Eneste som mangler her, men vi bør heve nivået over den terskelen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA...er du virkelig så trang i knollen Sveinung? Dette er ikke generelt...det er et enkelt tilfelle.

 

Men jeg fatter ikke dette PFI-gnålet deres heller jeg, det er egentlig ikke det saken dreier seg om må dere snart forstå...selv om sikkerheten i SAS likevel blir svekket i.f.t. dagens ordning. Poenget er, som jeg har understreket i det uendelige her, at SAS fjerner flyteknikerne i Norge. De får sparken, omtrent hele gjengen. Flyene må til en eller annen hovedstad i Skandinavia for teknisk ettersyn, og dermed vil det gå en mye lenger periode mellom hver sjekk enn i dag.

 

Men Braathens og Norwegian har teknisk personell i Norge til holde flyene i god stand til enhver tid, kan ikke si det samme om SAS etter dette...

 

 

SAS reduserer antallet teknikere....eller som du helst vil at det skal lyde....sier opp alle sammen....det betyr ikke at flyene maa ut av Norge for teknisk ettersyn....dette vil fremdeles bli utfoert av flymekanikerne i Norge.....som faktisk har ennaa bedre utdannelse enn teknikerne......

 

Og jeg tror det er viktig aa bringe inn hva det er snakk om av feil flyene kan operere med....det deles inn i 2; feil du kan operere med, og feil du ikke kan operee med.....for aa illustere....om et av passasjersetene har en feil i rygglenet saa det enten ikke gaar bakover...eller ikke vil staa i oppreist posisjon...saa er det en feil du kan operere med.....om den samme feilen oppstaar i et av pilotsetene...saa er det en feil du ikke operere med (SK938 Seattle Koebenhavn ble innstillt for par maaneder siden nettopp pga en feil i pilotsetet).

 

Boeing samler alle feilene som oppstaar med Boeings fly daglig....dette er en enorm database (som en av min professorer paa University of Washington er ansvarlig for), dette er data Boeing bruker for aa forbedre vedlikholdsbehovet paa sine produkter......og det er enorme forbedringer som har skjedd de siste 10 aarene...og over 90% av disse feilene som skremmer herr Boe saa mye, er feil en kan operere med, feil som jeg har opplevd hos KLM, Lufhansa og SAS (har ikke floeyet Norwegian ennaa....) at lese lampen ikke virker.....at bordet ikke staar like vannrett som de andre....at sete ryggen ikke vil staa i oppreist posisjon (Lufthansa A340 Dallas til Frankfurt)...dette gaar ikke utover flysikkerheten paa noen som helst maate....og til tross for at noen VG ansatte mener at SAS sin sikkerhet er vesentlig svekket....saa er SAS godkjent av det Amerikanske Forsvar, de Amerikanske myndigheter for transport av tjenestemenn....en godkjennelse langt i fra alle Europesike flysalskap har....og dette er basert paa en meget grundig gjennomgaaelse av ALLE rutiner hos SAS......saa det skjer endringen...men sikkerheten hos SAS forblir bunnsolid.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe sludder! ""

 

Hva med flyteknikernes egne uttalelser da? Er de helt uinteressante kanskje? De som fremfor noen bør vite hva de snakker om i denne saken. De frykter faktisk at disse håpløse innsparingene i SAS kan få konsekvenser for passasjerenes sikkerhet, og det er det mange som hører på og tar meget alvorlig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å være fast i nepa enn det motsatte ja. Hver gang du åpner kjeften så blir det jo slik gjennomtrekk her at jeg får hitler-sveis av å lese innleggene dine...

 

Hvem var det som nevnte personangrep i et innlegg lengre oppe? ""

 

Whatever... jeg legger den delen av debatten død, og holder meg til saken...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe sludder! ""

 

Hva med flyteknikernes egne uttalelser da? Er de helt uinteressante kanskje? De som fremfor noen bør vite hva de snakker om i denne saken. De frykter faktisk at disse håpløse innsparingene i SAS kan få konsekvenser for passasjerenes sikkerhet, og det er det mange som hører på og tar meget alvorlig!

 

Hva er sludder ?? at det finnes 2 typer feil ?? at det fremdeles vil finnes flymekanikere I Norge ?? at Lufthansa og KLM ogsaa opererer med feil som ikke innvirker paa flysikkerheten ??...at SAS er godkjent for transport av Amerikanske tjeneste menn ???

 

Flyteknikerne er en part i forhandlinger, de benytter seg av pressen for aa oeke presset paa sin motpart.....det betyr ikke at de ikke overdriver....mest interesaant er hva de ikke sier....at 90% av disse feilene ikke har noen som helst innvirkning paa flysikkerheten.....at leselampen for sete 4 C ikke virker, det betyr null for sikkerheten....og kan man operere med denne feilen i 48 timer...javisst...de resterende 10% vil foere til en innstilling av flyet, og enten vil flyet bli floeyet tomt, hvis det er flyvedyktig...eller mekanikere med reserve deler vil bli floeyet til stedet feilen oppstod......

 

PS les litt om den operasjonelle statistikken har forandret seg de siste 5 aarene....f.eks. et produkt som har vaert nevnt tidligere, Boeing 777 saa vil du skjoenne hvorfor en kan endre rutiner og opprettholde samme sikkerhets standard.....og ikke tilpasse rutinene til de fremskritt som gjoeres, blir som aa ignorere at dagens biler kan kjoeres 30.000 km mellom hver service interval, og betale ekstra for service hver 10.000 KM....jeg er helt sikker paa at du finner mange bilmekanikere som sterkt vil anbefale deg aa bruke de ekstra kronene paa service hver 10.000 KM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe sludder! ""

 

Hva med flyteknikernes egne uttalelser da? Er de helt uinteressante kanskje? De som fremfor noen bør vite hva de snakker om i denne saken. De frykter faktisk at disse håpløse innsparingene i SAS kan få konsekvenser for passasjerenes sikkerhet, og det er det mange som hører på og tar meget alvorlig!

 

Som vi har prøvd å fortelle deg tidligere... De fleste flyselskaper i verden driver slikt som SAS nå skal begynne...Har du noen gang tenkt på at du faktisk flyr et selskap med "redusert sikkerhet" når du f.eks. flyr BA..

 

Du har vell kanskje ikke oppfattet at flyteknikerne er interessert i å beholde jobbene sine? kanskje det har noe med uttalelsene deres å gjør. Tenk litt selv....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jörgen er egentlig inhabil i denne saken, han er pilot i SAS, som sparker flyteknikerne, slik at han får beholde sin arbeidsplass. Men slik har det nå alltid vært...den enes død den andres brød

 

""

Så har vi ett Bö fel till! Jag har tappat räkningen på antalet...

 

Som du vet som arbetar jag i SAS Commuter.

Och om du LÄST mina inlägg, istället för att gissa vad jag skrivit, så hade du läst i ett tidigare inlägg i denna tråd att i Commuter så tar vi piloter redan PFI.

Så jag har personligen INGET att vinna på att Airline sparkar tekniker.

 

Habil sa du..?

Jobbar inte du med att leverera aviser för VG? VG tjänar stora pengar på lösnummersalg när de kan skriva "SAS" med krigsrubriker...

 

Förresten..!? Är inte du samma Helge Bö som förut hävdade att SAS var så osäkert och att SAS dåliga vedlikehold ledde till allt förmånga nödlandningar..? Jo, det var visst du ja.

Du menade också att SAS slarvade med vedlikeholdet. Det måste ju betyda att SAS tekniker slarvade med vedlikeholdet..!

 

Men så visar det sig att SAS faktisk spenderat mer på vedlikehold än sina konkurrenter...

 

Så nu är du på teknikernas sida.

 

Se här vad du skrev i ditt första inlägg i denna tråd:

Sikkerhet har tross alt vært et varemerke i SAS

Jag vill kasta upp när jag tänker på hur många inlägg du skrivit där du klagat på SAS säkerhet. Detta till trots för att du inte har en susning om vad du skrev om.

Så skriver du något sådant! Du är precis som en dagsavis eller ett ukeblad! Du skriver det som passar för stunden för att få uppmärksamhet. Skitsamma om det är en diametral motsägning av dig själv!

 

Teknikerna förhandlar med SAS just nu, och kommer att säga det de måste till media för att få sin vilja igenom.

 

Latterligt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du Jörgen...skal vi ta en øl sammen? Og så må du få orden på den avataren din...

 

Men denne gangen skal jeg sitere noe av innlegget ditt, og svare nøye...slik at du ikke føler deg ignorert her.

 

 

Så jag har personligen INGET att vinna på att Airline sparkar tekniker.

Det kan du jo aldri vite, men uansett så gjelder jo loyaliteten til dine kollegaer, ikke sant?

 

 

Förresten..!? Är inte du samma Helge Bö som förut hävdade att SAS var så osäkert och att SAS dåliga vedlikehold ledde till allt förmånga nödlandningar..? Jo, det var visst du ja.

Du menade också att SAS slarvade med vedlikeholdet. Det måste ju betyda att SAS tekniker slarvade med vedlikeholdet..! Men så visar det sig att SAS faktisk spenderat mer på vedlikehold än sina konkurrenter...Så nu är du på teknikernas sida.

Det stemmer, har vært endel saker gjennom årene som har gitt grunnlag for kritikk mot SAS ja. Jeg husker en debatt her tilbake i 1997, da jeg mente at selskapet fløy vrak. Det jeg siktet til da var alle 20-30 år gamle DC9's i bruk, nå derimot er jo flåten forholdsvis ny.

 

Deretter hadde vi debattene omkring alle nødlandingene for 2-3 år siden. Hva SAS gjorde galt da skal jeg ikke ta opp igjen nå, men at teknikerne den gang hadde kniven på strupen er helt klart. Uansett var kritikken i media svært effektiv, SAS fikk føle at kundene var meget bekymret. Etter denne perioden har vi ikke hatt flere alvorlige nødlandinger, bra SAS!

 

Så har vi debatten omkring selskapets mislykkede forsøk på å få monopol her i landet, som førte mye vondt med seg. Og nå har vi det altså gående igjen, fordi SAS skal spare ved å nedprioritere sikkerheten og sparke flyteknikerne. Da er jeg selvsagt på deres side ja.

 

Ja Jörgen, jeg skrev at sikkerhet har vært varemerket i SAS. For helt siden starten har selskapet satt sikkerhet i høysetet, 1.prioritet. Men så har dette sakte gått nedover i de siste årene, med alle disse tekniske problemene osv. Men etter 2001 så trodde jeg at SAS var i ferd med å satse på sikkerhet igjen, ta tilbake varemerket sitt. Men dengang ei... ""

 

 

Teknikerna förhandlar med SAS just nu, och kommer att säga det de måste till media för att få sin vilja igenom. Latterligt!

De går så absolutt ikke ut i media med den hensikt å forsøke å redde sitt eget skinn, selv om mediadekningen selvsagt taler deres sak. Nei teknikerne gjør kun sin moralske plikt, de gjør publikum oppmerksom på hva som foregår i SAS, og hva konsekvensene kan bli av dette...det skulle bare mangle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg detti av for lenge siden.. for makan til makkverk er det lenge siden jeg har lest.. Men kanskje Helge gidder (evt kan) svare på følgende:

 

Hvorfor er det en svekkelse av sikkertheten når SAS skal kvitte seg med teknikeren som tar walkarounden, når Braathens, KLM, Lufthansa, Norwegian, Widerøe, Arctic Air, Sterling osv lar kapteinen gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du Jörgen...skal vi ta en øl sammen?

 

Det var nog det mest förnuftiga jag läst i denna tråd!

Ja tack! ""

Ser på schedule att jag har 24timmar stopp i SVG i morgon. (Lördag-Söndag). Jaja! Börja nu inte klaga på innefektiva piloter som bor allt för länge på hotell, för då måste jag hålla med dig... ""

 

Du finner mobilen min hos Telenor. Det finns bara 1 av mig i det ganske land. Ring eller skicka en melding!

 

Og så må du få orden på den avataren din...

 

Du är inne på något där... Spelar ingen roll hur länge jag försöker hålla mig borta så drar du mig in igen! ""

 

Det kan du jo aldri vite, men uansett så gjelder jo loyaliteten til dine kollegaer, ikke sant?

 

Tja, jag vet inte det. Men mer om det över ölen..!

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom litt brått på Jörgen, jeg skal jobbe i helgen. Men du er jo ofte på Sola har jeg forstått, så jeg skal nok slå på tråden...må planlegges litt frem i tid ""

 

Dere som fortsatt maser om dette med walkaround, er ikke det jeg reagerer mest på, men at SAS fjerner de fleste flyteknikerne i Norge. Da går det på sikkerheten løs etter min mening...og den endrer jeg ikke på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som fortsatt maser om dette med walkaround, er ikke det jeg reagerer mest på, men at SAS fjerner de fleste flyteknikerne i Norge. Da går det på sikkerheten løs etter min mening...og den endrer jeg ikke på.

 

Jeg er ikke enig i at det aa fjerne flyteknikere gaar utover sikkerheten, naa er jeg saapass gammel at jeg var med paa 10 aars jubileums turen for SAS sin pioneer flight over Nordpolen.....og med paa den tiden var det baade Navigatoer og Flight Engieer i cockpit....begge disse posisjonene har blitt eliminert uten at det har godt utover sikkerheten paa noen som helst maate....og det som SAS (og andre gjoer, hvis de ikke allerede har gjort det) er aa ta konskvensene av at dagens flytyper er utrolig mye mere driftsikre, og ikke minst at flyene kommuniserer direkte med Vedlikeholdsbasene....mye av det flyet selv kommuniserer gikk tidligere via teknikere, eller maatte oppdages av teknikere.....og husk at SAS har satt en hel generasjon fly paa bakken (DC-9 Classic).....

 

Jeg tror ogsaa at VG nok har sluttet med aa typesette avisene med bly....det gikk vel noen arbeidsplasser der ogsaa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd Helge!

Är i den flotte byen din nu... Har just fått lunch.

 

Ang. PFI, igen, så var det jun det du pratade om i ditt första inlägg. Så det är väl naturligt att tro att det var huvudpoänget ditt..? ""

 

Tog en PFI själv idag jag... Och fram kom vi ändå..! ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg hadde fulgt etter Jörgen for å se at alt ble grundig sjekket. En F50 har en tendens til å se skitten og fæl ut, dekket av sot fra motorene. I så fall hadde jeg plassert ei bøtte med såpevann og en skurekost i hendene hans, før jeg satte meg inn... ""

 

Men nå flyr ikke jeg SAS uansett, er likevel mulig at Jörgen kunne lokke meg ombord der hvis jeg fikk sitte på klappsetet ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det slenger jo innom noen SAS-piloter på forumet her.Jeg tror du kan regne det som lite sannsynlig at du kommer til å bli invitert i noen SAS-cockpit.

Jeg er akkurat ferdig med fire ukers ferie,begynner på jobb mandag 4/8,men hørte rykter om at det foregikk en mod.på alle SAS-maskiner forrige uke.De hang opp en plakat ved passasjerdøra med et bilde av en viss HB.Det var en tykk,rød strek skrått over bildet... ""

Dette synes jeg kanskje var å gå unødvendig langt,selv som SAS ansatt... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hører dette, i tillegg har Lindegaard et bilde av meg hengende på kontoret sitt som han kaster dartpiler på for å slå ihjel tid, mens skuta synker. Men han skulle bare visst, selv bruker jeg spesialbestilt dasspapir med SAS-logo og Lindegaard-tryner på ""

 

Men litt alvor her...jobber ikke Hr.Øverli i SAS Teknisk da? Da skulle jo du også bli berørt av dette...hvor er loyaliteten til dine kollegaer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg hadde fulgt etter Jörgen for å se at alt ble grundig sjekket. En F50 har en tendens til å se skitten og fæl ut, dekket av sot fra motorene. I så fall hadde jeg plassert ei bøtte med såpevann og en skurekost i hendene hans, før jeg satte meg inn...

 

Dessvärre så är den soten fastbränt i lacken... Enda som hjälper är att strippa färgen och lacka om. De var så fina när de kom tillbaks i nya färger... Men det höll kanske 1 vecka. ""

 

Men nå flyr ikke jeg SAS uansett, er likevel mulig at Jörgen kunne lokke meg ombord der hvis jeg fikk sitte på klappsetet

 

Tillbudet står! Kanske kunde du lära dig något på färden ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...